Ένα μικρό, δωρεάν λεξικό που φιλοδοξεί να προκαλέσει πικρά μειδιάματα και δεύτερες σκέψεις.
.
Από τον Μανώλη Ιωαννίδη για την Κουλτουρόσουπα*
.ΤΗ
Μαύρες Μέρες (B)
.
Pablo Picasso, The death of Casagemas, 1901.
Α
αγκαλιά, η: κουβερτούλα που αν δεν λύνει τα πάντα, λύνει έστω τα περισσότερα-προστατευόμενα είδη τα εργοστάσια παραγωγής τους, μα πάλι, πόσο ν’ αντέξουν οι εργάτες…
αδιέξοδο, το: οι έξοδοι της κατανόησης μπλοκαρισμένες, μακρινες ή υπό κατασκευή, οι λωρίδες έκτακτης ανάγκης τρομακτικές και απρόσιτες και οι λεωφόροι της καταστροφής τόσο επώδυνα προκλητικές και άδειες, ταιριαστές για φαντεζί μανούβρες και ανελέητα γκάζια- μια κίνηση προς οπουδήποτε χωρίς επιλογή ή σταματημό ενώ τα όρια στενεύουν
ανία, η: το έργο που παίζεται το ‘χεις ξαναδεί και με καλύτερους ηθοποιούς, η μουσική που ακούγεται λίγο ακόμα και θα’ να το εμβατήριο της αυτοκτονίας σου, στο βιβλίο που διαβάζεις απλά χορεύουν μαύροι χαρακτήρες σε αράδες- μαύρη κατάρα, βαρεμάρα/ σκάβεις μια περιοχή την οποία θα ορκιζόσουν ότι έχεις ξαναδεί, γιατί σκάβεις σε κύκλο
απόγνωση, η: όταν τα όνειρά σου βουλιάζουν σε ένα ποτάμι από διαβρωτική φράουλα και το μυαλό σου επιστρατεύει ούμπα λούμπα για μουσικοχορευτική συνοδεία- σόου που χρειάζεται προσοχή για να μη γίνει παρωδία και πασέ/ στυλιζαρισμένη και καλόγουστη είναι αρκετά εύγεστη έως και καύσιμο ευγενών θηλαστικών
αστάθεια, η: όταν μέσα σου είναι σαν πολεμική ζώνη και η παραμικρή κίνηση ξεκινά νέες εχθροπραξίες- ποιοι θα την πληρώσουν; οι αθώοι, αυτοί που δεν έχουν τίποτα να κάνουν με αυτόν τον πόλεμο και οι αιωνίως περαστικοί, αλλά κυρίως πρόκειται για ενδιαφέρουσα περίπτωση που τους βομβαρδισμούς τους λούζεται αυτός που βομβαρδίζει
Β
βαρβαρότητα, η: το να ελπίζεις ενώ ξέρεις τη ματαιοπονία της επένδυσης- στη φτώχεια, βρίσκεις και δανεικά για να μπεις ακόμη πιο μέσα/ πρόφαση για να γίνεις αιμοδηψέστερο σαρκοφάγο επειδή βλέπεις φαγωμένη τη δική σου σάρκα
βεβαιότητα, η: ψευδοπροφήτης που χαϊδεύει (ή απλώς… ψευδοπροφήτης) διαβεβαιώνοντας ότι πάντα θα ‘σαι έτσι– και τον υπηρετείς, γιατί σου δίνει κάτι μαλακό να κοιμάσαι πάνω του, τομάρια από όνειρα και ιδέες, κάτι στιβαρό να στηρίζεις το κεφάλι σου
βήμα, το: χαώδης απόσταση που πρέπει να διανυθεί από το χάλια προς το υποφερτά, το οκέι, το καλά, κοκ- το βάρος του, σε περιστάσεις μαυρίλας, αντιστοιχεί με τη μάζα του μισού γνωστού και αγνώστου γαλαξία μας
βουνό, το: αυτό που πρέπει να ανέβεις για να αναπνεύσεις μια διαφορετική οπτική- αλλά πρέπει να το ανέβεις πρώτα…
Edvard Munch, Self Portrait. The night wanderer, 1923-1924.
Γ
γέλιο, το: μελωδία κλεισμένη σε παλιό μεταλλικό κουτί, που έχει διαβρωθεί και κάπου έχασες και το κλειδί- ευτυχώς υπάρχουν άπειρα αντικλείδια, απλώς πρέπει να κάνεις τον κόπο να τα χρησιμοποιήσεις
γκρίνια, η: σειρήνα προς κάθε κατεύθυνση που κανείς δεν αποκωδικοποιεί μήπως και κοπάσει και αλλάξει τροπάριο- και ακούγεται ο γλυκός της ήχος όλο και πιο δυνατά, όλο και πιο έντονα
Δ
δειλία, η: πραγματική γεννήτορας πολλών επαγγελματιών μοιρολόγων- μπροστά στην πολυχρωμία ή ίσως χειρότερα, την αχρωμία της ζωής, πιο εύκολο είναι να τρέμει κανείς μήπως η πινελιά χαλάσει το αριστούργημα του λευκού, άδειου πίνακα
δεσμά, τα: αλυσίδες που ταιριάζουν τόσο στο σώμα, που τις κουνάς που και που για να σε ησυχάζει η μελωδία τους- είναι μια σταθερή κι αυτή, να βλέπεις ότι κάτι σε κρατάει, όχι για να μην πετάξεις, αλλά να μη βουλιάξεις…
δικαιολογίες, οι: κακόγουστα μασκαρεμένες προστυχιές, συνήθως σε σμήνος καλούνται σε συγκεντρώσεις του εαυτού, από έναν χαρακτήρα που δεν έχει μάθει να κερδίζει τίποτα απ’ τις ήττες του
Ε
ευκαιρίες, οι: αιώνιες μπάλες για κλότσημα- χαμένες προοπτικές που πλέον έγιναν παράδεισοι, ακριβώς επειδή χάθηκαν
Ζ
ζημιά, η: εφόσον ποσοτικοποιείς πράγματα που μετριούνται με άλλους όρους, είσαι ικανοποιημένος βλέποντας καλούς και κακούς, ζημιές και ωφέλειες, μαύρα και άσπρα
Karl Schmidt-Rottluff, Dr.Rosa Schapire, 1919.
Η
ηττοπάθεια, η: ρεαλισμός που περνάει ίωση… χρόνια
Θ
θάνατος, ο: όταν αυτά που πρέπει να πεθάνουν δεν το κάνουν και οι ζωντανοί γίνονται νευρόσπαστα ζόμπι των απόκοσμων δημιουργημάτων τους- η διάρκεια της ζωής πολλών ζωντανών, κι ας μην το καταλαβαίνουν
Ι
ισορροπία, η: το να καταφέρνεις να έχεις δύο καρπούζια κάτω απ’ την ίδια μασχάλη, χωρίς να έχεις την επίγνωση ότι έχεις δύο καρπούζια κάτω απ’ την ίδια μασχάλη
Κ
κατάρες, οι: άριες που αφιερώνεις στο σύμπαν μήπως και τα νεύρα σου κάνουν νάνι-αν υπήρχε Θεός θα σουν βλάσφημος, τώρα ουρλιάζοντας στο κενό είσαι απλά ακόμη ένα θηλαστικό
κενό, το: ύπαρξη με λιγότερο νόημα απ’ ότι πριν- μαγνήτης που τραβάει τα πάντα και η αποδοχή του οποίου και παράδοση σε αυτό χαρίζει μια επικίνδυνη ελευθερία
κρύο, το: παγετός παντού- κι ο αναπτήρας που έχεις φαίνεται αντί να ζεσταίνει να λαμπαδιάζει τα πάντα και να γίνεσαι παρανάλωμα, οπότε μένεις και τουρτουρίζεις
Anita Malfatti, The Yellow Man, 1917.
Λ
λησμονιά, η: ταξίδι σε περασμένα μεγαλεία που δεν υπήρξαν- ή σε μεγαλεία, που έγιναν αλλά κάποτε πρέπει να σταματήσουμε τις επισκέψεις γιατί τα φλας της αναπόλησης καταστρέφουν το έκθεμα
Μ
μεταβατικότητα, η: περίοδος της ζωής που χαρακτηρίζεται από αλλαγές και ευπλαστότητα τέτοιου βαθμού που δεν ξέρεις ούτε που μεταβαίνεις ούτε και σε ποια στάση είναι να κατέβεις
μοίρα, η: σύζυγος που εκδίδεται με τον πρώτο τυχόντα… και σε βάζει να ακούς
μνήμη, η: φρουρός που μετατρέπεις σε βασανιστή για να περνάει πιο ευχάριστα η (δυσάρεστη) ώρα- κι όλα είναι πιο φωτεινά και ζουμερά όταν είναι περασμένα και αλλοτινά
Ν
νοοτροπία, η: λογισμικό που δεν μπορείς να απεγκαταστήσεις από την υπολογιστική μηχανή σου γιατί αποφάσισες ότι αφού αυτό πέρασες/ σου πέρασαν με αυτό θα τα τινάξεις (πολύ πριν την ώρα σου)- φάε τώρα τα κρασαρίσματα και τους ιούς, και στο bsod πάτα απελπισμένα πλήκτρα σε ένα πληκτρολόγιο που ποτέ δεν ήθελες να γράψει πραγματικά κάτι
Ξ
ξύσιμο, το: σαδομαζό διαδικασία στην οποία επισκεπτόμαστε κάθε πληγή, μελανιά, ουλή και την κάνουμε να ανοίξει μήπως και κλάψουμε απ’ τον πόνο
Ο
όρεξη, η: κατανάλωση (αυτο)καταστροφής σε βαρβάτες μερίδες μέχρι είτε να σκάσεις είτε να σου κοπεί
Π
πειθώ, η: άχρηστη θεια, που ακριβώς όταν την χρειάζεσαι λείπει για ταξίδι- απ’ την άλλη, όταν όλα βαίνουν καλώς και όχι εναντίον σου, εμφανίζεται απ’ το πουθενά και σου ζητάει φιλοξενία για να σε ξεναγήσει με τη σειρά της σε όλα όσα έχεις κάνει λάθος, άδικα, άσχημα
Ρ
ρυθμός, ο: εκεί που θες να μείνεις λίγο παραπάνω, τρέχεις κι εκεί που πρέπει να τρέξεις μανιακός πίσω του ή μπροστά, χάνεις τα αυγά και τα πασχάλια, χορεύοντας ατσούμπαλα λάθος χορούς σε λάθος μελωδίες
Paul Cézanne, The Magdalen, 1868-1869.
Σ
συμβουλές, οι: οδηγίες χρήσης για μηχάνημα που δεν διαθέτεις- «Μην στενοχωριέσαι», «Θα περάσει ρε», «Έλα, ρε συ, μην κάνεις έτσι». Οκ, μισό να βρω τον διακόπτη ώστε όλα αυτά να τα… τινάξω στον αέρα κι εσάς μαζί που τα λέτε!
Τ
τύψεις, οι: ορχήστρα μαχαιριών που δε σκοτώνουν απλά παραλύουν
Υ
υστερία, η: λιγότερη αισθητική κατάληξη των μαύρων ημερών
Φ
φυλακή, η: εδώ έχει καταδίκες, όχι αναστολές- έχει επίσης, αρκετούτσικους φύλακες που μοιάζουν περιέργως με σένα, απλά πιο τερατόμορφοι- α ναι, και γλιστερά σαπούνια
φωνή, η: αυτό το ωραίο του να μιλάς και κανείς να μην καταλαβαίνει ή ενδιαφέρεται επειδή η χροιά σου παραμορφώνει τον κόσμο, όπως πρέπει να είναι άρα ας μείνει λίγο παράμερα
Χ
χρόνος, ο: συστέλλεται, διαστέλλεται, τον κυνηγάς και σε κυνηγάει, σαν καρτούν ενός σαδιστή δημιουργού- φορτίο που είσαι σίγουρος ότι κουβαλάς αλλά δε σου έδειξε κάποιος πώς να καβαλάς/ τα αναπόφευκτα δεν χάνουν τη φύση τους όταν εμείς βρίσκουμε τη βούληση ή… μήπως το κάνουν;
Ψ
ψιμυθιολόγος, o:επαγγελματίας στην μεταμφίεση των πληγών του σε διακόσμηση εξωτερικού χώρου
Ω
ωκεανός, ο: παράδεισος στον οποίο αγναντεύεις τη θέα και τσουπ! αναποδογυρίζει το καΐκι σου οπότε αγκομαχάς να μην το χάσεις- άντε πάλι να στεγνώσεις από τις αναποδιές…
Emil Nolde, Mask Still Life III, 1911.
Λεξικό Ομαλών Ανωμαλιών
Δείτε και αυτά:
.
.
Ακολουθούν:
– 29/01: tbd – 14/01: tbd – 29/02: tbd – 14/03: tbd – 29/03: tbd
.
*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος άρθρου, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη*
—
..
Ακολουθήστε μας στα social media
..