Τα 13α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης θα παρουσιαστούν σε μια λαμπρή τελετή την Παρασκευή 14 Ιουνίου στο θέατρο Αυλαία και στα πλαίσια της βραδιάς το καθιερωμένο πλέον τιμητικό βραβείο Ερασιτεχνική Ομάδα 2024 θα απονεμηθεί φέτος στην δραστήρια ομάδα «Όλα Καλά».
Για να τους γνωρίσουμε καλύτερα ο Γιώργος Μπουρονίκος εκπροσωπεί την θεατρική ομάδα απαντώντας σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη.
- Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στον μαγικό κόσμο του θεάτρου; Ποια ήταν η καλλιτεχνική σας πορεία; Περιγράψτε την πρώτη σας επαφή με το σανίδι…
Το θέατρο για εμένα ήταν και παραμένει ένας γνωστός-άγνωστος κόσμος. Με μία ρομαντική προσέγγιση θα μπορούσα να πω ότι «ναι, είναι μαγικός ο κόσμος του θεάτρου» αλλά κυρίως για τον θεατή. Αν χώριζα μία παράσταση σε κοίλο ή αίθουσα, σκηνή και παρασκήνια η μαγεία περιορίζεται σε αυτό που βλέπουν οι θεατές. Φώτα, συναισθήματα, θέαμα. Στην σκηνή υπάρχει αγωνία, άγχος και πίεση ενώ στα παρασκήνια ακόμη χειρότερα , όλα δουλεύουν στα ¨κόκκινα¨. Ας μείνουμε λοιπόν στην ρομαντική προσέγγιση διότι αυτή ήταν που με οδήγησε στον κόσμο του θεάτρου.
Οι καλλιτεχνικές μου ανησυχίες ξεκινούν από τα μαθητικά μου χρόνια όταν και απολαμβάνω να γράφω κείμενα, διηγήματα και ποιήματα. Αργότερα μπαίνει και η μουσική στην ζωή μου, περισσότερο από την ανάγκη μου να μελοποιώ κάποια στιχάκια. Με την γέννηση των παιδιών και καθώς μεγαλώνουν, βρίσκω τις κατάλληλες συνθήκες και γράφω παραμυθάκια, τραγουδάκια και αργότερα κείμενα για κουκλοθέατρο. Λίγα χρόνια μετά αναλαμβάνω για λογαριασμό μίας θεατρικής ερασιτεχνικής ομάδος να γράψω ένα θεατρικό. Η προσπάθεια αυτή δεν προχώρησε , η ομάδα εκείνη διαλύθηκε και τότε ήρθε και η ιδέα για την δημιουργία μίας δικής μας θεατρικής ομάδος. Έτσι ¨γεννήθηκε¨ η ΟΛΑ ΚΑΛΑ !
Η πρώτη μας επαφή με το σανίδι εμπεριείχε αυτή την υπέροχη φράση, που λέγεται « άγνοια κινδύνου» Τι φανταστικό συναίσθημα ! Ευτυχώς μας αγκάλιασε με μεγάλη επιείκεια, από την αρχή, ο κόσμος και μέσα από πολύ δουλειά καταφέραμε και βελτιωθήκαμε γρήγορα και σε όλα τα επίπεδα.
- Ποιοι άνθρωποι σάς ενέπνευσαν κι επηρέασαν τη σκέψη σας;
Ίσως είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που το αναφέρω αλλά υπήρξε πριν από πολλά χρόνια , μία φιλόλογος που πήρε στην άκρη ένα δωδεκάχρονο τότε, αγοράκι και του είπε «μη σταματήσεις ποτέ να γράφεις» Ίσως ακουστεί χαζό αλλά αν και έχω σαράντα χρόνια να την δω, κάθε βράδυ γράφουμε παρέα !
- Ποια ανάγκη σας οδήγησε να ιδρύσετε τη θεατρική σας ομάδα
Νομίζω ότι η ίδρυση της ΟΛΑ ΚΑΛΑ ξεκίνησε από την αγάπη όλων των μελών προς τα ίδια μας τα παιδιά. Θέλαμε, και μέσα από το θέατρο, να προσεγγίσουμε τα παιδιά μας, να δουλέψουμε, να αφοσιωθούμε, να ¨εκτεθούμε¨ σε μία σκηνή και τέλος να τους δείξουμε ότι με την τέχνη μπορούμε να δημιουργήσουμε σπουδαία πράγματα.. Μη ξεχνάμε ότι η ΟΛΑ ΚΑΛΑ γεννήθηκε μέσα από τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του 33ου δημοτικού σχολείου του Ασύλου του Παιδιού.
- Ποια είναι η φιλοσοφία και οι στόχοι της ομάδας σας; Γιατί την ονομάσατε έτσι; Ποια είναι η έδρα της και πού κάνετε τις πρόβες σας;
Η φιλοσοφία της ομάδας και του καθένα μας προσωπικά, αν μου επιτρέπεται να μιλήσω για όλους, είναι η ίδια η εξαργύρωση της ζωής. Δεν μιλώ για τον κυνικό τρόπο που αντιμετωπίζεται η φιλοσοφία σαν μία αφηρημένη διανοητική ενασχόληση. Μιλώ για την ουσία. «να ζεις, να αγαπάς και να μαθαίνεις» Πόσο όμορφα και με ένα τίτλο , το περιέγραψε ο Buscaglia ! Κάθε βραδινή μας πρόβα , και παρά την κούραση της ημέρας καταλήγει με ένα «όλα καλά» . Αν μάθεις να ¨προκαλείς¨ την ζωή σου με καλή διάθεση , κάποια στιγμή παραδίδεται. Έχω κουραστεί και πια δεν το πιστεύω , μετά από κάθε παράσταση να με πλησιάζουν και να μου λένε « πόσο σας ζηλεύουμε που το κάνετε αυτό , πολύ θα το θέλαμε κι εμείς» Οι ίδιοι άνθρωποι την άλλη μέρα βαλτώνουν στην καθημερινότητα του καναπέ τους.
Αναφορικά με την έδρα της ομάδος και αφού περάσαμε για αρκετά χρόνια από κλειστά μαγαζιά, κλειστές αποθήκες και σπίτια μελών , έχουμε την χαρά να στεγαζόμαστε πια σε δικό μας χώρο , ένα δικό μας θεατρικό εργαστήρι, την «γιάφκα» όπως την αποκαλούμε χαϊδευτικά.
- Ποια είναι η καλλιτεχνική σύνθεση της θεατρικής σας ομάδας; Από πόσα και ποια μέλη αποτελείται; Πώς βιοπορίζονται τα μέλη της;
Η ΟΛΑ ΚΑΛΑ δεν έχει επαγγελματίες του θεάτρου, τουλάχιστον στα μέλη της. Είναι όλοι ερασιτέχνες, όχι με την κακόσημη αλλά με την ουσιαστική έννοια της λέξης. Η ομάδα αποτελείται από 30 μέλη. Εκτός των ηθοποιών έχουμε φροντιστές, ηχολήπτες, φωτογράφους κ.α. Έχουμε καταφέρει και πολλά από τα μέλη της ομάδος εντάχθηκαν από την αρχή στην προσπάθεια , μεταφέροντας την επαγγελματική τους ιδιότητα και στην ΟΛΑ ΚΑΛΑ . Έτσι έχουμε ηλεκτρολόγους, διακοσμητές, γραφίστες, αρχιτέκτονες όπως επίσης και δικηγόρους, γιατρούς και λογιστές. Ο καθένας ξεχωριστά έχει βοηθήσει με την επιστημονική του και όχι μόνο κατάρτιση και την ομάδα. Η γιατρός, για την ώρα , ευτυχώς όχι.
- Πότε ξεκίνησαν τα μέλη της ομάδας να ασχολούνται με το θέατρο ως σπουδή ή πράξη; Υπάρχουν μέλη που έχουν σπουδάσει θέατρο σε Ανώτερη Σχολή ή στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ;
Τα μέλη της ΟΛΑ ΚΑΛΑ εντάχθηκαν σε αυτήν από την αγάπη τους για το θέατρο. Κανείς μας ουσιαστικά δεν είχε σπουδές , σε κανένα επίπεδο, στον χώρο της δραματικής τέχνης. Από το 2017 ξεκινήσαμε , με την βοήθεια επαγγελματιών, παράλληλα με τις πρόβες να κάνουμε και μαθήματα. Σημαντικότατη η γνωριμία μας με την σπουδαία ηθοποιό –σκηνοθέτη και δημιουργό του θεατρικού εργαστηρίου Καλαμαριάς κα Σαπάτρα Αγγελική η οποία και μας αγκάλιασε από την πρώτη μέρα , αναλαμβάνοντας αφιλοκερδώς να σκηνοθετήσει τρεις από τις παραστάσεις μας. Παράλληλα με αυτό μας ενέταξε σε ένα πιο επαγγελματικό πλαίσιο , μέσα από ασκήσεις και μαθήματα. Νομίζω ότι δικαιολογημένα , θεατρικά, την αποκαλούμε « η μαμά».
- Πώς χρηματοδοτούνται οι παραστάσεις σας; Τι θα αλλάζατε στην παρούσα συνθήκη, εάν είχατε τη δυνατότητα;
Οι παραστάσεις χρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από τα ίδια τα μέλη της ομάδας. Παράλληλα με αυτό τα τελευταία χρόνια έχουμε και την βοήθεια των χορηγών οι οποίοι βλέποντας την προσπάθεια μας προσφέρονται να βοηθήσουν σε χρήματα και είδος για κάθε ανάγκη που προκύπτει και τους ευχαριστούμε για αυτό. Αποτέλεσμα δε της βοήθειας αυτής είναι κι εμείς με την σειρά μας να ενισχύουμε με όλα ή μέρος των εσόδων διάφορα κοινωφελή ιδρύματα της πόλης. Τα χρήματα άλλωστε για εμάς είναι το μέσο και όχι αυτοσκοπός.
- Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει η μικρή σκηνή σήμερα; Πώς η Πολιτεία μπορεί να την ενισχύσει, για να μη σβήσει υπό το βάρος των δυσμενών συνθηκών;
Τόσο η μεγάλη όσο και η μικρή σκηνή νομίζω ότι αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα σήμερα. Η χρηματοδότηση μίας παράστασης θα είναι πάντα το στοίχημα για το ¨ανέβασμα¨ της. Στην περίπτωση της δεύτερης όμως και καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις ο θεατής επιλέγει τα ¨μεγάλα ονόματα¨ τα πράγματα είναι λίγο χειρότερα. Δεν θέλω όμως να φανώ αχάριστος γιατί στην περίπτωση της ΟΛΑ ΚΑΛΑ και μέχρι σήμερα δεν είχαμε ποτέ αδιάθετα εισιτήρια.
Αν μιλήσω για Πολιτεία θα μπούμε στα κανάλια μίας αέναης πολιτικής συζήτησης και δεν θα ήθελα να καταχραστώ την φιλοξενία σας για να αναλύσω την ανυπαρξία της. Ας ξεκινήσουμε πρώτα από την ενίσχυση της υγείας , αν και θεωρώ ότι το θέατρο έχει άμεση συνάρτηση με αυτήν, και μελλοντικά ας φτάσουμε στην ¨πολιτιστική υγεία¨.
- Δράμα vs κωμωδία. Ποιο είναι το είδος που προτιμάτε και για ποιο λόγο; Θεωρείτε κάποιο από τα δύο είδη περισσότερο δύσκολο να αποδοθεί επί σκηνής;
Εδώ, και εκφράζοντας πάντα την ταπεινή υποκειμενική μου άποψη, πιστεύω πως το δράμα είναι αυτό που συναρπάζει περισσότερο σε μία παράσταση. Δεν είναι τυχαίο που αν έχω να θυμάμαι πέντε εξαιρετικές παραστάσεις , αυτές ήτανε δράματα. Ο πολύς κόσμος , με την κοινότυπη φράση «να γελάσουμε , να ξεχαστούμε» προτιμά την κωμωδία όμως προσωπικά ο ¨καθαγιασμός¨ μου ή λύτρωση και η ανάταση μου αναβλύζουν μέσα από μία εξαιρετικά σε απόδοση δραματική θεατρική παράσταση. Εκεί , βγαίνω από το θέατρο ¨ελαφρύτερος¨. Η κωμωδία λοιπόν θέλει ταλέντο αλλά το δράμα εκτός από ταλέντο θέλει και σπουδή. Θέλει δουλειά, μελέτη και αφοσίωση για χρόνια. Εμείς στην ΟΛΑ ΚΑΛΑ δοκιμάσαμε με την τελευταία παράσταση Ο ΑΧΥΡΏΝΑΣ να πλησιάσουμε το μεγαλείο του δράματος. Όχι στην βαθιά του έκταση. Προσεκτικά και με πολύ σεβασμό.
- Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός καλού ηθοποιού ή σκηνοθέτη, κατά τη γνώμη σας;
Το βασικότερο χαρακτηριστικό ενός καλού ηθοποιού είναι να καταφέρει , ενσαρκώνοντας, τον χαρακτήρα που υποδύεται να αγγίξει τις λεπτές και ευαίσθητες χορδές στην ψυχή του θεατή ώστε να τον οδηγήσει στην συνάντηση με τον ίδιο του τον εαυτό. Αυτή είναι για μένα και η μεγαλύτερη πρόκληση, η συνάντηση με τον εαυτό μας. Ο σκηνοθέτης από την άλλη είναι ο δεύτερος μετά τον συγγραφέα που ζει , μεταφορικά και κυριολεκτικά όλο το έργο από την αρχή του. Είναι εκείνος που πέρα από τις ψυχρές τεχνικές, μεταλαμπαδεύει τα συναισθήματα του , την φαντασίωση και την τελική εικόνα του έργου.
- Ερασιτεχνικό vs επαγγελματικό θέατρο. Είναι δόκιμη η διαφοροποίηση αυτή; Ποιες είναι οι διαφορές τους, αν υπάρχουν; Ποια είναι η κοινή τους συνισταμένη;
Η δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, μόνο που στην μία αναγράφεται σε χάραξη και ένας αριθμός. Η αξία του όμως παραμένει πάντα η ίδια!
Όταν η κάθε παράσταση της ΟΛΑ ΚΑΛΑ σχεδιάζεται επί ένα χρόνο με κάθε λεπτομέρεια στον ήχο, τα σκηνικά, τα 26σέλιδα έντυπα προγράμματα, με μουσικές του τεράστιου Γιώργου Καζαντζή, σκηνοθεσία του Κρίτωνα Ζαχαριάδη, ενδυματολόγο την Θέμιδα Χρηστίδου, φωτογραφία του Γιώργου Κατσαντώνη και μακιγιάζ από την LMI , αδυνατώ να την πω κακόσημα ερασιτεχνική.
- Θέατρο ως καλλιτεχνική πράξη ή θέατρο ως πολιτική πράξη; Σε τι δίνετε έμφαση και γιατί; Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στο θέατρο και την κοινωνία-πολιτική; Πώς οραματίζεστε τη σχέση αυτή στο μέλλον;
Ξεκάθαρα και πρωτίστως καλλιτεχνική πράξη. Το θέατρο είναι ένα. Αυτό όμως δεν συνεπάγεται ότι δεν μπορεί να περάσει, να δώσει ή να αναδείξει κοινωνικά και κατ επέκταση και πολιτικά μηνύματα. Αντιθέτως είναι ευχής έργο να καταφέρει μία παράσταση να προσεγγίσει τον θεατή και μέσα από πολιτικοκοινωνικούς προβληματισμούς. Έχουμε εξαιρετικές αφετηρίες τέτοιων δειγμάτων, από τα αρχαία θεατρικά έργα μέχρι Το μεγάλο μας τσίρκο αλλά και άλλες σύγχρονες επιθεωρήσεις. Θα πρέπει να υπάρχουν κάθε χρόνο θεατρικές παραστάσεις με αντίστοιχες προσεγγίσεις. Το σύγχρονο ελληνικό κοινό όμως στην συντριπτική του πλειοψηφία , και λυπάμαι που το λέω, δεν έχει παιδευτεί για τέτοια άλματα.
- Ποια είναι η γνώμη σας για τη θεατρική κριτική; Ποιοι είναι οι στόχοι της; Θεωρείτε πως χειραγωγεί ή αφυπνίζει το κοινό; Περιέχει στοιχεία αντικειμενικότητας και κάτω από ποιες προϋποθέσεις πετυχαίνει τους στόχους της;
Διαφωνούσα πάντα με όσους επέμεναν ότι η αλήθεια είναι μία. Απλά υπάρχει μία που έχει περισσότερους υποστηρικτές. Ως πολύπλοκη και πολυδιάστατη έννοια έχει την ευχή και την κατάρα να ερμηνεύεται διαφορετικά. Η αλήθεια είναι παντού και η θεατρική κριτική, αν και μάταια, παλεύει να την ανακαλύψει αμόλυντη και ανέγγιχτη. Να την εξημερώσει και να της φορέσει τον μανδύα της αντικειμενικότητας. Ίσως ακουστώ ρομαντικός αλλά η μόνη αλήθεια είναι η καρδιά. Αυτή καθοδηγεί, προσεγγίζει, αγγίζει και μεταλαμβάνει την πραγματικότητα. Άρα ποιος μπορεί να αφορίσει την κριτική στην πραγματικότητα του καθενός ? Μπορεί να μη συμφωνείς απόλυτα ή να διαφωνείς κάθετα, αλλά δεν σου δίνει κανείς το δικαίωμα να λεηλατήσεις την πραγματικότητα στην κριτική μίας καρδιάς. Αντίθετα είναι ένα πολύτιμο δώρο.
- Πώς βλέπετε τη θεατρική κίνηση στην πόλη μας; Θεωρείτε πως η Θεσσαλονίκη έχει να επιδείξει καλό θέατρο; Θεωρείτε πως οι Θεσσαλονικείς θεατές εκτιμούν το καλό θέατρο ή προτιμούν τους τηλεοπτικούς και διάσημους ηθοποιούς; Πού βασίζετε την αξιολόγησή σας;
Η Θεσσαλονίκη όπως δυστυχώς πολλές ελληνικές πόλεις έχει το σύνδρομο της επαρχίας. Υπάρχουν εξαιρετικές παραστάσεις καθημερινά , όμως το κοινό , ευτυχώς όχι όλοι , επιλέγει και περιμένει τις ¨γνωστές¨ αθηναϊκές παραστάσεις και τα ¨μεγάλα ονόματα¨ για να κατακλύσει τα θέατρα. Ως ένα βαθμό είναι εύλογο να θέλει κάποιος να δει τους ¨γνωστούς¨ ηθοποιούς όμως η τηλεόραση το έχει κάνει κανόνα. Για τους περισσότερους το καλό θέατρο είναι το εμπορικό θέατρο και αυτό έχει να κάνει με την θεατρική παιδεία που ανέφερα και πριν.
- Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Πώς ονειρεύεστε τη μελλοντική πορεία της ομάδας σας;
Η ΟΛΑ ΚΑΛΑ θα συνεχίσει να κάνει ό,τι έκανε και τα προηγούμενα χρόνια. Δεν έχουμε την ματαιοδοξία των πολλών παραστάσεων, άλλωστε κάτι τέτοιο θα μας στερούσε την μαγεία της προετοιμασίας. Έχουμε καθιερωθεί από ένα μεγάλο κομμάτι των θεατρόφιλων της Θεσσαλονίκης ως η ομάδα που κάνει μεγάλες παραγωγές, προσεγμένες , με μεράκι και πολύ αγάπη. Στους άμεσους στόχους είναι η δημιουργία ενός θεατρικού εργαστηρίου με επαγγελματίες δασκάλους, για παιδιά στους χώρους της ΟΛΑ ΚΑΛΑ .
Καθημερινές αναφορές, αναλυτικές πληροφορίες για όλα τα επιμέρους της μεγάλης βραδιάς στη ροή δημοσιεύσεων των ΘΒΘ της Κουλτουρόσουπα.