Τέτοιο «ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ»… πολλοί θα το ήθελαν! Είδαμε την παράσταση στο θέατρο Σοφούλη και σχολιάζουμε…[με 900 λέξεις!!!]
Με την εικόνα του δικτάτορα Παπαδόπουλου φάτσα-κάρτα και ένα φαρδύ-πλατύ «ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ» από κάτω, δεν χρειάζεται κανείς περαιτέρω διευκρινίσεις… πιο σαφές δεν γίνεται! Και πιο κάτω, υπότιτλος «κωμωδία» των Μιχάλη Δαρνάκη και Μαρίας Λαφτσίδου σε σκηνοθεσία Ανδρέα Μαυρίδη στο θέατρο Σοφούλη.
Η ολιγόλογη, λιτή περιγραφή της παράστασης με κάποια ερωτήματα απρόβλεπτα σε προδιαθέτει περίεργα για κάτι «παρακινδυνευμένο», μεταξύ του παιδιάστικου, του αφελούς, του γραφικού ή του πρωτότυπου και ανατρεπτικού… Βλέπεις όταν «έχεις καεί στο χυλό, φυσάς και το γιαούρτι» και η έννοια της κωμωδίας έχει δεχτεί τόση κακοποίηση! Όταν μάλιστα η θεματολογία της αφορά σε λεπτά πολιτικοκοινωνικά ζητήματα, ένα κούμπωμα το έχεις… Πας όμως καλοπροαίρετα, δεν μπορείς να ποντάρεις πουθενά και… ω του θαύματος, η παράσταση ως ευχάριστη έκπληξη, σε ανταμείβει πλουσιοπάροχα!

Θα μπορούσε να ήταν όντως σε πρώτη ανάγνωση, ένα «παραμύθι» για μεγάλους, με όλα τα στοιχεία ενός παραμυθιού: με κακούς, με σούπερ-ήρωες, με καλούς και «ντεμέκ» καλούς, με απρόοπτα, με δράση και το κλασικό τέλος «έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα»… ή μήπως όχι;
Μια φορά κι έναν καιρό λοιπόν ήταν ένας πολύ κακός (τον λες και… κλασικό δράκο) που ψέκαζε τους ανθρώπους αποχαυνώνοντας τον εγκέφαλό τους και μετατρέποντάς τους σε υποχείρια. Μπροστά σ’ αυτό το μεγάλο- καθολικό κακό, δυο νέοι αποφασίζουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να αναλάβουν την επιχείρηση «σωτηρία του κόσμου», βαφτίζοντας τους εαυτούς τους «σούπερ ήρωες». Ο τρόπος που επιλέγουν για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η επιβολή ενός… πραξικοπήματος, του δικού τους! Στην προσπάθεια να οργανωθούν, προκειμένου να επιτελέσουν την πανανθρώπινη αποστολή τους, αντιμετωπίζουν μια σειρά καθοριστικά ζητήματα… το όνομα του κινήματος, ο τρόπος προβολής του, η θρησκεία που θα λανσάρουν, οι κανόνες λειτουργίας, ο τρόπος επίθεσης στον κακό, τα μέτρα προστασίας και οι άμυνες, ο ρόλος των «ντεμέκ» καλών… μόνο που ενδιάμεσα προκύπτουν πολλά απρόοπτα για τους δυο καθημερινούς σούπερ ήρωες της διπλανής πόρτας, που μάλλον… υπερεκτίμησαν τους εαυτούς τους σε μια αποστολή που τους ξεπερνά! Και μέσα σ’ όλα, μια απίθανη «εκπρόσωπος της αλήθειας» που επιχειρεί… πραξικοπηματικά να «σώσει την ψυχή τους» ως «μάρτυς του Μάρτη» κι αποκαλύπτει το απροσδόκητο προσωπείο της.
Ένα έργο πρωτότυπο, γραμμένο από τους δύο ταλαντούχους ηθοποιούς, με κείμενα που εξέπεμπαν ζωντάνια, έξυπνο χιούμορ (επιτέλους!), σπιρτάδα, ευρηματικότητα. Γενικά η έννοια της «ευφυίας» χαρακτηρίζει το σύνολο της παράστασης. Από τη σύλληψη του θέματος και την απόδοση των κειμένων μέχρι την σκηνοθεσία και την υποκριτική των ηθοποιών. Ένα θέμα άκρως ενδιαφέρον, πολύπλοκο και δύσκολο στον λεπτό χειρισμό του, που μέσα από φαινομενικά απλοϊκή φόρμα και χιούμορ, τόσο σε διαλόγους όσο και σε σκηνική απόδοση, κατάφερε να θέσει ουσιαστικούς προβληματισμούς και «υπόγειες» αναγνώσεις.
Για την πολιτική και το σύστημα αξιών,
τον ρόλο της θρησκείας,
τον ρόλο της τεχνολογίας,
τις σχέσεις των ανθρώπων,
τον έρωτα…
Κι όλα αυτά, μέσα από αστείες ανατροπές, απρόβλεπτες εξελίξεις, πανέξυπνες ατάκες, εύστοχο σαρκασμό της επικαιρότητας και πάνω απ’ όλα, μέσα από μια απομυθοποίηση των στερεότυπων, έντεχνα καλυμμένη με «παιδική» αφέλεια! Το να κερδίζει κανείς την απόλυτη προσήλωση του κοινού, να το εκπλήσσει ευχάριστα αποφεύγοντας σαχλές κοινοτοπίες ή κλισέ και να προκαλεί σκέψεις και αυθόρμητο γέλιο, δεν είναι καθόλου εύκολο την σήμερον ημέρα της θεατρικής ευτέλειας και ειδικότερα της κωμωδίας,
Μιλώντας για τη σκηνοθεσία, οφείλουμε να αποδώσουμε τα εύσημα, καθώς κατάφερε με γρήγορους ρυθμούς, έντονη ενέργεια, ζωντάνια και ευρήματα να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον αλλά ταυτόχρονα να δώσει χαρακτήρα και ένα ιδιαίτερο στίγμα στην παράσταση. Η παντελής έλλειψη σοβαροφάνειας, η κωμικότητα και η απομυθοποίηση μέσω της αφέλειας, αποδόθηκαν άριστα από τον ρυθμό, την κινησιολογία και τις ερμηνείες των ηθοποιών με μια σχεδόν καρτουνίστικη άποψη, απόλυτα ταιριαστή. Είχες την αίσθηση δυο μεγάλων παιδιών που έπαιζαν πωρωμένα ένα ελκυστικό παιχνίδι, κάτι σαν «κλέφτες κι αστυνόμους» του τότε…
Με μέσα πιο σύγχρονα βέβαια, σαν το διαδίκτυο, με «κλέφτες» πιο επίκαιρους κι απροσδιόριστους και με «αστυνόμους» που υποκρίνονται τους καλούς γιατί κατά βάθος είναι ντεμέκ… Όσο για τους 3 ταλαντούχους ηθοποιούς, έδωσαν ο καθένας έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα πιστό στο πνεύμα του κειμένου και ερμηνείες με αυθεντικό χιούμορ, με αμεσότητα, με σκηνική άνεση.
Ο Μιχάλης Δαρνάκης ως δυναμικός, φιλόδοξος «σωτήρας», η εξαιρετική Μαρία Λαφτσίδου με τον αυθορμητισμό, την παιδιάστικη αφέλεια και τις φαεινές ιδέες, ως «βοηθός σωτήρα» και η Εστέρ ως απρόβλεπτη, απολαυστική «μάρτυς του Μάρτη».
Το σκηνικό – απεικόνιση νεανικού δωματίου, λιτό και μίνιμαλ, λειτούργησε περισσότερο συμβολικά παρά χρηστικά, ενώ η μουσική, χωρίς ιδιαίτερη παρουσία, απλά έντυσε κάποια στιγμιότυπα της δράσης κι έκλεισε πανηγυρικά με… «παπαδοπουλέϊκο» καλαματιανό.
( – )
Μέσα σε ένα απολαυστικό αποτέλεσμα από κάθε πλευρά, θα μπορούσαμε ίσως να επισημάνουμε τη δυνατότητα περαιτέρω εμβάθυνσης και (χιουμοριστικής) πλοκής σε ένα θέμα που προσφέρεται ιδανικά, καθώς και έναν καθαρότερο στόχο, γιατί μετά την εισβολή της «θρησκευτικής εκπροσώπου» και τις προσωπικές αποκαλύψεις της, κάπου ο στόχος μπερδεύτηκε και το μήνυμα έμεινε μετέωρο…
( + )
Αξίζουν όμως αναμφίβολα κάθε επιβράβευση, οι ταλαντούχοι νέοι άνθρωποι με τις πρωτότυπες ιδέες, τα ευφάνταστα κείμενα, το έξυπνο χιούμορ και τις καλοσκηνοθετημένες παραστάσεις που έχουν κάτι σημαντικό να πουν και παρά τα πενιχρά μέσα, το κάνουν με απόλυτα αξιοπρεπή τρόπο!
Βαθμολογία
6 στα 10
ΚΕΙΜΕΝΟ: Μιχάλης Δαρνάκης & Μαρία Λαφτσίδου
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ανδρέας Μαυρίδης
ΠΑΙΖΟΥΝ: Μαρία Λαφτσίδου, Έστερ Σερεμέτη Αζάρια, Μιχάλης Δαρνάκης
ΣΚΗΝΙΚΑ-ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Νίκος Καλαϊτζίδης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Ειρήνη Λογγινίδου
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΦΙΣΑΣ: Γιώργος Λιάγκας
Eως 1 Ιουνίου
Κάθε Παρασκευή Σάββατο και Κυριακή στις 9μμ
Κάθε Παρασκευή Σάββατο και Κυριακή στις 9μμ
Γενική είσοδος 10€, φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ 8€
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 423925, 6981426884
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 423925, 6981426884
Φωτογραφικό υλικό