Φωτογραφικό υλικό
Η Τζόρτζια Σοτάνα και η Κιμ Μέσταγκ ενώθηκαν πριν από λίγες ημέρες με τα ιερά δεσμά του γάμου στη Φλάνδρα του Βελγίου.
Η 34χρονη Ιταλίδα και η 32χρονη Βελγίδα είναι ζευγάρι για οχτώ χρόνια και είχαν παντρευτεί με πολιτικό γάμο στην Ιταλία αλλά αποφάσισαν πως ήθελαν να ζήσουν και την τελετή εκτός δημαρχείου.
Έτσι φόρεσαν και οι δύο τους νυφικά και ενώθηκαν μπροστά σε συγγενείς και φίλους.
Η Σοτάνα είναι σπουδαίο όνομα του μπάσκετ στην Ιταλία με 140 συμμετοχές στην εθνική ομάδα της χώρας της ενώ η Μέσταγκ ήταν μέλος των Washington Mystics που κατέκτησαν τον τίτλο στο WNBA το 2019 και έχει και 2 χάλκινα μετάλλια με το Βέλγιο στο Ευρωμπάσκετ.
Οι δυο τους έπαιξαν μαζί μπάσκετ στην ιταλική PF Schio.
H «Ελένη» του Ευριπίδη, η μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, μετά το εντυπωσιακό ξεκίνημά της στη Θεσσαλονίκη και την παρουσίασή της στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, στην Κύπρο, κατεβαίνει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου την Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Αυγούστου 2022, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022.
Η παραγωγή συγκέντρωσε διθυραμβικές κριτικές, πέρσι το καλοκαίρι, όπου και αν παρουσιάστηκε ενώ οι προγραμματισμένες παραστάσεις της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου είχαν ακυρωθεί λόγω των εκτεταμένων πυρκαγιών.
Φέτος, η πολυαναμενόμενη «Ελένη» του ΚΘΒΕ με την Έμιλυ Κολιανδρή στο ομώνυμο ρόλο και έναν 25μελή θίασο εξαιρετικών ηθοποιών, με ένα Χορό γεμάτο ενέργεια και ζωντάνια σε κεντρικό ρόλο επιστρέφει σε μία παράσταση συνόλου που ισορροπεί ανάμεσα στο λυρισμό και την ιλαρή διάθεση η οποία διατρέχει το έργο καθοδηγούμενη από την ευθύβολη αλλά και υπαινικτική οπτική του σκηνοθέτη και των συντελεστών της.
Μια πολύχρωμη γιορτή Ειρήνης και ταυτόχρονα ένα γοητευτικό παιχνίδι αντίθεσης ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» και στο «είναι» καταδεικνύει με συγκίνηση και χιούμορ τη ματαιότητα του πολέμου, αφού τόσο για τους νικητές όσο και για τους νικημένους οι συνέπειές του διαχρονικά είναι εξίσου ολέθριες.
Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους
Οι θεατές των παραστάσεων της «Ελένης» μπορούν να εξασφαλίσουν τη μεταφορά τους προς και από την Επίδαυρο στις 12 & 13 Αυγούστου με εισιτήριο 13€. Η κράτηση θέσεων για το λεωφορείο γίνεται μέσω της ιστοσελίδας της viva.gr, με τον κωδικό που αναγράφεται στο εισιτήριο. Κρατήσεις γίνονται μέχρι τις 17:00 της προηγούμενης ημέρας από την παράσταση.
«Είναι ευτυχής συγκυρία και νιώθω συγκινημένος που βρήκα ως «προίκα» τη συγκεκριμένη παράσταση. Το ρεπερτόριο μας έχει συγκεκριμένο όραμα και στόχο και η «Ελένη» αποτελεί μέρος της σημειολογικής μας πρότασης», τονίζει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέρης Πελτέκης.
Ταυτότητα παράστασης
Γραμμένο λίγο μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη Σικελική Εκστρατεία, το έργο Ελένη του Ευριπίδη διακρίνεται τόσο για τον αντιπολεμικό χαρακτήρα του όσο και για την ανάδειξη αρετών όπως η δύναμη του όρκου και η ευφυΐα, που προσωποποιούνται στη μορφή της κεντρικής ηρωίδας. Αντλώντας όχι από την ομηρική εκδοχή του μύθου, αλλά από αυτήν που δημιούργησε ο λυρικός ποιητής Στησίχορος, ο Ευριπίδης παρουσιάζει τον Τρωικό Πόλεμο σαν μια σφαγή χάριν ενός «ειδώλου» και όχι μιας πραγματικής γυναίκας. Αυτή η σχεδόν καταχρηστικά θεωρούμενη «τραγωδία», καθώς διακρίνεται για τα κωμικά στοιχεία της, παρουσιάζεται από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου.
Σκηνοθετικό Σημείωμα
«Ο 5ος αιώνας π.Χ. οσονούπω τελειώνει. Τελειώνει ο «χρυσούς αιών» του «κλεινού άστεως». Η Αθήνα ολοκληρώνει μια διαδρομή που την οδήγησε από τους ιδρυτικούς θριάμβους στον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα εναντίον των Περσών και την ακτινοβολία της εποχής του Περικλή στον Πελοποννησιακό πόλεμο, τον φονικό λοιμό και την καταστροφή στην Σικελία, προϊόν της γοητείας του Αλκιβιάδη.
Αυτές οι τρεις περίοδοι αντιστοιχούν στις ισάριθμες μορφές των μεγάλων τραγικών ποιητών. Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευρυπίδης. Αν ο πρώτος συμμετέχει και εμπνέεται από την πρώτη περίοδο, που εκτείνεται από την αίγλη των θριάμβων ως την εδραίωση του δημοκρατικού καθεστώτος ως πολιτειακής μορφής , ο δεύτερος συμπλέει με τον βηματισμό του Περικλή και τα ένδοξα έργα της εποχής του. Και ο τρίτος; Ο Ευριπίδης; Αυτός είναι μάρτυρας και συνομιλητής ενός καιρού που βιώνει τη σχετικοποίηση όλων των αξιών. Αν θέλετε είναι ο τραγικός εταίρος της σοφιστικής επανάστασης.
Γράφει την «Ελένη», μια αντιτραγική τραγωδία, μια κωμικοτραγωδία αν προτιμάτε, την επαύριο της πανωλεθρίας στη Σικελία. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγα χρόνια πριν ο Σικελός σοφιστής Γοργίας έχει αφήσει άναυδο το αθηναϊκό κοινό με το κείμενό του «Ελένης εγκώμιον». Είναι ο τρίτος και φαρμακερός μετά τον Στησίχορο και τον Ηρόδοτο, που τεκμηριώνει με τον τρόπο του, ότι οι Έλληνες, η ένωσή τους δηλαδή, γεννήθηκε από το είδωλο μιας γυναίκας· ότι οι Έλληνες ενώθηκαν χάρη «σ’ ένα πουκάμισο αδειανό» που λέει ο σύγχρονός μας ποιητής , σε «μιαν Ελένη».
«Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου», λέει η Ελένη. Όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Είτε το επίδικο αντικείμενο λέγεται Τροία, είτε Σικελία, η κατακτητική μηχανή χρειάζεται πάντα «ένα πουκάμισο αδειανό», «μιαν Ελένη» για να πάρει μπρος, ένα όνομα που βαφτίζεται κίνητρο. Τα αποτελέσματα είναι αναπόφευκτα κωμικοτραγικά.
Ελένη, λοιπόν. Άλλη μία. Μετά τη μία και μοναδική που μας χαρίζει ο Όμηρος. Για να’ ρθουν μετά οι άλλες, των προαναφερθέντων ποιητών, ιστορικών και ρητόρων αλλά και μεταγενέστερων όπως π.χ ο Ισοκράτης, ο Ρονσάρ, ο Γκαίτε, ο Όφενμπαχ, ο Ζιροντού, ο Ρίτσος και άλλοι, και άλλοι, ων ουκ έστιν αριθμός. Και έπεται συνέχεια.»
Βασίλης Παπαβασιλείου
«Ελένη» του Ευριπίδη
Παίζουν: Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρης Κολοβός (Αγγελιοφόρος Α’), Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β’), Δημήτρης Μορφακίδης (Τεύκρος), Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Θεράπων), Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης (Διόσκουροι)
Χορός: Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα, Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου
Μουσικοί επί σκηνής: Γιώργος Δούσος (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνης Κουμαρτζής (κοντραμπάσο), Θωμάς Κωστούλας (κρουστά), Παύλος Μέτσιος (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρης Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλης Σταματιάδης (πιάνο, ακορντεόν).
Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022)
Παρασκευή 12, Σάββατο 13 Αυγούστου 2022, στις 21.00
Διάρκεια παράστασης: 110 λεπτά
ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ «ΕΛΕΝΗ» – ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ 2022
Διακεκριμένη Ζώνη: 50€
Α΄ Ζώνη: 45€
Β΄ Ζώνη: 20€
Β΄ Ζώνη, Φοιτητικό: 13€
Άνω Διάζωμα Γ΄ Ζώνη: 14€
Άνω Διάζωμα Δ΄ Ζώνη: 12€
Άνω Διάζωμα Ε΄ Ζώνη: 10€
ΑΜΕΑ/Άνεργοι: 5€ (Στο Άνω Διάζωμα με την επίδειξη της σχετική κάρτας)
Εκπτωτικό πακέτο εισιτηρίων
Πακέτο 4 εισιτηρίων (ανά παράσταση): Με την αγορά 4 εισιτηρίων σας προσφέρουμε το 1 δωρεάν. Η προσφορά ισχύει για Β ΖΩΝΗ και ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ
Προπώληση εισιτηρίων:
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος καλεί θεατρικούς συγγραφείς να καταθέσουν τις προτάσεις τους (πρωτότυπα θεατρικά έργα, θεατρικές διασκευές, μεταφράσεις θεατρικών έργων) για τις ανάγκες σχεδιασμού του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για το 2023-2024.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση
drama@ntng.gr με την ένδειξη «ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ» από τη Δευτέρα 8 Αυγούστου* έως και την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου.Οι προτάσεις θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν τις εξής πληροφορίες:
Κάθε συγγραφέας μπορεί να καταθέσει αποκλειστικά ένα μόνο θεατρικό έργο.
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δεσμεύεται ότι δεν θα διανείμει ή κοινοποιήσει το υλικό της πρότασης.
Το Γραφείο Δραματολογίου θα ενημερώσει για την παραλαβή του έργου αλλά δεν υποχρεούται να προβεί σε κριτική αξιολόγηση των κατατεθειμένων προτάσεων.
Σε περίπτωση επιλογής έργου για την ένταξή του στο ρεπερτόριο του ΚΘΒΕ, το Γραφείο Δραματολογίου επικοινωνεί άμεσα με τον συγγραφέα για να τον ενημερώσει για τις διαδικασίες που πρόκειται να τηρηθούν.
Ερωτήσεις σχετικά με τη διαδικασία υποβολής προτάσεων θα γίνονται αποδεκτές μέσω e-mail, στην διεύθυνση
drama@ntng.gr ή τηλεφωνικά στο 2315 200023.*Συγγραφείς που έχουν καταθέσει κείμενα στο Γραφείο Δραματολογίου από 1 Μαΐου 2022, δεν χρειάζεται να στείλουν εκ νέου προτάσεις, καθώς το υλικό αυτό συμπεριλαμβάνεται αυτόματα στη διαδικασία επιλογής.
Για προτάσεις σκηνοθεσίας, καλλιτεχνικής συνεργασίας ή καλλιτεχνικού πρότζεκτ, θα ακολουθήσει ξεχωριστή ανακοίνωση.
Έχοντας αποσπάσει θερμότατες κριτικές στους ανοιχτούς χώρους όπου έχει μέχρι στιγμής παρουσιαστεί, η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», με τη σκηνοθετική σφραγίδα του Θέμη Μουμουλίδη και έναν εξαιρετικό θίασο, συνεχίζει την περιοδεία της ανά την Ελλάδα. Αποκορύφωμα του συναρπαστικού αυτού θεατρικού ταξιδιού θα αποτελέσει η φιλοξενία της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, για δυο βραδιές, στις 19 και 20 Αυγούστου.
Ο Θέμης Μουμουλίδης επιστρέφει για τρίτη φορά στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», επιχειρώντας να επανατοποθετήσει τα όρια, αναδεικνύοντας την εφιαλτική σχέση της τραγωδίας του Ευριπίδη με την δυστοπία της εποχής μας.
Για την επιστροφή του αυτή όμως επέλεξε ηθοποιούς υψηλής κλάσης. Στο ρόλο της Ιφιγένειας η Μαρία Πετεβή, μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της νεότερης γενιάς ηθοποιών. Αγαμέμνων ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Κλυταιμνήστρα η Ιωάννα Παππά, Μενέλαος ο Άκης Σακελλαρίου, Αχιλλέας ο Γιώργος Χρυσοστόμου. Στους ενοποιημένους, για τις ανάγκες της σκηνοθεσίας, ρόλους του Πρεσβύτη και των Αγγελιοφόρων , ο Παντελής Δεντάκης.
Πανέτοιμη για τη μεγάλη εκστρατεία ενάντια στην Τροία, η τεράστια πολεμική μηχανή των Ελλήνων καθηλώνεται στην Αυλίδα, περιμένοντας να φυσήξουν ούριοι άνεμοι. Και, ενώ η αναμονή τούς εξουθενώνει, ο μάντης Κάλχας χρησμοδοτεί ότι, αν θέλουν να αποπλεύσουν, θα πρέπει ο αρχιστράτηγος Αγαμέμνων να θυσιάσει την κόρη του, την Ιφιγένεια. Αντιμέτωπος με το φρικτό δίλημμα, σπαρασσόμενος ανάμεσα στην πατρική αγάπη και το καθήκον προς την πατρίδα, ο Αγαμέμνων τελικά υποκύπτει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να θυσιάσει το παιδί του. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;
Σ’ αυτόν τον κόσμο, όπου τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται, ο Ευριπίδης, από σκηνή σε σκηνή, διαλύει κάθε βεβαιότητα, θέτοντας υπό αμφισβήτηση ολόκληρο το κοινωνικοθρησκευτικό σύστημα. Το επιτελείο των Ελλήνων ηγεμόνων, που υποτίθεται ότι ενώθηκαν για έναν πανεθνικό σκοπό, αποδεικνύεται ένας εσμός πατριδοκάπηλων – ο καθένας με τη δική του «ατζέντα». Ο περήφανος στρατός ένας αφιονισμένος όχλος που διψάει για σφαγή και πλιάτσικο. Η «αγία» οικογένεια ένας καταναγκασμός θεμελιωμένος στη βία.
Ωστόσο, ένα βήμα πριν από την απόλυτη άρνηση, η ίδια η Ιφιγένεια κάνει την ανατροπή, δραπετεύοντας από τη μοίρα του θύματος και περνώντας από την έσχατη απελπισία στην τελική κατάφαση. Κατάφαση στη ζωή και την αξία της, κατάφαση στην αιώνια περιπέτεια του ανθρώπου.
Ο σκηνοθέτης σημειώνει χαρακτηριστικά αναφερόμενος στα μηνύματα του έργου:«Στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», μια κοινωνία σε παρακμή θυσιάζει την Ιφιγένεια –και μια ολόκληρη γενιά νέων ανθρώπων- για έναν μάταιο και άδικο πόλεμο. Η «Ιφιγένεια» είναι η τραγωδία της Ιστορίας. Μια ωδή σ’ αυτό που κάθε φορά θυσιάζεται – για να γεννηθεί η καινούργια εποχή ή για να ανοίξει ένας νέος κύκλος καταστροφής;
Αλλά ποια είναι η έννοια της θυσίας στη δική μας ταραγμένη εποχή; Πώς συμπλέκεται με τον φόβο, τη σκοπιμότητα, τη ματαιοδοξία, την ιδιοτέλεια, τα παιχνίδια εξουσίας, το κυνήγι της δόξας, του πλούτου και της ηδονής, τον θανάσιμο συνδυασμό ισχύος και απληστίας; Πώς συμπλέκεται με κάθε πόλεμο, ένοπλο ή οικονομικό, με κάθε έγκλημα; Τι θυσιάζουμε και σε ποιους βωμούς;
Η θυσία είναι μια υπόθεση καθημερινή. Συμβαίνει, κατάφωρα ή αθόρυβα, κάθε στιγμή. Σε κάθε εποχή.
Στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», ο Ευριπίδης αναδιευθετεί το μυθολογικό υλικό, αφήνοντας για μια στιγμή ανοιχτό το ενδεχόμενο τα πράγματα να εξελιχθούν αλλιώς. Έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: «είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»;
Δυόμιση χιλιάδες χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε ακόμη: «είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος»;
Το ερώτημα αιωρείται, αναπάντητο. Ίσως κάποτε ο πολιτισμός να αποβάλει την εγγενή, θανάσιμη δυσφορία του. Ίσως κάποτε η πρόοδος να πάψει να συμμαχεί με την βαρβαρότητα. Ίσως κάποτε…
Ως τότε, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αφηγούμαστε ξανά και ξανά, σε όλους τους τόνους και με όλους τους τρόπους, μέσα από το φίλτρο της δικής μας εποχής, την ίδια ιστορία… »
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Πέμπτη 28 Ιουλίου | Ώρα 21:30
ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Παρασκευή 29 & Σάββατο 30 Ιουλίου | Ώρα 21:30
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
ΧΑΝΙΑ
Τρίτη 2 Αυγούστου | Ώρα 21:30
ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
ΡΕΘΥΜΝΟ
Τετάρτη 3 Αυγούστου | Ώρα 21:30
ΦΟΡΤΕΤΖΑ – ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΩΦΙΛΗ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Πέμπτη 4 & Παρασκευή 5 Αυγούστου | Ώρα 21:30
ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Παρασκευή 19 & Σάββατο 20 Αυγούστου | Ώρα 21.00
Προπώληση viva.gr
Ελληνικοί και αγγλικοί υπέρτιτλοι
ΔΕΛΦΟΙ
Κυριακή 21 Αυγούστου | Ώρα 21.00
ΘΕΑΤΡΟ ΦΡΥΝΙΧΟΣ
ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Δευτέρα 22 Αυγούστου | Ώρα 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΕΗΜ-ΦΡΟΝΤΖΟΥ
ΛΑΡΙΣΑ
Πέμπτη 25 Αυγούστου | Ώρα 21:00
ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ – ΛΑΡΙΣΑ
ΒΟΛΟΣ
Παρασκευή 26 Αυγούστου | Ώρα 21:00
ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Ν.ΙΩΝΙΑΣ ΒΟΛΟΥ
(υ.σ.θα έχει και άλλες στο Δάσος, εκτός φεστιβάλ… δείτε εδώ)
Η μεγάλη καλοκαιρινή γιορτή της Βoρείου Ελλάδος
Την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, παρουσιάζει η 5η Εποχή Τέχνης σε συνεργασία με την Ars Aeterna. Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Θέμης Μουμουλίδης.
Το έργο
Η Ιφιγένεια εν Αυλίδι είναι ένα βαθιά πολιτικό έργο.
Η Ιφιγένεια θυσιάζεται για έναν μάταιο και καταστροφικό επεκτατικό πόλεμο. Όμως η μεγαλύτερη θυσία είναι η βίαιη ωρίμανση της ηρωίδας, που αδυνατεί να κατανοήσει τους λόγους που οδήγησαν τον πατέρα της να την προσφέρει στο μαχαίρι του μάντη.
Έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: “είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος”;
Δυόμιση χιλιάδες χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε ακόμη: “είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος”;
Σε ολόκληρο το έργο το παρελθόν στοιχειώνει το παρόν, προμηνύοντας τα τρομερά μελλούμενα. Παρόν, παρελθόν και μέλλον συγχωνεύονται μέσα στο έργο, σε μια και μόνη ματωμένη πραγματικότητα.
Η παράσταση
Στην παράσταση, η σκηνοθετική ανάγνωση επιχειρεί τη δημιουργία δυο διαφορετικών χρονικών επιπέδων. Υπάρχει ο χρόνος του μέλλοντος, όπου διαδραματίζεται για μια ακόμη φορά η ίδια ιστορία, με τους ήρωες να συγκρούονται ανελέητα, σαν τίποτε να μη διδάχθηκαν, και το σύγχρονο παρόν, όπου μια συντροφιά νέων γυναικών (χορός) συναντιούνται με την ιστορία που γνωρίζουν καλά, και που αυτή τη φορά έρχεται από το μέλλον, σαν εφιάλτης. Όσο προχωρά το έργο, τα δύο επίπεδα συγκλίνουν, καθώς οι νέες γυναίκες του χορού συνειδητοποιούν ότι ίσως παρακολουθούν σκηνές από το δικό τους μέλλον.
Η νέα μετάφραση του έργου, που υπογράφει η Παναγιώτα Πανταζή, αποσκοπεί σ’ έναν σύγχρονο λόγο, με έμφαση στην διαβρωτική ειρωνεία και αμφισημία, αλλά και στην ανάδειξη των λυρικών στοιχείων.
Ο συνθέτης Σταύρος Γασπαράτος, στοχεύει στην δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μουσικού έργου, βασισμένου στην Ιφιγένεια.
Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό: 20€
Φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65: 17€
Προπώληση:
Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει για πρώτη φορά το φετινό καλοκαίρι την εκρηκτική κωμωδία του Μποστ Μήδεια, ένα έργο-σταθμό της νεοελληνικής δραματουργίας, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.
Οι ήρωες του έργου ανησυχούν για τον πληθωρισμό και την ανεργία, τη λιτότητα και τη δημόσια διαφθορά, τα δάνεια και τα επιδόματα, καθυστερούν στα ραντεβού τους γιατί πέφτουν πάνω σε πορείες, και λατρεύουν τα αρχαία ελληνικά –αρκεί, βέβαια, να μη χρειαστεί να τα διαβάσουν. Στον κόσμο του Μποστ συνυπάρχουν αναπάντεχα και αρμονικά η Μήδεια, η Αντιγόνη, ένας Ψαράς, ο Ιάσονας, μια Καλόγρια, ο Οιδίποδας, ο Ευριπίδης και ένας αλλόκοτος Χορός, κατορθώνοντας να διαλύσουν κάθε μας βεβαιότητα, «να επικρίνουν τους επικριτάς, να προβληματίσουν τους κριτάς και να ελευθερώσουν τους θεατάς».
Με μια δομή που θυμίζει τόσο επιθεώρηση όσο και αρχαία τραγωδία, η Μήδεια του Μποστ είναι μια σουρεαλιστική κατασκευή φτιαγμένη από απλά υλικά που αντικατοπτρίζει το παιχνιδιάρικο πνεύμα του δημιουργού της. Αυτού του πολυπρισματικού καλλιτέχνη, που εργάστηκε ως σκιτσογράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός αλλά και ζωγράφος. Αυτό που συνδέει όλες τις δημιουργίες του είναι το ανάγλυφο χιούμορ που μοιάζει να έχει βαθιές ρίζες στην ιστορία της γλώσσας και της χώρας μας. Ίσως και γι’ αυτό να έβρισκε τόσο φυσικό τον δεκαπεντασύλλαβο, ίσως και γι’ αυτό, τα σκίτσα του να συγγενεύουν με τη λαϊκή ζωγραφική και τη βυζαντινή αγιογραφία.
Με απαράμιλλη δεξιοτεχνία ο Μποστ φέρνει κοντά ετερόκλητους χαρακτήρες, από διαφορετικές ιστορικές περιόδους, με χιούμορ και τόλμη, παίζοντας απενοχοποιημένα με τους συνειρμούς που δημιουργεί η ακροβατική του γλώσσα. «Το πρώτο πράγμα που σε τραβάει στο έργο είναι η γλώσσα του. Ο λόγος του, αν και απλός, είναι έτσι φτιαγμένος που σε αιφνιδιάζει με την άρρηκτη σύνδεσή του με το παρόν, με τη δική μας ζωή μας, με τις δικές μας αγωνίες» σημειώνει ο Γιάννης Καλαβριανός.
Με έναν εκλεκτό 20μελή θίασο και μια μη αναμενόμενη ορχήστρα εγχόρδων με τέσσερις μουσικούς επί σκηνής, σε ένα σκηνικό που θυμίζει χρυσό ερειπιώνα η σκηνοθεσία με παιγνιώδη διάθεση βουτά στην ανελέητη κωμωδία του σπουδαίου συγγραφέα. Αντλώντας έμπνευση από την αισθητική του δημιουργού της και προσπαθώντας να προσεγγίσει την καθαρότητα της γελοιογραφίας, η παράσταση επιχειρεί μια κατάδυση στο καλλιτεχνικό σύμπαν του Μποστ.
Ταυτότητα παράστασης
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 18€
Φοιτητικό, θεατές άνω των 65 ετών: 14€
Ώρες λειτουργίας ταμείων ΚΘΒΕ:
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Δευτέρα – Παρασκευή: 8.30 – 21.30
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Δευτέρα – Παρασκευή 8.30 – 16.00
Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους: Τρίτη – Σάββατο 11.00 – 19.00
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας, Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας, Πρωτότυπη Μουσική – Διδασκαλία Χορικών: Δημήτρης Καμαρωτός, Σκηνικά- Κοστούμια: Εύα Νάθενα, Κίνηση – Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη, Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, Λογοθεραπεία-Αγωγή λόγου: Ηλίας Παπαθανασίου, Βοηθός Σκηνοθετών: Νίκος Τσιμάρας, Βοηθός Σκηνογράφου-Ενδυματολόγου: Δάφνη –Χρυσή Φωτεινάτου, Βοηθός Χορογράφου: Εμμανουέλα Σακελλάρη, Διεύθυνση παραγωγής: Έφη Πανουργιά, Υπεύθυνη περιοδείας: Αλεξάνδρα Κούζουνα, Παραγωγή: Παναγιώτης Γεροδήμος – ΘΕΑΤΡΟΧΩΡΟΣ Ε.Ε.
Διανομή
ΜΗΔΕΙΑ: Αθηνά Μαξίμου
ΙΑΣΩΝ – ΚΡΕΩΝ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ: Αιμίλιος Χειλάκης
ΑΙΓΕΑΣ – ΤΡΟΦΟΣ – ΑΓΓΕΛΟΣ: Αναστάσης Ροϊλός
ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΧΟΡΟΥ: Μυρτώ Αλικάκη, Γιώτα Νέγκα
ΜΟΥΣΙΚΟΣ – ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ: Δημήτρης Καμαρωτός
Χορός
Πετρίνα Γιαννάκου, Μάιρα Γραβάνη, Αλεξάνδρα Δρανδάκη, Γιώργος Ζυγούρης, Ελευθερία Κοντογεώργη, Εριέττα Μανούρη, Βασίλης Μπούτσικος, Γιώργος Νούσης, Δάφνη Σταθάτου
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος : 20 ευρώ
Φοιτητικό/Ανέργων/ Αμεα/ Άνω των 65 ετών: 17 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων:
Ώρες λειτουργίας ταμείων ΚΘΒΕ:
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Δευτέρα – Παρασκευή: 8.30 – 21.30
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Δευτέρα – Παρασκευή 8.30 – 16.00
Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους: Τρίτη – Σάββατο 11.00 – 19.00
To Θέατρο Πορεία παρουσιάζει για δεύτερη συνεχή καλοκαιρινή περίοδο τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου.
Μετά από μία συναρπαστική περιοδεία με τριάντα τρεις παραστάσεις που είδαν περισσότεροι από 50.000 θεατές σε όλη την Ελλάδα και τρεις θριαμβευτικές sold out παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, το Θέατρο Πορεία σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης παρουσιάζουν για δεύτερη συνεχή καλοκαιρινή περίοδο τον Προμηθέα Δεσμώτη, του Αισχύλου, σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη. Η παράσταση θα παρουσιαστεί σε επιλεγμένα φεστιβάλ και θέατρα στην Αττική, την περιφέρεια και την Κύπρο.
Στην τραγωδία, ο Αισχύλος πραγματεύεται την αντίσταση του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα, να υποκύψει στο θέλημα του «ανελέητου» Διός. Πρόκειται για μία σπαρακτική επίκληση του πάσχοντος Θεού για τον άνθρωπο. Μία επίκληση ενιαία, με συνεχή κλιμάκωση από την αρχή ως το τέλος, για τον άνθρωπο. Ένας ασταμάτητος αγώνα κατά της δύναμης της εξουσίας…
Σε μία εξαιρετική διανομή, μεταξύ άλλων, τον ρόλο του Προμηθέα ερμηνεύει ο Γιάννης Στάνκογλου, τον ρόλο του Ωκεανού ο Αλέκος Συσσοβίτης και τον ρόλο του Ερμή ο Ιωάννης Παπαζήσης.
Ο σκηνοθέτης Άρης Μπινιάρης σημειώνει:
Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» η σύλληψη, η δομή, η επεξεργασία του μύθου, έχουν για κέντρο τους την μορφή του πάσχοντος θεού-προφήτη που ορθώνεται, για τον άνθρωπο, απέναντι στον απολυταρχικό μηχανισμό μιας τυραννίδας. Η παράσταση αποτελεί ένα ταυτόχρονα θεατρικό και μουσικό γεγονός. Οι ηθοποιοί αντλούν πληροφορίες από την ρυθμικότητα του κειμένου και μεταβολίζουν, με το σώμα και τη φωνή, σε θεατρική δράση, τον ήχο και το ρυθμό του ποιητικού λόγου. Με όχημα την μουσική, δημιουργούν, μια δυναμική πλατφόρμα αναπαράστασης και αναδεικνύουν συγκινησιακά φορτία από
το πεδίο της αρχαίας τραγωδίας. Χορωδιακά μέρη, μελωδίες και δυναμικοί ρυθμοί, δημιουργούν ένα παλλόμενο και ζωντανό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο αναδεικνύονται τα πρόσωπα μιας παλιάς μα πάντα επίκαιρης ιστορίας. Μιας ιστορίας που μπορεί να ακουστεί ως σκοτεινό σχόλιο για το παρόν ή ως φωτεινή ελπίδα για το μέλλον.
Διανομή
Προμηθέας: Γιάννης Στάνκογλου
Κράτος: Άρης Μπινιάρης
Βία / Ακόλουθος Ωκεανού & Ερμή: Κωνσταντίνος Γεωργαλής
Ήφαιστος / Ακόλουθος Ωκεανού & Ερμή: Δαυίδ Μαλτέζε
Ωκεανός: Αλέκος Συσσοβίτης
Ιώ: Νάνσυ Μπούκλη
Ερμής: Ιωάννης Παπαζήσης
Ακόλουθοι Κράτους και Βίας: Κατερίνα Δημάτη, Γρηγορία Μεθενίτη
Χoρός (Αλφαβητικά):
Δήμητρα Βήττα
Ελένη Βλάχου
Φιόνα Γεωργιάδη
Κατερίνα Δημάτη
Δάφνη Κιουρκτσόγλου
Δάφνη Νικητάκη
Γρηγορία Μεθενίτη
Αλεξία Σαπρανίδου
Θάλεια Σταματέλου
Μουσικός επί σκηνής: Σταμάτης Φουσέκης
Παραγωγή: Θέατρο ΠΟΡΕΙΑ σε συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 20 ευρώ
Εκπτωτικά εισιτήρια: Senior (άνω των 65), φοιτητικό, νεανικό (κάτω των 22), ανέργων, ΑμεΑ, πολυτέκνων, ομαδικά (άνω των 10 ατόμων): 15 ευρώ
Ώρες λειτουργίας ταμείων ΚΘΒΕ:
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Δευτέρα – Παρασκευή: 8.30 – 21.30
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Δευτέρα – Παρασκευή 8.30 – 16.00
Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους: Τρίτη – Σάββατο 11.00 – 19.00
Είδε και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα.
Τετάρτη 24 & Πέμπτη 25/8, Θέατρο Κήπου
-Προβολές: Δευτέρα – Τετάρτη στις 21:15
Σημ. «Κ»: οποιαδήποτε λάθος στον προγραμματισμό ευθύνη φέρουν τα γραφεία διανομής.
Δείτε τι θα δείτε από Πέμπτη 28 Ιουλίου έως Τετάρτη 3 Αυγούστου 2022 στα σινεμά της Θεσσαλονίκης
– Αναλυτικές πληροφορίες για την ταινία εδώ -trailer εδώ
– Αναλυτικές πληροφορίες για την ταινία εδώ -trailer εδώ
– Αναλυτικές πληροφορίες για την ταινία εδώ -trailer εδώ
– Αναλυτικές πληροφορίες για την ταινία εδώ -trailer εδώ