Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Για άλλη μια φορά με είχε κερδίσει ο τίτλος της παράστασης που θα έβλεπα μαζί με τη μικρή μου φίλη, τη Φιλιώ, στο θέατρο Αθήναιον. ‘Ο κύριος Μαγειρούλης και η Δεσποινίς Ζαχαρένια’ ήταν έτοιμοι να μας καλωσορίσουν στην αίθουσα και να μας μάθουν κάποια από τα μυστικά τους για να περάσουμε όμορφα και να δοκιμάσουμε ακόμα και να χορέψουμε πάνω στη σκηνή. Κάτι μου έλεγε ότι αυτό το Κυριακάτικο πρωινό θα ήταν μια μικρή γιορτή!
Ο κύριος Μαγειρούλης μας περίμενε στην είσοδο της αίθουσας και μας υποδέχτηκε με ένα πελώριο χαμόγελο αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά πως η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Κι η αρχή στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν η ευγένεια και η θετική διάθεση με την οποία χαιρετούσε γονείς και παιδιά προδιαθέτοντας όλους για τα ωραία που θα ακολουθούσαν. Η Φιλιώ τον συμπάθησε αμέσως και μου είπε πως ήταν πολύ αστείος και την έκανε να γελάει. Κι εγώ τότε θυμήθηκα τον Τζωρτζ Νάθαν σύμφωνα με τον οποίον το σημάδι ενός καλού κωμικού είναι αν γελάς μαζί του προτού αυτός ανοίξει το στόμα του.
Λίγο αργότερα εμφανίστηκε στη σκηνή και η Δεσποινίς Ζαχαρένια που κέρδισε αμέσως την προσοχή των μικρών θεατών και ασφαλώς της δικής μου μικρής φίλης. Αν και είχε μια ιδιαίτερη αδυναμία στα γλυκά, αποφάσισε να μας μιλήσει για τα φρούτα και τα λαχανικά συνδυάζοντας για αρκετή ώρα το διαδραστικό παιχνίδι με τη γνώση. Η Φιλιώ απαντούσε στις ερωτήσεις της Ζαχαρένιας με μεγάλη ευκολία και κυρίως με διάθεση κι αυτό από μόνο του ήταν η πιο έμπρακτη απόδειξη της επιτυχίας αυτού που ήθελαν οι δύο πρωταγωνιστές να πετύχουν. Αν λοιπόν επιθυμούσαν να αλληλεπιδράσουν με τα παιδιά μέσα στην αίθουσα, το είχαν καταφέρει με τον καλύτερο τρόπο.
Κι όλο αυτό που εξελισσόταν σε ένα όμορφο και διαρκές παιχνίδι, κορυφώθηκε με την πρόσκληση δύο παιδιών στη σκηνή για να μαγειρέψουν μαζί με τους δύο ηθοποιούς και να γίνουν οι μικροί πρωταγωνιστές που θα διαγωνιζόντουσαν μεταξύ τους για να βγει ο νικητής. Η Φιλιώ ήταν το κοριτσάκι που επιλέχθηκε να ανεβεί στη σκηνή και συμμετείχε σε αυτό το ενδιαφέρον δρώμενο με κέφι και αγάπη. Το γέλιο διαδεχόταν την εξυπνάδα και η εξυπνάδα την εφευρετικότητα για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός με τα δυο παιδιά νικητές. Τέλος καλό, όλα καλά. Αυτό θέλουμε σε αυτές τις ηλικίες. Να φεύγουν τα παιδιά νιώθοντας όλα νικητές. Να φεύγουν τα παιδιά έχοντας διασκεδάσει με την ψυχή τους. Να φεύγουν τα παιδιά έχοντας μάθει κάτι και έχοντας περάσει καλά.
Προτού φύγουμε βέβαια είχαμε την ευκαιρία να ανεβούμε όλοι στη σκηνή και να χορέψουμε τα αγαπημένα μας παπάκια που μας πήγαν, τουλάχιστον εμάς τους μεγαλύτερους, πίσω σε άλλες εποχές. Τελικά είναι απίστευτα διασκεδαστικό να ανεβαίνεις πάνω στη σκηνή και να χορεύεις χωρίς να σε νοιάζει τίποτα. Ούτε ποιος σε βλέπει από κάτω, ούτε τι μπορεί να σκέφτεται για σένα. Να χορεύεις και να απολαμβάνεις τον αυθορμητισμό. Κι αυτό το πυροδότησαν ο κύριος Μαγειρούλης με τη Δεσποινίδα Ζαχαρένια!
Βγαίνοντας από το θέατρο συζητούσαμε με τη Φιλιώ για αυτά που έγιναν μέσα στην αίθουσα και για αυτά που της έκαναν εντύπωση. Ήταν τόσο όμορφο να ακούω ένα εξάχρονο παιδί να περιγράφει με ενθουσιασμό αυτό που έζησε. Ήταν υπέροχο που αυτή η Κυριακή είχε πολύ γέλιο και άφθονη ξεγνοιασιά. Ο Νικολά Σαμφόρ είπε ότι η πιο χαμένη από όλες τις μέρες είναι εκείνη που δεν γελάσαμε. Επομένως αυτή η μέρα δεν ήταν σίγουρα χαμένη, σκέφτηκα παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής.
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει τι του άρεσε στον κύριο Μαγειρούλη. Μπορεί, για παράδειγμα, να του άρεσε ένα κόλπο που έκανε πάνω στη σκηνή ή κάτι που είπε.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει τι του άρεσε στη Ζαχαρένια. Μπορεί, για παράδειγμα, να του άρεσε ο χορός της ή κάτι που είπε.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποιο παιχνίδι του άρεσε περισσότερο από όλα όσα είδε και στα οποία συμμετείχε. Μπορεί να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους του άρεσε.
- Ζήτησε από το παιδί σου να ζωγραφίσει κάτι που να περιγράφει αυτό που είδε.
- Μίλησε στο παιδί σου για τα φρούτα εξηγώντας του τις ιδιότητες που έχει κάθε φρούτο και βοηθώντας του να τα κάνει ομάδες (π.χ. χειμερινά φρούτα, καλοκαιρινά φρούτα).
- Μίλησε στο παιδί σου για τα λαχανικά εξηγώντας του τις ιδιότητες που έχει κάθε λαχανικό και ζητώντας του να σκεφτεί τα φαγητά στα οποία μπορεί να χρησιμοποιεί κάθε λαχανικό (π.χ. με ντομάτες φτιάχνουμε γεμιστά, με μελιτζάνες φτιάχνουμε παπουτσάκια).
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποιο είναι το αγαπημένο του φαγητό και το αγαπημένο του γλυκό και εν συνεχεία μάθε του πώς φτιάχνονται (π.χ. τι υλικά χρησιμοποιούνται, πώς αναμειγνύονται μεταξύ τους).
- Ψάξε στο διαδίκτυο να βρεις ιστορίες με λαχανικά και διαβάστε τις μαζί.
- Ψάξε στο διαδίκτυο να βρεις ιστορίες με φρούτα και διαβάστε τις μαζί.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια πρόταση… σε 15 μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου…