– Συντονιστείτε στην #Κουλτουρόσουπα
Ο κύριος Σκρουτζ δεν ξέρει πώς να γιορτάσει τα Χριστούγεννα και γι’ αυτό δείχνει να μην τα αγαπά. Είναι όμως αυτή η αλήθεια;
Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Περίμενα με ανυπομονησία για την πρώτη Χριστουγεννιάτικη παράσταση που θα παρακολουθούσα φέτος και είχα ήδη προετοιμάσει τη μικρή μου φίλη, τη Φιλιώ, που θα με συνόδευε. ‘Ποιον θα δούμε;’, ρωτούσε κάθε τρεις και λίγο προσπαθώντας να αποτυπώσει το όνομα του πρωταγωνιστή. ‘Θα δούμε τον κύριο Σκρουτζ’, της απαντούσα για να συνεχίσει εκείνη να ρωτάει ‘Κι αυτός ο κύριος Κρουτζ τι θα κάνει;’. ‘Ο κύριος Σκρουτζ θα κάνει πολλά και διάφορα πάνω στη σκηνή’, της έλεγα γνωρίζοντας έτσι κι αλλιώς την υπόθεση μια που από τότε θυμάμαι τον εαυτό μου να βλέπει παιδικό θέατρο επέλεγα πάντα να βλέπω έστω μια φορά το χρόνο αυτόν τον τόσο συμπαθητικό ηλικιωμένο κύριο που κατάφερε να ξεπεράσει το ελάττωμα της τσιγκουνιάς του και να γιορτάσει επιτέλους τα Χριστούγεννα όπως τους άξιζαν.
Ας γυρίσουμε όμως στην ώρα που μπήκαμε με τη Φιλιώ στην αίθουσα του θεάτρου Αθήναιον, καθίσαμε στις θέσεις μας και περιμέναμε υπομονετικά να ακούσουμε να χτυπά το τρίτο κουδούνι που θα σήμανε την έναρξη του έργου. Από την αρχή έβλεπα στα μάτια της μικρής μου φίλης μια φλόγα που δεν ήταν άλλη από τη φλόγα που ανάβουν τα Χριστούγεννα με την αγάπη και τη ζεστασιά που εκπέμπουν. Χαιρόταν με όλα όσα γινόντουσαν επί σκηνής και κάθε τρεις και λιγάκι ήθελε να φωτογραφίσει τον κύριο Σκρουτζ που επέμενε να τον αποκαλεί ‘κύριο Κρουτζ’ και που είχε ήδη συμπαθήσει ιδιαιτέρως.
‘Καλά Χριστούγεννα κύριε Σκρουτζ’ του ευχόντουσαν συγγενείς και γνωστοί αλλά εκείνος αρνιόταν να αντευχηθεί υποστηρίζοντας ότι οι μέρες αυτές δεν είχαν κανένα απολύτως νόημα και δεν θα έπρεπε να τις γιορτάζουν. ‘Δεν αγαπά τα Χριστούγεννα;’, με ρώτησε κάποια στιγμή η Φιλιώ γεμάτη έκπληξη. ‘Δεν ξέρει πώς να τα γιορτάσει’, της είπα για να συνεχίσω ‘αλλά είμαι σίγουρη πως στο τέλος το θαύμα των Χριστουγέννων θα τον αγγίξει’. Έτσι κι έγινε και η μικρή μου φίλη ενθουσιάστηκε διαπιστώνοντας πως ο κύριος με το παράξενο όνομα θα αγκάλιαζε τις γιορτές και θα χαιρόταν κι αυτός όπως όλοι οι υπόλοιποι γύρω του.
‘Ποια είναι αυτή;’, με ρώτησε όταν εμφανίστηκε στη σκηνή το πνεύμα των Χριστουγέννων. Μάλιστα θα περνούσαν μπροστά από τα μάτια του πρωταγωνιστή αλλά και τα δικά μας τρία διαφορετικά πνεύματα που θα προσπαθούσαν να τον αφυπνίσουν προειδοποιώντας τον για τις συνέπειες που θα είχε αν εξακολουθούσε να ζει όπως είχε διαλέξει να ζει. Μακάρι να καταλαβαίναμε όλοι και όλες τις συνέπειες των επιλογών μας, μονολόγησα μέσα μου. Μακάρι να αξιοποιούσαμε κάθε δυσκολία, που περνάμε, σαν αφυπνιστική εμπειρία για να προχωράμε μπροστά κάνοντας το καλύτερο για εμάς και τους γύρω μας.
Πάντως ο κύριος Σκρουτζ τα κατάφερε και κέρδισε τις καρδιές όλων μας θυμίζοντας μας πως υπάρχει χρόνος να μετανιώσουμε για τα λάθη μας και να αλλάξουμε ρότα ζωής. Η Φιλιώ τον αγκάλιασε σφιχτά και εκείνος τη φίλησε δίνοντας της την πιο ουσιαστική και ζεστή ευχή ‘Καλά Χριστούγεννα!’. ‘Με φίλησε ο κύριος Κρουτζ!! Να το πεις στη μαμά! Και στα αδέλφια μου να το πεις’, μου έλεγε καθώς περπατούσαμε προς το σπίτι. Δεν υπήρχε ωραιότερο βλέμμα από το βλέμμα ενθουσιασμού που είχε. Ένα βλέμμα γεμάτο αγνότητα και ευχαρίστηση. Ένα βλέμμα που θύμιζε Χριστούγεννα!
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποια σκηνή ξεχώρισε από όλο το έργο και για ποιο λόγο.
- Μίλησε με το παιδί σου για το ρόλο του Σκρουτζ και ζήτησε του να σου πει πώς ένιωσε στο πρώτο μέρος του έργου και τι άλλαξε μέσα του αργότερα όταν είδε τον Σκρουτζ να κάνει κάτι διαφορετικό.
- Μίλησε με το παιδί σου για την έννοια της τσιγκουνιάς και γράψτε σε ένα χαρτί τα μειονεκτήματα που έχει ένας τσιγκούνης.
- Μίλησε με το παιδί σου για την έννοια της προσφοράς και της βοήθειας που δεν πρέπει να θυμόμαστε μόνο στις γιορτές αλλά να έχουμε ως στάση ζωής.
- Ζήτησε από το παιδί σου να ζωγραφίσει κάτι που του έμεινε από το έργο και βάλτε το σε μια Χριστουγεννιάτικη χειροποίητη κορνίζα.
- Ζήτησε από το παιδί σου να γράψει μια Χριστουγεννιάτικη κάρτα στον Σκρουτζ δίνοντας του τις ευχές του για τις γιορτές.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια εορταστική πρόταση… σε λίγες μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου…