Όπως υποσχεθήκαμε θα κλείσουμε «γλυκά» τον θεατρικό απολογισμό με τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς, τιμώντας εκείνες που δικαίωσαν την τέχνη τους, σεβάστηκαν το κοινό και πρόσφεραν γενναιόδωρα πολύτιμες στιγμές ψυχικής και πνευματικής ανάτασης, άλλες λιγότερο κι άλλες περισσότερο…
Το σημαντικό είναι ότι διακρίναμε έντιμες προθέσεις από άξιους δημιουργούς, όπου οι ψαγμένες επιλογές των έργων και η φροντισμένη σκηνική τους απόδοση, ανταποκρίθηκαν άψογα στις ανάγκες ενός απαιτητικού κοινού, χωρίς εκπτώσεις, λαϊκίστικα τερτίπια, παραπλανητικές τακτικές, μεγάλα κούφια λόγια, αποκλειστικό στόχο το ταμείο…
Πρόκειται για παραστάσεις καλοφτιαγμένες έως άρτιες καλλιτεχνικά στο σύνολό τους, με σκηνοθετική έμπνευση ή εξαίρετες ερμηνείες ή δυνατό περιεχόμενο ουσίας, επαληθεύοντας το γνωστό ότι μόνο ο… άδειος τενεκές κάνει θόρυβο, ο γεμάτος είναι άηχος! Που σημαίνει ότι μια πραγματικά καλή παράσταση δεν έχει ανάγκη από μεγαλόστομες φανφάρες για να προωθηθεί, αρκείται στην αυθεντική καλλιτεχνική της αξία αναγνωρισμένη από μυημένους θεατρόφιλους που θα τη διαδώσουν ασυζητητί στόμα με στόμα γεμίζοντας αίθουσες όχι με «κόλπα» αλλά ως αληθινός αντίκτυπος για κάτι που όντως αξίζει…

Προφανώς και στην παρούσα τιμητική λίστα η επιλογή έγινε βάσει των κριτηρίων της έμπειρης θεατρικά συντακτικής ομάδας της «Κ», που αξιολόγησε όσο πιο δίκαια, αντικειμενικά, αδιάβλητα, την ποιότητα των συγκεκριμένων παραστάσεων σε όλα τα επίπεδα, αποδίδοντας υψηλές βαθμολογίες, τηρουμένων των αναλογιών σε μια χρονιά γενικότερης μετριότητας που δεν ξεχώρισαν «αριστουργήματα»… Παρά ταύτα διακρίθηκαν κάποιες αξιόλογες έως εξαιρετικές παραστάσεις, προσπαθώντας να αναδείξουμε όσο πιο σφαιρικά γίνεται διαφορετικές και ενδιαφέρουσες τάσεις, από κλασικές μέχρι εναλλακτικές, ώστε να εκπροσωπηθούν περισσότερα είδη άξια μνημόνευσης…
Μαζί με το ευχαριστώ μας στους ταλαντούχους, έντιμους δημιουργούς με τη σκληρή δουλειά που μας χάρισαν κάποια θαυμάσια δείγματα ως πολύτιμα δώρα σε εποχής πνευματικής ξηρασίας, παραθέτουμε χωρίς αξιολογική σειρά τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς που είναι:
- «Πετριχώρα» το καλοσκηνοθέτησε ο Χάρης Θώμος
Τα απλά συγχαρητήρια μοιάζουν φτωχά για μια θεατρική δημιουργία υψηλού επιπέδου, που βασισμένη στον αυθεντικό θρύλο του στοιχειωμένου «Γεφυριού της Άρτας», έδωσε την έννοια της θυσίας μέσα από τον ψυχισμό της γυναίκας ως διαχρονικό σύμβολο… Με βάση το σωματικό θέατρο στα καλύτερά του και με μια άκρως εμπνευσμένη, μεστή, καλλιτεχνική σκηνοθεσία, αξιωθήκαμε να γίνουμε κοινωνοί μιας υποδειγματικής παράστασης σε όλα τα επίπεδα που θα μας ακολουθεί ως σπουδαία εμπειρία και σημείο αναφοράς για το θέατρο της πόλης… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
-
«Σλάντεκ» το καλοσκηνοθέτησε ο Θάνος Νίκας.

Ένα υπέροχο, εξαιρετικά δυνατό και πάντα επίκαιρο έργο με βαθύ πολιτικό και κοινωνικό περιεχόμενο, που πραγματεύεται με τρόπο καθηλωτικό τις συνθήκες ανόδου του ναζισμού στη Γερμανία, αλλά και κάθε ολοκληρωτισμού ή φασισμού διαχρονικά… Τόσο η σοφά λιτή, σύγχρονη, ατμοσφαιρική και ουσιαστική σκηνοθεσία που ανέδειξε με κυνικό ρεαλισμό τη βία σε όλες τις εκφάνσεις της, όσο και οι συγκλονιστικές ερμηνείες και κυρίως του χαρισματικού πρωταγωνιστή, δημιούργησαν «κραδασμούς» στον μυαλό και την ψυχή θεατή, δικαιώνοντας απόλυτα την αποστολή της θεατρικής τέχνης… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
-
«Η αγάπη άργησε μια μέρα» το καλοσκηνοθέτησε ο Ένκε Φεζολλάρι.

Το λογοτεχνικό αριστούργημα της Λιλής Ζωγράφου, στο οποίο αποτυπώνεται γλαφυρά όλη η ασφυκτική καταπίεση των γυναικών στις κλειστές προπολεμικές κοινωνίες της χώρας μέσα σε αυστηρές πατριαρχικές οικογένειες με σκληρούς άγραφους νόμους, αποδόθηκε στη σκηνή με τρόπο εξαιρετικό… συνδυάζοντας άψογη ευρηματική σκηνοθεσία, σύγχρονη συμβολική σκηνογραφία, υπέροχες ερμηνείες και μάλιστα διπλής διανομής, όπου οι γυναίκες υποδύθηκαν εμπνευσμένα και ανδρικούς ρόλους, ενισχύοντας τη δυναμική μιας παράστασης με ελκυστική πλοκή, δυνατούς χαρακτήρες, βαθύ κοινωνικό περιεχόμενο, σύγχρονη οπτική και αισθητική… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
- «Ελένη, η δίκη μιας πόρνης» το καλοσκηνοθέτησε ο Χρήστος Σουγάρης.

Πρόκειται για ένα κείμενο αριστούργημα, βασισμένο στον μύθο της «Ωραίας Ελένης» η οποία ζητά να αποτινάξει το στίγμα της πόρνης και προδότριας, κραυγάζοντας τη δική της αλήθεια για έναν πόλεμο σκοπιμοτήτων που άδικα της αποδόθηκε, με πρόσχημα τον έρωτά της για τον Πάρη… Ένας μονόλογος μεστός σπουδαίων και επίκαιρων μηνυμάτων, που χάρη στη φροντισμένη, σύγχρονη σκηνοθεσία με ευρηματικές επιλογές και κυρίως το τεράστιο ταλέντο της Λ. Κονιόρδου που έλαμψε εκτυφλωτικά στην παραμικρή λεπτομέρεια, απέκτησε «όγκο» θαρρείς αρχαίας τραγωδίας με βαρύ εκτόπισμα ουσίας… και βέβαια το ρεσιτάλ ερμηνείας της κορυφαίας τραγωδού τυπώθηκε ανεξίτηλα ως πρότυπο διδασκαλίας! Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
- «Ο Επιθεωρητής Ντρέικ και η μαύρη χήρα» το καλοσκηνοθέτησε ο Βασίλης Θωμόπουλος

Δεν περιμέναμε ότι ένα κλασικό αστυνομικό θρίλερ με αντικείμενο την εξιχνίαση μιας δολοφονίας σε βίλα μεταξύ πολλών υπόπτων σε προσωπικό και καλεσμένους, θα αποδεικνυόταν τόσο ευφυής, σπαρταριστή, ευφάνταστη κωμωδία με αβίαστο γέλιο, μακριά από αναμασημένες συνταγές, προχειρότητες ή ευκολίες… όπου επιπλέον η σκηνοθετική διαχείριση με απρόβλεπτα ευρήματα, έξυπνη «αποδόμηση», αυτοσαρκασμό, θαυμάσιο ρυθμό απογείωσε την κωμικότητα, ενώ οι άκρως απολαυστικές ερμηνείες με αυθεντικό χιούμορ κατάφεραν να ξανακερδίσουν (επιτέλους!) την εμπιστοσύνη μας στο σπουδαίο αλλά πολύπαθο είδος… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
-
«Η καρδιά του σκύλου» το καλοσκηνοθέτησε η Εφη Μπίρμπα.

Εμπνευσμένο, βαθιά πολιτικό έργο με δυνατή αλληγορία, όπου με αφορμή ένα υπερβατικό εύρημα- μεταμόσχευση ανθρωπίνων οργάνων σε σκύλο- διερευνά την αλλοτρίωση του σύγχρονο ανθρώπου μέσα από τον σταδιακό «εξανθρωπισμό» ενός σκύλου, ασκώντας σκληρή κοινωνική κριτική… Η εμπνευσμένη σκηνοθετική προσέγγιση με το ονειρικό σκηνικό περιβάλλον που συνδύασε τη ρεαλιστική πραγματικότητα με τη σουρεαλιστική υπέρβαση διαμορφώνοντας ατμόσφαιρα μελλοντικής δυστοπίας, και βέβαια ο αξιοθαύμαστος υποκριτικός άθλος του Α. Σερβεταλη σε έναν ρόλο τρομακτικών απαιτήσεων μεταξύ ανθρώπου και ζώου με έντονη σωματικότητα, μας καθήλωσαν και φεύγοντας αποκομίσαμε πλούσια τροφή για σκέψη… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
-
«Ηλέκτρα» το καλοσκηνοθέτησε ο Δημήτρης Τάρλοου.

Πρόκειται για θεατρική παράσταση με κλασική προσέγγιση και αίσθηση μέτρου, που ανταποκρίνεται επάξια στις απαιτήσεις του αρχαίου δράματος, σέβεται το πρωτότυπο κείμενο, δεν κουράζει με υπερβολές και νεωτερισμούς, αντίθετα σε διάρκεια 90 λεπτών καταφέρνει να δώσει στον θεατή την απόλαυση του καθαρού λόγου και των υψηλών ηθικών νοημάτων, όπως εκφέρονται στην εμβληματική τραγωδία του Σοφοκλή με εξαιρετικές ερμηνείες και κυρίως της πρωταγωνίστριας Λ. Μιχαλοπούλου… Μια ευτυχής θεατρική στιγμή για το συνήθως «κακοποιημένο» αρχαίο δράμα, που εδώ αποδόθηκε με την αυθεντική, ουσιαστική του διάσταση, πέρα από εντυπωσιασμούς… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
-
«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» το καλοσκηνοθέτησε ο Φώτης Μακρής.

Το εμβληματικό βιβλίο της Άλκης Ζέη, που με κεντρική ηρωίδα την «Ελένη» και τα τραυματικά της βιώματα ως κυνηγημένη αριστερή αφηγείται τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν τη χώρα από το ΄40 μέχρι το ’70, μεταφέρθηκε πρώτη φορά στη σκηνή ως μονόλογος, εκφράζοντας τη συλλογική μνήμη ολόκληρης γενιάς… Πέρα από την ιστορική αξία του κειμένου και τη συναισθηματική φόρτιση λόγω διάψευσης των οραμάτων, επιπλέον εντυπωσίασαν η γεμάτη «όγκο» ατμοσφαιρική σκηνοθετική απόδοση με σοφά ευρήματα στη λιτότητά τους, ενώ η χειμαρρώδης ερμηνεία της Γ. Κηλαηδόνη με αξιοθαύμαστες ισορροπίες, καταγράφεται επάξια στην κατηγορία «ρεσιτάλ» προς βράβευση… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
-
«Λαπωνία» το καλοσκηνοθέτησε ο Νικορέαστης Χανιωτάκης

Είδαμε μια σύγχρονη κωμωδία που με αφετηρία την ύπαρξη ή μη του Άγιου Βασίλη, πραγματεύεται τις σχέσεις με την οικογένεια, τον σύντροφο, τα παιδιά, καθώς και πολιτισμικές διαφορές λαών, την σύγκρουση αλήθειας και ψέματος, την ειλικρίνεια, την ανάγκη να πιστεύουμε σε κάτι μαγικό… Με ένα υπέροχο κείμενο ουσίας που προκαλεί τόσο συγκίνηση όσο και γέλιο ευφορίας όχι με σαχλαμάρες, αλλά με την αλήθεια του, με μια ευφάνταστη σκηνοθεσία που ρέει αβίαστα, με ένα εξαιρετικά φροντισμένο σκηνικό στην τελευταία λεπτομέρεια και με ερμηνείες απολαυστικές, είναι απόλυτα δικαιολογημένα τα συνεχήsoldoutτης άξιας παράστασης.. Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
-
«Φθινοπωρινή ιστορία» το καλοσκηνοθέτησε η Βάνα Πεφάνη
Γλυκόπικρο, τρυφερό και βαθιά ανθρώπινο θα χαρακτηρίζαμε ένα έργο που υμνεί τον έρωτα ως δικαίωμα σε οποιαδήποτε ηλικία, ακόμα και λίγο πριν τον «χειμώνα» της ζωής… Οι μεσήλικοι ήρωες αφήνουν τα τείχη της άμυνας να πέσουν κι ανοίγουν τις ψυχές τους στο αιώνιο θαύμα, σε μια παράσταση γεμάτη συναίσθημα που αποδόθηκε με σύγχρονη και αφαιρετική σκηνοθετική ματιά ως αλληλουχία διαδοχικών σκηνών με διαφορετικές συναντήσεις του ζευγαριού, σε ένα λιτό συμβολικό σκηνικό, υπό τους μελωδικούς ήχους τρομπετίστα ζωντανά επί σκηνής και με υπέροχες ερμηνείες άξιων πρωταγωνιστών, βιώνοντας την πολύτιμή αίσθηση «καλού θεάτρου»… Αναλυτικά σχολιάζουμε εδώ
Παράλληλα με τις προαναφερθείσες παραστάσεις αξίζει να προσθέσουμε εκτός δεκάδας και κάποιες ακόμη που ξεχώρισαν θετικά για διαφορετικούς λόγους αποκομίζοντας υψηλές βαθμολογίες, όπως «Ήλιος με δόντια», «Λιωμένο βούτυρο», «Οιδίπους», «Λεωφορείο ο πόθος», «Ξανθιά φράουλα», «Το δάνειο» κλπ.
Συγχαρητήρια στους άξιους με την ευχή για καλή χρονιά και δυναμική, ποιοτική συνέχεια!
Οι χειρότερες παραστάσεις του 2025 που δόθηκαν στη Θεσσαλονίκη by Kulturosupa
Δείτε και αυτά:
-Θεατρική Ανασκόπηση 2025: Η παγίδα των Sold Out και το θέατρο ως «Social Media Trend»
-Θεατρική Ανασκόπηση 2025: Ο νέος χάρτης της Θεσσαλονίκης, νέοι χώροι, πολλές προσδοκίες και ένα κοινό που διευρύνεται
-Είδαμε & σχολιάζουμε: Όλες οι 85 θεατρικές κριτικές του 2025 | Μια χρονιά γεμάτη ρεσιτάλ, αχταρμάδες & εκατοντάδων views
-Αρχείο παραστάσεων: Όλες οι 168 θεατρικές πρεμιέρες του 2025 που δόθηκαν στη Θεσσαλονίκη
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ:

Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν έως 18/05/2026 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, συμμετέχουν αυτόματα για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 15α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2026 που θα πραγματοποιηθούν μέσα Μαίου ’26.
- Δείτε & αυτά: Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, εδώ –Οι νέες ταινίες της εβδομάδας, εδώ
- Είδαμε & Σχολιάζουμε: Θέατρο εδώ. Συναυλίες εδώ. Σινεμά εδώ. Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, εδώ. Κερδίστε προσκλήσεις εδώ.







