Είδε ο Γιώργος Τοκμακίδης και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα.
Εν Συντομία Εισαγωγή:
Ιανουάριος! Ο πρώτος μήνας του έτους, αλλά και του νέου κινηματογραφικού κύκλου ανοίγει με μία ταινία που κυκλοφόρησε κυριολεκτικά στις καθυστερήσεις. Ο λόγος για το βιογραφικό μιούζικαλ με τίτλο: «Better Man».
Ένα φιλμ για την πολυτάραχη ζωή του ποπ τραγουδιστή Ρόμπι Γουίλιαμς, την πορεία και την καριέρα του, τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες και τους εθιστικούς του «δαίμονες». Πάμε να δούμε αν μπορούμε να εξηγήσουμε τις εκκεντρικές επιλογές των συντελεστών και τι προσφέρει αυτή η ταινία στο είδος στο σύνολο της.
Πλοκή;
Ο Ρόμπερτ, ένα νεαρό αγόρι σε μία φτωχογειτονιά στην Αγγλία, ονειρεύεται μία άλλη ζωή από αυτή που έχει, μία ζωή με τραγούδι, χορό και τα φώτα της δημοσιότητας επάνω του. Κάποια στιγμή, θα του δοθεί η ευκαιρία ή ορθότερα θα δημιουργήσει τις συνθήκες για να εκμεταλλευτεί αυτή την ευκαιρία, και θα γίνει μέλος ενός νεανικού συγκροτήματος. Το εγωκεντρικό του αισθητήριο θα υπερκεράσει το σχήμα και τους συνεργάτες του, με αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός αυτού. Έπειτα, αρχίζει η προσωπική του ανοδική πορεία, η οποία σημαδεύεται με υπέρμετρη επιτυχία, αλλά και καταστροφικές καταχρήσεις. Οι δύο πλευρές θα κλιμακώσουν τη σύγκρουση ανάμεσα τους να συνυπάρχουν σε ένα σώμα, μία ψυχή. Μέσα σε ένα κλίμα αυτοκαταστροφής, θλίψης, τύψης, αλλά και ταξιδιού αυτοβελτίωσης, ο Ρόμπι θα κινηθεί προς την αποδοχή και τη συμφιλίωση μετα «τραύματα» του.
Πίσω από τις κάμερες:
Στην καρέκλα του σκηνοθέτη βρίσκουμε τον Μάϊκλ Γκρέϊσι, έναν εν γένει δημιουργό μουσικών βίντεο κλιπ. Ο Γκρέϊσι, όπως αρκετοί συνάδελφοι του μετέβηκε στον κινηματογράφο και άφησε εξαιρετικά θετικές εντυπώσεις με την ταινία «The Greatest Showman» (2017) με πρωταγωνιστή τον Χιού Τζάκμαν. Πρόκειται για έναν σταθερό καλλιτέχνη με πίστη στη θεματική, στην οποία είναι ταγμένος, αφού συντέλεσε και παραγωγός της ταινίας «Rocketman» (2019) με πρωταγωνιστή τον Τάρον Έγκερτον. Το μεγαλύτερο εντούτοις στοίχημα του δόθηκε σε αυτή την ταινία και στην επαναστατική του στυλιστικά επιλογή να απεικονίσει τον πρωταγωνιστή του με την εικόνα που είχε ο τραγουδιστής για τον εαυτό του. Ο ήρωας της ιστορίας μας λοιπόν εμφανίζεται ως πίθηκος με τη χρήση ψηφιακών εφέ και της τεχνικής «Mo–Cap»(MotionCapture),και η ταινία παύει να αποτελεί κάτι το κοινότυπο, το δοκιμασμένο, το ασφαλές!
Ο σκηνοθέτης αποφασίζει να καλύψει ένα ικανοποιητικό μέρος της ζωής του τραγουδιστή και να δώσει όσες το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για αυτό. Αυτό σημαίνει ότι βλέπουμε τη δυναμική των σχέσεων μεταξύ των μελών της οικογένειας του. Λειτουργούν τόσο σαν συναισθηματική άγκυρα, αλλά και σαν βαρίδιο που τον αναγκάζει να κυλήσει περαιτέρω στον βούρκο. Πρόκειται για ένα είδος διαδοχικών ανταγωνιστών, που ολοένα αυξάνονται και κυκλώνουν τον ήρωα. Θα μπορούσε να πει κανείς πως γίνεται σε βαθμό κατάχρηση τους, με μία υπερβολική κλιμάκωση να ακολουθεί. Αυτό είναι το θέμα με αυτή την ταινία, έχει τον αεικίνητο της ρυθμό και τον αυξομειωμένο εναρμονισμένα τόνο της. Αυτό, όμως που δεν καταφέρνει να αποκρύψει είναι η διάρκεια της. Οι θεατές αντιλαμβάνονται το πέρασμα του χρόνου εν μέσω ταινίας, γεγονός που σημαίνει πως αποπνέεται μία τελική κούραση. Σε καμία περίπτωση δε συνίσταται η απομάκρυνση των μουσικών σεκάνς, αυτές είναι που αποτελούν τα διαλλείματα που επιζητά το κοινό και λειτουργούν άψογα στο κομμάτι της αφήγησης.Ορισμένες από αυτές μάλιστα ήταν ιδιαίτερα κοστοβόρες και χρονοβόρες για να πραγματοποιηθούν, όπως το μονοπλάνο στη «RegentStreet».
Μπροστά από τις κάμερες:
Ο Μάϊκλ Γκρέϊσι έχει στον πλευρό του τον Ρόμπι Γουίλιαμς, τον συμβουλεύεται συνεχώς και τον χρησιμοποιεί με κάθε ευκαιρία. Μία από αυτές είναι η ίδια η εξιστόρηση της ιστορίας του. Ο τραγουδιστής λειτουργεί ως αφηγητής, αλλά και σαν άμεσος σύμβουλος καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας. Σε άψογη συμφωνία και συνεννόηση με τον Τζόνο Ντέϊβς φέρνουν τον εκκεντρικό πόπ σταρ επί σκηνής και οθόνης. Πρόκειται για έναν νέο ηθοποιό, ο οποίος γνωρίζει να δουλεύει με την τεχνική της ψηφιακής εγκατάστασης από τη συμμετοχή του σε «video games». Σε ορισμένες σκηνές, ο/η μέσος θεατής διακρίνει την αύρα του τραγουδιστή στην ερμηνεία του ηθοποιού, κάτι που αποτελεί επιτυχία και των δύο. Ο Ντέϊβς, παρά την απόκρυψη των χαρακτηριστικών του, αποδίδει μία άκρως συναισθηματική πτυχή του ήρωα του, η οποία υπογραμμίζεται από μία ευρεία γκάμα συγκινήσεων και εντάσεων.
Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν και συνοδεύουν τον πρωταγωνιστή είναι εξίσου καλοί. Όλοι τους λειτουργούν σαν ευεργέτες, αλλά και σαν ανταγωνιστές για τον ήρωα. Ο Στήβ Πέμπερτον ως πατέρας του τραγουδιστή έχει μία αψίδα ρεαλιστικού χαρακτήρα. Ο Ντέϊμον Χέριμαν μας δίνει έναν απολαυστικά μισητό ατζέντη, με όλα τα κοινότυπα χαρακτηριστικά αυτού. Τέλος, η Ρασέλ Μπανό αποτελεί την σύζυγο του και μέσα από την αλληλεπίδραση τους έχουμε μία από τις καλύτερες σεκάνς της ταινίας, η οποία καλύπτεται από το τραγούδι με τίτλο: «SheIs The One».
Καταλυτικός Επίλογος:
Η ταινία «Better Man» δεν είναι μία εύκολη υπόθεση και αυτό κατ’ επέκταση συνεπάγεται και στη θέαση της. Ζητάει από το κοινό να αγκιστρωθεί συναισθηματικά, κάτι που οι ταινίες έχουν πάψει να αιτούνται από τους/τις θεατές τους. Ο Ρόμπι Γουίλιαμς παρομοιάζει την ταινία με ένα εύθυμο πρώτο μισό και ένα βαρύ στυλ «Trainspotting» δεύτερο μέρος. Δεν έχει άδικο, η ταινία είναι γεμάτη με λεπτομέρειες και στιγμές, και αυτές προβάλλονται στη μέγιστη τους κάλυψη. Κάπου, λίγο πριν τη μεγάλη συναυλία, η ταινία κινείται με δυσκολία. Αν εκείνο το κομμάτι, και ορισμένα αντίστοιχα από τη δράση του σαν μέλος της μπάντας απομακρύνονταν από την κινηματογραφική εξίσωση, θα γινόταν λόγος για μία ξέφρενη ταινία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν κάνει χάρες στο πρόσωπο, στο οποίο αναφέρεται. Δεν κατηγορεί, δεν υποδεικνύει, αφήνει το κοινό να κρίνει και αρκείται στο να αναφερθεί στον τρόπο με τον οποίο έγιναν, όλα όσα συνέβησαν. Το κομμάτι του επιλόγου είναι προφανές: «My Way» του Φρανκ Σινάτρα.
Θα έβαζα ένα 6,7/10 για την πρωτότυπη προσέγγιση συντελεστών και την ανάγκη της ταινίας να διαφοροποιηθεί από όλες τις υπόλοιπες του είδους.
Διάρκεια: 2 ώρες και 15 λεπτά
Είδος: Βιογραφικό
Σκηνοθεσία: ΜάϊκλΓκρέϊσι
Πρωταγωνιστές: Τζόνο Ντέϊβς, Στήβ Πέμπερτον, Ντέϊμον Χέριμαν, Ρασέλ Μπανό.
Πρόθεμα: Πλανήτης Των Πιθήκων καλεί Ρόμπιν Γουίλιαμς!