«Η Μαγείρισσα» και το θαυμάσιο «μενού» της στην 14η Κουλτουροβραδιά! [photos-video-ρεπορτάζ]
Σχεδόν απνευστί θα λέγαμε, διαδέχονται οι Κουλτουροβραδιές η μία την άλλη, ως κομμάτι του φεστιβάλ «Το Αυλαία πάει… Αυλαία». Καθεμιά με το δικό της ξεχωριστό στίγμα, καθώς οι παραστάσεις που φιλοξενούνται παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, καλύπτοντας διαφορετικές και ενδιαφέρουσες θεατρικές κατηγορίες. Σειρά τούτη τη φορά είχε η πολυπολιτισμική… κουζίνα, προσφέροντας ένα κουβανέζικο «μενού», μαγειρεμένο από μια εξαιρετική «Μαγείρισσα» και βέβαια μιλάμε για την παράσταση «LA COCINERA» (Η Μαγείρισσα) σε μετάφραση- προσαρμογή Μαργαρίτας Δαλαμάγκα- Καλογήρου και σκηνοθεσία Λεωνίδα Παπαδόπουλου, με την Αλεξάνδρα Παλαιολόγου στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Σε ένα θέατρο που γέμισε ασφυκτικά με έξτρα καρέκλες και καθισμένους επίσης στα «προσφιλή» σκαλάκια…
Η χαρακτηριστική κουβανέζικη μουσική μας έβαλε άμεσα στο κλίμα του έργου που αναφέρεται στην επαναστατημένη Κούβα και συγκεκριμένα τη βραδιά της πρωτοχρονιάς του 1959, όταν ο Φιντέλ ως νικητής προελαύνει στην Αβάνα. Στο σπίτι των μεγαλοαστών όπου δουλεύει για πολλά χρόνια η μαγείρισσα, το πρωτοχρονιάτικο πάρτι θα πάρει αναπάντεχη τροπή, καθώς οι ιδιοκτήτες, ειδοποιημένοι για την κατάρρευση του καθεστώτος, θα φύγουν κρυφά μαζί με αρκετούς ακόμη εκλεκτούς του δικτάτορα Μπατίστα, αφού προηγουμένως η κυρία του σπιτιού ορκίσει την πιστή μαγείρισσα να μην εγκαταλείψει το σπίτι και να μην επιτρέψει σε κανέναν να το καταπατήσει μέχρι να επιστρέψουν. Στο μεταξύ, στο νέο καθεστώς, θα συμβούν πολλές ανατροπές στην οικογενειακή ζωή της μαγείρισσας με τον άνδρα της πλέον «αξιωματούχο», θα αντιμετωπίσει έντονα ηθικά διλήμματα, θα αγωνιστεί να επιβιώσει και να κρατήσει την αξιοπρέπειά της, ωστόσο θα παραμείνει πιστή- με βαρύ τίμημα, στον όρκο που έδωσε στα αγαπημένα της αφεντικά, για 40 ολόκληρα χρόνια, περιμένοντας τον γυρισμό τους. Ο οποίος «γυρισμός» θα σημαδευτεί από την πλέον απρόσμενη ανατροπή!

Πρόκειται για ένα εμπνευσμένο έργο, με στέρεα δομή, ελκυστική πλοκή και καθαρό στόχο, με βαθύ ηθικό υπόβαθρο και αξιακά μηνύματα, το οποίο εστιάζει στον ανθρώπινο παράγοντα ως καταλύτη της Ιστορίας. Οι αδυναμίες, τα πάθη, τα διλήμματα, η αλλοτρίωση ή η μεγαλοσύνη των ηρώων, είναι αυτά που καθορίζουν τις εξελίξεις, σε ένα τοπίο ιστορικά και πολιτικά θολό, το οποίο ο συγγραφέας αντιμετωπίζει με την κοινωνική/ ταξική του διάσταση, χωρίς ιδεολογικά στερεότυπα. Οι ρεαλιστικοί χαρακτήρες του- συνεπέστατοι στις «προδιαγραφές» τους- σηματοδοτούν ο καθένας ένα ενδεικτικό/ αναγνωρίσιμο δείγμα, συνθέτοντας το ολοκληρωμένο παζλ μιας μεταβατικής κοινωνίας. Και με στόχο την ανάδειξη σπουδαίων αξιών, που σε εποχές ταραγμένες και κρίσιμες τείνουν να εκλείπουν, γεγονός που ενισχύει την επικαιρότητα του συγκεκριμένου έργου, με ευθείες αναγωγές στη σημερινή Ελλάδα…
Με μια ισορροπημένη, συμπαθέστατη σκηνοθεσία, χαρακτηρισμένη από ομαλό ρυθμό, απρόβλεπτες ανατροπές, συναισθηματικές εξάρσεις, χαριτωμένη ατμόσφαιρα με κουβανέζικη μουσική υπόκρουση και εμβόλιμες ιστορικές προβολές, ο Λεωνίδας Παπαδόπουλος, απέδωσε κατά μείζονα λόγο τα ζητούμενα του έργου, που απλά θα περιμέναμε το αποτέλεσμα λίγο πιο ευφάνταστο και λίγο πιο δεμένο ή πιο φροντισμένο σκηνικά σε λεπτομέρειες, όπως λόγου χάρη στο κομμάτι του σκηνικού ή των προβολών, μη ενσωματωμένων οργανικά στην παράσταση. Αξιοπρεπέστατο ωστόσο, όπου επιπλέον μας κέρδισαν, πέρα από το ελκυστικό περιεχόμενο, οι ερμηνείες των καλών ηθοποιών και ιδιαίτερα το ζευγάρι των πρωταγωνιστών, με τον εκφραστικότατο, δυναμικό Μπάμπη Χατζηδάκη στο ρόλο του συζύγου και την Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, που παρότι «μαγείρισσα»…κέντησε! Ένας ρόλος που της ταίριαζε γάντι και τον απέδωσε με μεγάλη υποκριτική/ συναισθηματική γκάμα- από χαριτωμενιές και νάζια μέχρι εκρήξεις οργής και πόνου- πάντα με ακριβέστατη ερμηνεία, πληθωρικά εκφραστικά μέσα υπό έλεγχο, έντονο συναισθηματισμό και μια προσωπική σφραγίδα που την καθιστά εξίσου αποτελεσματική σε κωμικές και δραματικές απαιτήσεις ταυτόχρονα.
Μετά το θερμότατο χειροκρότημα, ακολουθούσε φυσικά η ώρα της κουβέντας με τους συντελεστές. Μόνο που καθυστερούσε, γιατί οι πολυάριθμοι θεατές τους είχαν «εγκλωβίσει», θέλοντας να συγχαρούν, να μιλήσουν, να φωτογραφηθούν μαζί τους. Όταν κάποια στιγμή η πολιορκία των θαυμαστών κόπασε, κάθισαν απέναντί μας οι ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης και το πρώτο που παρατηρήσαμε ήταν το πόσο… ομόρφυνε η Α. Παλαιολόγου, με μια λάμψη ξεχωριστή και ένα μόνιμο χαμόγελο. Και πρέπει να πούμε εδώ, ως γενική παρατήρηση από την εμπειρία αυτών των συζητήσεων– όπου ίσως εντοπίζεται και η ουσία τους- ότι πραγματικά μας εντυπωσιάζουν η προθυμία, η οικειότητα, η εξωστρέφεια, η ειλικρινής διάθεση για μοίρασμα όλων των καλλιτεχνών που συναντήσαμε, παρότι προηγήθηκε μόλις λίγα λεπτά πριν η κούραση μιας παράστασης. Η πλήρης διαθεσιμότητα να απαντήσουν στα πάντα με χαμόγελο και απλότητα, σαν μέλη μιας μεγάλης παρέας, καταργώντας τις σκηνικές αποστάσεις, τους καθιστά στα μάτια μας ακόμα πιο αξιαγάπητους, ανακαλύπτοντας την ενδιαφέρουσα, συχνά γοητευτική ανθρώπινη πλευρά τους…
Όπως ακριβώς και με τη συγκεκριμένη ομάδα συντελεστών, που μίλησαν αρχικά δια στόματος του σκηνοθέτη, σχετικά με την επιλογή του έργου. Ένα έργο Κουβανού συγγραφέα ελάχιστα γνωστό, που παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη και ανακάλυψε η μεταφράστρια, που όμως η δυναμική και τα μηνύματά του άγγιξαν έντονα τον σκηνοθέτη και θέλησε να το ανεβάσει. Βρίσκοντας επιπλέον πολύ εύστοχους παραλληλισμούς με τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα, όπου η κρίση αφορά κυρίαρχα σε αξίες και το συγκεκριμένο έργο προσφέρει «μαθήματα ήθους» σε αντίστοιχες εποχές. Ενώ το αισιόδοξο φινάλε του, που αφήνει να εννοηθεί συμβολικά ότι «η πατρίδα ανήκει στο λαό της», δείχνει ένα δρόμο… Στο ίδιο πνεύμα μίλησε και η πρωταγωνίστρια για το ρόλο της, δηλώνοντας ότι τη συγκίνησε η ηρωίδα που υποδύεται, για τη δύναμή της, την ακεραιότητα του χαρακτήρα της, την πίστη της σε αξίες, χωρίς να πτοείται από το τίμημα, κάτι που θαυμάζει απεριόριστα και θα ήθελε να περάσει ως καθολικό μήνυμα που να αφορά στη στάση ενός λαού.
Μοιραία η κουβέντα στράφηκε και στην Κούβα, τα ιστορικά γεγονότα της επανάστασης, την αυτοεξορία των αντιφρονούντων, τις δυσκολίες και τη φτώχεια που έζησε ο λαός, ο οποίος παρά ταύτα έμεινε όρθιος, περήφανος και πάντα εξωστρεφής με τη χαρά της ζωής, όπως ομολόγησε και η Α. Παλαιολόγου έχοντας επισκεφθεί τη χώρα. Αρκετές ερωτήσεις στράφηκαν σε επιμέρους σημεία της πλοκής και σε συμπεριφορές των ηρώων, όπως του αλλοτριωμένου από την εξουσία συζύγου και τη μεταστροφή του στη συνέχεια, την προδοσία που υπέστη η μαγείρισσα και την τελική έκβαση, την απρόβλεπτη αντιμετώπιση της ομοφυλοφιλίας από το καθεστώς του Φιντέλ, το ρόλο της κόρης ως συμβολισμός της επερχόμενης νέας γενιάς κλπ. Συζητήθηκαν επίσης και πρακτικά θέματα κατά την μεταφορά της παράστασης, όπου η σκηνογραφία προσαρμόζεται σε ένα νέο χώρο και διαφέρει από αυτή των Αθηνών που συνεχίζει να παίζεται, ότι η παράσταση δουλεύτηκε πολύ και ήταν πανέτοιμη πριν την πρεμιέρα, ότι ο σκηνοθέτης ευτύχησε να έχει εξαιρετικό και δεμένο κάστ, ενώ οι ηθοποιοί μίλησαν για αληθινή αγάπη μεταξύ τους…
Και εμείς μιλάμε για μια αξιόλογη παράσταση, βασισμένη σε ένα θαυμάσιο έργο και μια θαυμάσια πρωταγωνιστική ερμηνεία, που αξίζει να ανακαλύψει κανείς, κι όσο για τη ζεστή κουβέντα, παρά τον περιορισμένο χρόνο, κάπου εδώ την κλείσαμε για να ευχαριστήσουμε τους συντελεστές και να τους ευχηθούμε τα καλύτερα, ενώ οι… σέλφις, ειδικά με την λαμπερή και χαμογελαστή Α. Παλαιολόγου, συνέχιζαν να έχουν την τιμητική τους!
.
-ΒΙΝΤΕΟ ΑΥΛΑΙΑ – ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑ:
-ΒΙΝΤΕΟ- ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ [ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΛΗΨΗ]:
-ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ
-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΥΤΥΧΙΑ ΠΛΑΖΟΥΜΙΤΗ [ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΔΩ]
-ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ. ΤΕΛΟΣ, ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ “Κ” ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ.
-OΙ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΟΒΡΑΔΙΕΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ.
ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ KULTUROΒΡΑΔΙΕΣ – ANΟΙΧΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ ΘΙΑΣΟΥΣ, ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: ΕΔΩ
-ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΟΒΡΑΒΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ: ΕΔΩ
——————————————————————————————————-
#Κουλτουρόσουπα #kulturosupa #Θεατρομανία #Κουλτουροβραδιές #ΠίτσαΣτασινοπούλου #ΘέατροΑυλαία #ΘεατρικόΦεστιβάλΑυλαία #ΗΜαγείρισσα #lLaCocinera #ΑλεξάνδραΠαλαιολόγου #ΛεωνίδαςΠαπαδόπουλος
Φωτογραφικό υλικό