Ολοκληρώθηκαν στις 20 Αυγούστου οι εργασίες της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Θεάτρου, η οποία ήταν αρμόδια για τις επιχορηγήσεις των επαγγελματικών θεατρικών σχημάτων του ελεύθερου θεάτρου, την καλλιτεχνική περίοδο 2019-2020, σύμφωνα με την προκήρυξη του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, η οποία δημοσιεύθηκε στις 29 Μαρτίου 2019.
Από τις 131 προτάσεις που κατατέθηκαν εμπρόθεσμα, η Επιτροπή προέκρινε 64, με το σκεπτικό όχι της πλήρους κάλυψης του κόστους των παραγωγών, αλλά την μερική τους στήριξη, κυρίως δε εκείνων χωρίς ιδιόκτητη στέγη. Για την λήψη των τελικών αποφάσεων συνυπολογίστηκαν κριτήρια όπως η ολοκληρωμένη και σαφής παρουσίαση του καλλιτεχνικού σκεπτικού αλλά και του προτεινόμενου προϋπολογισμού, ο βαθμός καινοτομίας και το βάθος έρευνας που αντανακλάται στις προτάσεις, η καλλιτεχνική παρουσία και κοινωνική δράση των σχημάτων στο πρόσφατο παρελθόν και η μεταξύ τους ανάπτυξη συμπράξεων και συνεργασιών, καθώς και η στήριξη της ελληνικής δραματουργίας. Το σύνολο του ποσού το οποίο διατέθηκε ήταν €1 εκατομμύριο, μειωμένο κατά €315.000 σε σχέση με την προηγούμενη καλλιτεχνική περίοδο.
Την Επιτροπή απάρτιζαν οι:
– Ειρήνη Μουντράκη, υπεύθυνη Δραματολογίου, Βιβλιοθήκης, Αρχείου & Διεθνών Σχέσεων του Εθνικού Θεάτρου ως Πρόεδρος
– Γρηγόρης Ιωαννίδης, κριτικός θεάτρου, επίκουρος καθηγητής στο ΕΚΠΑ ως Αντιπρόεδρος
– Αντώνης Βολανάκης, εικαστικός
– Γιώργος Μητρόπουλος, δημοσιογράφος
– Αντιγόνη Καράλη, δημοσιογράφος
– Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης
– Σάββας Πατσαλίδης, καθηγητής θεατρολογίας στο ΑΠΘ
Η Υπουργός Πολιτισμού & Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη ευχαριστεί την Επιτροπή, η οποία εργάστηκε αμισθί και σε αντίξοες συνθήκες καθώς μεσολάβησαν οι εκλογές του Ιουλίου. Συνειδητή επιλογή της πολιτικής ηγεσίας ήταν να συνεχίσει η Επιτροπή το έργο της βάσει του πλαισίου που τέθηκε εξαρχής για την καλλιτεχνική περίοδο 2019-2020. Ωστόσο, όπως εξάλλου σημειώνει και η ίδια η Επιτροπή στο εισηγητικό της σημείωμα, στόχος είναι να εξεταστεί ένα νέο σχήμα για την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο, στο πλαίσιο μίας ευρύτερης πολιτιστικής πολιτικής για το ελληνικό θέατρο.
Επιχορηγήσεις θεατρικών σχημάτων του ελευθέρου θεάτρου για την καλλιτεχνική περίοδο 2019-2020.
Α/Α
αιτήματος
|
Επωνυμία Φορέα
|
Αρ. Μητρώου
Φορέα
|
Νόμιμος Εκπρόσωπος Φορέα
|
Παραγωγή
|
Ποσό
Επιχορήγησης
|
1
|
ΟΜΑΔΑ CARTEL ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
|
4265
|
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΠΙΣΜΠΙΚΗΣ
|
ΚΟΚΚΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ
|
30.000,00€
|
2
|
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ODC
|
2020
|
Ελισσάβετ Παπακωνσταντίνου
|
Ίχνη της Αντιγόνης
|
26.000,00€
|
3
|
ΠΛΕΥΣΙΣ χώρος πρ. ανάπτυξης θεατρ. και χορ. εμπειρίας
|
484
|
Κουτρουμπής Αντώνιος
|
Πίσω από την επιφάνεια – Μινιατούρες
|
25.000,00€
|
4
|
vasistas αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία
|
416
|
Χιώτη Αργυρώ
|
ΣΤΑΣΗ 3 (προσωρινός τίτλος)
|
26.000,00€
|
5
|
ΠΥΡ
|
4021
|
ΙΩ ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗ
|
Machinal
|
24.000,00€
|
6
|
Ελληνική Εταιρεία Θεάτρου-
|
448
|
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΠΕΛΩΝΗΣ
|
ΕΝΤΜΟΝΤ
|
25.000,00€
|
7
|
ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
|
1538
|
ΣΚΟΥΡΛΕΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
|
Ερωτόκριτος travel / η γη της ομοιοκαταληξίας
|
23.000,00€
|
8
|
ΕΠΤΑΡΧΕΙΑ
|
4023
|
ΑΡΓΥΡΙΟΣ ΞΑΦΗΣ Α
|
ΕΤΣΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΜΕ
|
23.000,00€
|
9
|
Ομάδα Νάμα
|
610
|
Γεώργιος Χατζηνικολάου
|
Η βασίλισσα της Ομορφιάς από το Ληναίην
|
25.000,00€
|
10
|
ΧΩΡΟΣ-Αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία
|
1100
|
Έλενα Μαυρίδου-Δήμητρα Μαυρίδου-Σίμος Κακάλας
|
Η ΠΤΕΡΥΓΑ
|
25.000,00€
|
11
|
GOO THEATER COMPANY
|
4791
|
ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
|
ΞΑΦΝΙΚΑ ΠΕΡΣΙ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ
|
25.000,00€
|
12
|
4 FRONTAL
|
2034
|
Αθανάσιος Ζερίτης
|
Φτερά Μπεκάτσας
|
20.000,00€
|
13
|
Θίασος Κανιγκούντα Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία
|
534
|
ΜΑΡΙΑ ΜΑΓΚΑΝΑΡΗ
|
Η Νύχτα της Ιγκουάνα
|
21.000,00€
|
14
|
LEAD IN ARTS ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
|
3624
|
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΑΚΟΣ
|
GENTLY DOWN THE STREAM
|
20.000,00€
|
15
|
BLIND SPOT ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
|
373
|
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΤΟΣ
|
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
|
20.000,00€
|
16
|
Θεατρική ομάδα “Σημείο Μηδέν”
|
2007
|
ΣΑΒΒΑΣ ΣΤΡΟΥΜΠΟΣ
|
ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ
|
18.000,00€
|
17
|
ΠΟΛΥΠΛΑΝΗΤΗ ΑΜΚΕ
|
4194
|
Γιολάντα Μαρκοπούλου
|
Λευκός Νάνος (ένα έργο βασισμένο στα Κοσμοκωμικά)
|
20.000,00€
|
18
|
ΞΑΝΘΙΑΣ Α.Μ.Κ.Ε.
|
4140
|
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
|
Ο ΓΑΜΟΣ
|
20.000,00€
|
19
|
ΜΕΚΕΠ ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
|
4394
|
Ανδρονίκη Μακρή
|
Ηρόδοτος Δραματικός: Σαλαμίνα
|
18.000,00€
|
20
|
ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ AngelusNovus
|
4 41
|
Δαμιανός Κωνσταντινίδης
|
ΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΕΤΡΟ
|
18.000,00€
|
21
|
ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΔΡOMΟΣ ΜΕ ΔΕΝΤΡΑ
|
1570
|
ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΝΤΖΟΥΚΗΣ
|
ΜΗΔΕΙΑ ένα τραγούδι
|
10.000,00€
|
22
|
ΑΤΟΝΑΛ ΑΜΚΕ
|
4723
|
Μαραθάκη Σοφία Ειρήνη
|
Ο Λάμπρος
|
18.000,00€
|
23
|
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΘΕΑΤΡΟ Μ.Κ.Ο.
|
4209
|
ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗ
|
Οι Μάρτυρες των Αθηνών
|
18.000,00€
|
24
|
Elephas tiliensis
|
3406
|
Δημήτριος Αγαρτζίδης
|
Σημασία έχει ν’ αγαπάς |
(Αγάπησέ με)
|
18.000,00€
|
25
|
Mind the Gap
|
5317
|
Ανδρονίκη Αβδελιώτη
|
AΝGELS IN AMERICA
|
16.000,00€
|
26
|
Passatempo AMKE
|
4132
|
Γλυκερία Κουκουρίκου
|
Winter Solstice (Χειμερινό Ηλιοστάσιο)
|
14.000,00€
|
27
|
“Μνήμη” Εταιρεία Θεάτρου
|
355
|
Μιχάλης Βιρβιδάκης
|
«Snowflake» του Μάικ Μπάρτλετ (προσωρινός τίτλος)
|
15.000,00€
|
28
|
Αγιούσαγια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία
|
186
|
Μαρκόπουλος Στάθης
|
MECH-ANIMA
|
15.000,00€
|
29
|
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΙΝKAL
|
3836
|
ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΡΑΔΗΣ
|
THE FLICK
|
14.000,00€
|
30
|
ΘΕΑΤΡΟ ΔΩΜΑΤΙΟΥ
|
396
|
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΠΡΟΥΣΚΟΥ
|
ΑΜΛΕΤ
|
15.000,00€
|
31
|
Ομάδα Χρώμα
|
2881
|
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣ
|
Δαίμονες- Μέγας Ιεροεξεταστής
|
15.000,00€
|
32
|
ΝΟΗΤΗ ΓΡΑΜΜΗ
|
462
|
ΟΛΓΑ ΓΟΥΛΗ
|
Η ΦΑΡΣΑ
|
14.000,00€
|
33
|
ΤΕΧΝΗΣ ΟΝΕΙΡΑ ΑΜΚΕ
|
3588
|
ΜΕΡΚΟΥΡΗ ΕΛΛΗ
|
Ιστορίες Φαντασμάτων από την Ιαπωνία – Θεατρική Ομάδα Κωφών “Τρελά Χρώματα”
|
15.000,00€
|
34
|
SPECTRUM AMKE
|
4092
|
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΦΛΑΤΣΟΥΣΗΣ
|
ΟΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ
|
15.000,00€
|
35
|
Zero Gravity Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία
|
4167
|
ΟΛΓΑ ΜΑΡΙΑ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ
|
Το Βρακί
|
15.000,00€
|
36
|
ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΣΗ
|
3943
|
ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΑΔΑΜΑΝΤΙΔΗΣ – ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
|
ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΝΤΖΙ
|
15.000,00€
|
37
|
UBUNTU
|
4018
|
ΑΡΗΣ ΛΑΣΚΟΣ
|
ΥΠΟΘΕΣΗ ΛΑΡΑΜΙ (the Laramie project)
|
15.000,00€
|
38
|
MOMENTUM ACCELERATED EVOLUTION ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
|
4051
|
ΠΑΝΤΑΖΑΡΑΣ ΑΡΓΥΡΙΟΣ
|
This is Not ROMEO & JULIET
|
14.000,00€
|
39
|
Gaff
|
2012
|
Σοφία Καραγιάννη
|
Η Πανούκλα
|
14.000,00€
|
40
|
R.M. LIGHT ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΚΔΟΣΕΩΝ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
|
4208
|
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΥΛΑΚΗΣ
|
WIT (Πνεύμα)
|
13.000,00€
|
41
|
ΟΜΑΖ ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
|
4124
|
Νικόλαος Μαυράκης
|
Ο ήχος του κώδωνος
|
13.000,00€
|
42
|
KART αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία
|
2602
|
Μαρία Ξανθοπουλίδου
|
ΡΙΤΤΕΡ,ΝΤΕΝΕ, ΦΟΣ
|
13.000,00€
|
43
|
ΔΟΛΙΧΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
|
232
|
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΑΡΛΟΟΥ
|
«Δόξα κοινή» από την οδό των Φιλελλήνων
|
12.000,00€
|
44
|
One Plant Production
|
4059
|
Γεώργιος Βαλαής
|
Everybody Dies Young
|
12.000,00€
|
45
|
ΤΟ ΔΙΑΣΗΜΟ ΜΙΚΡΟΥΛΙ ΤΣΙΡΚΟ – ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΜΑΤΩΝ
|
4079
|
ΕΛΕΝΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
|
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΗ ΧΑΝΝΑ
|
12.000,00€
|
46
|
ΠΑΠΑΛΑΝΓΚΙ ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ
|
4043
|
ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
|
Ο ΜΟΣΚΩΒ-ΣΕΛΗΜ
|
10.000,00€
|
47
|
ΕΤΑΙΡΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ “PER-THEATER-FORMANCE” Αστική Μη Κερδοσκοπική
|
875
|
Δημήτριος Τσιάμης
|
Οι Γάμοι Του Ουρανού Και Της Κόλασης
|
12.000,00€
|
48
|
θεατρική ομάδα anima
|
2039
|
Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
|
ΠΙΣΤΗ, ΑΓΑΠΗ, ΕΛΠΙΔΑ
|
12.000,00€
|
49
|
Polus Collective
|
1908
|
ΛΟΥΚΙΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
|
Πολυκατοικία
|
12.000,00€
|
50
|
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΡΑΞΗ
|
503
|
ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
|
ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ
|
12.000,00€
|
51
|
ΚΕΝΤΡΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΑΪΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ – ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟΥ
|
4153
|
ΚΑΜΤΣΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
|
ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ
|
12.000,00€
|
52
|
SQUARE ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ
|
2745
|
ΙΩΑΝΝΑ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ,ΔΑΦΝΗ ΜΑΝΟΥΣΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ
ΛΑΣΠΙΑΣ
|
A ROOM OF ONE’S OWN
|
10.000,00€
|
53
|
Ο ΚΥΒΟΣ
|
3945
|
ΣΚΑΡΜΟΥΤΣΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
|
Blink
|
10.000,00€
|
54
|
ΕΝΑ ΣΥΝ ΕΝΑ ΙΣΟΝ ΕΝΑ
|
4074
|
ΣΑΡΑΦΕΙΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
|
Spoon River ή Η ετοιμόρροπη ένωση των αντιθέτων
|
10.000,00€
|
55
|
ATRIAL Α.Μ.Κ.Ε.
|
4183
|
Γιώργος Κουβαράς και Άννα Μουζάκη
|
ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ | Το θέατρο ως ηθικός θεσμός
|
8.000,00€
|
56
|
The 3rd person theater group
|
4146
|
Ελένη Ζαραφίδου
|
Η Ανταλλαγή
(L Echange)
|
9.000,00€
|
57
|
“Ηθικόν Ακμαιότατον” Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία
|
711
|
Θανάσης Σαράντος
|
Αμερικανός βούβαλος
|
10.000,00€
|
58
|
ΣΥΝ-ΘΗΚΗ Αστική μη κερδοσκοπική Εταιρεία
|
4334
|
ΠΕΤΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
|
Μικρές αλεπούδες
|
10.000,00€
|
59
|
ΘΕATΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΓΕΦΥΡΑ
|
4207
|
ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ
|
ΥΒΟΝΝΗ
|
10.000,00€
|
60
|
Ι. Μακρή-Ν. Διαμαντής και Σία Ετ. Θεάτρου Σημείο
|
147
|
Ιωάννα Μακρή
|
Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος
|
12.000,00€
|
61
|
ΤΑΤΟΥ – Αστική Εταιρεία μη κερδοσκοπική
|
2261
|
Αγγελική Δέδε
|
ΑΝ ΑΡΓΗΣΩ, ΚΟΙΜΗΣΟΥ…
|
8.000,00€
|
62
|
“Ο Θίασος”
|
323
|
Βελούδος Βασίλειος
|
Έρως Ήρως
|
8.000,00€
|
63
|
ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΖΩΝΗ 42
|
3883
|
Ηλίας Μαρούτσης
|
Ιεροί Άνθρωποι
|
8.000,00€
|
64
|
ΘΕΑΤΡΙΝΩΝ ΘΕΑΤΕΣ (εταιρικός Θίασος Ο.Ε.Θ. – Σ.Ε.Η.)
|
1074
|
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΒΑΝΟΣ
|
Το βράδυ που η Μέριλιν πέρασε στη Λεωφόρο των Αστεριών
|
5.000,00€
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
1.000.000,00€
|
Εγκρίνεται
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη
ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ
ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ 2019 – 2020
Η Γνωμοδοτική Επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, η οποία αποτελείται από τους: Ειρήνη Μουντράκη ως Πρόεδρο (θεατρολόγος, υπεύθυνη Δραματολογίου, Βιβλιοθήκης, Αρχείου και Διεθνών Σχέσεων Εθνικού Θεάτρου και δημιουργό Greek Play Project), Γρηγόρη Ιωαννίδη ως Αντιπρόεδρο (κριτικός θεάτρου, επίκουρος καθηγητής Παν.μίου Αθηνών) και τα μέλη Αντώνη Βολανάκη (εικαστικός), Αντιγόνη Καράλη (δημοσιογράφος), Γιώργο Μητρόπουλο (δημοσιογράφος), Σάββα Πατσαλίδη (καθηγητής θεατρολογίας του ΑΠΘ, κριτικός θεάτρου) και Τάκη Τζαμαργιά (σκηνοθέτης, ΕΕΠ Παν.μίου Αθηνών), ως αρμόδια για τις επιχορηγήσεις των Επαγγελματικών θεατρικών σχημάτων του Ελεύθερου Θεάτρου καταθέτει σήμερα, την 1η Αυγούστου 2019, την πρότασή της σύμφωνα με την από 29/3/2019 δημοσιευθείσα προκήρυξη του ΥΠΠΟΑ για το έτος 2019-2020.
Τα αποτελέσματα προέκυψαν μέσα από πολλές συζητήσεις, με τη σύνθεση των επιμέρους αντιθέσεων και των προβληματισμών τους, και με θετική διάθεση. Πρέπει να σημειωθεί ότι η Επιτροπή εργάζεται αμισθί και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στη θεατρική κοινότητα.
Κατατέθηκαν συνολικά 131 εμπρόθεσμες προτάσεις. Το ποσό που είχε στη διάθεσή της ήταν 1.000.000 ευρώ, ποσό μειωμένο από πέρσι κατά 315.000. Η Επιτροπή μελέτησε με μεγάλη προσοχή τις προτάσεις και προέκρινε 64 από αυτές. Σημειώνεται ότι τα προτεινόμενα ποσά δεν στοχεύουν να καλύψουν το συνολικό κόστος της κάθε παραγωγής, αλλά λειτουργούν ως μερική στήριξη των παραγωγών, με προτεραιότητα στην όσο το δυνατόν ικανοποιητικότερη διασφάλιση των καλλιτεχνών.
Βασική προτεραιότητα στη δεδομένη χρονική στιγμή υπήρξε η υποστήριξη των θεατρικών «ομάδων» και κυρίως όσων δεν διαθέτουν δική τους στέγη. Χωρίς να παραγνωρίζει την πολυετή προσφορά σχημάτων και ατόμων, η Επιτροπή θεώρησε πως θα ήταν ευεργετικότερο για το σύνολο, η μείωση του χρηματικού ποσού σε σχήματα που έχουν κατ’ επανάληψη υποστηριχθεί από τον θεσμό -και πλέον έχουν αποδεδειγμένα και εμπορική ανταπόκριση στο κοινό-, προκειμένου να ενισχυθούν νέες φωνές που στερούνται βασικών πόρων για να αναδείξουν τις προτάσεις τους.
Για τη λήψη τελικών αποφάσεων συνέβαλαν πολύ θετικά, όπως άλλωστε και τις προηγούμενες χρονιές, τα εξής:
– Η ολοκληρωμένη και σαφής παρουσίαση του καλλιτεχνικού σκεπτικού των προτάσεων, συμπεριλαμβανομένου και του προϋπολογισμού τους.
– Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα των προηγούμενων παραγωγών των σχημάτων.
– Η σύμπραξη και συνεργασία των σχημάτων.
– Η στήριξη της ελληνικής δραματουργίας.
– Ο αριθμός των θέσεων εργασίας και οι εργασιακές συνθήκες και σχέσεις, όπως διαφαίνονταν στην κατατεθειμένη πρόταση.
– Η κινητικότητα των σχημάτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
– Η πρωτοποριακή, η ερευνητική δουλειά και η ανάπτυξη των εκφραστικών μέσων, όπως και η ποικιλία του καλλιτεχνικού τοπίου της χώρας.
– Η κοινωνική δράση σε ευαίσθητα κοινωνικά σύνολα όπως αποδεικνύεται είτε από την κύρια πρόταση είτε από τις προβλεπόμενες παράλληλες δράσεις.
– Η δραστηριοποίηση και η ενεργός παρουσία των σχημάτων στο πρόσφατο παρελθόν.
Από τη διαδικασία αποκλείστηκαν οι αιτήσεις που δεν παρουσίαζαν ένα πλήρες σκεπτικό καθώς και όσα σχήματα δεν τηρούσαν τις τυπικές προϋποθέσεις όπως αυτές σαφώς διατυπώθηκαν στην προκήρυξη (για παράδειγμα δύο παραγωγές τα τελευταία τρία χρόνια) ή είχαν επιχορηγηθεί και δεν υπήρξαν συνεπή στις δεσμεύσεις τους. Για τη διασταύρωση των δεδομένων έγινε ενδελεχής μελέτη των απολογιστικών στοιχείων, όπως αυτά στάλθηκαν από τους θιάσους, σε αντιπαραβολή με την αρχική τους πρόταση.
Επίσης, δεν χρηματοδοτήθηκαν σχήματα τα οποία δεν διαθέτουν έναν σαφή πυρήνα καλλιτεχνών ή σχήματα που λειτουργούν ως εταιρείες παραγωγής – αν και σαφώς η Επιτροπή αναγνωρίζει την προσφορά τους στο ελληνικό θέατρο.
Ωστόσο, με ανησυχία η Επιτροπή διαπίστωσε πως, παρά το γεγονός ότι βασικά κριτήρια της προκήρυξης υπήρξαν η έμφαση στην έρευνα με νέες σκηνικές και δραματουργικές αναζητήσεις, από τις προτεινόμενες παραγωγές έλειπε, σε μεγάλο αριθμό, η τόλμη και η πρωτοτυπία.
Ταυτόχρονα υπήρξαν και φέτος περιπτώσεις αιτήσεων στις οποίες διαπιστώθηκε αδυναμία τόσο κατά τη σύνταξη όσο και κατά την κατάθεση ενός πλήρους και σαφούς καλλιτεχνικού σκεπτικού το οποίο να μην επικεντρώνεται στην περιληπτική περιγραφή του προτεινόμενου έργου, αλλά στην εναργέστερη αποτύπωση του οράματος για τη σκηνική του ανάπτυξη. Το ίδιο ασαφής ήταν σε πολλές αιτήσεις ο σχεδιασμός της καλλιτεχνικής παραγωγής. Έτσι, δεν ήταν πάντα εύκολο για τη Γνωμοδοτική Επιτροπή να διακρίνει τους καλλιτεχνικούς στόχους ή/και την επαγγελματική οργάνωση που απαιτεί μια προτεινόμενη για επιχορήγηση παραγωγή.
Η Επιτροπή οφείλει να διαπιστώσει για ακόμη μία φορά τον μεγάλο κατακερματισμό των καλλιτεχνικών δυνάμεων στο ελληνικό θέατρο –επαναλαμβάνει την άποψή της πως ένας τέτοιος κατακερματισμός βλάπτει το θέατρό μας μακροπρόθεσμα και πως χρειάζεται να αντιμετωπιστεί ριζικά.
Η Επιτροπή κρίνει πως η απουσία σταθερών σχημάτων με πειραματικό και ερευνητικό προσανατολισμό αποτελεί μείζον ζητούμενο στο θεατρικό γίγνεσθαι, διότι σχετίζεται με τη γενικότερη ανανεωτική πορεία και φυσιογνωμία του θεατρικού χώρου. Ασφαλώς είναι πολύ σημαντική η προσφορά ατόμων, όμως ακόμη πιο σημαντική μπορεί να αποδειχθεί η συλλογική προσπάθεια. Υπ’ αυτήν την έννοια, η Επιτροπή εκτιμά πως το Ελληνικό θέατρο πρέπει να δημιουργήσει τον απαραίτητο χώρο ώστε να ανθίσουν νέοι καλλιτεχνικοί πυρήνες.
Τέλος, η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι είναι σημαντικό οι παραστάσεις των επιχορηγούμενων σχημάτων να μην «συσσωρεύονται» τον μήνα Μάιο, διότι κάτι τέτοιο εμποδίζει τα σχήματα να παρουσιάσουν έναν αξιοσημείωτο αριθμό παραστάσεων.
Τα τρία αυτά χρόνια της θητείας μας ως Επιτροπή Επιχορηγήσεων Επαγγελματικών Θεατρικών Σχημάτων πορευτήκαμε με βάση την πεποίθησή μας ότι η ενίσχυση μέσω των επιχορηγήσεων ενός ικανού αριθμού θιάσων, προσφέρει τη δυνατότητα σε περισσότερους καλλιτέχνες να στηριχθούν, να δημιουργήσουν, να δοκιμαστούν, αλλά και να ανασυντάξουν τις δυνάμεις τους, να αναθεωρήσουν τις προτεραιότητες και να προωθήσουν τους καλλιτεχνικούς τους στόχους. Με αυτόν τον τρόπο η Επιτροπή συνέβαλλε έως τώρα, μέσα σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, στη δίκαιη κατανομή, στην ενίσχυση του θεατρικού τοπίου και στη σταθερότητα της θεατρικής δημιουργίας, θεωρώντας ότι βοήθησε, στο μέτρο του δυνατού, τα σχήματα να στηριχθούν στις δυνάμεις τους, να προσηλωθούν και να εμβαθύνουν στο καλλιτεχνικό τους έργο. Ωστόσο, εκτιμούμε πως από εδώ και στο εξής οφείλουμε να προχωρήσουμε σε ένα νέο σχήμα και στη χάραξη μιας διαφορετικής πολιτιστικής πολιτικής για το ελληνικό θέατρο, η οποία δεν θα εστιάζει μόνο σε παραστάσεις και δημιουργούς, αλλά και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής σκηνής όπως αυτές, πλέον, διαμορφώνονται.
Τα μέλη της Επιτροπής απευθύνουν τις ευχαριστίες τους προς την Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη καθώς και την τέως Υπουργό κα Μυρσίνη Ζορμπά για την εμπιστοσύνη που τους έδειξαν. Ευχαριστούν επίσης θερμά τους αρμόδιους υπάλληλους του Τμήματος Θεάτρου και Χορού, την κα Μαργαρίτα Αλεξομανωλάκη – Προϊσταμένη της ΔΠΚΤ, την κα Άννα Καλαφατάκη – Προϊσταμένη Τμήματος Θεάτρου και Χορού, καθώς και την κα Ευαγγελία Πανταζή για την αμέριστη βοήθεια τους στο έργο της Επιτροπής.
Με Τιμή,
Τα μέλη της Επιτροπής
.
Δείτε & αυτά:
–Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
–Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
–Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
–Κερδίστε προσκλήσεις – Βιβλία, κλικ εδώ.
–Θέατρο Δάσους & Θέατρο Γης 2019: πρόγραμμα εκδηλώσεων, κλικ εδώ.
–Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών: Πρόγραμμα εκδηλώσεων, κλικ εδώ.
-Εδώ Θεσσαλονίκη: Η πολιτιστική ατζέντα του καλοκαιριού 2019, εδώ
–ΝΕΟ Βαλκανική Πλατεία 2019: Πρόγραμμα συναυλιών, κλικ εδώ
–ΝΕΟ «Παρά Θιν΄Αλός»: Πρόγραμμα συναυλιών, κλικ εδώ
Φωτογραφικό υλικό