Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Από τον τίτλο και μόνο αυτής της παράστασης ήμουν βέβαιη πως όλα τα παιδιά θα παρακολουθούσαν με μεγάλη λαχτάρα αυτά που θα διαδραματιζόντουσαν στη σκηνή καθώς το παγωτό είναι η αδυναμία όλων, μικρών και μεγάλων θεατών. Προτού μπούμε λοιπόν στο θέατρο Αθήναιον, μιλούσαμε με τη Φιλιώ για το παγωτό και τις αγαπημένες της γεύσεις. Όλες, είπε χαρακτηριστικά για να μου θυμίσει πως κι εγώ λατρεύω με τη σειρά μου το παγωτό και δυσκολεύομαι να αντισταθώ σε μια του γεύση.
Με το που βγήκε στη σκηνή ο Φραντσέσκο είχα καταλάβει ότι θα αγαπούσα αυτόν τον ήρωα. Έξυπνος και χαριτωμένος κατάφερε να κερδίσει τις καρδιές μας με τη χαρακτηριστική προφορά του και διαφημίζοντας τόσο όμορφα τα γλυκά του που ήμουν έτοιμη να ανεβώ κι εγώ στη σκηνή, εκτός από τους πελάτες που είχε εντός σεναρίου, για να παραγγείλω. Η Φιλιώ παρακολουθούσε κάθε σκηνή με μεγάλο ενδιαφέρον. Το ενδιαφέρον της ήταν τόσο μεγάλο που τη φανταζόμουν να ανεβαίνει μαζί μου στη σκηνή για να απολαύσουμε εκείνη την ώρα τους γλυκούς πειρασμούς. Ευτυχώς και για τις δυο μας παραμείναμε καθισμένες στις θέσεις μας, παρακολουθώντας το ταξίδι, κυριολεκτικά και μεταφορικά, του Ιταλού ζαχαροπλάστη στο Παρίσι και τις προσπάθειες που έκανε μέχρι να πετύχει και να αγαπηθεί από τους Γάλλους.
Στο ταξίδι αυτό συνάντησε την Εστέλ, μια διάσημη Γαλλίδα ζαχαροπλάστισσα που δυσκολευόταν να παραδεχθεί κάποιον άλλον σαν καλύτερο από την ίδια και επέμενε να πιστεύει πως κανείς δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί τα δικά της γλυκά. Θα χρειαζόταν να προσπαθήσει αρκετά ο Ιταλός φίλος μας μέχρι να κερδίσει επάξια μια θέση δίπλα της. Θα χρειαζόταν να κάνει υπομονή μέχρι να κατακτήσει το στόχο του κι αυτό από μόνο του ήταν πολύ διδακτικό για τη μικρή μου φίλη, τη Φιλιώ, αλλά και για όλα τα παιδιά που έβλεπαν την παράσταση. Διδακτικό ήταν επίσης το να βλέπουν πως δυο άνθρωποι μπορεί να ξεκινήσουν με δυσκολίες αλλά να καταλήξουν φίλοι και συνεργάτες αρκεί να θέλουν να βρουν αυτά που τους συνδέουν αφήνοντας στην άκρη αυτά που θα μπορούσαν να προξενούν προβλήματα.
Κι όσο οι δυο τους μιλούσαν επί σκηνής για γλυκά, τόσο θυμόμουν μια συνήθεια που είχαμε στα παιδικά μου χρόνια και δεν ήταν άλλη από το να μετράμε τα παγωτά που τρώγαμε το καλοκαίρι και να τα λέμε με καμάρι τον Σεπτέμβριο που θα συναντιόμασταν στο σχολείο με τους συμμαθητές μας. Μετρούσαμε τα παγωτά που τρώγαμε και τα μπάνια που κάναμε. Τρυφερές αναμνήσεις που αναδύθηκαν μέσα μου ακούγοντας τη μελωδική πρόσκληση του Φραντσέσκο να δοκιμάσουμε τις γεύσεις του.
Κι εκεί που νόμιζα πως το έργο είχε τελειώσει και ήμασταν έτοιμοι να βγούμε από την αίθουσα, αιφνιδιάστηκα ευχάριστα με τα παιχνίδια που ακολούθησαν και που ξεσήκωσαν μικρούς και μεγάλους θυμίζοντας μας για άλλη μια φορά πως δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από τη δράση. Παιχνίδια που έδωσαν γνώσεις. Παιχνίδια που ενέπνευσαν κίνηση. Παιχνίδια που έφεραν πιο κοντά μικρούς και μεγάλους. Παιχνίδια που έβαλαν τη σφραγίδα τους για να πω πως άξιζε πραγματικά να φέρω τη μικρή μου φίλη σε αυτήν την παράσταση. Και φυσικά προτού φύγουμε είχαμε μάθει πολλά και ενδιαφέροντα για την Ιταλία και τη Γαλλία που δεν θα ξεχνούσαμε ποτέ.
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει τι του άρεσε στοΦραντσέσκο και εν συνεχεία ενθάρρυνε το να τον ζωγραφίσει.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει τι του άρεσε στην Εστέλ και εν συνεχεία ενθάρρυνε το να τη ζωγραφίσει.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει τι θυμάται από την ιστορία που είδε και τι έμαθε για την προέλευση του παγωτού.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποια είναι η αγαπημένη του γεύση στο παγωτό και βρείτε συνταγές για να φτιάξετε μαζί παγωτό.
- Ζήτησε από το παιδί σου να ζωγραφίσει κάτι που να περιγράφει αυτό που είδε.
- Ψάξε στο διαδίκτυο και βρες διάφορα παραμύθια με γλυκά και διαβάστε τα μαζί.
- Ψάξε στο διαδίκτυο και βρες ιστορίες για την προέλευση διάφορων γλυκών και διαβάστε τις μαζί.
- Ψάξε στο διαδίκτυο και βρες παραδοσιακά γλυκά από διαφορετικά μέρη της Ελλάδος και διαβάστε μαζί με το παιδί σου για αυτά τα γλυκά και τις ιστορίες που τα συνοδεύουν.
- Μίλησε στο παιδί σου για τα δικά σου αγαπημένα γλυκά από τότε που ήσουν παιδί και για την ιστορία τους. Ποιος τα έφτιαχνε; Τι υλικά χρησιμοποιούσε; Τι γεύση είχαν; Πότε τα έτρωγες;
- Μίλησε στο παιδί σου για την αξία της συνεργασίας και εξήγησε του γιατί είναι σημαντική η συνεργασία σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό.
- Ρώτησε το παιδί σου για τα παιχνίδια που ακολούθησαν στο τέλος και ζήτησε να σου πει ποιο του άρεσε πιο πολύ εξηγώντας σου το λόγο.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια πρόταση… σε 15 μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου…