Είδε ο Γιώργος Τοκμακίδης και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα
Η δεύτερη ταινία της σειράς Άκουαμαν κυκλοφορεί ήδη στις κινηματογραφικές αίθουσες και εμείς θυμόμαστε την πετυχημένη έναρξη της σειράς με την ομώνυμη ταινία «Άκουαμαν» (Aquaman, 2018). Άραγε, τι συμβαίνει όταν ένας υπερήρωας που μιλάει με τα πλάσματα του βυθού και του νερού είναι διάδοχος του θρόνου της Ατλαντίδας; Θα καταφέρει να σταματήσει τον ετεροθαλή αδελφό του, Όρμ από το να καταστρέψει την στεριά; Πάμε να δούμε τι συνέβη σε αυτή τη γεμάτη ταινία επιστημονικής και υπερηρωικής φαντασίας!!!
Υπόσχεση:
Η ταινία «Άκουαμαν» αποτέλεσε μια νέα, φρέσκια πνοή σε ένα ασταθές και σε βαθμό προβληματικό κινηματογραφικό σύμπαν, το αποκαλούμενο «DCEU». Τα ακρωνύμια στέκονται για το κινηματογραφικό σύμπαν με τους υπερήρωες της εταιρείας «DC», το οποίο ακολούθησε το αρχικό όραμα του σκηνοθέτη Ζακ Σνάιντερ. Εντούτοις, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν, όπως αναμενόταν και η εταιρεία WarnerBrothers προσέλαβε έναν σκηνοθέτη με υπόσχεση. Το όνομα του, Τζέϊμς Γουάν και το προσωνύμιο του, «δημιουργός κόσμων». Ο Τζέϊμς Γουάν έφερε στη σειρά ταινιών του «DCEU» μία έκτη απόπειρα να ανακαλύψουν τη δική τους συνταγή επιτυχίας. Οι επιλογές που έκανε τον δικαίωσαν; Πέτυχε το πείραμα; Για να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα, πρέπει να δούμε ποιος είναι ο Τζέϊμς Γουάν και από που «καλλιτεχνικά» προέρχεται.
Λόγος:
Ο ΤζέϊμςΓουάν, γνώριμος από σειρές ταινιών θρίλερ, όπως τα «Βλέπω Τον Θάνατο Σου» (Saw), «Παγιδευμένη Ψυχή» (Insidious), «Το Κάλεσμα» (Conjuring) δοκιμάζει τον εαυτό του και σε άλλα πρότζεκτ. Αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας την έβδομη ταινία της σειράς ταινιών «Μαχητές Των Δρόμων» (Fast and Furious) και τα καταφέρνει καλά -για τα μέτρα και σταθμά της σειράς- διατηρώντας την προσωπική του σφραγίδα. Σειρά έχει να αναλάβει ένα πρότζεκτ, στο οποίο θα έχει μεγαλύτερη δημιουργική ελευθερία. Το έδαφος στη WarnerBrothers είναι πρόσφορο για νέους δημιουργούς που θέλουν να προσφέρουν σε μια σειρά που έχασε την κατεύθυνση της μαζί με τον οραματιστή της. Η ευκαιρία είναι εκεί και ο Τζέιμς Γουάν την εκμεταλλεύεται.
Πλοκή:
Βρισκόμαστε στη σύγχρονη εποχή μετά από τα γεγονότα της μάχης της Λεγεώνας των Υπερηρώων με τον εξωγήινο εχθρό τους, Στέπενγουλφ. Ο νεαρός ήρωας Άρθουρ, γνωστός και σαν Άκουαμαν, χωρισμένος ανάμεσα σε δύο κόσμους, της στεριάς και της θάλασσας, καλείται να αναλάβει δράση ξανά. Το βασίλειο της Ατλαντίδας με αρχηγό τον ετεροθαλή αδελφό του Άρθουρ, Όρμ ετοιμάζεται να εισβάλει στην στεριά. Παράλληλα, οι επιλογές του Άρθουρ στο πεδίο δράσης, θα προκαλέσουν τη δημιουργία ενός δεύτερου ανταγωνιστή, ικανού στην εκδίκηση και την καταδίωξη. Η μάχη για την επικράτηση στον θρόνο της Ατλαντίδας και το κυνήγι για την εύρεση της βασιλικής τρίαινας θα αρχίσει, με την κλεψύδρα του χρόνου να μετρά αντίστροφα για τους δύο κόσμους…
Σκηνοθεσία:
Ο Τζέιμς Γουάν ακολουθεί μια προσέγγιση, η οποία είναι διαρκής και ζωηρή. Βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον πρωταγωνιστή του, Τζέισον Μομόα, ο οποίος ποζάρει ευθύς, απροκάλυπτα και περήφανα προς τον σκηνοθετικό φακό.
Η δράση εισέρχεται στην ταινία με την βία. Κυριολεκτικά, υπάρχουν στιγμές στην ταινία, οι οποίες γεμίζουν με διάλογο και διακόπτονται από μία έκρηξη ή την εμφάνιση- επίθεση των ανταγωνιστών.
Οι σκηνές μάχης όσο εξελίσσονται σε ένα μέρος, η δράση κινηματογραφείται με κάμερα περιστροφική που καλύπτει το σύνολο της δράσης. Ο Τζέϊμς Γουάν ακολουθεί τους πρωταγωνιστές του και τους αφήνει μόνο για να αναδείξει άλλες πτυχές της δράσης. Η χρήση των ψηφιακών εφέ είναι ένα εργαλείο που βοηθάει και δεν υπονομεύει την γενική εικόνα της ταινίας. Δε θα μπορούσε άλλωστε να αναδείξει διαφορετικά τον πλούσιο και πολύπλοκο κόσμο της Ατλαντίδας και των πλασμάτων του βυθού. Κλείνοντας, ο Τζέϊμς Γουάν δε διστάζει να φέρει στην ταινία του σεκάνς τρόμου(κάτι που γνωρίζει να κάνει καλά), γυρισμένες τη νύχτα με τρεμάμενο φωτισμό.
Ερμηνείες:
Η ταινία ανήκει στο υπερηρωικό είδος και ως εκ τούτου κανείς δεν έχει την αξίωση να δει «καλές» και μεστές ερμηνείες. Το αξιοθαύμαστο είναι ότι αυτή η ταινία, με την προσωπική καθοδήγηση του ΤζέϊμςΓουάν φέρνει στην οθόνη και στο φως τον καλύτερο εαυτό όλων των συντελεστών.
Ο Τζέισον Μομόα ως Άρθουρ Κέρι Άκουαμαν, πρωταγωνιστής της ιστορίας, υπηρετεί αυτό που του ζητήθηκε, και αυτό που του ζητήθηκε είναι να παίξει με τον φακό. Φέρνει κάτι ανάλαφρο και ανέμελο για να εξισώνει τις σοβαρές στιγμές με τον διασκεδαστικό τόνο της ταινίας. Το γυμνασμένο του κορμί βοηθάει την παρουσία του και ενισχύει την πιστότητα που δίνει στον ρόλο του. Διασκεδάζει αρκετά και φαίνεται σε κάθε καρέ, με το κοινό να απολαμβάνει περισσότερο τη μεταφορά των αστείων από το περιεχόμενο τους.
Συμπρωταγωνιστής του Τζέισον Μομόα είναι ο Πάτρικ Γουίλσον, γνώριμος του Τζέϊμς Γουάν από τις ταινίες τρόμου «Το Κάλεσμα». Ο Πάτρικ Γουίλσον ως Πρίγκιπας Όρμ/Όσεαν Μάστερ είναι ανταγωνιστής του ήρωα, όχι μόνο για χάρη της πλοκής και του σεναρίου, αλλά και θεματικά. Δεν έχει στιγμές που «χαλαρώνει», αντιθέτως βγάζει όλη την κακία και το μένος του χαρακτήρα του, που είναι φιλόδοξος, αλλά και βασανισμένος. Λαμβάνει τη λύτρωση του και καταφέρνει να ξεφύγει από το σύνολο των ανταγωνιστών που υπάρχουν για να χρησιμεύουν ως αντίβαρο της επιτυχίας του ήρωα.
Το τρίπτυχο των ηρώων και αντιπάλων τους έρχεται να προστεθεί ο Γιάγια Αμπντούλ Ματίν Β’ στον ρόλο του Ντέιβιντ Κέιν/Μπλάκ Μάντα. Η ταινία ανοίγει με την πληθωρική του παρουσία και το αγριεμένο του πρόσωπο. Είναι ανταγωνιστής για τον ήρωα, αλλά κατώτερος από τον αντίστοιχο του Πάτρικ Γουίλσον. Τον κινεί η εκδίκηση, και ο ηθοποιός προσφέρει χαρακτήρα σε έναν «υπέρ κακό», που στις σελίδες των κόμικ αποτελούσε μονάχα ένα ενδιαφέρον σχέδιο.λ, δίχως προσωπικότητα.
Το καστ συμπληρώνει μια γυναικεία παρουσία, αυτή της Άμπερ Χέρντ στον ρόλο της Μέρα, πριγκίπισσας της Ατλαντίδας. Η Αμπέρ Χέρντ, αν και ταιριάζει στον ρόλο, καθώς το ενδυματολογικό τμήμα έχει προβεί σε εξαιρετική δουλειά, δεν ήταν η πρώτη επιλογή του σκηνοθέτη. Ο καλός της φίλος και «προστάτης» ωστόσο, ο δισεκατομμυριούχος Έλον Μάσκ απαίτησε τη συμμετοχή της στην ταινία. Η χημεία της με τον Τζέισον Μομόα δεν είναι δεδομένη με τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς να την δουλεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας.
Σε δεύτερους και τρίτους ρόλους έρχονται να προστεθούν σπουδαίοι ηθοποιοί, όπως ο Γουίλεμ Νταφόε, ο οποίος έχει καταφέρει να βρίσκεται σε εμπορικό και μη κινηματογράφο σχεδόν ταυτόχρονα, και να πράττει τα καλλιτεχνικά δέοντα. Μαζί του σε μικρότερο ρόλο, αλλά εξίσου σημαντικό είναι ο Τεμουέρα Μόρισον, αγαπημένο πρόσωπο από τις ταινίες του «Πολέμου των Άστρων». Ο Τεμουέρα Μόρισον έχει εξαιρετική χημεία με τον Τζέισον Μομόα καιοι δύο τους πείθουν πως πρόκειται για μια σχέση πατέρα-γιου. Η Νικόλ Κίντμαν και ο Ντολφ Λούντγκρεν πλαισιώνουν τους πρωταγωνιστές και αποτελούν ευχάριστες συμμετοχές σε αυτή τη γεμάτη ταινία.
Τεχνικό κομμάτι:
Ο Τζέϊμς Γουάν με απώτερο σκοπό να μεταφέρει το όραμα του για μια υπερσύγχρονη εκδοχή της Ατλαντίδας με καινοτόμα κτίρια, κουστούμια, όπλα, οχήματα, πλάσματα, τεχνολογία, κάνει εντατική και ισχυρή χρήση ψηφιακών εφέ. Στα χέρια ενός μετρίου σκηνοθέτη, με ελάχιστο μεράκι για το περιεχόμενο των κάδρων του, τα ψηφιακά εφέ θα ήταν η ταφόπλακα της αισθητικής της ταινίας. Σε αυτή όμως την περίπτωση είναι τα άκαμπτα της φτερά που την απογειώνουν και την καθιστούν αξία μνήμης και σεβασμού.
Το ενδυματολογικό τμήμα, όπως προαναφέρθηκε, αστράφτει. Αποτίνει φόρο τιμής στα αρχικά σχέδια των χαρακτήρων των αυθεντικών κόμικ και συγχρόνως καταφέρνει να τα αποδώσει με βαρύτητα, ρεαλισμό και σοβαρότητα.
Η μουσική εντάσσεται στον χώρο τόσο της υπερηρωικής φανφάρας, όσο και στον «άμπιεντ» ηλεκτρονικό ήχο με τις προσθήκες κανονικών τραγουδιών να δημιουργούν μία ενδιαφέρουσα ποικιλία στο αυτί του/της θεατή. Η στιγμή που ο Μπλάκ Μάντα λαμβάνει εξοπλισμό από τους Ατλάντιους και δημιουργεί στην στολή του ακούγεται η κλασικά μοντέρνα μελωδία των Depeche Mode με το τραγούδι «It’ snogood».
Αποτίμηση:
Η ταινία έχει να τακτοποιήσει πολλές δουλειές πέρα από τις δικές της. Αρχικά, εκεί πρωταρχικό στόχο να αναδείξει τον πρωταγωνιστή της και τον κόσμο του και να το καταφέρει με τρόπο γνήσιο και ενδιαφέροντα. Δευτερευόντως, έχει να συνεχίσει την ταινία «Λεγεώνα των Υπερηρώων (Justice League, 2017), αλλά και το γενικότερο ενωμένο σύμπαν του «DCEU». Τα καταφέρνει όλα, χωρίς να κάνει εκπτώσεις και σε βαθμό χαράζει τη δική της πορεία. Για ένα διάστημα και λόγω της εμπορικής επιτυχίας της ταινίας, το όνομα του Τζέϊμς Γουάν έπεσε στο τραπέζι για να αναλάβει τα ηνία μετά την αποχώρηση του Ζακ Σνάιντερ. Το αξιοσημείωτο είναι ότι ο Τζέϊμς Γουάν δεν ήταν καν η πρώτη επιλογή να σκηνοθετήσει την ταινία, αυτή ήταν ο βετεράνος και βιρτουόζος Πήτερ Τζάκσον, του οποίου η παρακαταθήκη με την αψεγάδιαστη τριλογία του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» θα αποτελεί κινηματογραφικό θησαυρό στον καλλιτεχνικό αιώνα τον άπαντα.
Θα έβαζα με ταπεινότητα όπως πάντα ένα 7,3 για την οργάνωση ενός τέτοιου πρότζεκτ, αυτού του βεληνεκούς, με αυτήν προσέγγιση, και αυτό το αποτέλεσμα.
Άκουαμαν, (Aquaman, 2018) εγχρ. Διάρκεια: 2 ώρες και 23 λεπτά Είδος: Επιστημονική φαντασία/περιπέτεια Σκηνοθεσία: ΤζέϊμςΓουάν Πρωταγωνιστές: Τζέισον Μομόα, Πάτρικ Γουίλσον, ΓιάγιαΑμπντούλΜατίν Β’, ΆμπερΧέρντ, ΓουίλεμΝταφόε, ΤεμουέραΜόρισον, Νικόλ Κίντμαν, ΝτόλφΛούντγκρεν