Είδαμε και σχολιάζουμε.
Μέσα από τη θεατρική πράξη είναι γεγονός ότι ανακαλύπτουμε έναν «άλλο» Παπαδιαμάντη από τον γνώριμο της λογοτεχνίας και για το λόγο αυτό οφείλουμε ευγνωμοσύνη στην εν λόγω τέχνη. Η οποία έχει τη δύναμη- χειριζόμενη από άξια χέρια- να μετουσιώνει ένα διήγημα προορισμένο για ανάγνωση, σε θεατρικό δρώμενο υψηλού επιπέδου, παρουσιάζοντας άψογα δραματοποιημένο τον λόγο του μεγάλου πεζογράφου. Όπως ακριβώς συνέβη στην παράσταση «Ο γάμος του Καραχμέτη» του Α. Παπαδιαμάντη και σε σκηνοθεσία Όλιας Λαζαρίδου, που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αυλαία, ομολογούμε με θαυμασμό…
Τόπος των συμβάντων η Σκιάθος την εποχή της τουρκοκρατίας και ήρωας ο προεστός Κουμπής, που μετά δεκαπέντε χρόνια γάμου με τη Σεραϊνώ δεν κατάφεραν να αποκτήσουν παιδί και ο καημός του γι αυτό είναι μεγάλος… Πάνω στη λαχτάρα του για διάδοχο, αποφασίζει κάτι τολμηρό, εκμεταλλευόμενος τη φιλία του με τον τούρκο ναύαρχο: να απαγάγει την 30χρονη γειτονοπούλα του Λελούδω και να προχωρήσει μαζί της σε νέο γάμο πάνω στο καράβι της τούρκικης αρμάδας, αφού δωροδοκήσει ή εκβιάσει έναν παπά για να τους στεφανώσει. Μετά το μυστήριο το ζευγάρι επιστρέφει και η προδομένη Σεραϊνώ, όχι μόνο δεν αντιδρά, αλλά επιδεικνύει συγκινητική γενναιοδωρία και σπάνιο μεγαλείο ψυχής, αναθρέφοντας με αυταπάρνηση τα παιδιά τους μέχρι που καθαγιάζεται…
Στην τρυφερή και εξαιρετικά ευρηματική παράσταση (+), ο λόγος του Παπαδιαμάντη προσφέρει το χαρακτηριστικό στίγμα του λογοτέχνη, με τη γραφή του να χαϊδεύει πάντα, θαρρείς μελωδικά, εύρυθμα, αρμονικά το αυτί, ως παρήγορο αντίδοτο στην «αρρυθμία» της σύγχρονης γλώσσας. Ταυτόχρονα, το συγκεκριμένο διήγημα σε επίπεδο μυθοπλασίας, παρουσιάζει ενδιαφέρουσα έως απροσδόκητη πλοκή με ανατροπές, γλαφυρή αποτύπωση ηθών μιας μακρινής εποχής, χαρακτήρες με συγκινητική αλήθεια, ενώ προβάλλει με μοναδική ευαισθησία, αρετές κι αξίες στο πρόσωπο μιας Αγίας, καθημερινής γυναίκας- μάρτυρος… που καταφέρνει να αρθεί πάνω από τα ανθρώπινα πάθη και μέτρα, αγγίζοντας με τη μεγαλοσύνη της το θείο…
Αναφερόμενοι στη σκηνοθεσία της Όλιας Λαζαρίδου, χωρίς περιστροφές, οφείλουμε να υποκλιθούμε! Διότι η αστείρευτη φαντασία και αισθητική μιας ταλαντούχας καλλιτέχνιδας, μετέτρεψε ένα επίπεδο υπό άλλες συνθήκες ανάγνωσμα, σε ένα υπέροχο δρώμενο γεμάτο όγκο, με ατμόσφαιρα, θέαμα, συμβολισμούς, αυτό που λέμε «χάρμα οφθαλμών»… όπου το ένα ευφάνταστο εύρημα διαδεχόταν το άλλο, ωστόσο με αίσθηση μέτρου και χαμηλούς τόνους, χωρίς τίποτα να πλεονάζει ή να «κραυγάζει» ως επίδειξη. Όλα μελετημένα άψογα στη λεπτομέρεια, με ακριβείς συμβολισμούς, δουλεμένη κινησιολογία, ρέοντα ρυθμό, δίνοντας αφαιρετικά και ευφυέστατα το ζητούμενο κάθε σκηνής. Και με μεγαλύτερο επίτευγμα ότι κατάφερε ενώ υπήρχαν δύο πρόσωπα επί σκηνής- ο Κουμπής και η Λελούδω- να δώσει σχεδόν ρεαλιστικά την αίσθηση τριών, χάρη στη σκηνοθετική της μαεστρία που «μετέτρεπε» την Λελούδω σε Σεραϊνώ με τον πλέον ευρηματικό τρόπο και χωρίς καμία σύγχυση ρόλων. Πραγματικά θαυμάσαμε τη δημιουργικότητα της φαντασίας που με διαβολεμένη έμπνευση, σκηνική οικονομία και απλά μέσα, έδωσε σκηνές σπάνιας θεατρικότητας με καλλιτεχνική αισθητική, σχεδόν από το… τίποτα!
Σε επίπεδο υποκριτικής, πρόκειται για δύο άξιους ηθοποιούς, που τόσο φυσιογνωμικά (άριστο κάστινγκ), όσο και ερμηνευτικά, υπηρέτησαν με τον καλύτερο τρόπο τους ήρωες, ενώ παράλληλα αξιοθαύμαστες υπήρξαν οι φωνητικές επιδόσεις και των δύο, τραγουδώντας ζωντανά και a capela τα μουσικά κομμάτια της παράστασης. Η Ιφιγένεια Γρίβα, που κλήθηκε να υποδυθεί διπλό ρόλο κρατώντας όμως τον βασικό της Λελούδως, άγγιξε συγκινητικά με την ευαισθησία, αθωότητα, τρυφερότητά της, καταθέτοντας μια ώριμη, εξαιρετικά δουλεμένη και άψογα ενταγμένη στο κλίμα ερμηνεία, θυμίζοντας σε στιγμές παραμυθένια φιγούρα. Ο Νικόλαος Γεώργιος Χαλδαιάκης, επίσης με θαυμάσια φωνή στα τραγούδια, υπήρξε απόλυτα πειστικός για τον ήρωά του, με ισορροπημένη ένταση, δυναμισμό και συναίσθημα, απλά το μόνο που θα επισημαίναμε είναι ένα μικρό πρόβλημα άρθρωσης.
Κι επειδή σε μια καλή παράσταση, τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη, αντίθετα διαπιστώνεις την επιμελημένη φροντίδα σε κάθε λεπτομέρεια, σπουδαία εύσημα αντιστοιχούν στους εξαιρετικούς φωτισμούς, που πέραν του συμβατικού τους ρόλου περιλάμβαναν ατμοσφαιρικές φωτοσκιάσεις, χρήση φακού, αναμμένα φαναράκια, μέχρι και στιγμιότυπο θεάτρου σκιών. Επίσης στα καλαίσθητα, απόλυτα ταιριαστά και ευφυώς αξιοποιημένα κοστούμια, εν μέρει ως οργανικό κομμάτι ενός σκηνικού που με ψαγμένες λεπτομέρειες έδωσε την αίσθηση ταυτόχρονα καραβιού – νησιού- νοικοκυριού, με μια απλωμένη μπουγάδα να λειτουργεί πολυεπίπεδα. Τέλος, σημαντικά συνέβαλαν στο κλίμα τα μουσικά μέρη με δημώδη τραγούδια και δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε τίποτα πιο ατμοσφαιρικό από τη ζωντανή εκτέλεση με γυμνές φωνές…
Η μόνη μικρή μας παρατήρηση (-) αφορά στη διάρκεια των 50 λεπτών, κατά δύο έννοιες. Κατά πρώτον διότι φάνηκε σαν να «απλώθηκε» τεχνητά η παράσταση με γεμίσματα ώστε να καλυφθεί μια μίνιμουμ διάρκεια, ενώ με μικρή σύμπτυξη του χρόνου θα έδινε πιθανόν πιο σφιχτό και μεστό αποτέλεσμα. Από την άλλη όμως και ασχέτως ποιότητας, ο θεατής μιας παράστασης 40 ή 50 λεπτών, φεύγει «μισοχορτάτος» από τη θεατρική του έξοδο, έχοντας ξοδέψει πολλαπλάσιο χρόνο για τη μετακίνηση. Όσο κι αν τον αποζημιώνει αυτό που παρακολούθησε, δεν παύει να μένει με… λειψή γεύση, και παρότι το σχόλιο δεν αφορά στην ουσία, καλό θα ήταν να ληφθεί υπόψη από τους συντελεστές… γιατί κάποιοι ερχόμενοι από μακριά, γι αυτά τα 50 λεπτά, ξόδεψαν ίσως και 120… Δεν είναι δυσανάλογο;
Καταλήγοντας (=) και βάζοντας βεβαίως σε παρένθεση τη «γκρίνια» της διάρκειας, είναι γεγονός ότι απολαύσαμε τον αγαπημένο Παπαδιαμάντη στην πιο ευφάνταστη θεατρική εκδοχή που μπορούσαμε να προσδοκούμε, χάρη στο σκηνοθετικό ταλέντο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας…
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ:
6,5 ΣΤΑ 10
.
.
————————————————
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 20/9/2017 έως 31/05/2018 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 8α Θεατρικά (Κουλτουρο) Βραβεία Θεσσαλονίκης 2018 που θα πραγματοποιηθούν πρώτο 15νθήμερο Ιουνίου 2018

==========================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΚΛΙΚ ΕΔΩ
=========================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================
Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης [σελίδα ανακοινώσεων] ΕΔΩ
Facebook page ΕΔΩ
==============================
Kάντε like στη σελίδα του Kulturosupa.gr στο facebook και ακολουθήστε μας στο twitter για να βλέπετε πρώτοι όλη την ροή πληροφοριών και να μαθαίνετε όλους τους νέους διαγωνισμούς προσκλήσεων.
Φωτογραφικό υλικό