Στη στειρότητα της Γέρμα(ς) γεννήθηκε μια πρωταγωνίστρια!HΜυρτώ Γκόνη Είδαμε την παράσταση στο θέατρο Vault και σχολιάζουμε…
Βρεθήκαμε στην παράσταση Γέρμα του Φ.Γκ.Λόρκα με τη σκηνοθετική επιμέλεια της Λίλλης Μελεμέ. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους μια δεκαμελής ομάδα νέων παιδιών που γνώρισαν τη Γέρμα από τις πρόβες της πτυχιακή τους (2013). Το όλο στήσιμο της παράστασης ήταν μια αφορμή για να γονιμοποιηθεί κάπως η στείρα προοπτική, για να νοηματοδοτηθεί η ανάγκη δέκα νέων ηθοποιών να πραγματωθούν θεατρικά και σχεδόν παρθενικά /επαγγελματικά.
Και όσο εμείς στο φουαγιέ, σκεφτόμασταν το φετινό αφιέρωμα του θεάτρου Vault στο Λόρκα (θα ακολουθήσει περισσότερος Λόρκα) και τη σημερινή αναγκαιότητά του (βλέπε Ευρωπαϊκές καμπάνες!) τόσο η σκηνοθέτης μας μετέφερε την επιθυμία των ηθοποιών της και της ίδιας, να μη μείνουν στείροι και άπραγοι… ένα πράγμα σαν τη Γέρμα δηλαδή. Και μόνο ως στείρους δεν θα τους χαρακτήριζες.
Η Γέρμα(1934) το αριστούργημα του Φ.Γκ. Λόρκα είναι ένας ύμνος στη γυναικεία ανάγκη για δημιουργία και τοκετό. Η υπόθεση είναι γνωστή και βασανιστική. Η Γέρμα θέλει να γεννήσει, θέλει να αποκτήσει ένα γιό και η ανάγκη της διαδοχικά εξελίσσεται σε εμμονή και τραγωδία. Είναι που τη γυναίκα τη συνταράσσει η εξέλιξη του είδους, είναι που στις πλάτες της κρέμεται η διαιώνιση και το μέλλον.
Κατά το δελτίο τύπου…
Γέρμα: Γυναίκα άγονη, γυναίκα έρημη, γυναίκα σε αναμονή. Ο Λόρκα χαράζει μια αιμάτινη πορεία που οδηγεί από το φως της γέννας στο σκοτάδι της ματαίωσης, από την Γυναίκα-Δημιουργό στην Γυναίκα-Αυτουργό. Προκλητικά μοντέρνος για την εποχή του, και λίγο πριν την εδραίωση της δικτατορίας του Φράνκο στην Ισπανία, ο Λόρκα τολμά να μιλήσει ανοιχτά για θέματα όπως: η ερωτική απόλαυσή και η αναζήτηση της ηδονής, η κοινωνική υποκρισία, η αμφισβήτηση του θείου, το τίμημα της δημόσιας εικόνας, ο ρατσισμός απέναντι στο «διαφορετικό», ο φασισμός της καθημερινότητας εντός και εκτός του οίκου.
Και με όλα αυτά πιστέψαμε και εμείς ότι για ακόμα μια φορά θα δούμε Λόρκα… αλλά τρακάραμε επιτυχώς. Και κάπου εδώ σταματάμε την περιγραφή και απευθυνόμαστε κατευθείαν και δημοσίως στους δημιουργούς και ειδικότερα στα μεγάλα συν της παράστασης.
Κα Λίλλη Μελεμέ, δεν μας προσφέρατε απλώς Λόρκα σε δέκα νεανικά κορμιά, μας προσφέρατε γονιμότητα. Η σκηνοθεσία σας υπήρξε εμπνευσμένη και ουσιαστική και ως προς το έργο και ως προς τους ηθοποιούς σας. Αρχετυπικός πόνος, τραγικός, σε ένα σύνολο που ανάδειξε μια κορυφαία του χορού και ένα χορό σε στύση, αμφιταλαντευόμενο σε θήλυ και άρρεν και αναφορικά προς όλους. Όμορφα συμπλέγματα, σωστές μαζώξεις και αραιώσεις, πλήθος εικόνων και περιγραφών σε δέκα τετραγωνικά (ναι τετραγωνικό και κορμί), σωστή σωματικότητα, συγκερασμός παλιού και σύγχρονου, προσπάθεια να πάρουν όλοι, σκηνή και θεατές, από το Λόρκα. Και το πήραμε γενναιόδωρα.
Και επί του ουσιωδέστερου, κα Λίλλη Μελεμέ, στην προσπάθεια σας να αφανίσετε τη στειρότητα γεννήσατε μια πρωταγωνίστρια, μας δώσατε μια ηθοποιό. Και να το θυμάστε το όνομα της Μυρτώς Γκόνη.
Κα Μυρτώ Γκόνη απλώς σαρώσατε τη Γέρμα, σαρώσατε και τη σκηνή. Κύτταρα καθαρόαιμα θεατρικά, φωνή που θυμίζει πολλές μαζί και μένει ίδια, σωματικότητα ως άλλου γλύπτη και γλυπτού μαζί, κίνηση και έκφραση για σανίδι και πλατό, ακινησία που φέρει πόνο με εμπειρία (μες τα νιάτα), σωστό αίσθημα ανά σκηνή, σωστή αίσθηση της ισπανικής αγριότητας και γραφής, σωστή γυναικεία μεζούρα και τελειώνοντας ένα χάρμα οφθαλμών, αυτιών και ματιών. Για μας γεννηθήκατε στη αριστουργηματική στειρότητα του Λόρκα.
Κα Αριάδνη Βοζάνη (σκηνικά κοστούμια) με τρεις ή τέσσερις συρταριέρες επιτύχατε μια παράσταση και όχι μόνο. Ασυνείδητα ή συνειδητά μεταφέρατε στη σκηνή το “γεμάτο” ή το “αδειανό” μιας γυναίκας που επιθυμεί την τεκνοποίηση και βασανίζεται στην αναμονή. Με ένα παιχνίδι συρταριών (μαζί με τη σκηνοθεσία) φωτίσατε την γυναικεία σεξουαλικότητα και ταυτοχρόνως το αντιφατικό και μονότονο νοικοκυριό του εγκλεισμού/στείρου γάμου (πάντα τα τείχη είναι τακτοποιημένα). Κυρίως μας θυμίσατε,την Αφροδίτη του Νταλί, με τα πολλά συρτάρια της και τις ακόλουθες συνειρμικές , το πλείστον γυναικείες αναφορές. Κυρίως μας θυμίσατε σε ευθεία γραμμή την αγάπη του Λόρκα για το συμπατριώτη του Νταλί…
εν κατακλείδι [=]
η παράσταση Γέρμα της Λίλλης Μελεμέ είναι για τη γονιμότητα και μόνο, για τη ξεχωριστή σκηνοθετική ματιά μιας αγροτικής γυναικείας τραγωδίας και για τη γέννηση μιας καλής ηθοποιού.
Βαθμολογία
…απλώς καλωσορίζουμε μια γέννα…
ΥΓ1: τη Γέρμα παίζουν εκ περιτροπής η Μυρτώ Γκόνη με τη Ειρήνη Κουμπαρούλη (διπλή διανομή). Εμείς παρακολουθήσαμε την πρώτη.
ΥΓ2: είμαστε πλέον πεπεισμένοι ότι αναφορικά με το θέατρο Vault και το Δημήτρη Καρατζιά έχουμε βρει το μπελά μας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη
Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Σκηνικά/Κοστούμια: Αριάδνη Βοζάνη
Μουσική :Μαρουσώ Βαϊούλη, Ειρήνη Κουμπαρούλη, Νάντια Πυθαρά
Μουσική επιμέλεια – διδασκαλία: Γιώργος Νικητόπουλος
Επιμέλεια κίνησης : Πάρης Μαντόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη : Δέσποινα Μωυσιάδου
Φωτισμοί : Βαγγέλης Μούντριχας
Φωτογραφίες : Νίκος Λιβαθινός
Σχεδιασμός αφίσας-προγράμματος: Ειρήνη Κουμπαρούλη
Video teaser: Δέσποινα Μωυσιάδου
Παραγωγή: Καλλιτεχνικές Επιχειρήσεις “BackUp”
ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ (αλφαβητικά):
Μαρουσώ Βαϊούλη, Μάγδα Κόρπη, Σεβίνα Μαραγκού, Σωτήρης Μεντζέλος, Δήμητρα Μπαλή, Νάντια Πυθαρά, Σάββας Σωτηρόπουλος, Μαρίνα Τσουμπρή.
Το ρόλο της Γέρμας ερμηνεύουν σε διπλή διανομή η Μυρτώ Γκόνη και η Ειρήνη Κουμπαρούλη.
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη στις 21:00..
Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΗΤΗΡΙΩΝ
10€ (Γενική είσοδος)
Πολυχώρος VAULT
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8’ περίπου με τα πόδια)
Τηλέφωνα: 213 0356472 / 6937249659
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 -21:00)
Email: vaulttheatre.gr@gmail.com
www.facebook.com/VAULTTheatreGr1
Φωτογραφικό υλικό