e
Είδε και σχολιάζει ο Γιάννης Τσιρόγλου
Όσο και να μη μας αρέσουν οι επιτροπές των 5 -10 ατόμων, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ταινία που κατακτά τον Χρυσό Φοίνικα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο παγκοσμίως κινηματογραφικό βραβείο και ουχί το σπουδαιότερο, καθώς τα σκήπτρα κρατούν τα αμερικανικά Οσκαρ. Ωστόσο μια βραβευμένη ταινία από την εκεί επιτροπή είναι πάντα στις πρώτες προτιμήσεις του κινηματογραφόφιλου κοινού. Καλή ώρα, ο τελευταίος Φοίνικας που κατέκτησε ο σπουδαίος Ιάπωνας σκηνοθέτης Χιροκάζου Κορεέντα για την πραγματικά εξαίρετη ταινία «Κλέφτες καταστημάτων».
Όπου παρακολουθούμε μια ιδιόμορφη πάμφτωχη οικογένεια να επιδίδεται με μαεστρία στην κλεψιά προϊόντων… Αντικείμενα τέτοια που θα τους προσφέρουν λίγες στιγμές καθημερινής ευχαρίστησης και απόλαυσης.. Αλλά το «θέμα» δεν είναι αυτό…
.

Σε μια ταινία που όλα (+) της είναι εξαιρετικά επιμελημένα και ξεκινώντας από το διεισδυτικό σενάριο δεν έχουμε παρά να αφεθούμε σε μια λεπτοδουλεμένη γραφή παρουσιάζοντας μια μίζερη κατάσταση με ήρωες φουκαράδες να κοιμούνται στρωματσάδα, να ζουν το σήμερα και να σχεδιάζουν πιο κατάστημα θα κλέψουν αυτή τη φορά. Ωστόσο αυτή η οικογένεια δεν ανήκει σε κανέναν, δεν έχουν καμιά συγγένεια μεταξύ τους και παρά την φτώχεια τους εχουν μια μεγάλη αγκαλιά να υποδεχτούν το τελευταίο μέλος τους, ένα κακοποιημένο παιδί εντάσσοντας το στη δική τους θαλπωρή. Όπως έκαναν και σε προηγούμενα, όπως περιμάζεψαν μια γιαγιά πεταμένη στο δρόμο… Αυτή την θαλπωρή που δεν θα έβρισκαν πιθανώς σε κανένα καθωσπρέπει πλούσιο σπίτι.
Στα θετικά δεν μπορεί να μην επισημάνουμε ένα ιδιαίτερο χιούμορ, μια ευθυμία να τους περιβάλει σε μια «ευκατάστατη» ατμόσφαιρα που καθόλου δεν βαραίνει τον θεατή και κυρίως μια ορθότητα πραγμάτων. Όλα βαίνουν καλώς.
.

Σαφώς σκηνοθετικά είναι το κλειδί της επιτυχίας αυτού του σπουδαίου Ιάπωνα σκηνοθέτη, όπου με σχετικά αργά στην αρχή βήματα προχωρά στη παρουσίαση των χαρακτήρων των προσώπων, στο «αντικείμενο» που τους κάνει ξεχωριστούς, στο πρόβλημα που έρχεται και πως το αγκαλιάζουν, ακολουθεί η «δικαιοσύνη» και για φινάλε μια όμορφη κατάληξη, όπως αυτοί το νιώθουν και το αισθάνονται, έχοντας μάθει να ζουν αρμονικά με τους δικούς τους κανόνες και νόμους δικαίου τόσα χρόνια σε μια χώρα που και αυτή αλλάζει δραματικά την παράδοσή της.
Ερμηνευτικά τίποτα μεμπτό. Οι Ιάπωνες ηθοποιοί είναι μηχανές. Μπορεί να τους λείπει το δυτικό συναίσθημα, μια είδους υποκριτική υπερβολή ή μια φλόγα, αλλά εχουν μεγάλη ψυχή και πολλά κότσια να ανταποκριθούν στις όποιες απαιτήσεις. Από ένα σύνολο ηθοποιών μπορεί να μην ξεχωρίζεις κάποιον ιδιαίτερα, ωστόσο κανένας δεν σου δίνει το δικαίωμα να τον αμφισβητήσεις.
.

.
Οσο για πλην (-) Παρόλο που εμείς θα την θέλαμε με μικρότερη διάρκεια, μην περιμένετε ποτέ σε μια καλλιτεχνική ταινία από την μακρινή αυτή χώρα να ξεπέσει… κάτω των 2 ωρών.
Εν ολίγοις (=)
Μια φαινομενικά απλή ταινία που μέσα της κρύβει μεγάλη καρδιά δίνοντας ένα μάθημα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης αλλά και ένα χαστούκι στην κραταιά και πλούσια Ιαπωνία…
Βαθμολογία:
7,1 στα 10
Υγ: Ο Χιροκάζου Κορεέντα έχει κερδίσει πάνω από 40 βραβεία σκηνοθεσίας και σεναρίου σε μεγάλα φεστιβάλ. Η ταινία «Κλέφτες καταστημάτων» μετά τον Χρυσό Φοίνικα στις φετινές Κάνες, αποτελεί την πρόταση της Ιαπωνίας για το επερχόμενο Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Σημειώστε, είναι η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην καριέρα του σκηνοθέτη.
ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
MANBIKI KAZOKU/SHOPLIFTERS Κοινωνική, Έγχρ., Διάρκεια: 121′
Παραγωγή: Ιαπωνική
Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Έντα
Πρωταγωνιστούν: Κίριν Κίκι, Λίλι Φράνκι, Σακούρα Αντό

.
Δείτε & αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη ΤΩΡΑ ΕΔΩ
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη ΤΩΡΑ ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ θεατρικές παραστάσεις & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ μουσικές συναυλίες & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
-ΕΙΔΑΜΕ κιν/κές ταινίες & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
-ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ και ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό
Φωτογραφικό υλικό