Πως θα ανεβάσεις μια θεατρική –επιτυχημένη- παράσταση. Γράφει ο ηθοποιός & σκηνοθέτης Ιάκωβος Μυλωνάς.
Ναι καλά τώρα, λες και υπάρχει συνταγή για την επιτυχία. Αν υπήρχε θα την κάνανε όλοι. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν ξέρεις αν μια παράσταση θα έχει επιτυχία ή όχι.
Και δε μιλάμε για καλλιτεχνική επιτυχία, μιλάμε για εισπρακτική επιτυχία. Ένας πραγματικός παραγωγός χέστηκε για την καλλιτεχνική επιτυχία. Ένας πραγματικός παραγωγός θα κοιτάξει τα φράγκα και μόνο τα φράγκα. Βέβαια αυτό από παραγωγή σε παραγωγή διαφέρει αν και όσα λεφτά βάλει ένας παραγωγός το λιγότερο που θα θέλει είναι να μην τα χάσει.
Από κει και πέρα βλέπουμε. Αν πληρωθούν όλοι οι ηθοποιοί και η παραγωγή έρθει στα ίσα της, τότε όσα περισσότερα λεφτά βγούνε παραπάνω τόσο το καλύτερο. Αν βγάλει πολλά παραπάνω τότε μιλάμε για εισπρακτική επιτυχία.
Φυσικά όσοι ασχολούνται με την παραγωγή στο θέατρο θέλουν να βγάλουν χρήματα. Δεν ξεκινάς και λες ας κάνουμε μια θεατρική παραγωγή γιατί έχω κάποια χρήματα για πέταμα. Εκτός βέβαια αν γίνεται ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
Κάνεις μια παραγωγή και θέλεις να βγάλεις λεφτά, τελεία και παύλα. Και δεν αναφέρομαι βέβαια στα ψώνια που βάζουν κάποια λεφτάκια που έχουν μαζέψει και κάνουν μια παραστασούλα για να τους δει η μάνα τους ή να ρίξουν καμιά γκόμενα.
Μιλάω για ανθρώπους που κάνουν συνέχεια παραστάσεις. Άρα για να κάνεις συνέχεια παραστάσεις και δεν έχεις τα φράγκα απ’ τον πατέρα σου όπως κάποιοι πολλοί γνωστοί, ονόματα δε λέμε, πρέπει να βγάζεις κάποιο κέρδος για να μπορείς να ζεις αλλά και να έχεις τα λεφτά για την επόμενη παραγωγή.
Πως μπορείς να το καταφέρεις λοιπόν αυτό; Η εμπειρία μου λέει ότι πρέπει να περικυκλώσεις το στόχο όσο καλύτερα μπορείς. Πρώτα απ’ όλα το έργο είναι το πιο βασικό. Πρέπει να βρεις ένα έργο που τα σπάει. Γι αυτό υπάρχει και μεγάλη μυστικότητα όταν αποφασίζει ένας παραγωγός να κάνει ένα έργο.
Πρέπει να το κατοχυρώσεις το έργο αν έχει δικαιώματα. Αν δεν έχει πρέπει να το κρατήσεις επτασφράγιστο μυστικό για να μη σου κλέψει την ιδέα κάποιος άλλος. Δεν είναι λίγες οι φορές που ανέβηκε το ίδιο έργο από διαφορετικούς θιάσους την ίδια χρονιά.
Φυσικά μπορεί να είναι και σύμπτωση αλλά ένας σωστός παραγωγός δεν αφήνει τίποτα στην τύχη. Ένας σωστός παραγωγός δεν πιστεύει σ’ αυτά. Πιστεύει στη σωστή προετοιμασία με την κάθε λεπτομέρεια απ’ την αρχή.
Έχουμε το έργο λοιπόν. Τώρα μας χρειάζεται ο σκηνοθέτης. Πάντα παίζει ρόλο τι φράγκα υπάρχουν από πίσω για να βρεις ένα σκηνοθέτη της προκοπής. Εκτός βέβαια αν ο σκηνοθέτης και ο παραγωγός είναι το ίδιο πρόσωπο οπότε έχουμε δύο σε ένα.
Αν δεν είναι δύο σε ένα πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός με τον σκηνοθέτη που θα πάρεις. Ένας σκηνοθέτης μπορεί να σου κάνει μια πάρα πολύ μεγάλη επιτυχία αλλά αν έχει εμμονές ή απλά είναι άσχετος, μπορεί να σου κάνει και μια μεγάλη αποτυχία. Προσοχή λοιπόν.
Έχουμε έργο, έχουμε και σκηνοθέτη. Τώρα πρέπει να γίνει το κάστινγκ. Πρέπει να έχουμε καλούς ηθοποιούς. Φυσικά αν είσαι κανονικός παραγωγός δε θα σκεφτείς τόσο αυτό, όσο να είναι τηλεοπτικά γνωστοί οι ηθοποιοί σου γιατί έτσι πιστεύεις ότι θα ‘ρθει περισσότερος κόσμος να τους δει.
Εγώ δεν πιστεύω σ’ αυτό. Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να βρεις τους καλύτερους. Βέβαια οι καλύτεροι θα θέλουν να ‘ρθουν μαζί σου; Ή και να θέλουν να ‘ρθουν, είσαι σίγουρος ότι δεν έχει προλάβει να τους κλείσει κάποιος άλλος; Δεν τα ξέρεις αυτά κι επειδή πάντα πρέπει να παίρνεις αποφάσεις και πολλές φορές και γρήγορες αποφάσεις βρίσκεις όσους πιο πολλούς μπορείς και για κάποιον που δεν μπορεί βρίσκεις κάτι παραπλήσιο.
Ο Βολανάκης έλεγε ότι μερικές φορές του έπαιρνε και δύο χρόνια για να είχε το κάστινγκ που ήθελε. Αν το κατάφερνε όμως αυτό μπορούσε να ανεβάσει παράσταση σε δεκαπέντε μέρες.
Πρέπει να είσαι έτοιμος για όλα πάντως. Έτσι κι αλλιώς ποτέ τα πράγματα δε θα πάνε όπως τα ονειρεύτηκες . Οι ανατροπές καραδοκούν σε κάθε σου βήμα και είναι σίγουρο ότι θα φας πολλές μέχρι να γίνει το εγχείρημα σου.
Πολλές φορές βέβαια οι ανατροπές είναι τόσο σημαντικές που μπορούν να σταματήσουν εντελώς μια παραγωγή. Άλλα τώρα δε μιλάμε γι αυτές τις φορές. Τώρα μιλάμε πως θα φτάσουμε όσο πιο κοντά γίνεται στην επιτυχία.
Έχουμε λοιπόν τον σκηνοθέτη, έχουμε τους ηθοποιούς, πρέπει να έχουμε και τους κατάλληλους συνεργάτες. Μιλάω βέβαια για σκηνογράφο, φωτιστή, ενδυματολόγο, αν χρειάζεται χορογράφο ή κινησιολόγο. Πρέπει να γίνουν σωστές επιλογές αν και πάλι παίζει ρόλο τι χρήματα υπάρχουν στην παραγωγή.
Όταν τα ολοκληρώσουμε όλα αυτά πρέπει να έχουμε και το κατάλληλο θέατρο. Το κατάλληλο θέατρο για μένα είναι το κεντρικό θέατρο, δηλαδή σε κεντρική περιοχή όπου η πρόσβαση να είναι εύκολη και με τα μέσα και με το αμάξι. Ανάλογα με την παραγωγή βρίσκεις μεγάλο θέατρο ή πιο μικρό εξαρτάται απ’ τον προϋπολογισμό που έχεις.
Τα λεφτά πάντα είναι η κινητήρια δύναμη σε μια παραγωγή αλλά και η έξυπνη διάθεση τους είναι ακόμα πιο σημαντική.
Βρίσκεις λοιπόν και το θέατρο που θέλεις αν δεν έχεις δικό σου φυσικά. Μετά πάμε στο κυριότερο απ’ όλα. Στη διαφήμιση.
Πως διαφημίζεις όμως ένα έργο; Βγάζεις αφίσες θα μου πεις. Μπα παρωχημένο. Πες μου έναν που να έχει σταματήσει κάπου για να διαβάσει μια αφίσα. Κανείς. Άρα οι αφίσες δεν είναι πλέον το νούμερο ένα όπως ήταν παλιά.
Βέβαια η αλήθεια είναι ότι βοηθάνε πολύ στην επαρχία και ιδίως το καλοκαίρι. Μπορεί να παίζει ρόλο ότι οι άνθρωποι το καλοκαίρι είναι πιο χαλαροί και μπορεί και δίνουν σημασία σε αφίσες. Πάντως στην Αθήνα δεν τις διαβάζει κανείς άσε που είναι και εκατοντάδες.
Όποτε τι κάνεις; Πως διαφημίζεις το προϊόν σου; Είναι κρίμα να έχεις κάνει όλα τα προηγούμενα βήματα σωστά, να έχουν πετύχει, να έχεις ετοιμάσει μια παραστασάρα και να μην το μάθει κανείς ή μέχρι να το μάθουν από στόμα σε στόμα τα χρέη να σε έχουν φάει οπότε να αναγκαστείς να την κατεβάσεις.
Η διαφήμιση από στόμα σε στόμα κάποτε έπαιζε κάποιο ρόλο αλλά τώρα με την οικονομική κρίση οι άνθρωποι έχουν γίνει πολύ αναβλητικοί. Και να ακούσουν για κάποια πολύ καλή παράσταση θα αργήσουν να πάνε. Και μέχρι να πάνε δεν ξέρουμε αν αυτή η παράσταση θα παίζεται.
Άρα δεν μπορούμε να βασιστούμε ούτε σ’ αυτό πλέον που ήταν και η μόνη ανέξοδη διαφήμιση. Έχουμε μετά ραδιόφωνο, τηλεόραση και διάφορα sites στο ίντερνετ.
Το ραδιόφωνο αν δεν έχεις κάποια συμφωνία γα να μπούνε σα χορηγοί επικοινωνίας πρέπει να τους πληρώνεις με το σποτάκι. Εκεί χρειάζεται προσοχή. Σε ποιο ραδιοφωνικό σταθμό θα βάλεις διαφήμιση, τι ώρες, τι μέρες και προπάντων σε τι κοινό θα απευθυνθείς. Αυτά θα πρέπει να τα μελετήσεις καλά. Εσύ ή αυτοί που σου κάνουν δημόσιες σχέσεις.
Να κάτι βασικό που ξεπήδησε τώρα. Χρειάζεσαι κάποιον που να σου κάνει δημόσιες σχέσεις. Αν και η προσωπική μου γνώμη είναι ότι οι περισσότεροι που ασχολούνται με τις δημόσιες σχέσεις στο θέατρο είναι άχρηστοι, δυστυχώς κάποιον θα πρέπει να έχεις.
Βρες τον καλύτερο ή αν συνεργάζεσαι με κάποιον που σου φέρνει έστω κι ένα ελάχιστο αποτέλεσμα μείνε μ’ αυτόν. Μακάρι να έχεις λεφτά να βάλεις διαφήμιση στην τηλεόραση. Παίζει μεγάλο ρόλο ή αν μπορείς να στείλεις τους ηθοποιούς σου σε όσες περισσότερες εκπομπές μπορείς.
Βέβαια τώρα πια για να πάρουνε έναν ηθοποιό να μιλήσει για τη δουλειά του απ’ τις εκπομπές ζητάνε να παραδεχτεί ότι είναι αλκοολικός ή ότι έχει περάσει κατάθλιψη ή ότι είχε πρόβλημα με τον τζόγο ή οποιοδήποτε άλλο δράμα που νομίζουν πως μπορεί να πουλήσει. Αφού γίνει αυτό στα τελευταία δύο λεπτά τον ρωτάνε και για την παράσταση.
Καλό είναι να έχεις κάποιο κανάλι σα χορηγό επικοινωνίας οπότε να παίζει το τρέιλερ σου συνέχεια. Επίσης τα sites είναι πολύ σημαντικά. Πρέπει να εξασφαλίσεις να κάνουν παρουσίαση την παράσταση σου όσα περισσότερα γίνονται. Αν γραφτούν και καλές κριτικές είναι ένα μεγάλο συν στη διαφήμιση.
Οι καλές κριτικές έρχονται αν αξίζει μια παράσταση ή αν πληρώνεις κάποιους για να γράψουν ή αν έχεις φίλους που θέλουν να σε βοηθήσουν. Όλα μέσα στο παιχνίδι είναι.
Το θέμα είναι πάντως να γεμίσεις με κώλους τα καθίσματα αυτό θέλει ένας σωστός παραγωγός. Άρα η παράσταση πρέπει να ακουστεί όσο περισσότερο γίνεται και με οποιοδήποτε τρόπο γίνεται.
Αν ξεκινήσεις μια παραγωγή έχε στο νου σου αυτά τα βήματα που προανέφερα είναι σίγουρο πως θα σε βοηθήσουν.
Φυσικά όπως είπε και ο Πήτερ Μπρουκ τις πιο πολλές φορές ένα εγχείρημα μας φαίνεται αδύνατο να γίνει αλλά αν το ξεκινήσουμε είναι σίγουρο ότι θα βρούμε κι άλλους στην πορεία με την ίδια τρέλα να μας ακολουθήσουν.
Η επιτυχία θέλει καλή προετοιμασία αλλά και τόλμη. Αν φοβάσαι ή είσαι λιπόψυχος άστο καλύτερα θα φας τα μούτρα σου.
Όπως είπε και ο Χόρχε Μπουκάι, άλλο είναι να ονειρεύεσαι κι άλλο να δεις τι θα κάνεις με τα όνειρά σου.
Σας ευχαριστώ που πλέον επικοινωνείτε μαζί μου και μέσω μέηλ. Να ξέρετε ότι απαντώ σε όλους.
Όποιος θέλει να επικοινωνήσει μαζί μου μπορεί να μου στείλει μέηλ που βρίσκεται στο βιογραφικό μου πιο κάτω ή να αφήσει κάποιο σχόλιο επώνυμα όμως για να μπορώ να απαντήσω. Δυστυχώς τα ανώνυμα σχόλια όπως καταλαβαίνετε, είτε καλά είναι είτε κακά, είναι σαν να μην υπάρχουν.
=================================================================================
Καλοκαιρινές θεατρικές περιοδείες 2017 – ΚΛΙΚ ΕΔΩ
=================================================================================
7α Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης 2017
ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΒΡΑΒΕΙΩΝ – ΔΕΥΤΕΡΑ 19 ΙΟΥΝΙΟΥ 2016
ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΑΙΟΝ
Πρώτες πληροφορίες για τη μεγάλη βραδιά – Προσκλήσεις: ΕΔΩ
=================================================================================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΚΛΙΚ ΕΔΩ
==================================================================================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================================================================
Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης [σελίδα ανακοινώσεων] ΕΔΩ
Facebook page ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό