Ο θεατρικός μοχλός Σοφία Φιλιππίδου ή αλλιώς Καθώς Ψυχορραγώ… Είδαμε & Σχολιάζουμε.
Βρεθήκαμε στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων “Λευτέρης Βογιατζής” για την παράσταση «Καθώς Ψυχορραγώ» του Ουίλιαμ Φώκνερ (1929). Την ολιστική επιμέλεια της παράστασης έχει η Σοφία Φιλιππίδου [Σκηνοθεσία, Επιμέλεια κοστουμιών- τραγουδιών –κίνησης, ερμηνεία] και μαζί της ερμηνεύουν οι Κώστας Βασαρδάνης, Μιχάλης Καλιότσος, Έλενα Μεγγρέλη, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, Μιχαήλ Ταμπακάκης και Μορφέας Παπουτσάκης. Η μετάφραση είναι του Μένη Κουμανταρέα, ενώ η ελεύθερη απόδοση/διασκευήτης Χλόης Κολύρη.
Καθώς Ψυχορραγώ και το εμβληματικό βιβλίο του νεαρού Ουίλιαμ Φώκνερ που λέγεται ότι το έγραψε μέσα σε έξι εβδομάδες, έγινε ευρύτερα γνωστό στη χώρα μας από τη μετάφραση του Μένη Κουμανταρέα (1970).

Η υπόθεση αφορά μια από τις χειρότερες στιγμές της οικογένειας Μπάντρεν και συγκεκριμένα τη κατασκευή του φέρετρου/κιβούρι, της ετοιμοθάνατης μάνας Αντυ Μπάντρεν από τον πρωτότοκο γιό της. Η οικογένεια – πατέρας, τέσσερα αγόρια και μια κόρη ετοιμάζονται να το μεταφέρουν με την άμαξα και τα μουλάρια τους, από το βαμβακόσπιτο στην άλλη άκρη της φανταστικής επαρχίας Γιοκναπατάουφα του Αμερικανικού νότου μέσα στο κατακαλόκαιρο. Μια άγρια καταιγίδα θα ανατρέψει τα σχέδια τους αφού πλημμυρίζει το ποτάμι, καταρρέει η γέφυρα και τα κοράκια φέρνουν γυροβολιές πάνω από τα κεφάλια τους. Μέσα από περιπέτειες και κινδύνους, κωμικοτραγικά περιστατικά και συγκρούσεις – που αναδεικνύουν την απανθρωπιά και την βρωμιά που συγκλόνιζαν τον Νότο στις αρχές του εικοστού αιώνα – οι ήρωες φτάνουν τελικά ρημαγμένοι, στον προορισμό τους και εκπληρώνουν την υπόσχεση που έδωσε ο πατέρας στην μάνα: να την θάψει στον τόπο και στα χώματα που εκείνη γεννήθηκε.
Μια μάνα κανονικά είναι απέθαντη και ο μύθος της ζοφερής αγροτικής ζωής του Αμερικανικού Νότου (τέλη 20ου), γίνεται στα χέρια της Σοφίας Φιλιππίδου ποτάμι που σε παρασέρνει σε αλήθειες και μόνο (οικογενειακές & οικουμενικές). Δεν είναι μόνο η σκηνική οικονομία της παράστασης, η ευφάνταστη αλλεπάλληλη/διαδοχική δράση της διαδρομής στο σπίτι του Άδη, η τρομερή αφήγηση των λέξεων και των περιγραφών του Ουιλ. Φωκνερ. Είναι περισσότερο από όλα η ευκαιρία να μεταφερθεί στη θεατρική σκηνή, αυτός ο λυρικός μύθος του απέθαντου υποκειμένου (αντικειμένου /μάνα) τόσο ταλαντούχα και μητρικά. Σε αυτή τη λιτή σκηνή της οδού Κυκλάδων, η Σοφία Φιλιππίδου σκηνοθετεί χωρίς υπερβολές και κλιμακωτά την ουσία του μύθου χρησιμοποιώντας πολλά θεατρικά είδη για να καταδείξει τον ένα και μόνο πυρήνα του βιβλίου, τη Μάνα γη. Ναι ο Ουίλιαμ Φωκνερ έγραψε σε μια γωνία του αμερικανικού αγροτικού Νότου, αλλά κατόρθωσε με τη δική του συγγραφική μανιέρα, την άναρχη σύνταξή του και το κύτταρο της σκέψης του να διασχίσει χώρες και να φτάσει έως το Νόμπελ λογοτεχνίας (1949). Χάρη στη Σοφία Φιλιππίδου, δεν έχουμε μια ακόμα μεταφορά βιβλίου στη σκηνή αλλά ένα θεατρικό βιώμα/βήμα (καθοριστική η διασκευή της Χλόης Κολύρη).
Γιοι και κόρες μάλλον παραμένουμε και οι ερμηνείες του θιάσου ακολούθησαν τη βασανιστική επιθυμία μιας μητρικής ταφής, ευεργετικά υποτακτικά (ως όφειλαν) και προς κέδρος της καλλιτεχνικής σκηνικής παρουσίας και της επικοινωνίας με το κοινό. Είναι δύσκολη η μεταφορά ενός λογοτεχνικού βιβλίου στη σκηνή (πολύ-παιγμένο το έργο) και δύσκολες οι περιγραφές του συγκεκριμένου συγγραφέα. Ειδική μνειά στους Κώστα Βαρσαδάνη και Μιχάλη Καλιότσο για την σκηνική τους αναπαράσταση, αλλά και το σύνολο του θιάσου ήταν ποτισμένο στη συγγραφική πλοκή και στο μελάνι του Ουίλιαμ Φωκνερ. Όλοι μονομιάς ενηλικιώθηκαν !

Στα συν της παράστασης:
1. Η ιδέα να μεταφερθεί στη σκηνή το εμβληματικό έργο του Ουίλιαμ Φώκνερ.. «καθώς Ψυχορραγώ». Πρώτη μετάφραση στην Ελλάδα Μένης Κουμανταρέας.
2. Η ολιστική επιμέλεια και η ερμηνεία της Σοφίας Φιλιππίδου που οφείλει και στο μέλλον να κινηθεί εξίσου ως άξιος θεατρικός μοχλός.
3. Η ελεύθερη απόδοση/διασκευή της Χλόης Κολύρη.
4. Η λιτή σκηνογραφία/Σκηνογραφική επιμέλεια της Κυριακής Μαυρογεώργη.
5. Άπειρα συν + νοηματικά και συνειρμικά.
6.
Στα πλην της παράστασης:
1. Οι λίγες στιγμές αμηχανίας ερμηνευτικής και σκηνοθετικής, αλλά Νότος αγροτικός είναι αυτός. (Εδώ θα βοηθούσε περισσότερο ο φωτισμός)
Εν κατακλείδι:
Η παράσταση «Καθώς Ψυχορραγώ» είναι κυρίως για το θεατρικό μοχλό της Σοφίας Φιλιππίδου, που με τη καθοριστική βοήθεια των συνεργατών της, μας παραδίδει ένα θεατρικό/βιωματικό Ουίλιαμ Φώκνερ. Μη το χάσετε, δεν επαναλαμβάνονται εύκολα αυτά.
Βαθμολογία
7,5 στα 10
.
Αναλυτικές πληροφορίες για τη παράσταση θα βρείτε ΕΔΩ
-Φωτογραφίες: Narkiss Hollingberry
==================================================================================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΚΛΙΚ ΕΔΩ
==================================================================================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================================================================
Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης [σελίδα ανακοινώσεων] ΕΔΩ
Facebook page ΕΔΩ
==================================================================================
Kάντε like στη σελίδα του Kulturosupa.gr στο facebook και ακολουθήστε μας στο twitter για να βλέπετε πρώτοι όλη την ροή πληροφοριών και να μαθαίνετε όλους τους νέους διαγωνισμούς προσκλήσεων.
Φωτογραφικό υλικό