Την παράσταση είδε και σχολιάζει η Πίτσα Στασινοπούλου.
Είναι αλήθεια ότι το δελτίο τύπου «γαργαλάει» ποικιλοτρόπως. Διότι, λέει, ο Αριστοφάνης αποφασίζει να καταπιαστεί με… Τραγωδία προκειμένου να τον «πάρουν στα σοβαρά» και επιλέγει για το πόνημά του τον πλέον τραγικό ήρωα Οιδίποδα με «άλλη οπτική»! Αναμφίβολα τολμηρό εγχείρημα έως ριψοκίνδυνο, ωστόσο ιδιαίτερα ενδιαφέρον και πρωτότυπο ως σύλληψη ιδέας. Κι απλά έμενε να επιβεβαιωθεί κατά πόσο θα δικαιωνόταν η ρήση ότι «η τύχη ευνοεί τους τολμηρούς», μεταφράζοντας τη λέξη τύχη σε έμπνευση, ταλέντο, δουλειά, καθότι καμιά εύνοια στην πραγματικότητα δεν είναι τυχαία… Πρόκειται για την παράσταση «Οιδίποδας και Αντίποδας» σε κείμενο Γρηγόρη Διδασκάλου και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αθυρίδη, που απολαύσαμε στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς.
Στη σκηνή ο Αριστοφάνης και ο δούλος του Αγαθοκλής, στον οποίο ανακοινώνει ότι κουράστηκε να θεωρούν τα έργα του «ελαφρά» και «αθυρόστομα» και επιθυμεί κι αυτός δόξα και κύρος αντίστοιχα των Τραγικών- Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης- άσχετα που ο ίδιος δεν τους… υπολήπτεται ιδιαίτερα! Αποφασίζει λοιπόν να γράψει και να ανεβάσει παράσταση με θέμα τον τραγικό μύθο του Οιδίποδα, παρουσιασμένη όμως «πρωτοποριακά» και «ανατρεπτικά» για τα δεδομένα του αρχαίου δράματος, συμπτύσσοντας την τριλογία σε ένα έργο και αποδίδοντας τους ήρωες με «μοντέρνα» ματιά… Ελλείψει χορηγών εξαιτίας του ρίσκου που αναλαμβάνει, καταφεύγει σε λύσεις «εκ των ενόντων» με ηθοποιούς ερασιτέχνες από το κοινό κι ακολουθεί μια σειρά τραγελαφικών καταστάσεων παρωδώντας τον γνωστό μύθο μέχρις… εσχάτων με εμβόλιμη επίκαιρη σάτιρα, εκτεινόμενη από την πολιτική μέχρι την τηλεόραση! Για να οδηγηθεί το εγχείρημα σε απρόβλεπτη κατάληξη με θεαματικές αποκαλύψεις και την φιλοσοφική παρέμβαση του Αντίποδα, όπου θα μπλεχτούν υποκριτική και υποκρισία…
Ένα πρωτότυπο και ευφυές στη σύλληψή του κείμενο (+), το παρθενικό του Γρηγόρη Διδασκάλου, του οποίου η ευφυΐα συνίσταται στη διαχείριση της αρχικής τολμηρής ιδέας. Που ναι μεν βασίζεται στην παρωδία της πλέον γνωστής και πλέον δραματικής αρχαίας τραγωδίας, ωστόσο το κάνει με αληθοφανές, αιτιολογημένο κίνητρο, φιλοσοφική διάσταση, θεατρικότητα στην ανάπτυξη, εμφανή στόχο μέσα από ανατροπές, ήτοι μια ολοκληρωμένη δομή- συγκροτημένο πλάνο, που δικαιώνουν το ρίσκο, «απενοχοποιούν» το τόλμημα, διεγείρουν τη σκέψη μέσω του χιούμορ. Επιπλέον είναι τόσο έξυπνος ο τρόπος διαχείρισης, που για οποιοδήποτε ψεγάδι ή ένσταση τυχόν εντοπίσει ο θεατής, έχει φροντίσει εκ των προτέρων ο συγγραφέας βάσει πλοκής να… αιτιολογήσει τα πάντα, θέτοντας εξαρχής ως συνθήκες την δήθεν πρωτοπορία, τον πειραματισμό, τη μοντερνιά, τον ερασιτεχνισμό κλπ και στα πλαίσια αυτών μπορεί να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε υπερβολή ή «αστοχία», ενώ στο φινάλε οι ίδιοι συντελεστές αποδομούν το έργο τους! Άλλωστε στην ουσία πρόκειται για απολαυστική σάτιρα των σύγχρονων «καινοτόμων» προσεγγίσεων του αρχαίου δράματος– ενίοτε με σοκαριστικές ακρότητες- και την κυριαρχία εν τέλει της ματαιοδοξίας και δηθενιάς με όχημα την ανατροπή αναμενόμενων στερεότυπων…
.
Αντίστοιχα απολαυστική και έξυπνη υπήρξε η σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Αθυρίδη, φροντίζοντας να αναδείξει το κωμικό πνεύμα με ποιότητα, ευστοχία, αποτελεσματικότητα, σε συνδυασμό με βαθύτερη στοχαστική διάθεση. Μια κατά βάση λιτή διαχείριση, χαρακτηρισμένη από σκηνική οικονομία και ζωντανό ρυθμό, που με απολαυστικά, ευφάνταστα χιουμοριστικά ευρήματα πρόσφερε αβίαστο γέλιο, αξιοποιώντας με πλήρη θεατρικότητα τη συγγραφική έμπνευση. Από τις σπάνιες περιπτώσεις όπου οι σύγχρονες, σατιρικές προσθήκες της επικαιρότητας, απαλλαγμένες από εύκολα κλισέ ή βωμολοχίες, έδεσαν επιδέξια με το «Αριστοφανικό» κείμενο πριμοδοτώντας την κωμικότητα και προσθέτοντας ζωντάνια σε ένα έργο με σημερινό αντίκτυπο. Στο οποίο επιπλέον αποδόθηκε με καθαρότητα τόσο η συνέχεια του αυθεντικού μύθου με τη βοήθεια του Αριστοφάνη σε ρόλο αφηγητή, όσο και η πρόθεσή του να «πειραματιστεί» στα σημεία που επέλεξε, χωρίς να επέλθει σύγχυση μεταξύ του πρωτότυπου και της παρωδίας, μια ισορροπία καθόλου εύκολη… και μια σκηνοθεσία ουσιαστική και αφαιρετική, που πέραν της ορθής καθοδήγησης και άψογης κινησιολογίας των ηθοποιών, διαμόρφωσε θαυμάσια ατμόσφαιρα με ιδιαίτερα μελετημένους φωτισμούς, σηματοδοτώντας εύστοχα «κρίσιμες» αλλαγές, σε ένα απλούστατο σκηνικό δύο επιπέδων με αρχαϊκό στίγμα από κολώνες και με άφθονα καλοβαλμένα κοστούμια, σωστά στον χιουμοριστικό συμβολισμό τους …
Σε επίπεδο ερμηνειών υπήρξαν και οι πέντε ισοδύναμα άξιοι, υποδυόμενοι εκ περιτροπής πολλαπλούς ρόλους ο καθένας από τους ήρωες της αρχαίας τραγωδίας. Εξαιρετικός ο Ιωάννης Κωνσταντινίδης ως Αριστοφάνης και Θησέας, με σκηνικό εκτόπισμα και κύρος, επιβλητικότητα, δυναμισμό, καθαρή άρθρωση, ετοιμότητα, πειθώ… Απολαυστικός ο Δημήτρης Ελιάς ως Αγαθοκλής – Λάιος- βοσκός και λοιπούς ρόλους που πιθανόν μου διαφεύγουν, καταθέτοντας στον καθένα προσωπικό πειστικό στίγμα, με αβίαστη κωμικότητα, εκφραστικότητα, θαυμαστή ευελιξία, αυτοέλεγχο, αφοσίωση, ήθος… Υπέροχη η Αναστασία Ευσταθοπούλου ως Ιοκάστη – Αντιγόνη- Πυθία κλπ. με εντυπωσιακή άνεση στις ετερόκλητες μεταμορφώσεις (σε μία μάλιστα ερμηνεύοντας ταυτόχρονα δύο πρόσωπα), πειστική σε όλες, με μοναδικό συνδυασμό χιούμορ, αυτοπεποίθησης, γλυκύτητας, πονηριάς, αθωότητας, αισθησιασμού… Εξίσου θαυμάσιοι, άνετοι, αποτελεσματικοί οι Ελευθέριος Τριανταφυλλίδης και Χρήστος Κιτσίρογλου, επίσης σε πληθώρα ρόλων με κυρίαρχο έναν ανατρεπτικό- απολαυστικό Οιδίποδα, που κέρδισε τις εντυπώσεις με την κωμικοτραγική εκδοχή του…
Δυο – τρεις μικρές παρατηρήσεις (-) αφορούν καταρχάς στον μεγάλο… εκλιπόντα, τη μουσική, και είναι απορίας άξιο (ή σωστότερα ανεξήγητο) για έναν σκηνοθέτη και παράλληλα καταξιωμένο συνθέτη, να έχει στερήσει από την παράσταση τον σημαντικό παράγοντα της ειδικότητάς του, γνωρίζοντας την αγάπη του επ’ αυτού! Κάτι ακόμα που θα εντοπίζαμε αφορά στον θολό, δυσδιάκριτο ρόλο του Αντίποδα που, παρότι υποτίθεται «κομβικός» και δοσμένος με συμβολική ατμοσφαιρική σκηνή, δεν κατέστη απολύτως σαφής νοηματικά και δραματουργικά. Όσον αφορά στην παρωδία του τραγικού μύθου, σαφώς υπήρξαν υπερβολές και ελαφρότητα που πιθανόν ξένισε κάποιους, ωστόσο ας σημειωθεί, πέραν της έντιμης και αιτιολογημένης αρχικής συνθήκης, ότι α) ναι, θα μπορούσε να το έχει διαπράξει υποθετικά ο Αριστοφάνης, δεδομένου του σαρκασμού του για τους τραγικούς… β) στα πλαίσια του «πρωτοπόρου πειραματισμού» έχουμε δει τόσο… ανίερα τέρατα σε παραστάσεις αρχαίου δράματος και ειδικότερα αριστοφανικές, που η παρούσα μοιάζει αθωότατη… γ) πριν από οποιονδήποτε «σοκαρισμένο» επικριτή, έχει προλάβει ο ίδιος ο συγγραφέας να βάλει τους ήρωές του να απαξιώνουν το πόνημά τους, ενώ το αποκαλυπτικό φινάλε δίνει όλες τις απαντήσεις…
Εν κατακλείδι (=) είναι γεγονός ότι εξαιρώντας μικρές «σκιές», το αποτέλεσμα δικαίωσε την τόλμη και ο θεατής απολαμβάνει μια έξυπνη, απρόβλεπτη, καλοστημένη κωμωδία, που προχωρά λίγο βαθύτερα από την ευφορία του γέλιου…
.
Βαθμολογία:
6,4/10
.
-k-
.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
«ΟΙΔΙΠΟΔΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΟΔΑΣ» του Γρηγόρη Διδασκάλου.
Κωμωδία
Με θέμα, τον μύθο του Οιδίποδα, μέσα από «προσωπική, μοντέρνα σκηνοθετική άποψη», με «πρωτοποριακά», «πειραματικά στοιχεία», όπως ποτέ δεν έχουν ξαναδεί στην μοντέρνα, Αρχαία Τραγωδία.Καθώς δεν έχουν χορηγό, ούτε ηθοποιούς, βρίσκουν ανορθόδοξες λύσεις. Ανεβάζουν έναν «Οιδίποδα», πολύ διαφορετικό από όσους έχουμε απολαύσει, με απρόβλεπτη κατάληξη…
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αθυρίδης.
Ερμηνεύουν: Ιωάννης Κωνσταντινίδης, Δημήτρης Ελιάς, Ελευθέριος Τριανταφυλλίδης, Αναστασία Ευσταθοπούλου, Χρήστος Κιτσίρογλου.
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή, Σάββατο Ώρα: 21:00 & Κυριακή Ώρα: 20:00. (22,23,24 Νοεμβρίου, 29,30 Νοεμβρίου, 1 Δεκεμβρίου, 6,7,8 Δεκεμβρίου, 13,14,15 Δεκεμβρίου)
.
.
Δείτε & αυτά:
/
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α -επετειακά- Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.
& αυτά:
–Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
–Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
–Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
–Κερδίστε προσκλήσεις – Βιβλία, κλικ εδώ.
Ακολουθήστε μας στα social media
-k-
Φωτογραφικό υλικό