Η επιστολή της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών για το ζήτημα που ανέκυψε στο Φεστιβάλ των Καννών, μετά από δημοσίευμα του Variety για καθυστερήσεις πληρωμών σε ξένες παραγωγές από το ΕΚΚΟΜΕΔ
Αναστάτωση προκάλεσε στο διεθνές κινηματογραφικό περιβάλλον το πρόσφατο δημοσίευμα του περιοδικού Variety, σύμφωνα με το οποίο καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις στην πληρωμή ξένων παραγωγών από το ΕΚΚΟΜΕΔ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας – Creative Greece), ένα θέμα που αναδείχθηκε στη διάρκεια του τελευταίου Φεστιβάλ των Καννών.
Απαντώντας στη σχετική αρνητική δημοσιότητα, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ) με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για τεχνητή κρίση και επιχειρεί να αποκαταστήσει την εικόνα της ελληνικής οπτικοακουστικής παραγωγής και να στηρίξει το έργο των ελληνικών θεσμικών οργάνων. «Κρίνουμε πως το ΕΚΚΟΜΕΔ πρέπει να αφεθεί να επιτελέσει το θεσμικό του ρόλο με διαφάνεια, αξιοκρατία και με διαρκή ενίσχυση από τη Πολιτεία», αναφέρουν μεταξύ άλλων.
Υπενθυμίζεται ότι μετά τη δημοσιοποίηση του άρθρου του Variety, το ΕΚΚΟΜΕΔ είχε προχωρήσει στη δική του τοποθέτηση, με ανακοίνωση που εκδόθηκε λίγες ημέρες αργότερα.
Το θέμα της χρηματοδοτικής αξιοπιστίας της Ελλάδας στον τομέα των οπτικοακουστικών παραγωγών αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς η χώρα τα τελευταία χρόνια επιχειρεί να αναδειχθεί σε ελκυστικό προορισμό για διεθνή κινηματογραφικά και τηλεοπτικά projects, μέσω του μηχανισμού cash rebate και άλλων κινήτρων που παρέχει η Πολιτεία.
Ολόκληρη η ανακοίνωση:
Μετά το πρόσφατο δημοσίευμα του Variety και κάποιων ελληνικών ΜΜΕ, που το αναπαρήγαγαν, ως προς τη φερόμενη αναστάτωση στο χώρο του ΕΚΚΟΜΕΔ, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών κρίνει απαραίτητο να καταθέσει δημόσια την άποψή της:
Είναι γεγονός ότι επί δεκαετίες, με ιδιαίτερη μάλιστα ένταση από την έναρξη της οικονομικής κρίσης του 2010 και μετά, ο οπτικοακουστικός χώρος και οι δημιουργοί του δοκιμάστηκαν έντονα, καθώς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) αδυνατούσε να τους στηρίξει, λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης από τη Πολιτεία.
Από το 2017, δημιουργήθηκε ένας νέος φορέας: το ΕΚΟΜΕ, που πρόσφατα κατόπιν σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας, και χωρίς να υπάρξει επί της ουσίας αντίδραση από τον οπτικοακουστικό χώρο, συγχωνεύθηκε με το ΕΚΚ, δημιουργώντας έναν ενιαίο φορέα οικονομικής και όχι μόνο ενίσχυσης των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών, το ΕΚΚΟΜΕΔ. Πρόκειται για ένα δημιουργικό “σύμφωνο συμβίωσης” των δύο φορέων, που στήριξε και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, τονίζοντας ταυτόχρονα την ανάγκη απαλλαγής από παθογένειες του παρελθόντος. Επικεφαλής μάλιστα σε αυτό βρίσκεται σήμερα ένας άνθρωπος που, αντικειμενικά, έχει ασχοληθεί με τα ζητήματα του χώρου, με γνώση της δημόσιας διοίκησης και κρατώντας τις αναγκαίες “ίσες αποστάσεις” στον νέο φορέα.
Μια τέτοια συγχώνευση δύο κορυφαίων φορέων, αν και αναγκαία, είναι λειτουργικά δύσκολη και διαδικαστικά χρονοβόρα. Παρ’ όλα αυτά, ήδη χορηγούνται εγκρίσεις, δίνονται χρηματοδοτήσεις, ευρωπαϊκά βραβεία έρχονται στην Αθήνα και το κυριότερο, αυξήθηκε κατά πολύ ο προϋπολογισμός του νέου Οργανισμού, συγκριτικά με τους πενιχρούς προϋπολογισμούς του ΕΚΚ.
Θεωρούμε ότι τα πρόσφατα δημοσιεύματα αφορούν μια τεχνητή κρίση και όχι τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας του νέου φορέα που ήδη αποπληρώνει μεγάλο μέρος των προηγούμενων χρεών. Κρίνουμε λοιπόν πως το ΕΚΚΟΜΕΔ πρέπει να αφεθεί να επιτελέσει το θεσμικό του ρόλο με διαφάνεια, αξιοκρατία και με διαρκή ενίσχυση από τη Πολιτεία.
Το ΕΚΚΟΜΕΔ αποτελεί τη μοναδική ελπίδα παλαιών και νέων δημιουργών σε ένα πολυσύνθετο, εγχώριο και διεθνές, οπτικοακουστικό περιβάλλον. Χρειάζεται σοβαρότητα και υπεύθυνη στήριξη από όλους μας στον χώρο της ελληνικής Κινηματογραφίας.