– Συντονιστείτε στην #Κουλτουρόσουπα
Είναι μακράν η πιο αγαπημένη λίστα της χρονιάς, αυτή που παρουσιάζουμε πάντα με θετικά συναισθήματα θαυμασμού, αισιοδοξίας, ελπίδας και αυτή που δικαιώνει – έστω συμβολικά- τους ταλαντούχους δημιουργούς… Γιατί το να κερδίζει κανείςμε το σπαθί του, χωρίς ίχνος «υπόγειας» σκοπιμότητας ή ανέντιμης συναλλαγής, μια θέση στη δεκάδα των «καλύτερων παραστάσεων της χρονιάς» ανάμεσα σε υπερπληθώρα που άγγιξε τις 145 (!) και επιπλέον σε μια χρονιά που ανέβασε ψηλά τον πήχη με θαυμάσιες δουλειές, θεωρείται αναμφίβολα, όχι απλά τιμητική δικαίωση αλλά θεαματικός άθλος άξιος σεβασμού!
Το γεγονός ότι για την φετινή λίστα δυσκολευτήκαμε ιδιαίτερα με την επιλογή των «10+1 καλύτερων», αναγκαζόμενοι με πόνο ψυχής να αφήσουμε εκτός παραστάσεις σχεδόν ισάξιες μεταξύ τους ποιοτικά, αποδεικνύει το υψηλό θεατρικό επίπεδο της χρονιάς που έκανε το έργο μας επίπονο… οδηγώντας μας σε «πολυμορφικά» κριτήρια ώστε να εκπροσωπηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες τάσεις και κατηγορίες, ξεπερνώντας την αυστηρή δέσμευση της βαθμολογίας, καθώς ένα στείρο νούμερο δεν μπορεί να αποδώσει τις λεπτές ποιοτικές αποχρώσεις… Που σημαίνει ότι, μεταξύ έτσι κι αλλιώς εξαιρετικών παραστάσεων, επιλέξαμε ενδεικτικά τις 10+1 με γνώμονες πχ. εναλλακτική ή συμβατική προσέγγιση, εντοπιότητα των σχημάτων ή μη, εντυπωσιακή παραγωγή ή λιτά εμπνευσμένη, πολυπρόσωπος θίασος ή μονόλογος, πρωτότυπο κείμενο ή κλασικό κλπ. προσπαθώντας να συνθέσουμε μια δεκάδα αντιπροσωπευτική πολλών, διαφορετικών, θεατρικών μορφών…
Ωστόσο σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για παραστάσεις που άγγιξαν ή εντυπωσίασαν ή συγκίνησαν ή διέγειραν το μυαλό ή ακόμα συγκλόνισαν και οφείλουμε ως θεατές ένα εκ βαθέων «ευχαριστώ» στους συντελεστές για τα ακριβά δώρα που γενναιόδωρα μας χάρισαν και σε εποχές πνευματικής στέρησης αποκτούν βαρύνουσα αξία… παράλληλα βέβαια με ένα ειλικρινές «εύγε» για τα άξια επιτεύγματά τους, τιμώντας τη θεατρική τέχνη, το κοινό και το ταλέντο τους… Στη λίστα που ακολουθεί παραθέτουμε χωρίς αξιολογική σειρά και βάσει των ιδιαίτερων κριτηρίων που προαναφέραμε, τις 10 παραστάσεις που θεωρούμε ότι έλαμψαν στο θεατρικό τοπίο της πόλης την τελευταία χρονιά, η κάθε μία με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο, που έχουμε ήδη αναλύσει λεπτομερώς στους κριτικούς μας σχολιασμούς…
Οι 10+1 καλύτερες παραστάσεις του 2023 που δόθηκαν στη Θεσσαλονίκη σύμφωνα με την Κουλτουρόσουπα.
«Ιππόλυτος»
Σκηνοθέτησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Τολμηρό εγχείρημα σε μια άκρως δουλεμένη παράσταση, ειλικρινή, εύπεπτη, και απολαυστική, με μοντέρνες σκηνοθετικές, εικαστικές και τεχνολογικές παρεμβάσεις, εντυπωσιακό σκηνικό, δυνατές ερμηνείες και μεγαλειώδες γυμνό που δικαίως εντυπωσίασε το κοινό. Πραγματική πρόταση αρχαίου δράματος.
-Είδαμε στο θέατρο Δάσους και σχολιάζουμε εδώ.
«Ο τόρνος»
Σκηνοθέτησε ο Μιχάλης Κοιλάκος.
Σπουδαία παράσταση με τα όλα της που σπανίως αξιωνόμαστε ως θεατές! Ένα έργο διαμάντι με συνδυασμό ευλογημένης έμπνευσης, βαθιάς ουσίας, σπουδαίας αλληγορίας, ευρηματικότητας και φαντασίας που λάμπουν «εκτυφλωτικά»…. Πραγματεύεται τη βία σε όλες τις μορφές της μέσα από μια σπονδυλωτή και κυκλική ιστορία με οκτώ ευφάνταστες πλοκές που καθηλώνουν, ενώ δεν έχουμε ξανασυναντήσει παρόμοιο ευφυή συνδυασμό σκληρότητας και κωμικότητας που σπάει κόκκαλα…
-Είδαμε στο θέατρο Αμαλία και σχολιάζουμε εδώ.
«Σε σας που με ακούτε»
Σκηνοθέτησε ο Χρήστος Θεοδωρίδης.
Μια σαρωτική, παθιασμένη, αφυπνιστική παράσταση, με εξαιρετική σκηνοθετική διαχείριση των χαρακτήρων, καθηλωτική ηχητική προσέγγιση και συγκλονιστικές ερμηνείες που επιβάλλεται με την απίστευτη δυναμική της στις αισθήσεις του θεατήκαι τον κρατά όμηρο της εξέλιξης της υπόθεσης.
-Είδαμε στο Μικρό Μονής Λαζαριστών και σχολιάζουμε εδώ.
«Εκείνος και εκείνος»
Σκηνοθέτησε ο Αλέξανδρος Ρήγας.
Μια απολαυστική, μεστή νοημάτων και ιδιαιτέρως ευχάριστη παράσταση, με ερμηνείεςυψηλού επαγγελματικού επιπέδου, λιτή και ισορροπημένη σκηνοθετική προσέγγιση, πλούσια σε κωμικές αλλά και βαθιά συγκινητικές στιγμές.
-Είδαμε στο θέατρο Κήπου και σχολιάζουμε εδώ
«Ο Επιθεωρητής»
Σκηνοθέτησε ο Γιάννης Κακλέας.
Πληθωρικό, εντυπωσιακό θέαμα, αποτέλεσμα μιας εμπνευσμένης σκηνοθετικής προσέγγισης, με έναν πολυπληθή θίασο, άψογο ερμηνευτικά και απόλυτα συγχρονισμένο, επιβλητικό σκηνικό, φροντισμένα κοστούμια και πρωτότυπη μουσική, που δικαίωσε την καλλιτεχνική αποστολή μιας κρατικής σκηνής.
-Είδαμε στο Βασιλικό και σχολιάζουμε εδώ.
«Δεσποινίς Μαργαρίτα»
Σκηνοθέτησε ο Γιάννης Μαργαρίτης.
Ένας από τους πιο δύσκολους και πολυσύνθετους μονολόγους της θεατρικής δραματουργίας, ερμηνευμένος καθωλικά από την Κατερίνα Μαραγκού, σε μια γενναιόδωρη παραγωγή, με ευφάνταστη σκηνοθεσία και εμπνευσμένο σκηνικό, που απέδειξε τι σημαίνει «καλό θέατρο». Παράδειγμα προς μίμηση για όλους τους μονολόγους.
-Είδαμε στο θέατρο Αμαλία και σχολιάζουμε εδώ.
«Βουντή»
Σκηνοθέτησε ο Γιάννης Μαργαρίτης.
Ένα διαμαντάκι από τα λίγα που πριν προλάβει να λάμψει στο τοπικό θεατρικό στερέωμα χάθηκε αθόρυβα όσο ήρθε και νιώθουμε ιδιαίτερα ευτυχείς όσοι από τύχη προλάβαμε… Ο εντυπωσιακός σκηνοθετικά- σκηνογραφικά- ερμηνευτικά μονόλογος ενός «αερικού» από τις χαμένες πατρίδες, που συγκλονίζει με την αυθεντικότητα του εμπνευσμένου κειμένου και καθηλώνει με τον εξαίσιο όγκο του καλλιτεχνικού αποτελέσματος, κυρίως με μια ερμηνεία υψηλών απαιτήσεων που θα θυμόμαστε για πολύ…
-Είδαμε στο θέατρο Αμαλία και σχολιάζουμε εδώ.
«Μένγκελε»
Σκηνοθέτησε ο Παύλος Δανελάτος.
Αποχωρήσαμε συνεπαρμένοι από ΄μια σπουδαία παράσταση σε όλα τα επίπεδα, όπου κείμενο, σκηνοθεσία, ερμηνείες, σκηνικό περιβάλλον έδεσαν αρμονικά σε ένα φροντισμένο και ποιοτικό αποτέλεσμα, κερδίζοντας τον αμέριστο θαυμασμό μας… κυρίως όμως αποχωρήσαμε κουβαλώντας άφθονη τροφή για σκέψη και αναζητώντας εναγωνίως συνομιλητές για να τη μοιραστούμε! Ή αλλιώς η πλήρης δικαίωση της θεατρικής αποστολής…
-Είδαμε στο θέατρο Φαργκάνη και σχολιάζουμε εδώ.
«ΚΡΑΠ»
Σκηνοθέτησε η Μαρία Γρίβα.
Μια πρωτότυπη, ευφυής, ευρηματική ιδέα που αναπτύχθηκε με τρόπο εγκεφαλικό και συνάμα εξόχως απολαυστικό, αξιοποιώντας ιδανικά την προσφιλή συνθήκη «θέατρο εν θεάτρω»… Σκοτεινή κωμωδία με ποιοτικό επίπεδο, ψαγμένη έμπνευση, βαθύτερη αλληγορία, εκπλήξεις και απρόοπτα, απολαυστικές ατάκες, πηγαίο γέλιο, σε μια προσεγμένη παράσταση με μοντέρνα αφαιρετική σκηνοθεσία και ταλαντούχες ερμηνείες… Κυρίως όμως κερδίζει τον θαυμασμό για μια σπουδαία συγγραφική πένα του σήμερα σε έναν πενιχρότατο τομέα, επιτρέποντας ευλογημένη αισιοδοξία…
-Είδαμε στο θέατρο Σοφούλη και σχολιάζουμε εδώ.
«Βίρα τις Άγκυρες»
Σκηνοθέτησε ο Αστέριος Πελτέκης.
Καλοσκηνοθετημένο, φαντασμαγορικό, με ωραίες παρουσίες που ξεχώρισαν, φοβερά κοστούμια και σκηνικά, καλοκαρδισμένη ζωντανή μουσική σε μια δουλεμένη παράσταση με γρήγορες κι έξυπνες αλλαγές, ή αλλιώς, μια ωραία διασκεδαστική βραδιά στο θέατρο.
-Είδαμε στο θέατρο της ΕΜΣ και σχολιάζουμε σύντομα
«Sanatorium»
Σκηνοθέτησε ο Στέλιος Βραχνής.
Εξαιρετικά μεστή παράσταση με δύναμη περιεχομένου, διεισδυτική ματιά, σύγχρονη, εμπνευσμένη, ατμοσφαιρική ταυτότητα, από έναν αξιοθαύμαστο δημιουργό του οποίου τα επιτεύγματα στα «δύσκολα» εκπλήσσουν για το νεαρό της ηλικίας του…. Εδώ προσεγγίζει με πειραματική διάθεση και ιδιαίτερη ευαισθησία το βαρύ θέμα της κοινωνικής απομόνωσης / περιθωριοποίησης / στίγματος, με αφορμή τον εγκλεισμό των φυματικών στο Σανατόριο Ασβεστοχωρίου, όπου οι μαρτυρίες και οι εικόνες με την αφαιρετική δύναμη των συμβολισμών, συχνά λειτουργούν σαν γροθιά στο σώμα της κοινωνίας…
-Είδαμε στο θέατρο Σοφούλη και σχολιάζουμε εδώ.
Θα ήταν όμως εξαιρετικά άδικο να μην αποδώσουμε μια έστω «εύφημο μνεία» το λιγότερο και στις κάτωθι παραστάσεις με τα επαινετικά σχόλια και τις υψηλές βαθμολογίες, που με την επίσης υπέροχη δουλειά τους κέρδισαν επάξια μια θέση στην καρδιά και τη μνήμη μας, όπως:
- ΚΑΛΑ ΕΣΥ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕΣ ΝΩΡΙΣ
- ΟΙΚΟΠΕΔΑ ΜΕ ΘΕΑ
- ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟ
- ΜΗΔΕΙΑ
- ΤΑΟ
- ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΜΟΎ
- ΑΛΓΟ-ΡΥΘΜΟΣ
- PHOTOGRAPH 51
- ΟΙΔΙΠΟΔΑΣ ΤΥΡΡΑΝΟΣ
- «ΑΤΡΕΙΔΕΣ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ»
Ζήτω το θέατρο – Καλή χρονιά
Είδαμε & σχολιάζουμε: Όλες οι 116+ θεατρικές κριτικές του 2023 από το Kulturosupa.gr με μια ματιά.
Αρχείο παραστάσεων: Όλες οι 145 θεατρικές παραστάσεις του 2023 που δόθηκαν στη Θεσσαλονίκη