Συνέντευξη στην Ελπίδα Παπαδανιήλ
«Η αναγνώριση των προσπαθειών και η επιβράβευση κάθε εργάτη της τέχνης είναι μια ικανοποίηση και χαρά, που δίνει δύναμη για τη συνέχεια του καθενός. Ένας θεσμός που το επιχειρεί αυτό, αξιοκρατικάκ αι με την ευθύνη που περικλείει, δε μπορεί παρά να χειροκροτηθεί. Για μας μεγάλη τιμή και χαρά να συμμετέχουμε στον θεσμό απονομής Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης, σε μια βραδιά χαράς και αναγνώρισης των ανθρώπων της τέχνης».
.
Η «Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης» αποτελεί συνέχεια της «Χορωδίας Θεσσαλονίκης» η οποία ιδρύθηκε το 1987 και αποτελείται από σπουδαστές και αποφοίτους Ανώτερων και Ανώτατων Μουσικών Σχολών. Στο ευρύτατο ρεπερτόριό της περιλαμβάνονται έργα Αναγέννησης, Κλασσικής και Ρομαντικής περιόδου. Ορατόρια, Όπερες, Musicals, έργα σύγχρονων Ελλήνων και Ξένων Συνθετών καθώς και πρώτες εκτελέσεις έργων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει εμφανιστεί κατ’ επανάληψη στα «Δημήτρια», στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και Αθηνών, στο Ηρώδειο, στη Λυρική Σκηνή, στις «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες» στο «Ελληνικό Φεστιβάλ», σε φεστιβάλ άλλων πόλεων της Ελλάδος και έχει συνεργαστεί με Ελληνικές και Ξένες Ορχήστρες σε Όπερες και Ορατόρια.
Έχει εμφανιστεί στην Κων/πολη, Αρχαία Έφεσσο, Ισπανία, Βιέννη, Βουδαπέστη, Πράγα, Ουαλλία, Λονδίνο, Ρώμη, Φιλανδία, Αλβανία, Ρωσία και έχει τιμηθεί με Χρυσά, Αργυρά και Χάλκινα Μετάλλια στους Διεθνείς Διαγωνισμούς Αθηνών, Λανγκόλεν και Ρώμης. Συμμετείχε σε πολλές από τις επίσημες εκδηλώσεις του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας «Θεσσαλονίκη 97» με έργα διεθνούς ρεπερτορίου και έργα σε πρώτη εκτέλεση των Αδάμη, Αστρινίδη, Μπαλτά, Σαμαρά, Καλομοίρη.Πήρε μέρος στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα «Πράγα 2000» με έργα Τσέχων Συνθετών, παρουσία του συνθέτη PeterEben και στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα «Πάτρα 2006».
Από το 1993 συμπράττει με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ενώ έχει συμπράξει με τη Συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ, τη Δημοτική Ορχήστρα του Βόλου και τις Συμφωνικές Ορχήστρες Πράγας, Σόφιας, Κέμνιτς, Βεστφαλίας, Ρουμανίας, Ουαλλίας και Άγκυρας. Συνεργάστηκε με Έλληνες και Ξένους Μαέστρους, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης , το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών , τη Λυρική Σκηνή, την Όπερα Θεσσαλονίκης, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας, την Πολιτιστική Ολυμπιάδα και το Υπουργείο Πολιτισμού, το Δήμο Θεσσαλονίκης και Δήμο Αθηναίων όπως και με τους Μ. Θεοδωράκη, Γ. Μαρκόπουλο, Χ. Λεοντή, Z. Preisner και G. Bregović. Από το Σεπτέμβριο του 2001 συμμετέχει στην εναρκτήρια Συναυλία των «ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ» με έργα των Mahler, Beethoven, Haydn, Orff και στις Οπερατικές παραγωγές του Ο. Μ. Μ. Θ. όπως ‘’Rigoletto’’, ‘’Μομο’’, ‘’Madama Butterfly’’, ‘’Cavaleria Rusticana’’, ‘’Γάμοι του Φίγκαρο’’, ‘’Lucia di Lammermour’’, ‘’Trovatore’’, “Turandot”, “I Puritani”, “Samsonet Dalila” καθώς και στα Ορατόρια και Μεγάλα Χορωδιακά Έργα.Έχει συνεργαστεί με την «Όπερα Θεσσαλονίκης» στις όπερες “Die Fledermaus”, “Aida”, “Pagliacci”, “ΟιδίπουςΤ ύρρανος” και “Don Jiovanni”
Τη Χορωδία από την ίδρυσή της διευθύνει η Μαίρη Κωνσταντινίδου, που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι απόφοιτος του Κρατικού Ωδείου της πόλης, των τάξεων Πιάνου της Χρυσούλας Καλαïτζή και Ανώτερων Θεωρητικών του Θεόδωρου Μιμίκου. Σπούδασε Διεύθυνση με τους Δημήτρη Αγραφιώτη, PéterErdei και GeorgTintner σε Ελλάδα, Ουγγαρία και Αγγλία αντίστοιχα.Συνεργάστηκε με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Ελληνικό Φεστιβάλ, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Όπερα Θεσσαλονίκης, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, καθώς και με τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και Αθηνών σε οπερατικές παραγωγές και ορατόρια.
Κατέκτησε τη Β’ θέση στον “Διεθνή Διαγωνισμό Νέων Μαέστρων Χορωδίας” στην Πράγα το 1995. Διευθύνει τη “Χορωδία Θεσσαλονίκης” από την ίδρυσή της, με την οποία κατέκτησε ένα χρυσό, δύο αργυρά και τρία χάλκινα μετάλλια και εμφανίστηκε σε Φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού και, σε συνέχεια αυτής, τη “Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης – Μαίρης Κωνσταντινίδου”, τις Χορωδίες “Θερμαϊκός”, “Aποφοίτων Κολλεγίου Ανατόλια” και Μουσικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης, ενώ από το 2010 έχει αναλάβει τη Χορωδία “Κοραής”. Είναι καθηγήτρια του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, του οποίου τη Χορωδία διευθύνει από τον Νοέμβριο του 2008. Από το καλοκαίρι του 2004 διδάσκει και διευθύνει τη Χορωδία της Θερινής Ακαδημίας της Πράγας.
Συνέντευξη της Μαίρης Κωνσταντινίδου, Μαέστρου της Μικτής Χορωδίας Θεσσαλονίκης στην Ελπίδα Παπαδανιήλ για την Κουλτουρόσουπα.
Ε.Π.: Μια χορωδία που κρατά τώρα 30 γεμάτα χρόνια.. με δική σας πρωτοβουλία η δημιουργία της…πώς αποφασίσατε να τη δημιουργήσετε; Ποιο ήταν το κίνητρο; Ποια ήταν η πρόκληση στην πορεία; Και τελικά τί είναι η Μικτή χορωδία Θεσσαλονίκης;
Κ.Μ.:Μεγαλώνοντας σε μια οικογένεια όπου κυριαρχούσε η Μουσική με παραγωγές του πατέρα μου και με συναυλίες της μητέρας, με τους καλύτερους μουσικούς της πόλης, η εξέλιξη ήταν μάλλον αναμενόμενη. Το συναίσθημα του να μοιράζεσαι με συνεργάτες και κοινό, το ύψιστο μέσο έκφρασης που είναι η μουσική, ήταν ήδη πολύ δυνατό κίνητρο. Στη πορεία οι προκλήσεις και προσκλήσεις των μεγάλων έργων και παραγωγών είχαν μια τεράστια δυναμική που κανείς δε μπορούσε να αντισταθεί. Έτσι η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης έγινε το νόημα και ο τρόπος ζωής για 2000 χορωδούς διαχρονικά.
Ε.Π.: Από την αρχή είχατε βάλει τον πήχη ψηλά; Ήταν η επαγγελματική της συμμετοχή μέσα στους αρχικούς σας στόχους;
Κ.Μ.:Ήταν πολύ ψηλά τα ακούσματα μου άρα και οι απαιτήσεις μου. Η μουσική και η τέχνη γενικά ασφυκτιά στη μετριότητα. Άλλωστε είναι και μεγάλη ασέβεια προς τους συνθέτες αλλά και το κοινό. Υπηρετώντας αυτό, ήρθαν τα πράγματα από μόνα τους.
Ε.Π.: Θεσμικά που ανήκει η χορωδία; Έχει οικονομική στήριξη από κάποιο φορέα; Πώς ανταποκρίνεται στα έξοδά της;
Κ.Μ.: Η Χορωδία είναι ΝΠΙΔ και συντηρείται από τις αμοιβές της.
Ε.Π.: Με πόσα μέλη ξεκίνησε και πόσα είναι τώρα τα μέλη της;
Κ.Μ.:Η Χορωδία ξεκίνησε με 16 μέλη και έφτασε ως τα 80μέλη. Στη περίοδο της καραντίνας λειτούργησε με ομάδα ασφαλείας 24 χορωδών και σήμερα είναι 45 μέλη.
Ε.Π.: Το ρεπερτόριο της χορωδίας τι περιλαμβάνει; Συμβαδίζετε με τις σύγχρονες χορωδιακές τάσεις;
Κ.Μ.:Τ ο ρεπερτόριο, όντας ανεξάντλητο, προσαρμόζεται ανάλογα με τις εκάστοτε απαιτήσεις και ανάγκες των συνεργαζόμενων φορέων, των επετειακών συναυλιών, των πειραματικών συναυλιών, των πρώτων εκτελέσεων Ελλήνων συνθετών, των ακουστικών απαιτήσεων των χωρών των συναυλιών και εν τέλει των απαιτήσεων του κοινού.
Ε.Π.: Έχει εμφανιστεί στην Κων/πολη, Αρχαία Έφεσσο, Ισπανία, Βιέννη, Βουδαπέστη, Πράγα, Ουαλλία, Λονδίνο, Ρώμη, Φιλανδία, Αλβανία, Ρωσία σχεδόν σε όλη την Ευρώπη… Ήταν μέσα στα βασικά σας σχέδια η εξωστρέφεια και με ποιο σκοπό;
Κ.Μ.: Ναι, βέβαια η εξωστρέφεια και η διεθνής επικοινωνία ήταν από τη πρώτη στιγμή στόχος και προσπάθεια που αναγνωρίστηκε με το καλύτερο δυνατόν τρόπο, ανταμείβοντας όλους μας και κάνοντας βήματα που δεν σου επιτρέπουν να γυρίσεις προς τα πίσω.
Ε.Π.: Ποιες άλλες ευθύνες έχετε εκτός από το ρεπερτόριο και την προετοιμασία;
Κ.Μ.: Τον προγραμματισμό της Χορωδίας, την επιλογή των Χορωδών, την τεχνική των Χορωδών, την επικοινωνία με τους πολιτιστικούς φορείς, την οργάνωση συναυλιών, τις πρόβες και τη Διεύθυνση, τις δημόσιες σχέσεις, το managment, την διοίκηση και εκπροσώπηση και ότι άλλο μπορεί να προκύψει. Με τη πολύτιμη γραμματειακή και οργανωτική υποστήριξη των συνεργατών μου και την υπευθυνότητα των μελών της Χορωδίας, όλα κυλάνε εύρυθμα και αποτελεσματικά.
Ε.Π.: Ποιες ήταν οι βασικές σας αξίες όλα αυτά τα χρόνια που θεωρείται αδιαπραγμάτευτες και εξίσου βασικές για την ομαλή λειτουργία της χορωδίας; Παραμένουν;
Κ.Μ.: Αυτό είναι το συναρπαστικό, ότι τίποτα δεν άλλαξε από τη πρώτη μέρα έως και σήμερα…Ενθουσιασμός, προσήλωση, συνέπεια, δοτικότητα, αυταπάρνηση, συμμετοχή, ευθύνη, αυτοκριτική, μουσική συνείδηση, υψηλή αισθητική, χαρά.
Ε.Π.: Μαέστρος – χορωδοί – κοινό, πώς διατηρούνται οι ισορροπίες σε αυτή την πολύπλευρη σχέση;
Κ.Μ.:Είναι ένας κύκλος ενέργειας, μια σχέση πομπού και δέκτη.. Αρχικά μαέστρο και χορωδίας και μετά χορωδίας και κοινού. Η αμοιβαία εμπιστοσύνη μαέστρου – χορωδών με την έντιμη και επίπονη προσπάθεια τους, παράγουν το αποτέλεσμα το οποίο επικοινωνεί με το μέγας αποδέκτη που είναι το κοινό, το οποίο είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής τελικά σε κάθε συναυλία.
Ε.Π.: Πόσο απαιτητική είστε από τον εαυτό σας;
Κ.Μ.: Απαιτήσεις χωρίς εκπτώσεις.
Ε.Π.: Πώς προσεγγίζετε το κοινό; Τον κόσμο; Πότε είστε ευχαριστημένη/ ικανοποιημένη από μια εμφάνισή σας;
Κ.Μ.: Όταν δημιουργούμε ισχυρά συναισθήματα, κάνοντας το σωστό να είναι και ωραίο, καταθέτοντας πνεύμα και ψυχή.
Ε.Π.: Ποιες δυσκολίες συναντάτε συνήθως;
Κ.Μ.: Κάθε δυσκολία όταν ξεπερνιέται φέρνει άλλες δυσκολίες που πρέπει να ξεπεραστούν…Δε σταματάει ποτέ αυτό…και είναι μια διαρκής πρόοδος..
Ε.Π.: Έχει τύχει περίπτωση που η σύνθεσή της φωνητικά να μην είναι ισοδύναμη; Και τι κάνετε τότε, πώς το αντιμετωπίζετε;
Κ.Μ.: Ναι βέβαια… Όλα αντιμετωπίζονται με αντιμεταθέσεις φωνών.. με ρύθμιση δυναμικώνισορροπιών… και άλλα πολλά τρικ που διατηρούν ακμαία την αρμονική δομή… Άλλωστε πρέπει να φτιάξει ψωμί με ότι αλεύρι διαθέτει καθένας..
Ε.Π.: Με ποιες προϋποθέσεις εντάσσεται ο ενδιαφερόμενος στη χορωδία; Γιατί να έρθει; Τι αποκομίζει από αυτή τη σχέση; Ποια είναι τα βασικά στοιχεία που θα πρέπει να διαθέτει;
Κ.Μ.:Η Χορωδία είναι από μόνη της ένα μεγάλο σχολείο. Η διείσδυση στα μνημειώδη έργα του διεθνούς ρεπερτορίου, η πορεία από την ανάγνωση ως την εκτέλεση, ένα ταξίδι όπου παρακολουθεί κανείς πως οι νότες από τούβλα γίνονται ένα ηχητικό οικοδόμημα, η επικοινωνία και συνύπαρξη με καταξιωμένους έως θρυλικούς καλλιτέχνες και η ανακάλυψη του τι μπορεί κανείς να κάνει με πίστη και προσπάθεια, καταθέτοντας το καλύτερο του εαυτό. Τα απαραίτητα προσόντα για όλα αυτά είναι γνώση, συνέπεια, συλλογική συνείδηση, αυτοπειθαρχία, θάρρος και χαμόγελο.
Ε.Π.: Πόσες ώρες πρόβας απαιτούνται και κάθε πότε εντάσσονται νέα μέλη;
Κ.Μ.: Εμείς έχουμε πρόβες σταθερές. Δεν αυξάνουμε εν όψει συναυλιών ούτε και ελαχιστοποιούμε σε πιο χαλαρές περιόδους. Η φωνή θέλει ρέγουλα…
Ε.Π.: Υπάρχουνε ακαδημαϊκές σπουδές πάνω στη χορωδία; Ένα θέλει κάποιος να εξελιχθεί σε αυτό τον τομέα τι πρέπει να κάνει και που μπορεί να φτάσει; Γιατί η χορωδία δεν είναι ένα απλό και εύκολο πράγμα…περιέχει συνθετικά και βασικά στοιχεία και άλλων τεχνών..
Κ.Μ.: Κάτ εμέ δεν υπάρχει πιο ωραίο άκουσμα από μια καλή χορωδία αλλά και χειρότερο από μια κακή χορωδία… Είναι δύσκολο όργανο… Ο κάθε χορωδός είναι πια μέρος ενός οργάνου.. η ομοιογένεια, ήχος, το κούρδισμα, η έκφραση, το χρώμα,η κινησιολογία, το στυλ κάθε έργου και άλλα πολλά… Σαφώς και απαιτούνται ακαδημαϊκές σπουδές πράγμα που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια και έχουμε ήδη πολύκαταρτισμένους μαέστρους χορωδιών, που προάγουν τη τέχνη μας…
Ε.Π.: Μια συγκινητική στιγμή όλης αυτής της λαμπρής πορείας;;
Κ.Μ.:Πολλές… Αλλά η πιο συγκινητική δεν ήρθε ακόμα…
Ε.Π.: Το όνομά σας έχει συνδεθεί με την ποιότητα του αποτελέσματος. Πώς νιώθετε για αυτό;
Κ.Μ.: Δικαιωμένη!
Δείτε και αυτό: