Είδε η











Φωτογραφικό υλικό
Είδε η
Στο δίκτυο των παγκόσμιων γεωπάρκων της UNESCO ετοιμάζεται να ενταχθεί η Νίσυρος και οι γύρω νησίδες και ήδη προς την κατεύθυνση αυτή έχουν γίνει αρκετά βήματα.
«Έχουμε ξεκινήσει να κάνουμε αυτά που πρέπει και αναμένουμε τον Οκτώβριο να φτάσουν στη Νίσυρο οι κριτές της UNESCO για την απόφαση τους» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Νισύρου κ. Χριστοφής Κορωναίος.
Η προσπάθεια ξεκίνησε πριν από 1,5 χρόνο και βρίσκεται στο τελικό της στάδιο και εντός του Αυγούστου όπως τονίζει ο κ. Κορωναίος θα ξεκινήσει την λειτουργία του, στο λιμάνι του νησιού, ειδικό γραφείο πληροφοριών για το γεωπάρκο του Λακκιού, που εκτός από το νησί της Νισύρου (με επίκεντρο το ηφαίστειο) περιλαμβάνει τις γύρω νησίδες Στρογγύλη, Περγούσα, Παχειά και Κανδηλούσα.
Από την πλευρά του δήμου Νισύρου δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην προσπάθεια αυτή και αναμένονται θετικά αποτελέσματα τον Οκτώβριο όπως δηλώνει ο κ. Κορωναίος εκφράζοντας την αισιοδοξία του.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας προετοιμασίας ολοκληρώθηκε και κυκλοφόρησε ο ψηφιακός οδηγός του Υδροθερμικού Πεδίου Λακκιού του υποψήφιου Παγκόσμιου Γεωπάρκου της UNESCO της Νισύρου, αναβαθμίζοντας σημαντικά την εμπειρία των επισκεπτών στους περίφημους ηφαιστειακούς κρατήρες του νησιού.
Πρόκειται για ένα mobile application συμβατό με Android και iOS, που συνδυάζει ξενάγηση και διαδραστικότητα με τη μοναδική γεωλογική κληρονομιά του ενεργού ηφαιστειακού πεδίου, και που είναι πλέον διαθέσιμο όχι μόνο στους εκατοντάδες επισκέπτες που δέχεται το Γεωπάρκο ημερησίως, αλλά και στο ενδιαφερόμενο ευρύ κοινό.
Η πρωτότυπη offline ψηφιακή εφαρμογή (Νisyros Volcano app) για κινητά, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Νισύρου (ΔΗ.Κ.Ε.Ν.) με την επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Φυσικής Γεωγραφίας του τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος (ΕΚΠΑ) και τους συνεργάτες της, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια Νομικού Παρασκευή. Ο σύγχρονος και επικαιροποιημένος ψηφιακός οδηγός αναδεικνύει με επιστημονική πληρότητα την περιπατητική διαδρομή στο Λακκί, εστιάζοντας σε τρία σημεία ενδιαφέροντος, αναδεικνύοντας τους υδροθερμικούς κρατήρες.
Οι χρήστες έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν, ταυτόχρονα ή μη με την ξενάγησή τους, στους κρατήρες μέσα από εντυπωσιακό οπτικοακουστικό υλικό (υψηλής ποιότητας φωτογραφίες, πανοράματα 360o, λήψεις drone, 2D & 3D ψηφιακούς – διαδραστικούς χάρτες υψηλής ανάλυσης) συνοδευόμενο από επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες για την εξέλιξη και την ηφαιστειακή δραστηριότητα της Νισύρου.
Ο πρωτοπόρος ψηφιακός οδηγός με ιδιαίτερα μοντέρνο και φιλικό προς τον χρήστη σχεδιασμό, έρχεται να ενισχύσει την υποψηφιότητα του Γεωπάρκου της Νισύρου στην ένταξή του στο Παγκόσμιο Δίκτυο Γεωπάρκων της UNESCO αλλά και την ουσιαστική ενημέρωση των κατοίκων και των τουριστών, καθώς και να καλύψει το υπάρχον αξιοσημείωτο γνωστικό κενό σχετικά με την σπουδαιότητα και την αξία της γεωποικιλότητας που διαθέτει αυτός ο μοναδικός τόπος.
Η εφαρμογή διατίθεται ΔΩΡΕΑΝ σε Google Play Store και App Store.
Με ρυθμούς που ξεπερνάνε τα μεγέθη του 2019 τρέχει η τουριστική κίνηση στα νησιά των Κυκλάδων εφέτος, με τον Αύγουστο να σφραγίζει τη χρονιά ρεκόρ για αυτά, αλλά και συνολικά για τους περισσότερους ελληνικούς προορισμούς.
Αυτό τουλάχιστον αποτυπώνουν σε δηλώσεις τους στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, φορείς των νησιών , με τον Αύγουστο να αποτελεί την κορύφωση του τουριστικού ρεύματος για τα ελληνικά νησιά.
Εστιάζοντας στα νησιά των Κυκλάδων, αυτά αποτελούν πόλο έλξης για όλες σχεδόν τις βασικές αγορές της χώρας. Άγγλοι, Γάλλοι, Ιταλοί, αλλά και Αμερικάνοι έχουν κατακλύσει φέτος τα νησιά των Κυκλάδων, ενώ και οι Έλληνες δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης σε αυτά, όπως τονίζεται. Μύκονος και Σαντορίνη είναι τα νησιά που κάθε χρόνο αποτελούν σημείο αναφοράς για το ελληνικό τουριστικό προϊόν φέτος μάλιστα πρωταγωνιστούν στις αφίξεις τουριστών και ειδικά τον Αύγουστο η εύρεση ελεύθερου δωματίου σε αυτά αποτελεί δύσκολη υπόθεση.
Η Μύκονος επανέκαμψε ταχύτατα από την πανδημία-Με κρατήσεις την τελευταία στιγμή θα κινηθεί τον Αύγουστο
Ο Ιούλιος του 2022 έκλεισε με θετικό πρόσημο για την Μύκονο. Τόσο από την σκοπιά της επισκεψιμότητας όσο και από τα επίπεδα κρατήσεων, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι η Μύκονος έχει κατακτήσει σε αξιοσημείωτο ποσοστό το στοίχημα του quick recovery μετά την πανδημία, αναφέρει στην παρέμβαση του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ανδρέας Φιορεντίνος, επικεφαλής θεματικού τομέα Τουρισμού της Ν.Δ και πρώην πρόεδρος των ξενοδόχων στο νησί
Ο Αύγουστος πάλι, είναι ο μήνας των last minute κρατήσεων για το νησί. Αυτή η τάση έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια. Μπορεί δηλαδή να υπάρχουν διαθέσιμες κλίνες και την επόμενη στιγμή απορροφώνται. Σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουμε από την συνολική τουριστική κίνηση του πρώτου εξαμήνου, είμαστε αισιόδοξοι και περιμένουμε έναν άκρως αποδοτικό μήνα για τον νησί, όπως τονίζει ο κ. Φιορεντίνος.
Σαντορίνη: Σταθερή αξία στον ελληνικό τουρισμό
Με την πληρότητα να προσεγγίζει το 100% τον Αύγουστο η Σαντορίνη αποτελεί σταθερή αξία στον τομέα του τουρισμού, αφού κατόρθωσε όχι μόνο να κρατήσει δυνάμεις, αλλά και να σημειώσει εντυπωσιακή αύξηση συγκριτικά με το πολύ καλό σε επιδόσεις έτος 2019. Απέδειξε ότι διαθέτει ισχυρά ερείσματα στην παγκόσμια ταξιδιωτική αγορά πράγμα που φάνηκε από τις εξαιρετικές επιδόσεις της τα ” δύσκολα” για τον τουρισμό χρόνια, 2020 και 2021, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος του νησιού Αντώνης Σιγάλας.
Σε ό,τι αφορά την εφετινή χρονιά, αυτή όπως τόνισε ο κ. Σιγάλας εξελίσσεται με ρυθμούς σταθερής ανόδου και με τάσεις επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, γεγονός που ενισχύεται και από την σταδιακά εφαρμοζόμενη στρατηγικής μας που έχει ως στόχο τη διασπορά στο χώρο και στο χρόνο του εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα υπερσυγκέντρωσης που επιβαρύνουν τη φέρουσα ικανότητα του νησιού.
“Είμαστε σταθερά προσανατολισμένοι να ενισχύσουμε την θέση της Σαντορίνης ως luxury προορισμό και να επιταχύνουμε την ανάπτυξη του ειδικού τουρισμού”, ανάφερε μεταξύ άλλων. Τα δικά τους κοινά εντός και εκτός Ελλάδας διαθέτουν τόσο η Νάξος όσο και η Πάρος, που και πέρυσι κατάφεραν να ξεχωρίσουν στο σκέλος των αφίξεων, ενώ φέτος και αυτά βαδίζουν σε νέον ρεκόρ αφίξεων.
Νάξος: Στο 100% η πληρότητα στο νησί
«Η Νάξος εισήλθε πολύ δυναμικά στην τουριστική περίοδο με αύξηση ακτοπλοϊκών αφίξεων 200% για τον Μάιο σε σχέση με το 2019 και πάνω από 94% για τον Ιούνιο σε σχέση με το 2021. Το νησί έχουν «κατακλύσει» τουρίστες του εξωτερικού με προέλευση από Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία, Γερμανία, ΗΠΑ και άλλες αγορές. Η πληρότητα αναμένεται να «αγγίξει» το 100% για Ιούλιο, Αύγουστο και μέρος του Σεπτεμβρίου και στο σύνολο να υπερβούν τη χρονιά ρεκόρ 2019. Ωστόσο παρά τα εντυπωσιακά νούμερα, οι επαγγελματίες συνεχίζουν να προσφέρουν επιλογές διαμονής και εστίασης σε λογικές τιμές», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Βαγγέλης Κατσαράς.
Πάρος: Ξεπερνάει κάθε προσδοκία η χρονιά φέτος
Η Πάρος διανύει μια ακόμα εντυπωσιακή σε επισκεψιμότητα περίοδο που, μέχρι στιγμής, ξεπερνάει κάθε προσδοκία ακόμα και από τη χρονιά ρεκόρ του 2019, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος του νησιού Μάρκος Κωβαίος. Ακόμα και στη δύσκολη διετία της πανδημίας, το νησί κρατήθηκε όρθιο με αποτελέσματα που υπερέβησαν το μέσο όρο των Κυκλάδων αλλά και της χώρας, γενικότερα. Στο μεταξύ σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η τουριστική ροή αναμένεται να διατηρηθεί και πέραν του φθινοπώρου, όπως τονίστηκε.
Οι αφίξεις του Ιουνίου έδειξαν ότι πάνω από 120.000 αφίξεις μετρήθηκαν από θαλάσσης και αέρος με αυξήσεις έναντι του Ιουνίου 2019 που ξεπερνούν το 40%. Τον ίδιο μήνα, ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκε με πλοίο το νησί άγγιξε τις 100.000, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με τις αφίξεις του αντίστοιχου μήνα του 2019 κατά 5% – 7%, πράγμα που σημαίνει ότι ο εφετινός Ιούνιος ήταν ο καλύτερος από πλευράς αφίξεων μέχρι σήμερα στην Πάρο.
Μήλος: θα ξεπεράσουν κάθε αισιόδοξη πρόβλεψη αφίξεις και έσοδα
Σε ό,τι αφορά τη Μήλο, φέτος παρατηρείται μεγαλύτερη πληρότητα απ’ ότι τις προηγούμενες χρονιές. Τα μέχρι στιγμής στατιστικά στοιχεία, δείχνουν ότι φέτος προβλέπεται να καταγραφεί το υψηλότερο ποσοστό της αεροπορικής κι επιβατικής κίνησης όλων των εποχών, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Μήλου Αβέρκιου Γαϊτάνη.
Η εφετινή χρονιά, όπως άλλωστε και η περυσινή, δείχνει τη σταθερή ανοδική πορεία του προορισμού. Και είμαστε βέβαιοι ότι θα κλείσει με αποτελέσματα που θα ξεπεράσουν κάθε αισιόδοξη πρόβλεψη, όπως τονίστηκε. Τον Ιούνιο του 2022 πραγματοποιήθηκαν 364 πτήσεις, μεταφέροντας 13.208 επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο κατά 9% σε σχέση με το 2019.Όσον αφορά τώρα, κίνηση για τον ίδιο μήνα σε σχέση με πέρυσι (2021), παρουσίασε άνοδο κατά 17% στα αεροπορικά δρομολόγια και κατά 52% στο επιβατικό κοινό. Για το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε αντιστοιχία με το 2019, καταγράφεται 0,47% άνοδο στην αεροπορική κίνηση, και 2,27 % στην κίνηση του επιβατικού κοινού.
Ιος: Στο 90% η πληρότητα του Αυγούστου
«Τη δυναμική της σεζόν για την Ίο επιβεβαίωσαν οι ακτοπλοϊκές αφίξεις για τον Μάιο και τον Ιούνιο που ολοκληρώθηκαν σε επίπεδα υψηλότερα του 2019 κατά 5%. Εκτός από το φυσικό κάλλος και τη διασκέδαση, διαπιστώνουμε την αυξανόμενη προτίμηση των επισκεπτών στη γαστρονομία, τις δραστηριότητες και τις πολιτιστικές εκδηλώσεις. Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία, Μ. Βρετανία αλλά και αγορές όπως οι ΗΠΑ συγκαταλέγονται στις χώρες προέλευσης των τουριστών. Η πληρότητα για την επόμενη περίοδο εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 90% σε πολλά διαστήματα, ενώ και ο Σεπτέμβριος θα προσελκύσει σημαντικές ταξιδιωτικές ροές», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δήμαρχος Ιητών, Γκίκας Γκίκας.
Άνδρος: Στο 100% η πληρότητα τον Αύγουστο
Ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού Δήμου Άνδρου Νίκος Μουστάκας επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως «τα δεδομένα του 2019 θυμίζουν μέχρι στιγμής, οι επιδόσεις της Άνδρου για την τρέχουσα σεζόν. Ο Ιούνιος “έκλεισε” εντυπωσιακά με 57% αύξηση ακτοπλοϊκών αφίξεων σε σχέση με το 2021. Η εκτίμηση μας για τον Αύγουστο είναι πως θα υπερβούμε τα δεδομένα προ πανδημίας με πληρότητα κοντά στο 100%, ενώ και ο Σεπτέμβριος προβλέπεται πολύ ικανοποιητικός. Εκτός από τους Έλληνες που λατρεύουν το νησί, αυξημένη επισκεψιμότητα παρουσιάζουν οι ταξιδιώτες από Μ. Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία, Σκανδιναβία, Ισραήλ και Γαλλία. Θετική εντύπωση προκαλούν σε Έλληνες και ξένους οι προσιτές τιμές μας στις τουριστικές υπηρεσίες».
Σίφνος: Στο 90% η πληρότητα τον Αύγουστο
«Η Σίφνος φαίνεται πως θα σημειώσει υψηλές επιδόσεις καθ’όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Η πληρότητα για τον Ιούνιο ανήλθε στο 65%, σύμφωνα με τους επαγγελματίες. Ο Ιούλιος κινήθηκε συνολικά στο 75% περίπου. Η τουριστική ροή θα αυξηθεί με αποκορύφωμα τον Αύγουστο που μέχρι στιγμής εκτιμάται πως βρίσκεται σε πληρότητα 90%, ένα μέγεθος που εξελίσσεται διαρκώς. Μεγάλο ενδιαφέρον εμφανίζει και ο Σεπτέμβριος με μετρήσεις κοντά στο 65%. Οι αγορές που δείχνουν υψηλή προτίμηση στο Κυκλαδίτικο νησί της αρμονίας είναι κυρίως η Ελλάδα, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ελβετία, η Αγγλία, η Αμερική και το Ισραήλ», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Δήμαρχος Σίφνου, Μαρία Ναδάλη.
Τήνος: Πίστη για αύξηση των εσόδων εφέτος
Η Τήνος εφαρμόζοντας με συνέπεια μία στοχευμένη στρατηγική τουριστικής προβολής κατάφερε να αναδειχθεί σε διαχρονικό τουριστικό προορισμό υψηλών προδιαγραφών, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος του νησιού Γιάννης Σιώτος. Η εφετινή χρονιά αποτελεί μια ακόμα επιβεβαίωση της ορθής αυτής πολιτικής και της ουσιαστικής μας εισόδου στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και μάλιστα για επισκέπτες με ποιοτικές, κατά βάση, αναζητήσεις.
Προσπαθήσαμε και πετύχαμε να ξεφύγουμε από τον μαζικό τουρισμό και να διεισδύσουμε στην κατηγορία του επιλεκτικού τουρισμού. Αναμένουμε αυτή η επιτυχία που υπάρχει στον αριθμό των αφίξεων να καταγραφεί και στην αύξηση των εσόδων.
Χαμόγελα αισιοδοξίας στο Βόρειο Αιγαίο
Την ίδια ώρα στα επίπεδα του 2019 και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα καλύτερα, κινείται ο τουρισμός στα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου γνωστά και ως ανατολικές Σποράδες, δημιουργώντας χαμόγελα αισιοδοξίας για ένα πιθανό κλείσιμο της σεζόν με θετικό πρόσημο.
Μεγάλη ώθηση για τη Σάμο το Samos Pass
Για πληρότητες που κατά μέσο όρο αγγίζουν το 90% έκανε λόγο ο Μάνος Βαλής πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σάμου ενώ τόνισε ότι αρκετά ξενοδοχεία θα ξεπεράσουν τουλάχιστον κατά ένα 10%, τις αντίστοιχες πληρότητες του 2019.
«Το Samos Pass έδωσε τεράστια στην τουριστική κίνηση του νησιού, καθώς βοήθησε πολλοί τους Έλληνες, οι οποίοι έχουν επηρεαστεί από την ακρίβεια και τον ενεργειακό κόστος. Έδωσε επίσης την ευκαιρία και αποτέλεσε αφορμή για να έρθει πολύς κόσμος στο νησί και να το γνωρίσει», σημείωσε ο κ.Βαλής.
«Οι τουρίστες μας από το εξωτερικό προέρχονται κυρίως από Σκανδιανβία. Ολλανδία, Γερμανία ενώ περιμένουμε ακόμη περισσότερους Έλληνες τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο», τόνισε.
Σε ό,τι αφορά τις υποδομές της Σάμου, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων είπε ότι είναι εξαιρετικές καθώς υπάρχει ένα οργανωμένο νοσοκομείο, ένα αξιόλογο αεροδρόμιο, καλό οδικό δίκτυο και δύο λιμάνια, το Βαθύ και το Καρλόβασι. «Δεν μας λείπει τίποτα εκτός από επενδύσεις. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το Casa Cook Samos είναι η μοναδική επένδυση που έγινε την τελευταία 20ετία, η οποία φυσικά είναι πάρα πολύ σημαντική», πρόσθεσε ο κ.Βαλής.
Λέσβος, Ικαρία και Χίος με αυξημένη ροή τουριστών
Από τη στιγμή που ξεκίνησε το πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού η εικόνα για την τουριστική κίνηση της Λέσβου άλλαξε προς το καλύτερο, καθώς ήδη η σεζόν ξεκίνησε με μειωμένες κατά το ήμισυ πτήσεις τσάρτερ συγκριτικά με το 2019, το οποίο σημαίνει λιγότερο τουρισμό από το εξωτερικό, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου Δημήτρης Βατής. «Το 2019 είχαμε πάνω από 30 τσάρτερ την εβδομάδα και φέτος έχουμε 15. Μάιο και Ιούνιο η αγορά δεν είχε πολύ τουρισμό από το εξωτερικό και οι Έλληνες δεν είθισται να προτιμούν την συγκεκριμένη περίοδο για να κάνουν διακοπές. Τώρα όμως, οι πληρότητες είναι πολύ υψηλές, υπάρχει μεγάλη ζήτηση και αγγίζουμε τα επίπεδα του 2019. Αισιοδοξούμε ότι θα κλείσουμε τη σεζόν με χαμόγελο», σημειώνει ο κ.Βατής.
Στην Λέσβο οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες προέρχονται από την Ολλανδία, το Βέλγιο, την Αγγλία, τις Σκανδιναβικές χώρες και την Πολωνία.
Ευρωπαίοι και Αμερικάνοι είναι οι τουρίστες που επιλέγουν την Ικαρία, η οποία ενώ παραδοσιακά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο είχε περισσότερους Έλληνες, φέτος τα πράγματα άλλαξαν, όπως αναφέρει ο Θεόδωρος Αδριώτης πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ικαρίας, ο οποίος επισημαίνει ότι το budget του Έλληνα μειώθηκε ενώ οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν.
Ωστόσο, το νησί το οποίο διαθέτει περίπου 5000 κλίνες, είναι γεμάτο, οι επαγγελματίες, όπως λέει, είναι ευχαριστημένοι σε αυτήν τη φάση και αναμένουν την ολοκλήρωση της σεζόν για να κάνουν μια συνολική αποτίμηση.
Στη Χίο οι πληρότητες ξεπερνούν το 90% αυτό το διάστημα, όπως σημειώνει η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χίου Αντιγόνη Μαϊστράλη, ωστόσο, το διάστημα των διακοπών έχει μειωθεί. «Εμείς δουλεύουμε κυρίως με Έλληνες καθώς τα τελευταία τρία χρόνια δεν έχουμε οργανωμένες πτήσεις από το εξωτερικό. Μας έχει βέβαια υποστηρίξει το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού, το οποίο προσέλκυσε μεγάλο αριθμό τουριστών και από τη βόρεια Ελλάδα λόγω της σύνδεσης με Καβάλα», προσθέτει.
Το νησί χρειάζεται να αναβαθμίσει τις υποδομές του και απαιτείται ακόμη προσπάθεια για να αυξήσει τους επισκέπτες του. Οι επαγγελματίες όμως δεν μένουν με σταυρωμένα χέρια, καθώς δημιουργούν συνέργειες όπως αυτή του Ιδιωτικού Φορέα Τουρισμού και αφορά όλους όσοι εμπλέκονται με το τουριστικό επιχειρείν συνδέοντας την χιώτικη φιλοξενία, με τη χιώτικη γεύση και τη χιώτικη γη, όπως εξηγεί η κ.Μαϊστράλη.
Η Χίος διαθέτει περίπου 5.000 κλίνες και έχει ένα υψηλό ποσοστό τουριστών και από την Τουρκία, που ενισχύει την τοπική οικονομία.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Αυτοψία σε εμβληματικά έργα αποκατάστασης στην πόλη της Λάρισας πραγματοποίησε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη. Στην Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας το Υπουργείο υλοποιεί έργα συνολικού προϋπολογισμού 13.500.000 ευρώ, με την αποκατάσταση του Αρχαίου Θεάτρου και την απόδοσή του στην τοπική κοινωνία ως πολιτιστικού πόρου με σημαντική προστιθέμενη αξία για την πόλη και ευρύτερα για τη Θεσσαλία, να αποτελεί προτεραιότητα.
«Το ταξιδιωτικό μου χνάρι»…
Γράφει η Ελένη Γιαννακίδου* για την Κουλτουρόσουπα (+photos)
Αγαπώντας πολύ την Ιστορία και σπουδάζοντάς την πάντοτε με συγκινούσε το κομμάτι εκείνο που αναφερόταν στην κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης απ‘ τους Οπλαρχηγούς στην Πελοπόννησο και ιδιαίτερα σ εκείνο το κομμάτι γης που υψώθηκε το λάβαρο για τη λευτεριά. Και να πω την αλήθεια, δεν ήξερα μέχρι τη στιγμή που επισκέφτηκα σε πρόσφατο ταξίδι μου τη Μονή Της Αγίας Λαύρας πως το λάβαρο που σήκωσε ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ήταν το παραπέτασμα της Ωραίας Πύλης του Ιστορικού Ναού που εικόνιζε την Κοίμηση της Θεοτόκου. Ένα χειροποίητο χρυσοκέντητο, από τη Σμύρνη φερμένο, κομμάτι ύφασμα με κρόσσια που ο Ιεράρχης το έκανε λάβαρο για να το βλέπουν οι πολεμιστές και να μη σκιάζονται τον Οθωμανό, αφού θα τους έδινε δύναμη η Παναγιά.
Το παρατηρούμε και το θαυμάζουμε μαζί με πολλά άλλα κειμήλια στο Μουσείο της Μονής όπως χειρόγραφα, βιβλία, όπλα, ιστορικούς πίνακες, εκκλησιαστικά αντικείμενα. Η Μονή χτίζεται την περίοδο της Βαυαροκρατίας καθώς ο Ιστορικός Ναός μετά την κήρυξη της επανάστασης καταστρέφεται από τον Ιμπραήμ. Έξω απ’ το Ναό υπάρχει ένα τεράστιο πλατάνι όπου οι Γερμανοί έναν αιώνα σχεδόν αργότερα εκτελούν τους Μοναχούς της Μονής μετά το Ολοκαύτωμα. Απέναντι στέκει αγέρωχος ο ανδριάντας τουΜητροπολίτη να μας θυμίζει την ιστορική στιγμή της Κήρυξης, κατά πως μας λέει η παράδοση, του Αγώνα του1821.
Κατεβαίνουμε στα Καλάβρυτα. Η μέρα είναι πολύ ζεστή αλλά το χωριό κρατά τη δροσιά του. Στο κέντρο του, απέναντι απ’ τον γραφικό μέσα στα τεράστια πλατάνια Σταθμό, βρίσκεται το Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος. Στεγάζεται σ ένα πέτρινο κτίριο με μεγάλη αυλή και είσοδο απ’ την πλευρά του πλακόστρωτου πεζοδρόμου. Ανεβαίνουμε τα σκαλιά και μπαίνουμε στον χώρο.
Με πιάνει ανατριχίλα συνειδητοποιώντας πως το μέρος αυτό είναι το Δημοτικό Σχολείο που την περίοδο της κατοχής οι Γερμανοί στοίβαξαν τα γυναικόπαιδα, το κλείδωσαν και το τύλιξαν στις φλόγες . Προχωράμε στις αίθουσές του και παρατηρούμε τα εκθέματα. Αντικείμενα της καθημερινής ζωής των κατοίκων των Καλαβρύτων, φωτογραφίες από ανέμελες στιγμές, παιδιά σε σχολικές γιορτές, νέοι σε εκδηλώσεις, βιβλία, θρανία, έγγραφα από δημόσιες υπηρεσίες και τράπεζες…. κι ύστερα ξεσπά ο Πόλεμος. Αυτόματα όλα τα εκθέματα αλλάζουν. Υπάρχουν εντοιχισμένες οθόνες που προβάλλουν εικόνες και μαρτυρίες επιζώντων από τη μέρα της σφαγής. Η καλά προετοιμασμένη από τους θιασώτες του Ναζισμού « Επιχείρηση Καλάβρυτα» βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή κι εμείς βήμα -βήμα την παρακολουθούμε μέσα από τα ιστορικά εκθέματα.Οι Γερμανοί, ως αντίποινα για την επανάσταση των αγωνιστών στα βουνά, εφαρμόζουν το πιο ειδεχθές έγκλημα που μπορεί να φανταστεί ανθρώπινο μυαλό. Απ’ τη μια είσοδο του σχολείου στοιβάζουν τα γυναικόπαιδα και τα οδηγούν στις αίθουσες, ενώ τους άνδρες, άνω των 12 ετών, τους οδηγούν σ ένα ψηλό λόφο.
Από κει ρίχνουν την πρώτη κόκκινη φωτοβολίδα πως θα πυροβολήσουν και μετά την πράσινη πως η εκτέλεση ολοκληρώθηκε. 400 περίπου άτομα εκτελέστηκαν, πάνω από χίλιοι κάτοικοι δολοφονήθηκαν στη διάρκεια όλης της επιχείρησης στις γύρω περιοχές και οι Γερμανοί βάζουν φωτιά και στο Δημοτικό Σχολείο. Δύο εγκλήματα σ ένα μικρό χωριό την ίδια στιγμή. Οι γυναίκες καταφέρνουν να σπάσουν τη μια πόρτα του Σχολείου και να γλιτώσουν. Τρέχουν στο λόφο κι αντικρύζουν ένα φρικιαστικό θέαμα: άψυχα διαμελισμένα κορμιά, νεκρά νεαρά παιδιά, πεταμένα μυαλά, αίμα παντού. Τα παιδιά τους βρίσκουν το κουράγιο και τα θάβουν εκεί, τους άνδρες τους τους κουβαλούν στον ώμο, τους σέρνουν ως το νεκροταφείο πιο κάτω…. Ανεβαίνουμε σ αυτό τον τόπο Μαρτυρίου μέσω των διαμορφωμένων πέτρινων σκαλιών και τα πόδια μας δεν μας υπακούνε. Φτάνοντας εκεί και βλέποντας το μνημείο που ‘χει στηθεί, ένα μνημείο στην κυριολεξία πελώριος Τάφος στη μνήμη των εκτελεσθέντων από τους Γερμανούς, αισθάνομαι μια έντονη δυσφορία για τη συμπεριφορά του ανθρώπου στον πόλεμο, όταν αυτός μετατρέπεται σε θηρίο. Δεν βγαίνει μιλιά απ’ το στόμα μας, παρακολουθώ τα μάτια του συζύγου μου, βουρκωμένα κι αυτά. Πρώτη φορά βρισκόμαστε σε ιστορικό τόπο κι αισθανόμαστε ταυτόχρονα τόση συγκίνηση και τόση οργή….
Στο χωριό των Καλαβρύτων οι κάτοικοι 80 χρόνια μετά έχουν επουλώσει τις πληγές τους. Μπροστά στο Δημοτικό Σχολείο-Μουσείο Ολοκαυτώματος πια – οι ντόπιοι πίνουν το καφεδάκι τους στα γραφικά μαγαζάκια κάτω απ’ τις τεράστιες φυλλωσιές των δέντρων, τα παιδιά τρέχουν ανέμελα, τουρίστες κάνουν την περατζάδα τους, σταματούν για να αγοράσουν σουβενίρ στα τουριστικά περίπτερα, οι καταστηματάρχες βγάζουν τη ντόπια πραγμάτεια τους στο πλακόστρωτο, συνομιλούν με τους ξένους, διηγούνται την Ιστορία του τόπου τους…. Κατευθυνόμαστε στον Σιδηροδρομικό Σταθμό. Είναι η ώρα που θα περάσει το τρενάκι του Οδοντωτού. Πρόκειται, για μια απ’ τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελλάδα, έργο εμπνευσμένο του Χαρίλαου Τρικούπη, μέσω της οποίας με το οδοντωτό τρένο θα περάσουμε το Φαράγγι του Βουραϊκού σε μια απόσταση 22 χιλιομέτρων.
.
.
Περιμένουμε στο σταθμό, αφού πρώτα απολαύσουμε κάτω απ’ τα πλατάνια έναν διπλό ελληνικό, το τοπίο άλλωστε κι η ώρα απαιτούν έναν μερακλίδικο τέτοιο καφέ… Πίσω και δίπλα μας παρέες διάφορων ηλικιών συζητούν για τον καύσωνα, τις παραλίες, τα καλοκαιρινά ταξίδια, κι εμείς εδώ στο δικό μας τραπεζάκι χαιρόμαστε τη μεσημεριανή ραστώνη, αφήνουμε πίσω άσχημες σκέψεις, κι αδημονούμε ν ανέβουμε στο βαγόνι, να ταξιδέψουμε ανάμεσα στους ορεινούς όγκους, βλέποντας το νερό και το πράσινο, να δούμε και την άλλη πλευρά της ανθρώπινης φύσης, αυτής που, όταν θέλει, συνταιριάζει την τεχνολογία με την ιδιομορφία του γεωγραφικού τοπίου και δημιουργεί θαύματα, όπως αυτό που θα ζήσουμε κι εμείς τώρα, ακούγοντας το σφύριγμα του Τρένου που μας σιμώνει….
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Για το τέλος του ταξιδιού μας, μετά τις ολιγοήμερες διακοπές μας στην Πάτρα, επιλέγουμε το Παραμυθένιο LEPANTO. Έτσι έλεγαν οι Λατίνοι την Ναύπακτο, που έγινε γνωστή σ όλο τον κόσμο απ’ την ιστορική Ναυμαχία της Ναυπάκτου το 1571. Στην είσοδο του Πατραϊκού κόλπου οι χριστιανικές δυνάμεις της Ευρώπης αντιμετώπισαν τον οθωμανικό στόλο και τον κατατρόπωσαν. Η ναυμαχία έμεινε γνωστή ως battaglia di Lepanto και στο λιμάνι της πόλης υπάρχει ο ανδριάντας του Μιχαήλ Θερβάντες που μετείχε στην αναμέτρηση αυτή όπου μάλιστα έχασε και το αριστερό του χέρι.
Περνώντας τη Γέφυρα του Ρίο – Αντίριο, αυτό το τεχνολογικό αριστούργημα που ενώνει την Πελοπόννησο με τη Στερεά και, που το βράδυ, όταν φωταγωγείται, δίνει την ευκαιρία στους παραθεριστές να κάθονται στο Ρίο παραθαλάσσια και να την χαζεύουν, φτάνουμε στη Ναύπακτο.
Αυτή η πόλη από μόνη της είναι μια ζωγραφιά! Μια καστροπολιτεία που ξεκινά από ψηλά με την ακρόπολη και καταλήγει χαμηλά με δυο Πύργους σαν δαγκάνες να αγκαλιάζουν τον κόλπο και λιμάνι της πόλης. Σαν κάθεσαι στο ιστορικό αυτό λιμάνι κι έχεις απέναντί σου αυτό το τοπίο, είναι εκείνη η στιγμή που λες πως το μάτι δεν μπορεί ν αντέξει τόση ομορφιά ….
Κι όμως, αυτή την εικόνα αντικρύζουν κάθε φορά που κατεβαίνουν εδώ οι ντόπιοι για να πιουν το καφεδάκι τους, να φωτογραφηθούν οι τουρίστες, να χαζέψουν και να φιληθούν οι ερωτευμένοι, να διασκεδάσουν μέχρι το χάραμα οι νέοι στα μπαράκια ολούθε, όλα τριγύρω όμορφα και συμμαζεμένα, με σημείο αναφοράς αυτό το λιμάνι. Καθώς φεύγει ο ήλιος και σουρουπώνει, η πόλη της Ναυπάκτου αλλάζει, τα χρώματα του ουρανού γλυκαίνουν, τα φρούρια μες στη θάλασσα φωτίζονται, τα πλακόστρωτα στενά γεμίζουν τραπεζάκια και μουσικές, ο κόσμος αργά και νωχελικά κατεβαίνει στο ιστορικό κέντρο για να διασκεδάσει, να σουλατσάρει στα δρομάκια, να ζήσει το απόλυτο ρομάντζο, αν είναι με το ταίρι του…
Είναι η ώρα που κι εμείς επιλέγουμε μια όμορφη γωνιά απέναντι απ’ το Ενετικό λιμάνι για να δειπνήσουμε, αυτή την μαγεία του τοπίου μέσα στη ζεστή φεγγαρόλουστη βραδιά δεν την χάνουμε με τίποτα !!!
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ
1. Για να περιηγηθείς στο Φρούριο, να κάνεις τις βόλτες σου στο Δασύλλιο και να πας και στο Ρωμαϊκό Ωδείο στην πόλη της Πάτρας. Μην αμελήσεις να επισκεφτείς το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας που ως αρχιτεκτόνημα από μόνο του είναι ένα κόσμημα και να περιηγηθείς τις εκθέσεις του στο εσωτερικό του κτιρίου. Αν είσαι φιλότεχνος, θα σου δοθεί κι η δυνατότητα να παρακολουθήσεις και κάποια παράσταση ή συναυλία στο Φρούριο – Κάστρο στο Ρίο πλάι στη θάλασσα, εμπειρία εξαιρετική .
2. Για να προσκυνήσεις στη Μονή Αγίων Αυγουστίνου Ιππώνος και Σεραφείμ του Σαρώφ στο Τρίκορφο Φωκίδας σε μια σχετικά μικρή απόσταση από τη Ναύπακτο. Το μοναστήρι είναι γνωστό για τις πολλές καμπάνες του αλλά κι απ το συγκρότημα των παπαροκάδων που κάποτε μας είχε όλους μαγέψει με το προφητικό τραγούδι του «Τσιπάκι». Τώρα η Μονή λειτουργεί καθημερινά με πλήθος πιστών να πηγαίνει για να προσευχηθεί, να συζητήσει με τον ηγούμενο της Μονής κ. Νεκτάριο Μουλατσιώτη αλλά και για να περπατήσει τον κήπο του Μοναστηριού όπου υπάρχει μια αναπαράσταση με την ανάβαση του Ιησού στο όρος των Ελαιών και τα πάθη του.
3. Για να κάνεις ράφτινγκ στον ποταμό Εύηνο, αν προτιμήσεις ως τόπο διαμονής σου τη Ναύπακτο, και για όμορφες πεζοπορίες στη γύρω δασική περιοχή.
4. Για να επισκεφτείς τον Πύργο του Μπότσαρη στη Ναύπακτο που λειτουργεί ως τοπικό μουσείο. Αν βρίσκεσαι εκεί Άνοιξη, θα ξετρελαθείς από τις πορτοκαλιές και τα άνθη τους στην αυλή του Πύργου. Μην παραλείψεις να ανέβεις ψηλά στην Καστροπολιτεία, να φτάσεις στο ρολόι, να απαθανατίσεις με τη φωτογραφική σου μηχανή ολάκερη την πόλη από ψηλά.
Για να κάνεις σκι στο χιονοδρομικό στα Καλάβρυτα τον Χειμώνα. Τα Καλάβρυτα αποτελούν δημοφιλή προορισμό για όλες τις ηλικίες ιδιαίτερα την περίοδο των Χριστουγέννων. Θα χαρείς χιόνι, φύση, θα γλυκάνεις τον ουρανίσκο σου με μέλια και τσάγια από τον Χελμό, θα φας ζυμαρικά φρέσκα, τυριά ,αλλαντικά ντόπια, μανιτάρια και φυσικά θεϊκό γαλακτομπούρεκο στα ζαχαροπλαστεία της περιοχής. Δεν ξεχνάς φυσικά να επισκεφτείς τη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου πριν τα Καλάβρυτα, για να θαυμάσεις την εικόνα της Παναγιάς φτιαγμένη από κερί και μαστίχα και να πιεις αγίασμα από το σπήλαιο όπου βρέθηκε η εικόνα σ ένα τοπίο δροσερό κι ονειρεμένο μέσα στον πελώριο πανύψηλο βράχο.
5. Για να γευτείς αρωματικά κρασιά, να μεθύσεις με τη Μαυροδάφνη Πατρών και να αγοράσεις σαμπάνιες απ’ το Θρυλικό οινοποιείο Achaia Clauss λίγο έξω από την Πάτρα που, όσοι είμαστε 40 και κάτι, σίγουρα θυμόμαστε και σιγοτραγουδήσαμε στιχάκια διαφημίσεων που προβάλλονταν καθημερινά στην τηλεόραση για τα κρασιά του ομώνυμου οινοποιείου. Πέρα όμως απ’ την αγάπη μας ή όχι για το κρασί, μια επίσκεψη στο οινοποιείο είναι ενδιαφέρουσα γιατί, εκτός από την οινική ξενάγηση, το ίδιο το κτίριο είναι ιστορικό και σε μεταφέρει σε μια άλλη εποχή.
6. Το πιο σημαντικό σημείο, σημείο αναφοράς για τους Πατρινούς, είναι ο Ναός του Αγίου Ανδρέα. Στέκει πανέμορφος με τον εντυπωσιακό τρούλο του και τις περίφημες τοιχογραφίες του απέναντι από την παράλια ζώνη της πόλης όπου έχεις τη δυνατότητα να προσκυνήσεις την Κάρα του Αγίου και τον Σταυρό όπου μαρτύρησε. Δίπλα, στην ίδια αυλή, υπάρχει κι ο παλιός Ναός με τον Τάφο του καθώς κι ένας σπηλαιώδες ιερό όπου αναβλύζει αγίασμα.
ΘΑΜΠΑ ΚΑΙ ΦΩΤΕΙΝΑ ΣΗΜΕΙΑ
Πολλοί από μας ταυτίζουμε ένα ταξίδι στην Πάτρα με την περίοδο του καρναβαλιού. Κι είναι πράγματι υπέροχη εμπειρία να βρίσκεσαι εκεί ως θεατής ή να μετέχεις ως καρναβαλιστής στην παρέλαση των συλλόγων και των αρμάτων. Είτε σου αρέσουν οι Αποκριές είτε όχι, αν βρεθείς στην Πάτρα εκείνη την εποχή, είναι βέβαιο πως, χωρίς να το καταλάβεις, θα μπεις αμέσως στο γιορτινό κλίμα και θα ξεφαντώσεις μαζί με τους χιλιάδες επισκέπτες στις πλατείες και στα μαγαζιά, θα τραγουδήσεις, θα πιείς και θα νιώσεις ανέμελος σαν παιδί.
Γυρνώντας στο σπίτι απ’ το ταξίδι μας, ανατρέχω στα παλιά άλμπουμ, σε κείνα που χω καταχωρισμένες τις φωτογραφίες απ’ τις αποδράσεις μας, τότε που δεν υπήρχαν κινητά αλλά με μια μικρή φωτογραφική μηχανή επιθυμούσαμε να χωρέσουμε σε ένα τριάντα εξάρι φιλμ όλες τις εικόνες και τις εμπειρίες απ’ τα ταξίδια μας. Κοιτώ τις φωτογραφίες τότε που ‘μαστε φοιτητές, με μια νιότη και ξεγνοιασιά στα πρόσωπά μας ζούμε το πατρινό καρναβάλι από κοντά και το απολαμβάνουμε, κοιτώ τις φωτογραφίες μας σήμερα, είκοσι χρόνια μετά, με την ίδια ζωντάνια κι ανεμελιά απολαμβάνουμε το καλοκαίρι μας στην Αχαϊκή πρωτεύουσα…
Σκέφτομαι πως μάλλον τούτη η πόλη έχει κάτι το μαγικό στην αύρα της, κάτι που ξεκινά με τις προετοιμασίες του καρναβαλιού στην αρχή της χρονιάς, κορυφώνεται την Κυριακή της Αποκριάς με την Μεγάλη παρέλαση κι αφήνει αυτή την αίσθηση της χαράς και της ανεμελιάς να διαχέεται τόσο στους ντόπιους όσο και στους περιηγητές καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Σκέφτομαι πως, αν θέλεις πραγματικά σε όμορφους χρόνους χωρίς βιασύνες και βαβούρα να γνωρίσεις αυτή τη μεγαλούπολη, έξυπνη κίνηση είναι να την επισκεφτείς και καλοκαίρι, να χαρείς ήλιο και θάλασσα στις παραλίες της που πραγματικά στην δυτική της πλευρά προς την Ηλεία είναι ονειρεμένες, κρυμμένες σε κόλπους με αμμουδερές ακτές, να γευτείς μεζεδάκια και να πιεις καφεδάκια στα πλακόστρωτά της και στις τεράστιες πλατείες της με πρώτη και καλύτερη αυτή του Αγίου Γεωργίου, να ανέβεις τα 193 σκαλιά που συνδέουν την Άνω με την Κάτω πόλη της Πάτρας και φυσικά να δεις ηλιοβασιλέματα τρελά από τις ταράτσες των ξενοδοχείων απέναντι απ’ την παραθαλάσσια ζώνη της Πάτρας, νιώθοντας πως βρίσκεσαι κι εσύ κυριολεκτικά πάνω στα τεράστια κρουαζιερόπλοια και πλοία που καθημερινά προσαράζουν στο μεγάλο της λιμάνι και, αν μη τι άλλο, αυτή είναι μια ξεχωριστή εμπειρία που, αν βρεθείς ποτέ στην Πάτρα, δεν πρέπει να τη στερηθείς.
ΕΛΕΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΟΥ: Facebook – Instagram
«In TempoThess»: Από τη Βένια Αδαμάκου
Στο τελευταίο In TempoThess για αυτή τη σεζόν έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε μια ανερχόμενη καλλιτέχνη, η οποία ολοκληρώνει τις σπουδές της στη σχολή καλών τεχνών του ΑΠΘ. Ο λόγος για τη Χριστίνα Τσαβδάρη, που ήδη έχει παρουσιάσει πολλά ενδιαφέροντα έργα της σε εκθέσεις και προσπαθεί να παρουσιάζει μέσω της δουλειάς της ένα κομμάτι του χαρακτήρα της αλλά και της ψυχής της.
Είμαι ίσως αρκετά απαιτητική από τον εαυτό μου, αλλά δεν ξέρω εάν αυτό είναι θετικό ή αρνητικό στοιχείο. Δουλεύω αρκετές ώρες και πάνω σε διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα, με μεγάλη επιμονή. Γενικότερα έχω την τάση να αφοσιώνομαι σε ό, τι κάνω παραμελώντας άλλες ανάγκες. Αυτό που μάλλον οφείλω να μετριάσω είναι η νευρική εμπάθεια που με καταβάλλει παρακολουθώντας τα καθημερινά γεγονότα και την ανικανότητα μας να ανταποκριθούμε σε σημαντικά ζητήματα. Ποιο είναι το μεγαλύτερο μου προτέρημα… μάλλον είμαι η πλέον ακατάλληλη για να απαντήσω σε αυτό το ερώτημα.
–Τι σε ώθησε να μπεις στη σχολή Καλών Τεχνών;
Στη Σχολή Καλών Τεχνών μπήκα το καλοκαίρι του 2020, εν μέσω covid. Ήταν κάτι αναπόφευκτο για μένα αυτή η εξέλιξη. Αφού ολοκλήρωσα την πρακτική μου στο MuseumofIxelles στις Βρυξέλλες, επέστρεψα στην Ελλάδα, ξεκίνησα άμεσα την προετοιμασία μου για τις εισιτήριες εξετάσεις στο Α.Π.Θ και πλέον βρίσκομαι στο εργαστήριο ζωγραφικής του κ. Πλοιαρίδη Βαγγέλη. Δεν υπήρξε ποτέ στο μυαλό μου το δίλημμα εάν θα το έκανα ή όχι, πάρα μόνο οι χρονικές συγκυρίες. Δεν μπορώ να με φανταστώ σε ένα διαφορετικό περιβάλλον, κάνοντας κάτι ξένο.
–Πολλοί αποφεύγουν να ασχοληθούν με τις τέχνες έχοντας τον φόβο μήπως δεν εξασφαλίζουν τα προς το ζην. Πώς κρίνεις αυτή την άποψη; Είναι εύκολο να βιοποριστεί σήμερα στην Ελλάδα κάποιος μέσω της Εικαστικής τέχνης;
Ο χώρος της τέχνης ανέκαθεν σε όλη την ιστορία της ανθρώπινης ύπαρξης ήταν ένας ανταγωνιστικός και σχεδόν σκληρός κόσμος. Σήμερα ζούμε σε μια εποχή όπου τα social media έχουν μετατραπεί σε μια παγκόσμια γκαλερί, προσβάσιμη από όλους και διαθέσιμη σε όλους. Αυτόματα αυτό έχει αλλάξει παντελώς τις απαιτήσεις και τις δυνατότητες στην αγορά της τέχνης και ειδικότερα στην μετα-covid εποχή που διανύουμε. Στην Ελλάδα δυστυχώς η αγορά της Τέχνης είναι αρκετά περιορισμένη, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι χρειάζεται να παραμείνει έτσι.
–Ποια ρεύματα έχουν επηρεάσει τα έργα σου;
Θα ήταν σχετικά αφελές να απαριθμήσω πέντε ή έξι ρεύματα από τα οποία έχω αντλήσει στοιχεία. Δυστυχώς είμαι ένας άνθρωπος ο οποίος ξεχνάει πολύ οπότε έχω την τάση να μελετάω αρκετά. Νιώθω ότι δεν φτάνει μια ζωή για να εξερευνήσεις όλες τις καλλιτεχνικές εκφράσεις που έχουν γεννηθεί ανά τους αιώνες. Κάθε μέρα ανακαλύπτω και έναν καλλιτέχνη που δεν γνώριζα, οπότε θεωρώ ότι είναι ένας διαρκής και αέναος αναπροσδιορισμός η καλλιτεχνική ταυτότητα που σιγά σιγά χτίζουμε. Άλλωστε η καλλιτεχνική εξέλιξη οφείλεται ακριβώς σε αυτή την ανήσυχη πάλη που μας κάνει να αρνούμαστε οποιαδήποτε μόνιμη δέσμευση σε ένα ύφος ή μία τεχνοτροπία.
–Από πού αντλείς έμπνευση;
Η έμπνευση είναι μια περίεργη λέξη. Η σκέψη, η ονειροπόληση, το συναίσθημα πυροδοτούνται από πολλά πράγματα. Αρχικά από τις αισθήσεις, μια μυρωδιά, μία εικόνα, είναι πολύ γνώριμα κίνητρα. Πέρα από αυτά, μια γνωριμία, μια καλή συζήτηση μπορούν να κινήσουν όλο τον μηχανισμό σε κλάσματα δευτερολέπτου. Για εμένα μπορούν τα πάντα δυνάμει να αποτελέσουν «έμπνευση», και αυτό είναι και το διασκεδαστικό της υπόθεσης, ότι κάθε στιγμή της ημέρας είναι πιθανό να σε χτυπήσει ένας «μετεωρίτης».
–Δέχεσαι την κριτική; Θεωρείς ότι σε ωφελεί;
Η κριτική είναι αναπόσπαστο μέρος της δουλειάς μας. Δεν υπάρχει καλλιτεχνική δημιουργία που να μην συνοδεύεται από κριτική, είτε αυτή προέρχεται από εμάς τους ίδιους είτε από εξωτερικούς παράγοντες. Η κριτική, καλή ή κακή, μπορεί να είναι καθοριστικός παράγοντας και πολλές φορές καταλυτικός. Στον χώρο της τέχνης πρέπει να μάθεις όχι μόνο να δέχεσαι την κριτική αλλά να την κάνεις κτήμα σου και να επωφελείσαι με όποιον τρόπο μπορείς από αυτήν. Η καλή κριτική μπορεί να σου δώσει μια ώθηση αλλά η κακή, εάν την διαχειριστείς σωστά, ίσως και να σε απογειώσει.
–Ένα έργο σου για το οποίο είσαι ιδιαίτερα περήφανη;
Ιδιαίτερη χαρά μου έδωσε ένα τύπωμα που έκανα πριν λίγους μήνες. Το πορτραίτο ενός τσαρλατάνου, ένα χαρακτικό σε linoleum (ανάγλυφη χάραξη). Το έργο αυτό έγινε στα πλαίσια του εργαστηριακού μαθήματος Χαρακτικής στη σχολή και αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης μελέτης με επίκεντρο την comedia dell’arte, τους γελωτοποιούς των παλατιών, τις παρελάσεις της αποκριάς και τις συνθέσεις του James Ensor. H όψη της μορφής προκύπτει μέσα από μικρές ατομικές καμπύλες που χύνονται και εναλλάσσονται. Η ροή, η κίνηση της γραμμής, σαν αλγόριθμος αντανακλά τον χρόνο και ειδικότερα την ίδια την αντοχή της ιδέας της μεταμφίεσης στην ανθρώπινη σκέψη. Το έργο παρουσιάστηκε στην έκθεση «Etching ή αλλιώς», (16 Απριλίου- 21 Μαΐου 2022) στο Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών PANDOLFINI & ΣΙΑΤΕΡΛΗ Α.Μ.Κ.Ε.
–Συμμετείχες στην έκθεση των διδασκόντων και της διδακτικής ομάδας του Ξενή Σαχίνη καθηγητή του ΤΕΕΤ της Καλών Τεχνών του ΑΠΘ., «Oh! Captain, My Captain». Τι αποκόμισες από αυτή την εμπειρία;
Ήταν μεγάλη τιμή και χαρά για εμένα να παρουσιάσω το έργο μου πλάι στον Καθηγητή μου Ξενή Σαχίνη, στα πλαίσια της έκθεσης «Oh! Captain, My Captain» που πραγματοποιήθηκε στην γκαλερί Χαλκός τον Μάιο 2022. Ήταν από όλες τις πλευρές μια πολύ αξιόλογη έκθεση και μια μοναδική εμπειρία για εμένα. Στην έκθεση συμμετείχα με το έργο «For art supplies», που έγινε με την τεχνική της ανάγλυφης χάραξης.
–Γνωρίζουμε ότι οι καλλιτεχνικές σου συμμετοχές δεν σταματούν εκεί. Έχεις συνεργαστεί με περιοδικό της Θεσσαλονίκης και έχεις λάβει μέρος σε έκθεση στην Αθήνα. Πως προέκυψαν αυτές οι συνεργασίες;
Η συνεργασία με το περιοδικό Πόλις Θεσσαλονικέων (τεύχος 79, Μάρτιος 2022) συνέβη στα πλαίσια του μαθήματος “Ιστορία της Αρχιτεκτονικής” και χάρη στην διδάσκουσα κ. Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου. Το έργο μας ήταν η εικαστική απεικόνιση ιστορικών μνημείων της Θεσσαλονίκης. Η συμμετοχή μου ήταν δυο σχέδια με πενάκι με θέμα τους ιωνικούς κίονες του «άγνωστου» ναού της Αφροδίτης στην οδό Αντιγονιδών.
Η έκθεση στην Αθήνα ήταν μια ιδιαίτερα σημαντική στιγμή για εμένα, γιατί ήταν η πρώτη μου επίσημη συμμετοχή. Η έκθεση «Etching ή αλλιώς», (16 Απριλίου- 21 Μαΐου 2022) πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών PANDOLFINI & ΣΙΑΤΕΡΛΗ Α.Μ.Κ.Ε., χάρη στον κ. Ξενή Σαχίνη, καθηγητή Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Σε αυτή την έκθεση, συμμετείχα με το πορτρέτο ενός τσαρλατάνου, σε ανάγλυφη χάραξη.
–Ποια θα είναι τα επόμενα σου βήματα; Πού στοχεύεις;
Το φθινόπωρο θα με βρει στα κτίρια της Σχολής Καλών Τεχνών στη Θέρμη. Η σκληρή δουλειά είναι αναπόσπαστο μέρος της εξέλιξης που κάθε καλλιτέχνης επιδιώκει, σε οποιοδήποτε σημείο της σταδιοδρομίας του. Ευελπιστώ σε κάποιο μικρό ταξίδι ωστόσο, λίγο πριν το χειμώνα, για μια σύντομη ανανέωση, ψυχολογική και καλλιτεχνική. Θεωρώ πολύ σημαντική την τριβή με τη σύγχρονη τέχνη, οπότε οι επισκέψεις σε μουσεία, γκαλερί, art fairs είναι δραστηριότητες που επιδιώκω με κάθε ευκαιρία.
–Κι ένα μήνυμα προς τους αναγνώστες μας;
Πιστεύω πως τέχνη είναι η πιο ευγενική προσφορά μας σαν είδος, σε αυτόν τον κόσμο και όσο την φροντίζουμε τόσο θα μας φροντίζει και εκείνη!