Audition και θέατρο. Από τη «Στήλη Άλατος» του Ιάκωβου Μυλωνά.
Audition, μετάφραση στα ελληνικά, ακρόαση. Στην καθομιλουμένη λέγεται και γράφεται οντισιόν.
Όταν πήγα στη Νέα Υόρκη σ’ ένα σεμινάριο, το πρώτο πράγμα που μάθαινες ήταν ότι για να σε διαλέξουν σε μια οντισιόν, καλό θα ήταν να εμφανιστείς στην οντισιόν.
Σκέφτηκα πόσα άτομα, απ’ το φόβο τους για την απόρριψη ή το φόβο τους για μια ακόμη στημένη οντισιόν, δεν εμφανιζόντουσαν όταν τους καλούσαν. Μου έκανε εντύπωση βέβαια γιατί εκεί αν κατάφερνες να σε καλέσουν σε μια οντισιόν έκανες πάρτι. Δήλωνε τόσος κόσμος συμμετοχή που και μόνο να σε ξεχωρίσουν για να σε δοκιμάσουν, σήμαινε κάτι. Απ’ την άλλη μεριά κυριαρχούσε όμως και η ιστορία, που σίγουρα δεν ήταν αληθινή, ότι κάποια φορά που ζήτησαν από μια παραγωγή, έναν νάνο κουτσό και μονόφθαλμο, εμφανίστηκαν 2.500 άτομα. Μάλλον ήταν μόνο μια ιστορία για να δείξουν πόσο δύσκολα και πόσο ανταγωνιστικά ήταν τα πράγματα εκεί.
Πάντως κάπου μέσα σου το πιστεύεις όσο ψεύτικη και να είναι η ιστορία αυτή, πάντα φοβάσαι ότι θα πας σε μια οντισιόν και θα είναι 10.000 άτομα. Φυσιολογικό θα μου πεις σε μια πόλη που ζούνε 10.000.000 κάτοικοι και οι μισοί θέλουν να γίνουν ηθοποιοί.
Μη νομίζετε ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά εδώ στην Ελλαδίτσα μας. Γιατί πάει αναλογικά το πράγμα. Οι ηθοποιοί είναι υπεράριθμοι για τις δουλειές που γίνονται εδώ. Ιδίως τις δουλειές που γίνονται με οντισιόν. Φαντάζεσαι να πας σε μια οντισιόν με ελεύθερη συμμετοχή και να βρεις από έξω να περιμένουν 300 άτομα. Ε, δεν είναι και ότι καλύτερο μπορεί να σου συμβεί.
Εντάξει, μη γελιόμαστε, οι περισσότερες δουλειές γίνονται χωρίς να μάθουμε ποτέ αν έγινε καν οντισιόν. Όλα μυστικά, όλα κρυφά, όλα πίσω απ’ το παραβάν. Αλλά και να μάθει κανείς σίγα μην πει. Όσο λιγότερος ο ανταγωνισμός τόσο καλύτερα. Ξέρω πολλές φιλίες ηθοποιών που έχουν χαλάσει γιατί δεν είπε ο ένας στον άλλο για την οντισιόν που πήγε.
Βέβαια το ερώτημα είναι αν γίνονται αξιοκρατικές οντισιόν; Η απάντηση είναι ναι γίνονται, αλλά αυτές είναι πολύ λίγες. Και εσύ όμως πως να το ξέρεις για να πας; Δυστυχώς δεν ξέρεις. Πας σαν το πρόβατο σε σφαγή. Και η απόρριψη έρχεται συνέχεια. ‘’Θέλουμε έναν πιο ψηλό, θέλουμε μια πιο αδύνατη, θέλουμε έναν πιο κοντό, θέλουμε μια πιο όμορφη, θέλουμε μια πιο άσχημη, θέλουμε έναν μελαχρινό, θέλουμε έναν ξανθό.’’ Και μετά κλαις και μετά απογοητεύεσαι και μετά απελπίζεσαι και μετά τα παρατάς γιατί ποτέ δε θέλουν εσένα.
Πως μπορείς όμως να μειώσεις τις πιθανότητες απόρριψης; Πως μπορείς να ξέρεις με άλλα λόγια πότε θα φας το κεφάλι σου; Ωραία, ας πούμε ότι πετύχαμε μία οντισιόν που είναι αξιοκρατική και δεν έχουν δοθεί οι ρόλοι απ’ το τηλέφωνο. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να δεις είναι τι ακριβώς ζητάνε. Τι λέει η αγγελία; Μη ζητάνε μία κοπέλα πάνω από 1.75, μελαχρινή, αδύνατη και πας εσύ που είσαι 1.65 ξανθιά και έχεις και τα κιλάκια σου. Δε φτάνει που δε σε παίρνουν όταν ζητάνε κάποια σαν και σένα, πας να φας επιπλέον κι άλλη απόρριψη;
Η συνεχόμενη απόρριψη ή ο φόβος γι αυτήν, είναι τις περισσότερες φορές και ο λόγος που τα παρατάει κάποιος ηθοποιός. Τώρα θα μου πεις, ωραία τι κάνω; Πως το πολεμάω; Υπάρχει κάποιο φάρμακο; Όχι λοιπόν δεν υπάρχει φάρμακο. Πρέπει να αντέξεις. Πρέπει να σφίξεις τα δόντια και να πας στην επόμενη και στην επόμενη και στην επόμενη. Είπαμε το θέατρο είναι ένας τεράστιος οίκος αντοχής. Και βέβαια μπορεί να χάσεις έναν ρόλο επειδή κάποια πήγε με το σκηνοθέτη. Και βέβαια μπορείς να χάσεις κάποιο ρόλο γιατί πριν πας εσύ χτύπησε το τηλέφωνο του σκηνοθέτη ή του παραγωγού και ήταν κάποιος ‘’σπουδαίος’’ που έστελνε μια δικιά του. Τι θα κάνεις; Θα βάλεις τα κλάματα; Θα βρίσεις; Θα θυμώσεις; Θα τα παρατήσεις; Είναι δικιά σου η ζωή. Ιδίως αν τα παρατήσεις δε θα νοιάξει και κανέναν.
Μη μασάς! Γίνονται και αξιοκρατικές οντισιόν. Μπορεί να είναι λίγες, αλλά γίνονται. Προστάτευσε τον εαυτό σου. Μάθε τι ζητάνε ακριβώς για να μην πας τζάμπα. Πρώτα απ’ όλα διάβασε καλά την αγγελία. Οι περισσότερες λένε τι ακριβώς θέλουν. Αν ζητάνε να στείλεις το βιογραφικό σου με κάποιες φωτογραφίες και σου δίνουν το mail, στείλε όσες φωτογραφίες σου ζητάνε. Μη ζητάνε δύο και στείλεις δέκα. Φαντάσου να το κάνουν 300 άτομα αυτό. Ο υπεύθυνος θα πρέπει να δει 3000 φωτογραφίες. Επαναλαμβάνω στείλε όσες ζητάνε, αλλιώς δε θα κάνεις καλή εντύπωση.
Αν ζητάνε ας πούμε μια φωτογραφία πορτραίτο και μία ολόσωμη στείλε ακριβώς αυτό που ζητάνε. Προς θεού μη στείλεις φωτογραφίες από διακοπές ή από μπαρ ή φωτογραφίες που να μη φαίνεσαι καλά. Είναι απλό, στείλε δύο φωτογραφίες μία που να φαίνεται το πρόσωπο σου και μία που να φαίνεται και το πρόσωπό σου και το σώμα σου. Δεν ξέρω πως αλλιώς να στο πω. Ή μάλλον ξέρω. Ακόμα και στη ζωή σου δώσε αυτά που σου ζητάει ο άλλος όχι παραπάνω. Το παραπάνω πάντα φέρνει μεγάλο μπέρδεμα.
Μάθε τι ζητάνε ακριβώς και εάν ταιριάζεις πήγαινε όσο πιο προετοιμασμένος γίνεται. Δες αν χρειάζεται να ετοιμάσεις κάποιους μονολόγους ή κάποιο τραγούδι και ετοιμάσου. Ετοιμάσου καλά. Κανείς δε θα σκεφτεί το πόσο καλός θα γίνεις στο μέλλον. Θέλουν τον καλύτερο κι αυτός πρέπει να είσαι εσύ. Διάβασε πριν πας, κάνε πρόβες, κάνε πολλές πρόβες. Αν έχεις κάποιο δάσκαλο ή κάποιο φίλο σκηνοθέτη ή τέλος πάντων κάποιον φίλο ηθοποιό ζήτα του να σε δει. Πρέπει να πας όσο γίνεται πιο έτοιμος. Ευκαιρίες θα έχεις. Να είσαι όμως έτοιμος και να τις αδράξεις!
Μην πας σε μια οντισιόν αν δε σ’ έχουν επιλέξει!!! Σε περίπτωση που δεν είσαι σίγουρος αν λάβανε το βιογραφικό σου, στείλε mail για επιβεβαίωση. Θα κάνεις μεγάλο λάθος αν πας κάπου χωρίς να σε έχουν καλέσει. Να φέρεσαι σαν επαγγελματίας. Όταν το κάνεις αυτό, έτσι θα σε βλέπουν και οι άλλοι.
Το επάγγελμα του ηθοποιού είναι πολύ δύσκολο, μην το κάνεις ανέφικτο. Να είσαι καλός με τους συναδέλφους σου, αν μαθαίνεις για μια οντισιόν να το λες στους φίλους σου. Θα δεις η αγάπη και η φιλία ποτέ δεν έχασαν. Ο κόσμος των αξιοκρατικών οντισιόν δε ψάχνει μόνο για τους καλύτερους ηθοποιούς αλλά και για τα καλύτερα παιδιά.
Άλλωστε τι ωφελεί να κερδίσεις όλο τον κόσμο και να χάσεις την ψυχή σου;
Φωτογραφικό υλικό