Στις προθέσεις της Κουλτουρόσουπα ήταν και είναι η στήριξη νέων προσώπων και ομάδων που δραστηριοποιούνται στον χώρο του πολιτισμού παρουσιάζοντας μια όσο γίνεται εφ΄ όλης της ύλης συνέντευξη ώστε το θεατρόφιλο και όχι μόνο κοινό να τους γνωρίσει εκτενέστερα.
Η Βloom Theatre Group δημιουργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019 με την παράσταση «Όνειρο στο κύμα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε σκηνοθεσία Ανδρέα Παράσχου, η οποία παρουσιάστηκε στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ. Πρόκειται για μία σύμπραξη αποφοίτων του τμήματος, με ιδρυτικά μέλη τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Ανδρέα Παράσχο, την σκηνογράφο Μαρίνα Κωνσταντινίδου και την ηθοποιό Άννα Μαρία Γάτου. Τον Ιούνιο του 2022 παρουσίασε την παράσταση «Η Μάσα Αφηγείται:» (βασισμένη σε έργα και επιστολές του Άντον Τσέχωφ) στο διεθνές φεστιβάλ του Dogus University και του Δήμου Kartal της Κωνσταντινούπολης (σκηνοθεσία: Ανδρέας Παράσχος), ενώ παράλληλα το «Όνειρο στο Κύμα» παρουσιάστηκε ξανά το 2022 στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης» στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον, στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, καθώς και στο Θέατρο Αυλαία.
Τον Ιούνιο του 2023, η Bloom Theatre Group παρουσίασε την παράσταση «149» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, μια παράσταση χορού με τη συνοδεία της ορχήστρας JoveNata Ensemble που αποτέλεσε συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη (μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Τραχαλιός, σκηνοθετική επιμέλεια: Ανδρέας Παράσχος) με κεντρικό θέμα το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη. Η περιπατητική παράσταση «ΟΔΟΣ ΜΑΡΤΥΡΩΝ 2ας Σεπτεμβρίου» αποτέλεσε μία από τις κεντρικές παραστάσεις του Τετραήμερου Εκδηλώσεων Μνήμης 2023 για το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη, ενώ επιχορηγήθηκε από τον Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη. Ακόμα, η Bloom Theatre Group υλοποίησε το εργαστήριο για εκπαιδευτικούς «Η Πόλη που Κατοικώ» στο πλαίσιο της Ημερίδας «Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2023: Χωράμε όλες και όλοι; Αναζητώντας μια νέα σχέση με το περιβάλλον και τον δημόσιο χώρο» από το Πανελλήνιο Δίκτυο το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Τον Μάιο του της ίδιας χρονιάς η devised παράσταση «ΓΙΟΡΤΑΣΤΕΣ: είμαστε #GiaTaPanigiria» σε σκηνοθεσία Ανδρέα Παράσχου παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης 2023» του Δήμου Θεσσαλονίκης, έχοντας αποτελέσει μία από τις εφτά κεντρικές παραστάσεις του φεστιβάλ, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2024 ταξίδεψε στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου στο Κάιρο.
Το 2024 η performance ΤΗΕ BEDROOM – ιστορίες ύπνου, παρουσιάστηκε στην TOSS GALLERY και στην Ανοιχτή Θεατρική Σκηνή της Πόλης 2024, ενώ το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς η παράσταση ‘’Χορεύοντας Μαζί’’ παρουσιάστηκε στο Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη στο πλαίσιο του Τετραημέρου Εκδηλώσεων Μνήμης για τα 80 χρόνια από το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη.
Η παράσταση «Οι Μεθυσμένοι» καταπιάνεται με θέματα που αφορούν την ύπαρξη του ατόμου, την αναζήτηση του εαυτού και της αλήθειας και αποτελεί τη νέα θεατρική πρόταση της ομάδας Bloom Theatre Group με προγραμματισμένη πρεμιέρα στις 10 Φεβρουαρίου στο θέατρο Αυλαία.
Απαντούν: ο σκηνοθέτης Ανδρέας Παράσχος, η σκηνογράφος Μαρίνα Κωνσταντινίδου και η ηθοποιός Άννα-Μαρία Γάτου.
Συνέντευξη στον Γιάννη Τσιρόγλου για την Κουλτουρόσουπα.
- Προκειμένου να συστηθείτε, θα θέλαμε ένα μίνι βιογραφικό της ομάδας: πότε ξεκίνησε και πώς, από πόσους και ποιους αποτελείται, αν πρόκειται για αμιγώς επαγγελματική, αν η σύνθεση είναι σταθερή, τί έχετε παρουσιάσει ως τώρα…
Η Bloom Theatre Group δημιουργήθηκε το 2019 από τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Ανδρέα Παράσχο, την σκηνογράφο Μαρίνα Κωνσταντινίδου και την ηθοποιό Άννα-Μαρία Γάτου, απόφοιτους του τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. Η ομάδα μας έχει συνεργαστεί με τον Δήμο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της Ανοιχτής Θεατρικής Σκηνής της Πόλης όπου επιλέχθηκε για δύο συναπτά έτη με την devised παράσταση Γιορταστες: είμαστε #GiaTaPanigiria και το Όνειρο στο Κύμα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, το οποίο παρουσιάστηκε ξανά στο Θέατρο Αυλαία και το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών. Ακόμα, έχει συνεργαστεί με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για την παράσταση χορού 149 (συμπαραγωγή) και τον Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη για τις παραστάσεις Οδός Μαρτύρων 2ας Σεπτεμβρίου και Χορεύοντας Μαζί, παραστάσεις με κεντρικό θέμα το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη.
Η παράσταση Η Μάσα Αφηγείται: (βασισμένη σε έργα και επιστολές του Άντον Τσέχωφ) συμμετείχε στο διεθνές φεστιβάλ του Dogus University και του Δήμου Kartal της Κωνσταντινούπολης, ενώ η παράσταση Γιορταστες: είμαστε #GiaTaPanigiriaτ αξίδεψε φέτος στο 31ο Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου στο Κάιρο. Τέλος, η παράσταση Οι Μεθυσμένοι του Ιβάν Βιριπάγιεφ επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού για την θεατρική σεζόν 2024-2025.
- Με ποιο σκεπτικό ξεκινήσατε τη δημιουργία της, τί στόχους θέσατε και κατά πόσο βλέπετε να εκπληρώνονται μέχρι στιγμής;
Μας ενδιέφερε πολύ να δοκιμάσουμε την θεατρική απόδοση μη θεατρικών κειμένων, όπως για παράδειγμα το Όνειρο στο Κύμα που ήταν και η πρώτη μας δουλειά. Καθώς και να πειραματιστούμε με είδη όπως το θέατρο της επινόησης, έτσι οι πρώτες μας παραστάσεις δεν βασιζόντουσαν σε αμιγώς θεατρικά κείμενα. Στη πορεία αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με την σύγχρονη δραματουργία, δοκιμάζοντας κείμενα που έχουν γραφτεί στο σήμερα για το σήμερα, όπως Οι Μεθυσμένοι. Είμαστε αρκετά ενθουσιασμένοι γιατί χρονιά με τη χρονιά είμαστε κοντά στους στόχους μας και δοκιμαζόμαστε σε διαφορετικά πράγματα, δουλεύοντας με τους δικούς μας όρους.

Η Μάσα Αφηγείται
- Από τα προβλήματα που σίγουρα αντιμετωπίζετε, ποια θεωρείτε σημαντικότερα αν τα ιεραρχούσατε με σειρά αξιολόγησης;
Σίγουρα η έλλειψη κατάλληλων χώρων για να στεγαστούν οι καλλιτεχνικές ομάδες της πόλης είναι μεγάλο θέμα, όπως επίσης και οι οικονομικοί περιορισμοί που έχει μία ομάδα κατά την υλοποίηση ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.
- Προφανώς μια παράσταση, έστω και περιορισμένων απαιτήσεων, έχει ένα μίνιμουμ οικονομικό κόστος. Εσείς με ποιο τρόπο το καλύπτετε και πόσο δύσκολο είναι να βρείτε χρηματοδότες;
Κάποιες από τις δουλειές μας ήταν αυτοχρηματοδοτούμενες, ενώ άλλες ήταν σε συνεργασία με δημόσιους φορείς, οπότε καλυπτόταν ένα κομμάτι του κόστους. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται πολύ μελετημένη οργάνωση και γερό στομάχι για να υλοποιηθεί μία θεατρική παραγωγή στο ελεύθερο θέατρο.
- Πώς θα αξιολογούσατε σε γενικές γραμμές την απήχηση των παραστάσεών σας και τί είδους αντιδράσεις εισπράττετε από το κοινό;
Θα αφήσουμε το κοινό να το αξιολογήσει για μία ακόμα φορά!
149
- Πού αποδίδετε το γεγονός ότι εμφανίζονται θεατρικές ομάδες με αξιώσεις, δίνουν μία ή δύο παραστάσεις σποραδικά και εν συνεχεία εξαφανίζονται ως «διάττοντες αστέρες»;
Οι θεατρικές ομάδες της Θεσσαλονίκης είναι δύσκολο να επιβιώσουν γιατί δεν έχουν κάποια υποστήριξη. Δε ξέρω αν έχουν αξιώσεις, σίγουρα όμως αξίζει να τους δώσουμε χώρο και να στηρίξουμε νέες δουλείες.
- Συγκρίνοντας τοπικές ομάδες του παρελθόντος πριν 15-20 χρόνια με τις τωρινές, πού εντοπίζετε ουσιώδεις διαφορές σχετικά με την παραγωγή έργου, τον τρόπο λειτουργίας, την απήχηση κλπ.;
Φυσικά, πριν 15-20 χρόνια δίνονταν επιχορηγήσεις που μπορούσαν να εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα μιας ομάδας και να της δώσουν τη δυνατότητα να υλοποιήσει τις καλλιτεχνικές της προτάσεις. Σήμερα, οι επιχορηγήσεις δίνονται πολύ πιο σποραδικά και καλύπτουν πολύ μικρότερο κομμάτι της παραγωγής απ’ ότι παλιότερα. Η έλλειψη οικονομικών πόρων είναι μία από τις βασικές δυσκολίες για τις τοπικές ομάδες.
Γιορταστές: είμαστε #GiaTaPanigiria
- Πώς κρίνετε τη δική σας θέση στον τοπικό ανταγωνισμό σε σχέση α) με άλλες αντίστοιχες ομάδες, β) με την κρατική σκηνή του ΚΘΒΕ, γ) με φιλοξενούμενους αθηναϊκούς θιάσους ή ΔΗΠΕΘΕ;
Θεωρώ ότι ανάμεσα στις ομάδες του ελεύθερου θεάτρου δε τίθεται θέμα ανταγωνισμού, γιατί αντιμετωπίζουμε όλοι τα ίδια προβλήματα. Σίγουρα, μία κρατική σκηνή, οι αθηναϊκοί θίασοι και τα ΔΗΠΕΘΕ, αντιμετωπίζουν πολύ διαφορετικά προβλήματα από τα δικά μας, όπως επίσης κατέχουν πολύ περισσότερα μέσα για την υλοποίηση μίας παραγωγής.
- Πόσο κρίσιμο θέμα για τη λειτουργία μιας ομάδας – πέραν της οικονομικής στήριξης- είναι η ύπαρξη σταθερής στέγης και πώς το αντιμετωπίζετε;
Η σταθερή στέγη, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, αποτελεί βασικό ζήτημαστις τοπικές ομάδες, τόσο για το ζήτημα των προβών, όσο και για το κομμάτι του βεστιαρίου και της αποθήκευσης σκηνικών.
- Έχετε σκεφτεί προτάσεις για την επίλυση βασικών προβλημάτων σας, έχετε απευθυνθεί κάπου αρμοδίως (πού;) και ποια είναι η ανταπόκριση; Συνεργάζεστε επ’ αυτού με άλλες ομάδες, υπάρχει συσπείρωση για κοινή δράση;
Έχουν γίνει αρκετές απόπειρες στο παρελθόν για την διεκδίκηση χώρων προβών προς δημόσιους φορείς, είναι μια συζήτηση που δε σταματάει ποτέ.
Οι μεθυσμένοι
- Με ποια κριτήρια διαμορφώνετε το ρεπερτόριο και επιλέγετε τα έργα που θα παρουσιάσετε; Έχετε κατά νου ένα συγκεκριμένο κοινό που θέλετε να απευθυνθείτε ή όχι;
Η αλήθεια είναι ότι δε στοχεύουμε σε συγκεκριμένο κοινό, θέλουμε να μας βλέπουν όσοι βρίσκουν έστω και ένα σημείο σύνδεσης με τις δουλειές μας. Το ρεπερτόριο προσαρμόζεται στο τι μας κινητοποιεί την περίοδο που διαμορφώνεται η καλλιτεχνική πρόταση. Οι Μεθυσμένοι για παράδειγμα είναι ένα κείμενο που διαβάσαμε 2 χρόνια πριν και απευθείας νιώσαμε να μας αφορά πολύ.
- Το γεγονός ότι τα μέλη μιας ομάδας, κατά γενική ομολογία αδυνατούν να βιοποριστούν από την τέχνη τους, όντες αναγκασμένοι να δουλεύουν αλλού, πόσο επηρεάζει την απόδοση της ομάδας;
Πολλοί από μας κάνουμε δεύτερες δουλειές, για καλή μας τύχη είναι και αυτές στο θέατρο. Ωστόσο, ο περιορισμός του χρόνου σίγουρα επιφέρει δυσκολίες, τις οποίες με τη πάροδο του χρόνου συνηθίζουμε και τις εντάσσουμε στη καθημερινότητα.
.jpg)
Όνειρο στο Κύμα
- Από τη δική σας εμπειρία, ποια είναι τα στοιχεία που συμβάλλουν καθοριστικά στο δέσιμο και την πρόοδο μιας ομάδας και ποια την διαλύουν;
Χρειάζονται καθαροί στόχοι, συνέπεια και αμοιβαίες υποχωρήσεις. Χρειάζεται χρόνος για να δει η κάθε ομάδα τις δυναμικές της και να τις χρησιμοποιήσει προς όφελός της. Η ειλικρινής επικοινωνία και ο ανοιχτός διάλογος είναι βασικές προϋποθέσεις για να μπορέσει μία ομάδα να βελτιώνεται συνεχώς.
Η διάλυση έρχεται όταν διαφοροποιούνται οι στόχοι εντός της ομάδας ή όταν φθίνει η επικοινωνία με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνονται τα πλάνα της ομάδας.
- Κρίνοντας το θεατρόφιλο κοινό της Θεσσαλονίκης, πως θα το χαρακτηρίζατε; Η λέξη «δύσκολο» που ακούγεται συχνά, είναι μύθος ή πραγματικότητα;
Κανένα κοινό δεν είναι δύσκολο ή εύκολο. Η Θεσσαλονίκη απλώς σε πολλά κομμάτια βρίσκεται στη σκιά της πρωτεύουσας, με αποτέλεσμα οι αθηναϊκές παραγωγές να είναι οι πρώτες που στηρίζονται ένθερμα από το τοπικό κοινό.
- Πώς αξιολογείτε συνολικά το σημερινό θεατρικό τοπίο της πόλης; Πιστεύετε ότι είναι αντάξιο μιας συμπρωτεύουσας συγκρινόμενο πχ. με αυτό της πρωτεύουσας;
Υπάρχουν αξιόλογες πρωτοβουλίες και ωραίες δουλειές από νέες ομάδες, ωστόσο η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να είναι μία πόλη με αρκετές δυσκολίες, όπως η έλλειψη σκηνών.
Γιορταστες: είμαστε #GiaTaPanigiria
- Υπάρχουν στιγμές ή συνεργασίες που σας «σημάδεψαν» με θετικό τρόπο και άλλες που θέλετε να ξεχάσετε δια παντός;
Η εμπειρία μας στο 31ο Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου στο Κάιρο ήταν μαγική. Παίξαμε σε μία υπέροχη σκηνή στο Κρατικό Θέατρο του Καϊρου και η ανταπόκριση του κόσμου ήταν κάτι παραπάνω από θερμή. Δεδομένου ότι οι Γιορταστες: είμαστε #GiaTaPanigiriaε ίχαν και πολλά παραδοσιακά στοιχεία, ήταν απίστευτο το πως συνδέθηκαν οι θεατές σε τόσο μεγάλο βαθμό με την παράσταση. Συνειδητοποιήσαμε πόσο κοινές είναι οι ρίζες μας παρά τις διαφορετικές μας εμπειρίες.
- Ποιοι από τους παρακάτω παράγοντες πιστεύετε ότι επηρεάζουν καθοριστικά την επιτυχία ή αποτυχία μιας παράστασης: α)Επιλογή έργου, β)Σκηνική απόδοση, γ)Παραγωγή, δ)Προώθηση…
Και τα τέσσερα είναι σημαντικά εξίσου, για διαφορετικούς λόγους το καθένα. Μία καλή παράσταση δε θα φτάσει ποτέ στο κοινό αν δεν επικοινωνηθεί σωστά. Όλα συμβάλλουν με το τρόπο τους, γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό να αναλαμβάνουν τα αντίστοιχα κομμάτια οι κατάλληλοι επαγγελματίες.