Ο Σπύρος Σαραφιανός δεν είναι απλώς ένας ηθοποιός με πολυετή παρουσία στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση· είναι ένας καλλιτέχνης που μεταφέρει στην τέχνη του το βάρος της εμπειρίας και το φως της αναζήτησης, ένας στοχαστής, παρατηρητής της ζωής. Με μια σπάνια εσωτερικότητα και προσήλωση στην αλήθεια του ρόλου, κάθε του ερμηνεία γίνεται γέφυρα ανάμεσα στο πρόσωπο και τον άνθρωπο, ανάμεσα στο δράμα και την ελπίδα.
Σπούδασε στην Δραματική Σχολή Μακεδονικού Ωδείου. Συμμετείχε στις παραστάσεις: Λουίζα Μίλλερ (σκην. Τ. Μουζενίδης), Ο θάνατος του εμποράκου (σκην. Β. Βαφέας), Αχ! αυτά τα φαντάσματα (σκην. Θ. Εσπίριτου), Η λύρα του Γερονικόλα (σκην. Μ. Μπούχλης), Ρήσος (σκην. Σ. Τσακίρης), Αντιγόνη (σκην. Κ. Μπάκας), Αυτόχειρας, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Αμαντέους, Οδύσσεια, Η όπερα της πεντάρας, Δωδέκατη νύχτα, Φαέθων, Άμλετ, Θεσμοφοριάζουσες, Βασικά, με λεν Θανάση (σκην. Ν. Χαραλάμπους), Καπετάν Μιχάλης (σκην. Σ. Κοτσίκος), Πατούχας (σκην. Δ. Έξαρχος), Χάρολντ και Μωντ (σκην. Γ. Ιορδανίδης), Όλα για τον κήπο (σκην. Α. Παναγιωτοπούλου), Βαρόνος Μυνχάουζεν (σκην. Ν. Δαφνής), Το τάβλι, Ωχ, τα νεφρά μου (σκην. Γ. Περογαμβράκης), Η ηδονή της τιμιότητας (σκην. Θ. Παπαγεωργίου), Βάτραχοι (σκην. Θ. Θεολόγης), Δάφνες και πικροδάφνες, Ωχ τα νεφρά μου (σκην. Γ. Κιουρτσίδης), Η κωμωδία του αυτόχειρα (σκην. Γ. Ρήγας), Πέρσες (σκην. Ν. Κοντούρη), Γλυκό πουλί της νιότης (σκην. Β. Νικολαΐδης), Πειρασμός (σκην. Ε. Φεζολλάρι), Λωξάντρα (σκην. Σ. Χατζάκης), Βρωμιά (σκην. Μ. Ανδρέου), Επικίνδυνες σχέσεις (σκην. Γ. Κιμούλης), Ο Πουπουλένιος (σκην. Μ. Ανδρέου) κ.ά.
Συμμετείχε σε μεταγλωττισμένες σειρές και στις κινηματογραφικές ταινίες: Κόκκινη Μαργαρίτα (σκην. Β. Βαφέας), Freedom or death (σκην. Ν. Μαστοράκης), καθώς και στη γαλλική τηλεταινία Toutes les femmes.
Τηλεόραση: Παράλληλοι δρόμοι, Δεσποινίς Μαργαρίτα, Ασθενείς και οδοιπόροι, Φιλί ζωής, Μια θέση στον ήλιο, Πρόκληση, Αθώος ή ένοχος, Εμείς και εμείς, Αντίστροφη μέτρηση, Τράπεζα, Ευτυχισμένες μέρες, Τρεις χήρες, Η ώρα η καλή, Ευτυχισμένοι μαζί, Γ4 κ.ά.
Στον παλμό των 14ων Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης, συνέντευξη του κορυφαίου Σπύρου Σαραφιανού για την Κουλτουρόσουπα στην Ελπίδα Παπαδανιήλ.
Ε.Π.: Πώς βλέπετε τον θεσμό των Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης; Ποια πιστεύετε ότι είναι η αξία τους για τον καλλιτεχνικό χώρο;
Σ.Σ.:Πραγματικά είναι μια σπουδαία πρωτοβουλία που πλέον έχει γίνει θεσμός στην πόλη μας, Και ο χώρος μας βλέπει πολύ θετικά τα Βραβεία της Κουλτουρόσουπας. Πιστεύω ότι είναι μια πάρα πολύ καλή και αξιέπαινη πρωτοβουλία του Γιάννη Τσιρόγλου και γενικά όλης της ομάδας του που αναβαθμίζει την πόλη μας.
Ε.Π.: Κύριε Σαραφιανέ, πώς ξεκίνησε το ταξίδι σας στον χώρο της υποκριτικής;
Σ.Σ.: Βασικά δύο γεγονότα της παιδικής μου ηλικίας υπήρξαν καθοριστικά για να με γοητέψει αυτός ο χώρος. Το ένα ήταν όταν μικρός συνάντησα τον Θανάση Βέγγο. Είχε έρθει στη Θεσσαλονίκη με το έργο «Ο τρελός του Λούνα Πάρκ» στο παλιό Βασιλικό Θέατρο. Τότε λοιπόν βρέθηκα τυχαία εκεί και γνώρισα από κοντά όλους τους ηθοποιούς που θαύμαζα, τον Θανάση Βέγγο, τη Σμαρούλα Γιούλη, τον Τζανετάκο, τον Νικήτα Πλατή…. Ο Βέγγος μου έδειξε τα καμαρίνια των ηθοποιών, τα κοστούμια και περάσαμε ένα πραγματικά μαγικό απόγευμα εκεί μαζί. Αυτό ήταν το πρώτο γεγονός που με επηρέασε σε προσωπικό επίπεδο και γοητεύτηκα από τον χώρο των ηθοποιών. Το δεύτερο γεγονός, περισσότερο καλλιτεχνικό, ήταν όταν ο πατέρας μου με πήγε στο Κρατικό Θέατρο και εκεί με εντυπωσίασε όλος ο χώρος του θεάτρου, η μεγαλοπρέπεια, η φωνές των ηθοποιών, οι συμπεριφορές…. Αυτά ήταν τα δύο βασικά ερεθίσματα που με επηρέασαν. Από εκεί και πέρα ήταν και η έμφυτη περιέργεια της εφηβείας, η διάθεση για εξερεύνηση που με οδήγησε πλέον σε αυτό το ταξίδι.
Ε.Π.: Ένα μαγικό ταξίδι…
Σ.Σ.: Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ταξίδι γιατί επί της ουσίας γνωρίζεις τον εαυτό σου και αυτό έχει μια μαγεία γιατί ανακαλύπτεις και πράγματα που σε αφορούν και δεν τα ξέρεις και δεν σου δίνεται και η ευκαιρία να τα μάθεις. Επίσης, μέσα από αυτές τις διαδρομές γνωρίζεις τους ανθρώπους, τις δυνατότητές σου, γνωρίζεις τις σκοτεινές πλευρές σου και αυτό έχει πολύ ενδιαφέρον…
Ε.Π.: Σίγουρα έχει πολύ ενδιαφέρον, το θέμα είναι πώς τα διαχειρίζεσαι όλα αυτά που ανακαλύπτεις;
Σ.Σ.: Όλοι οι άνθρωποι έχουμε το καλό και το κακό. Αυτό που ταΐζουμε περισσότερο, αυτό και υπερισχύει… Το θέατρο σου δίνει τη δυνατότητα να φωτίσεις αυτές τις πλευρές σου. Όταν καλείσαι να υποκριθείς ένα ήρωα, μελετάς τα στοιχεία του, τα χαρακτηριστικά του και εκεί ανακαλύπτεις τη σκοτεινιά που ενδεχομένως κρύβει, αλλά αυτή η σκοτεινιά σου είναι και οικεία γιατί και εσύ την έχεις, και ας μην έχει εκδηλωθεί. Όλο αυτό σε οδηγεί στην αυτογνωσία και είναι πάρα πολύ σπουδαίο.
Ε.Π.: Υπήρξαν ρόλοι που σας έχουν σημαδέψει περισσότερο καλλιτεχνικά ή συναισθηματικά;
Σ.Σ.: Ένας ρόλος που μου άρεσε πάρα πολύ, σε σκηνοθεσία της Μαίρης Ανδρέου ήταν η «Βρωμιά» στο θέατρο Τ. Αφορούσε έναν μετανάστη από τη Συρία, ο οποίος πουλούσε λουλούδια στην Γερμανία. Αυτός ο ρόλος έχει χαρακτεί μέσα μου! Μπήκα για λίγο στα παπούτσια κάποιου άλλου. Η μελέτη του με οδήγησε να βηματίσω στα μονοπάτια αυτών των ανθρώπων, που πολλοί από εμάς δεν θέλουμε καν να τους πλησιάσουμε και να δω πώς αισθάνονται. Όλο αυτό με έκανε πραγματικά να δω τη ζωή, τον άνθρωπο και τις συγκυρίες με ένα άλλο μάτι. Όπως και ο ρόλος του Πουπουλένιου, πάλι σε σκηνοθεσία της Μαίρης στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Εκεί υποκρινόμουν ένα σκληρό αστυνομικό με βαθιά παιδικά τραύματα. Στο ρόλο αυτό μπόρεσα να δω πόσο τα παιδικά τραύματα που τα προκαλούμε εμείς οι μεγάλοι μπορούν να διαμορφώσουν την προσωπικότητα ενός ανθρώπου.
Ε.Π.: Υπάρχει κάποιος ρόλος ή στιγμή στη διαδρομή σας που λειτούργησε σαν καθρέφτης, σαν αποκάλυψη του ίδιου σας του εαυτού;
Σ.Σ.:Σε όλους τους ρόλους ανακαλύπτεις σημεία του εαυτού σου. Η δουλειά του ηθοποιού βασίζεται στις εμπειρίες του, στην παρατηρητικότητά και στην μελέτη των συμπεριφορών και των δικών του και των άλλων.. Αυτή λοιπόν την εμπειρία του καλείται να την αποθηκεύσει, να την αποκωδικοποιήσει, και να μπορεί ανα πάσα στιγμή να την ανακαλέσει, ανάλογα με τον ρόλο και την κατάσταση του ήρωα που υποδύεται….η δουλειά μας θεωρώ ότι είναι ένα ταξίδι πρωτίστως αυτογνωσίας.
Ε.Π.: Κατά πόσο όμως το δόσιμο του ηθοποιού επηρεάζεταια από την σκηνοθεσία;
Σ.Σ.: Επηρεάζει απόλυτα, γιατί ο σκηνοθέτης φωτίζει κάθε φορά κάτι συγκεκριμένο, είναι η ματιά του που θα υπηρετήσεις. Ο ηθοποιός υποδύεται έναν ήρωα που κινείται όμως σε ένα περιβάλλον και αλληλοεπιδρά με διάφορους ανθρώπους που κουβαλάνε μια ολόκληρη ιστορία μέσα τους. Έτσι, ανάλογα με το πώς ο σκηνοθέτης θα διαμορφώσει αυτό το περιβάλλον επηρεάζει όλη την οπτική του έργου και αυτό γίνεται για τον δικό μας προβληματισμό και των θεατών, γιατί ουσιαστικά το θέατρο ερωτήματα θέτει…. Μια καλή παράσταση σε κάνει να σκεφτείς πάνω σε αυτό που είδες και έτσι αρχίζει σιγά σιγά να διαμορφώνεται η σκέψη σου, ο χαρακτήρας σου, το συναίσθημά σου…..
Ε.Π.: Μετά το χειροκρότημα, τι έρχεται;
Σ.Σ.: Μετά το χειροκρότημα έρχεται το άδειασμα… θέλεις μια ηρεμία για να καταλαγιάσει αυτό που προηγήθηκε και να το σκεφτείς..
Ε.Π.: Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε αντιμετωπίσει στην καριέρα σας;
Σ.Σ.: Πρόκληση δεν είναι τόσο το να υποδυθώ ένα ρόλο που είναι σαν ένα άγραφο χαρτί και αρχίζεις από το μηδέν και μάλιστα πολλές φορές δεν ξέρεις από πού να αρχίσεις και πού να τελειώσεις…. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η ανεργία στη δουλειά μας και κατά πόσο μέσα σε αυτή την οικονομική δυσχέρεια που βιώνουμε όλοι μας μπορείς εσύ μα δοθείς στην τέχνη σου, να παίξεις ένα ρόλο… Γιατί για να το κάνεις με επιτυχία θα πρέπει ένα κομμάτι του εαυτού σου να είναι ελεύθερο και να μπορείς να αφοσιωθείς στην τέχνη σου – στη δουλειά σου. Αυτή λοιπόν είναι η μεγαλύτερη πρόκληση, να μπορούν οι συνάδελφοι, οι καλλιτέχνες να ζουν από τη δουλειά τους.
Ε.Π.: Πώς βλέπετε την εξέλιξη του ελληνικού θεάτρου και τηλεόρασης τα τελευταία χρόνια;
Σ.Σ.:Στην τηλεόραση αλλά και στο θέατρο, τα τελευταία χρόνια έχει ανέβει το επίπεδο της δουλειάς και από άποψη παραγωγής, ρεπερτορίου. Τα νέα τα παιδιά έχουν πολύ ταλέντο, γνώσεις,ικανοτητες, αλλά από την άλλη μεριά εργασιακά, γιατί για μένα το εργασιακό και οι συνθήκες δουλειάς παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο, αυξάνεται η ανεργία γιατί υπάρχουν πολλές σχολές πλέον από τις οποίες αποφοιτούν πολλοί ηθοποιοί κάθε χρόνο.. Πού θα απορροφηθούν λοιπόν αυτά τα παιδιά; Οι επαγγελματικές ανάγκες που καλούνται να καλύψουν είναι πολύ συγκεκριμένες και τηλεοπτικά και κυρίως θεατρικά… Γενικά, η ζωή είναι δύσκολη και το θέατρο θέλει πολύ πολύ γερό στομάχι, τύχη, υπομονή και επιμονή, αν θέλεις να βιοπορίζεσαι και όχι να το ασκείς ως χόμπι.
Ε.Π.: Υπάρχει κάποιος ρόλος ή συνεργασία που θα θέλατε πολύ να πραγματοποιήσετε στο μέλλον;
Σ.Σ.: Ναι σίγουρα υπάρχουν πάρα πολλοί ρόλοι που θα ήθελα να παίξω και κυρίως στο σύγχρονο θέατρο…
Ε.Π.: Αν μπορούσατε να μιλήσετε στον νεαρό εαυτό σας, στην αρχή της πορείας σας, τι θα του λέγατε;
Σ.Σ.: Θα του έλεγα να έχει την προσοχή και τα αυτιά του ανοιχτά και το μυαλό του σε εγρήγορση γιατί παρουσιάζονται ευκαιρίες, ανοίγουν δρόμοι και να είμαστε σε ετοιμότητα να τους ακολουθήσουμε.. Το λέω μέσα από προσωπική εμπειρία γιατί μου παρουσιάστηκαν πολύ σπουδαίες ευκαιρίες και δεν τις ακολούθησα για διάφορους λόγους…. Ίσως νομίζουμε ότι θα μας δοθούν και στο μέλλον ή ότι αποτελούν μια κανονικότητα… Πρέπει λοιπόν να έχουμε το μυαλό μας σε εγρήγορση και να παίρνουμε τις ευκαιρίες… Είναι αυτό που λέω, το μυστήριο και το μεγάλο «ΑΝ»…. Να είμαστε θαρραλέοι, ανοιχτοί και αποφασιστικοί..
Ε.Π.: Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστε της Κουλτουρόσουπας;
Σ.Σ.: Να συνεχίσουν να συμμετέχουν ενεργά στις δράσεις της Κουλτουρόσουπας, να πηγαίνουν θέατρο και να ψηφίζουν τις παραστάσεις γιατί όλοι οι συντελεστές και κυρίως οι ηθοποιοί έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη τη γνώμη των θεατών… Οι θεατές είναι οι συμπαραστάτες μας σε αυτό που κάνουμε, τους χρειαζόμαστε… Και η Κουλτουρόσουπα βοηθάει πολύ… Προσωπικά με έχει βοηθήσει αρκετές φορές!
Ευχαριστώ πολύ!
Φωτογραφίες: Ειρήνη Μπαιρακτάρη (Studio Μπαϊρακτάρη) Π. Τσαλδάρη 8, Νεάπολη, Τηλ: 611 979
Χρήσιμες δημοσιεύσεις για τη βραδιά (καθημερινά νέες ενημερώσεις):
- Στο θέατρο Μετροπόλιταν τη Δευτέρα 16 Ιουνίου 2024 η 14η Τελετή Απονομής (1ο Δελτίο Τύπου)
- Αυτές είναι οι 133 παραστάσεις που διεκδικούν Βραβεία Κοινού & Κριτικής Επιτροπής.
- Υποψηφιότητες Κριτικής Επιτροπής & Κοινού
- Η πολυτάλανταντη Μαίρη Ανδρέου σκηνοθετεί τη Τελετή Απονομής των 14ων ΘΒΘ 2025
- Τιμώντας ντόπιους καλλιτέχνες το Κέντρο Πολιτισμού ΠΚΜ στηρίζει για 2η χρονιά τα Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης.
- Τη 30χρονη πορεία της Θεατρικής Ομάδας Συλλόγου Συνδρόμου Down Ελλάδος τιμούν τα 14α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης
-
Τους σπουδαίους θεατρανθώπους Στέφανο Ληναίο και Έλλη Φωτίου τιμούν τα 14α ΘΒΘ
- Η θαυμάσια Χορωδία ΟΤΕ με τον καταξιωμένο μαέστρο Ηρακλή Παναγόπουλο ανοίγει την αυλαία των 14ων ΘΒΘ 2025
- Πρόσκληση προς θεατρόφιλους. Απονείμετε τα Βραβεία Κοινού στην Τελετή Απονομής
- Την αυθεντική δημιουργό Γλυκερία Καλαϊτζή τιμά το Κέντρο Πολιτισμού της ΠΚΜ στα 14α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης
- Τον πολυπράγμονα Γιάννη Βούρο με τη σπουδαία δράση τιμούν τα 14α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης
- Ηρώ Ευθυμίου & Σοφία Κεραμάρη: Δυο ταλαντούχα κορίτσια θα ντύσουν μουσικά τη βραδιά των 14ων ΘΒΘ | Interview
- Με τα ηχοχρώματα των συνθέσεων του Μίκη Θεοδωράκη η Τελετή Απονομής των 14ων ΘΒΘ
- Συνεντεύξεις: Μαίρη Ανδρέου, Γλυκερία Καλαϊτζή, Πέμη Ζούνη, Σπύρος Σαραφιανός,
- Αφιερωμένη στον σπουδαίο θεατράνθρωπο Βασίλη Παπαβασιλείου η Τελετή Απονομής των 14ων ΘΒΘ 2025
- Την υγειονομική κάλυψη των 14ων ΘΒΘ καλύπτει η ομάδα Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας Δήμου Θέρμης
- live η Τελετή Απονομής Βραβείων από το Μύθο 93,4 FM με όλες τις εξελίξεις της μεγάλης βραδιάς
- Πλούσια βραδιά με τιμητικά βραβεία σε Γ. Βούρο, Σ. Ληναίο –Έ. Φωτίου, Γ. Καλαϊτζή και γεμάτο …θεατρίλα η Τελετή Απονομής των 14ων Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης 2025 (ΤΕΛΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)
Συντονιστείτε: Καθημερινές αναφορές, αναλυτικές πληροφορίες για όλα τα επιμέρους της μεγάλης βραδιάς ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΕΔΩ – Facebook event
Tags: #14αΘεατρικάΒραβείαΘεσσαλονίκης2025 #ΘεατρικάΒραβείαΘεσσαλονίκης #ΘΒΘ #14ΘΒΘΒ2025
Οργανωτική Επιτροπή Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης