Είναι πολύ σημαντικό να δίνουμε χρόνο σε έναν άνθρωπο και ευκαιρία να μας αποδείξει ποιος πραγματικά είναι. Αυτό συνέβη με την Πεντάμορφη και το Τέρας.
Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Ήταν σειρά της Κατερίνας να πάμε θέατρο και περίμενε να φτάσει η Κυριακή πώς και πώς. Είχε ζητήσει να μάθει τον τίτλο του έργου που θα βλέπαμε και με το που της είπα ότι θα βλέπαμε την Πεντάμορφη και το Τέρας ενθουσιάστηκε. Έτσι κι αλλιώς έχει μια ιδιαίτερη αδυναμία στις όμορφες και τις πριγκίπισσες οπότε ήταν εύκολο να νιώσει ενθουσιασμό για αυτό που θα βλέπαμε. Μου έκανε μάλιστα εντύπωση ότι αγνόησε εντελώς τη λέξη ‘τέρας’ επικεντρώνοντας την προσοχή της στην ‘πεντάμορφη’ και αυτό επιβεβαίωσε μέσα μου πως η αγνή ψυχή ενός παιδιού δεν έχει ιδέα από στερεότυπα και προκαταλήψεις που αργότερα σχηματίζει στη ζωή του.
Ήμουν όμως κι εγώ ανυπόμονη να δω τη συγκεκριμένη παράσταση γιατί ήμουν σίγουρη πως και φέτος η Παιδική Σκηνή Θεσσαλονίκης θα μας χάριζε κάτι ξεχωριστό. Άλλωστε είχε κερδίσει το βραβείο της καλύτερης παιδικής παράστασης στα 13α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης που διοργανώνει η Κουλτουρόσουπα μόλις λίγους μήνες πριν και δεν περίμενα τίποτα λιγότερο από αυτό που θα βλέπαμε.
Με το που χτύπησε το τρίτο κουδούνι μας καλωσόρισαν στο ταξίδι που θα κάναμε δυο παιδιά, μαθητές του θεατρικού εργαστηρίου της Παιδικής Σκηνής, και αφεθήκαμε στη μαγεία του βιβλίου και των σελίδων που θα ξεφυλλίζαμε μαζί με όλο το θίασο. Τα σκηνικά και τα κοστούμια έκλεβαν τις εντυπώσεις υπογραμμίζοντας την ιδιαίτερη επιμέλεια από πλευράς παραγωγής και δίνοντας μας εικόνες που θα μας συνόδευαν για πολύ καιρό.
Το Τέρας και η Πεντάμορφη γνωρίστηκαν κάτω από περίεργες συνθήκες και η σχέση των δυο τους πέρασε από πολλά στάδια. Αυτή η μετάβαση από το ένα στάδιο στο άλλο μας έδινε τη δυνατότητα να δούμε και κυρίως να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι να δίνουμε χρόνο σε έναν άνθρωπο και ευκαιρία να μας αποδείξει ποιος πραγματικά είναι. Η Πεντάμορφη ήταν μια κοπέλα που όταν αγαπούσε κάποιον, ήξερε να του αφοσιώνεται με όλη της τη δύναμη. Το έκανε με τον πατέρα της και αργότερα θα το έκανε με το Τέρας. Η αξία της αφοσίωσης σε μια σχέση και η δύναμη της αγάπης αναδείχθηκαν με εξαιρετική μαεστρία για να μας προσκαλέσουν – τουλάχιστον εμένα – σε σκέψεις γύρω από τη φιλία, τη συντροφικότητα και τη σχέση γονιού – παιδιού.
Σε κάθε παραμύθι υπάρχει ο κακός που συμβολίζει τα εμπόδια που θα συναντήσει ο πρωταγωνιστής μέχρι να φτάσει στο στόχο του. Έτσι και σε αυτήν την ιστορία ο Γκαστόν δυσκόλευε τη ζωή της Πεντάμορφης προσπαθώντας να κερδίσει την καρδιά της και ξεχνώντας πως για να κερδίσει κανείς την καρδιά ενός άλλου ανθρώπου θα πρέπει να τον προσεγγίσει με καλοσύνη και ζεστασιά και όχι με πονηριές και τεχνάσματα.
Ένα άλλο βασικό μήνυμα που έβγαινε από τις σκηνές αυτού του έργου ήταν πως η αγάπη μπορεί πραγματικά να βρει χώρο παντού αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Δεν έχει σημασία αν είναι κανείς όμορφος ή άσχημος, ψηλός ή κοντός. Σημασία έχει να έχει καθαρή ψυχή και καθαρό βλέμμα.
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποια σκηνή ξεχώρισε από όλο το έργο και για ποιο λόγο.
- Εξήγησε το παιδί σου ποιες ήταν οι δυσκολίες που αντιμετώπιζε το Τέρας στη ζωή του και εν συνεχεία βοήθησε το να καταλάβει πως η διαφορετικότητα μπορεί να μην είναι πρόβλημα αν προσπαθήσουμε όλοι.
- Μίλησε με το παιδί σου για την Πεντάμορφη και τη σχέση που ανέπτυξε με το Τέρας.
- Μίλησε με το παιδί σου για τον Γκαστόν και το ρόλο που είχε στο έργο.
- Ζήτησε από το παιδί σου να γράψει ένα γράμμα σε ένα πρόσωπο που ξεχώρισε από το έργο. Τι θα ήθελε να του πει; Πώς θα μπορούσε να το βοηθήσει;
- Ζήτησε από το παιδί σου να διαλέξει ένα αντικείμενο από αυτά που παρουσιάστηκαν στο έργο και είχαν φωνή. Μπορεί να το ζωγραφίσει και να γράψει κάτι που θα ήθελε να του πει.
- Μίλησε με το παιδί σου για τα βιβλία και ζήτησε να διαλέξει το αγαπημένο του βιβλίο το οποίο θα το διαβάσετε μαζί.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια πρόταση… σε 15 μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου…