Είδε ο Γιώργος Τοκμακίδης και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα
Με τα πράγματα να μη μεταβάλλονται στον κινηματογραφικό τομέα, εμμένουμε στη συνδρομητική πλατφόρμα του «Netflix» και αποφασίζουμε να μιλήσουμε για μία ταινία με αίσθηση από το παρελθόν.
Αυτή είναι η τέταρτη ταινία της πολυαγαπημένης σειράς ταινιών της δεκαετίας του ‘80 «Μπάτσος Του Μπέβερλι Χιλς». Μία ταινία που άργησε να κυκλοφορήσει τριάντα ολόκληρα χρόνια. Τώρα όμως βρίσκεται στις επιλογές του συνδρομητικού καναλιού. Πάμε να δούμε αν άξιζε τον κόπο της θέασης!
Υπόσχεση:
Η τρίτη ταινία της σειράς απογοήτευσε κοινό και κριτικούς, με τους συντελεστές να μην είναι ευχαριστημένοι με το τελικό αποτέλεσμα. Πράγματι, αν και αποπειράθηκε να αναζωπυρώσει την ατμόσφαιρα των προηγούμενων, δεν τα κατάφερε, παρά την όποια σύνδεση με γεγονότα και χαρακτήρες. Έκτοτε, γίνονται δοκιμές και επιχειρήσεις να κυκλοφορήσει η συνέχεια. Καμία ιδέα όμως δε φάνηκε να λειτουργεί και κανένας σκηνοθέτης δεν έμενε για καιρό προσκολλημένος με το πρότζεκτ. Το μεγάλο βήμα έγινε με την επιστροφή του θρυλικού παραγωγού Τζέρι Μπρουκχάιμερ στους κόλπους της σειράς. Ο τελευταίος, μαζί με τον εκλιπόντα συνεργάτη του Ντον Σίμσον, μεσουρανούσαν κατά τη δεκαετία του ‘80 και ‘90. Έφεραν στην οθόνη θρυλικές ταινίες με διαχρονικούς χαρακτήρες «larger than life». Η επιστροφή του Τομ Κρουζ στην ταινία με τίτλο «Top Gun» (1986) που τον ανέδειξε σε σταρ, έφερε στο προσκήνιο τον Μπρουκχάιμερ. Η επιτυχία της νέας του ταινίας με τίτλο «TopGun: Maverick» (2022) που εξελίχθηκε σε εισπρακτικό θαύμα, έδωσε το χαμένο κύρος πίσω στον βετεράνο παράγωγο. Το αμέσως επόμενο επαγγελματικό του βήμα ήταν η ταινία για την οποία θα μιλήσουμε!
Πλοκή:
Βρισκόμαστε στο Μπέβερλι Χιλς, όπου η δολοφονία ενός μυστικού αστυνομικού έχει χρεωθεί σε λάθος άνθρωπο. Η δικηγόρος Τζέιν Σάντερς αναλαμβάνει την υπόθεση, αλλά γρήγορα καθίσταται σαφές ότι η διαφθορά φθάνει μέχρι και τα υψηλόβαθμα στελέχη της αστυνομίας. Τα πράγματα θα ξεφύγουν όταν γίνει απόπειρα δολοφονίας εναντίον της. Ο πατέρας της, αστυνόμος Άξελ Φόλι δεν αργεί να μάθει τι συνέβη και βρίσκει την ευκαιρία να επιστρέψει στο Μπέβερλι Χιλς, μία περιοχή στην οποία έχει αναδειχθεί ήρωας στο παρελθόν. Η επιστροφή του θα τον φέρει αντιμέτωπο με την κόρη του, με την οποία δεν έχει επικοινωνία εδώ και χρόνια, αλλά και με παλιούς του συναδέλφους. Ο Άξελ θα χρειαστεί να επιστρατεύσει όλη του τη γοητεία και τις επικοινωνιακές του δεξιότητες για να βρει τη λύση του μυστηρίου, αλλά και να βελτιώσει τη σχέση με την κόρη του. Σκοπεύει να τα καταφέρει, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να τα βάλει με ολόκληρο το Μπέβερλι Χιλς!
Σκηνοθεσία:
Η σκηνοθεσία της ταινίας εμπιστεύεται έναν νέο σκηνοθέτη, ο οποίος κάνει το κινηματογραφικό του ντεμπούτο. Ο λόγος για τον Μαρκ Μολλόυ, ο οποίος στοιχηματίζει με τον ίδιο του τον εαυτό για το αν θα τα καταφέρει να τα φέρει εις πέρας ή όχι. Η αλήθεια είναι, ότι αν δε γινόταν η ανάλογη έρευνα, δε θα πίστευα σε καμία περίπτωση πως πρόκειται για έναν «άπειρο» σκηνοθέτη. Ο Μολλόυ έχει μελετήσει αρκετά την τριλογία που προηγήθηκε και έχει αντιληφθεί τις ανάγκες που ανακύπτουν, καθώς και τον τρόπο να τις καλύψει. Η ταινία του είναι ένας φόρος τιμής στην πρώτη ταινία της σειράς με ορισμένες σκηνές δράσης να μοιάζουν στην περάτωση τους. Δεν είναι όμως ίδιες!Ο νεαρός σκηνοθέτης δεν σκοπεύει να αντιγράψει, αλλά να σεβαστεί και να εξελίξει. Το πετυχαίνει περίτρανα! Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι κατάφερε να πάρει τη δουλειά μέσα από τα χέρια του Μπρέτ Ράτνερ (Αλεξίσφαιροι Ντεντέκτιβ) και από το δίδυμο των Αντίλ Ελ Αρμπί και Μπιλάλ Φαλάχ (Κακά Παιδιά).
Ο ρυθμός της ταινίας είναι γρήγορος. Η μία σκηνή φέρνει την άλλη, σα να τικάρει τα κουτάκια (προσδοκίες) του μέσου θεατή με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κινηματογραφικό λίπος στην ταινία. Είναι η μεγαλύτερη της σειράς, αλλά κάθε της σκηνή εξυπηρετεί την πλοκή και την ανάπτυξη των χαρακτήρων, όσο αυτοί αναπτύσσονται στα πλαίσια ενός καλοκαιρινού «block buster». Οι διαρκείς δόσεις δράσης ανανεώνουν το πλαίσιο και προσδίδουν μία γλυκιά ταχύτητα στην ταινία.
Ο τόνος είναι ανάλαφρος, όπως σε όλες τις ταινίες της σειράς και ο λόγος είναι ένας και έχει και όνομα: «Έντι Μέρφι». Πράγματι, θα περίμενε κανείς μέσα από την ατυχή μόδα που έχει υιοθετήσει το Χόλυγουντ, να παραδοθεί μία ταινία, που ο πρωταγωνιστής να είναι κατεστραμμένος και μίζερος. Έχει συμβεί κατά κόρον στο πρόσφατο παρελθόν και δεν τιμάει ούτε τους συντελεστές, ούτε την κληρονομιά!Αυτή η ταινία όμως δεν προχωράει προς αυτή την κατεύθυνση. Αντιθέτως, διατηρεί τον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του ακέραιη. Σίγουρα, η ζωή του δεν έχει πάει πολύ καλά, αλλά δεν έχει χάσει το κέφι του, δεν έχει αλλάξει. Με αυτό τον τρόπο θέλουμε να επιστρέφουν οι αγαπημένοι μας χαρακτήρες.
Ερμηνείες:
Πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ο ένας και μοναδικός Έντι Μέρφι. Η επιστροφή στον ρόλο ακόμη και μετά από τριάντα χρόνια είναι τόσο ομαλή και οργανική, σα να μην πέρασε μία ημέρα. Το ενθουσιώδες χαμόγελο του επανεμφανίζεται, ο γρήγορος τρόπος ομιλίας σε λεπτό τόνο επιστρέφει, με το σενάριο να μην διστάζει να συμπεριλάβει υβριστική φρασεολογία στα λόγια του. Η ταινία έχει ως τίτλο το όνομα του, δε θα μπορούσε να μην έχει τον πραγματικό του χαρακτήρα ως περιεχόμενο! Ο ηθοποιός, αν και διανύει την έκτη του δεκαετία, μοιάζει κατά πολύ νεότερος, ακόμα και αν η ταινία μας θυμίζει ότι δεν είναι νεαρός πια. Δεν έχεισημασίαόμως, αφού η ενέργεια του είναι τρομερή και αυτή βγαίνει προς τα έξω και εξυψώνει την ταινία στο σύνολο της.
Συμπρωταγωνίστρια του Μέρφι είναι η Τέιλορ Πέιζ στον ρόλο της απόμακρης κόρης του, «Τζέιν Σάντερς». Είναι μία νέα και ευχάριστη προσθήκη στη σειρά. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η ιστορία της ανήκει και πως αυτή είναι η πραγματική πρωταγωνίστρια. Η κατεύθυνση που έχει δοθεί από τον σκηνοθέτη είναι η ηθοποιός να ερμηνεύει μία πιο καταλαγιασμένη εκδοχή του χαρακτήρα του Έντι Μέρφι. Έχει τη γοητεία και το χάρισμα αυτού, αλλά δεν το βροντοφωνάζει. Κινείται στα πλαίσια του νόμου και μέσω αυτού καταφέρνει να πετύχει τους σκοπούς της. Ευτυχώς, το σενάριο γνωρίζει πως να την μεταχειριστεί μετά την εμφάνιση και την ανάληψη πρωταγωνιστικού ρόλου από τον Μέρφι. Είναι ικανή, αλλά έχει όρια, με αποτέλεσμα να έχουμε έναν νέο συμπαθή χαρακτήρα.
Στο πρωταγωνιστικό τρίο προστίθεται ο Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ στον ρόλο του ντετέκτιβ «Μπόμπι Άμποτ». Ο χαρακτήρας του είναι μία απόρροια της απομάκρυνσης, εξαφάνισης του αντίστοιχου χαρακτήρα της τριλογίας που προηγείται. Θα μπορούσε να ερμηνευθεί από τον οποιονδήποτε, αλλά είναι πάντα μία ευχάριστη ευκαιρία να βλέπει κανείς τον Λέβιτ σε νέο ρόλο. Γνωστός από τις ταινίες του με τον Κρίστοφερ Νόλαν, φαίνεται να έχει βρει καλλιτεχνική στέγη στο συνδρομητικό κανάλι. Αναπτύσσει χημεία με τον Έντι Μέρφι, αλλά όχι τόσο με την Τέιλορ Πέιζ, της οποίας ο χαρακτήρας μεταξύ άλλων είναι πρώην σύντροφος του. Χαρακτηριστική σκηνή του ηθοποιού είναι προς το τέλος με την απογείωση και πτήση του αστυνομικού ελικοπτέρου. Μία από τις καλύτερες σεκάνς της ταινίας που συνδυάζει περιπέτεια και χιούμορ, ενώ πρέπει να γυρίστηκε πρακτικά.
Αντίστοιχο με τον Τζόσεφ Γκόρντον Λέβιτ ρόλο έχει και ο Κέβιν Μπέικον στην ταινία. Πράγματι, ο Κέβιν Μπέικον συμμετέχει ως ανταγωνιστής στη νέα ταινία του «Μπάτσου του Μπέβερλι Χιλς»! Ο ρόλος του είναι προσχηματικός με εξίσου κοινότυπη αφορμή για τη μεταστροφή του χαρακτήρα του. Θα μπορούσε να ερμηνεύσει τον ρόλο οποιοσδήποτε, αλλά έχει οπτικό ενδιαφέρον να συμβαίνει από τον προαναφερόμενο ηθοποιό. Ο Μπέικον φέρνει στον ρόλο το χαρακτηριστικό σαρδόνιο χαμόγελο του, το οποίο αποκαλύπτει τις προθέσεις του και δίνει την πληροφορία για τον χαρακτήρα του.
Οι ηθοποιοί που εμφανίστηκαν στις προηγούμενες ταινίες επιστρέφουν και αυτοί μετά από τριάντα χρόνια και είναι όλοι εξαιρετικά χαρούμενοι για αυτό. Δείχνουν να το απολαμβάνουν, γεγονός που επιφέρει μία άνεση, μία τρόπον τινά και σε μεταφορικό επίπεδο χορευτικότητα στους ρόλους τους.
Πρώτος από όλους είναι ο Τζατζ Ρέινχουντ ως «Μπίλι Ρόουζγουντ». Εμφανίζεται στην αρχή και στο τέλος με ένα μόνιμο χαμόγελο επιστροφής, ενώ στα πλαίσια του σεναρίου αποτελεί κινητήριο μοχλό της πλοκής. Ακολουθεί ο Τζον Άστον ως «Τζον Τάγκαρτ». Ο χαρακτήρας του ήταν ήδη βαριεστημένος και επιτηδευμένα «γέρος» στις πρώτες ταινίες, με το σενάριο να το εκμεταλλεύεται αυτό. Αν και αρχηγός του αστυνομικού τμήματος πλέον, είναι ακόμα πιο δυσκίνητος και «δυσκοίλιος» όσον αφορά τις διαδικασίες έρευνας και δράσης. Ο ηθοποιός απολαμβάνει να φωνάζει στον χαρακτήρα του Έντι Μέρφι, αλλά και να σπεύδει να τον διασώσει. Στη συνέχεια έχουμε την επιστροφή των Πωλ Ρέισερ και Μπρόνσον Πίνσοτ σε μικρούς ρόλους. Βρίσκονται στην ταινία για τη νοσταλγία και την εξέλιξη της γενικής ατμόσφαιρας. Η προσθήκη του δεν είναι βεβιασμένη. Έχουν λόγο ύπαρξης και είναι ωραίο σε επίπεδο ιστορίας να βλέπει κανείς πως εξελίχθηκαν σαν άνθρωποι, ενώ η χημεία τους με τον Έντι Μέρφι παραμένει αναλλοίωτη.
Τεχνικό μέρος:
Η ταινία, αν και παραγωγή της εποχής της, δεν έχει πολλά ψηφιακά εφέ. Ο σκηνοθέτης και οι συνεργάτες του εργάζονται για να διατηρήσουν την αισθητική των πρώτων ταινιών. Πάνω σε αυτό, επιλέγεται μία ενδιαφέρουσα απόχρωση στη φωτογραφία της ταινίας. Αν και γυρισμένη ψηφιακά, οι κινηματογραφιστές καταφέρνουν να αποδώσουν μία χρωματική παλέτα αντίστοιχη αυτών που χρωμάτισαν τις προηγούμενες ταινίες. Αν και εκείνες είχαν γυριστεί σε φίλμ, το τελικό αποτέλεσμα όχι μόνο ακολουθεί σε αισθητικό, φωτογραφικό επίπεδο, αλλά δικαιώνει και τις προθέσεις των ιθυνόντων. Το ενδυματολογικό τμήμα ακολουθεί το διάβημα της φωτογραφίας και ντύνει τους ηθοποιούς με χρώματα που αναδεικνύουν αυτή την προσέγγιση. Ο Έντι Μέρφι βεβαίως επιστρέφει στην οθόνη με το χαρακτηριστικό κολλεγιακό του τζάκετ, το μπλου τζιν και τα σπορ υποδήματα του. Η μουσική των ταινιών του «Μπάτσου του Μπέβερλι Χιλς» είναι ευδιάκριτη με τις ηλεκτρονικές νότες του Χάρολντ Φάλτερμαγιερ να έχουν αφήσει εποχή. Το θέμα λοιπόν επιστρέφει με μία πιο μοντέρνα ενορχήστρωση με σεβασμό πάντοτε στο πρωτότυπο. Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας είναι εμπνευσμένος από τον αντίστοιχο τίτλο του δίσκου του Φάλτερμαγιερ.
Αποτίμηση:
Η νέα ταινία στη σειρά «Μπάτσος Του Μπέβερλι Χιλς» είναι μία αξία συνέχεια. Άρα, έχουν δίκιο που λένε ότι το καλό πράγμα αργεί. Δεν αλλάζει, μήτε διευρύνει τους κινηματογραφικούς ορίζοντες, αλλά με βεβαιότητα εμπλουτίζει τη σειρά που είχε κλείσει με ένα απογοητευτικό τρίτο μέρος. Πρόκειται για τη δεύτερη σειρά που πρωταγωνιστεί ο Έντι Μέρφι και συνεχίζει η συνδρομητική πλατφόρμα. Η πρώτη ήταν “Ο Πρίγκιπας Της Ζαμούντα 2» (2021). Αυτό σημαίνει ότι περιμένουμε συνέχεια της ταινίας «48 ώρες»;
Θα έβαζα με ταπεινότητα όπως πάντα ένα 6,9/10 για τη διασκεδαστική επιστροφή.
«Ο Μπάτσος Του Μπέβερλι Χιλς: ΆξελΦόλι» (Beverley Hills Cop: Axel F, 2024) εγχρ.
Διάρκεια: 1 ώρα και 57 λεπτά
Είδος: Κωμωδία-Εγκλήματος
Σκηνοθεσία: ΜαρκΜολλόυ
Πρωταγωνιστές: ΈντιΜέρφι, ΤέιλορΠέιζ, ΤζόσεφΓκόρντονΛέβιτ, Κέβιν Μπέικον.