Η παρούσα ανοιξιάτικη θεατρική Κουλτουροβραδιά (διαβάστε εδώ) ήταν αφιερωμένη σε ένα σκοτεινό ψυχολογικό θρίλερ. Μοιάζει λίγο… «κόντρα»; Κι όμως δεν ήταν, καθώς η μαγεία της γλυκιάς βραδιάς έδεσε αρμονικά με τη θεατρική μαγεία μιας ατμοσφαιρικής, καλοστημένης και καλοπαιγμένης παράστασης, ώστε βγαίνοντας στον αέρα της ανοιξιάτικης νύχτας ένιωθες το «μέσα» σου ενισχυμένο με μια αίσθηση ευεργετικής πληρότητας… Γιατί αυτό το θρίλερ ήταν διαφορετικό, στοχεύοντας κατά βάση στο μυαλό και καθόλου σε ενστικτώδη συναισθήματα σαν του φόβου… Πρόκειται για την παράσταση «Το σπίτι στη λίμνη» του Αυστραλού Aidan Fennessy και σε σκηνοθεσία Κερασίας Σαμαρά, που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αθήναιον, με πρωταγωνιστές την ίδια και τον Αντώνη Φραγκάκη.
Η υπόθεση αφορά στον δικηγόρο Ντέιβιντ που αίφνης βρίσκεται υπό ιατρική παρακολούθηση σε νοσοκομείο χωρίς να αντιλαμβάνεται γιατί, καθώς νιώθει καλά… δίπλα του η ψυχίατρος Άλις του θυμίζει ότι προηγήθηκε ατύχημα, εξ αιτίας του οποίου υπέστη πιθανότατα ένα ιδιαίτερο είδος αμνησίας- αποκαλούμενη «προδρομική»- σύμφωνα με την οποία χάνει την πρόσφατη μνήμη ενώ θυμάται όσα προηγήθηκαν μέχρι το ατύχημα. Είναι όμως έτσι; Αυτό καλείται να ερευνήσει η ψυχίατρος, καθώς το «ατύχημα» αφορά στον μυστηριώδη φόνο της γυναίκας του Ντέιβιντ στο «σπίτι (τους) στη λίμνη» και ο ίδιος ανήκει στους βασικούς υπόπτους, οπότε η γνωμάτευσή της έχει καθοριστική βαρύτητα για την εκδίκαση της υπόθεσης. Στη διάρκεια της ψυχιατρικής έρευνας θα εισχωρήσει στα «άδυτα» του Ντέιβιντ, θα προσπαθήσει να λύσει έναν δύσκολο γρίφο, θα προβεί σε αποκαλύψεις σχετικά με την ερωτική σχέση της γυναίκας του με τον συνεταίρο του, κάποιες στιγμές οι ρόλοι θα αντιστραφούν και θα επεκταθούν στα βαθύτερα «εγώ» και των δύο, μέχρι την βίαιη τελική σύγκρουση με το μυστήριο να πλανάται…
Ένα έργο που θα χαρακτηρίζαμε εμπνευσμένο και ευφυές (+), καθώς συνδυάζει δυνατή αστυνομική πλοκή, μυστήριο και σασπένς, συνεχείς ανατροπές, ψυχολογικές εμβαθύνσεις, διεγερτικά εγκεφαλικά παιχνίδια- ακροβατώντας εξαιρετικά ανάμεσα στο δίπολο «αλήθεια- ψέμα» και τα παραπλανητικά προσωπεία τους. Δύο στέρεα δομημένοι και καθαροί χαρακτήρες επί σκηνής, όπου ο ένας εκπροσωπεί τον νομικό κόσμο των λογικών επιχειρημάτων και η άλλη την βαθιά έρευνα της ψυχής, σε συνδυασμό με δύο άλλα αθέατα- κομβικά πρόσωπα, συνθέτουν ένα πολυμορφικό αλλά σοφά μελετημένο παζλ, με επίκεντρο έναν φόνο πολλαπλών «εκδοχών» και κινήτρων… Σε ένα έργο που εμπλέκονται ο σκοτεινός ποιητής Έντγκαρ Άλαν Πόε, η Αλίκη (Άλις) στη χώρα των θαυμάτων, η αλήθεια και το ψέμα άρρηκτα δεμένες, με απρόβλεπτες εξελίξεις και εντάσεις που κρατούν σταθερά αμείωτο το ενδιαφέρον, χωρίς ούτε στιγμή να «βαραίνουν»… Και αυτό συνιστά μια σπάνια αρετή, καθότι ένα έργο σκοτεινό με όλα τα στοιχεία του θρίλερ στη δομή του, καταφέρνει να ξεπερνά το θυμικό και να κεντρίζει εγκεφαλικά σε ανώτερα επίπεδα.
Το οποίο έτυχε μιας εξαιρετικά εύστοχης σκηνοθετικής μεταχείρισης από την Κερασία Σαμαρά. Χωρίς ιδιαίτερα τερτίπια, αντίθετα με ουσιαστική λιτότητα απέδωσε ατμοσφαιρικά όλο το μυστηριώδες κλίμα, εστιάζοντας στους σύνθετους χαρακτήρες, τις αντιδράσεις τους, τους πολυσήμαντους διαλόγους. Με ελάχιστα και απλά σκηνικά μέσα – ένα γραφείο, μια καρέκλα, ένα σκαμπό κι ένα «ανδρείκελο»- ανέδειξε συμβολικά την αίσθηση εγκλεισμού για τον υπό παρακολούθηση Ντέιβιντ, την αίσθηση «εξουσίας» που απέπνεε η ψυχίατρος, τα πολύπλοκα αδιέξοδα και των δύο, ενώ ο εξαιρετικός χειρισμός των φωτισμών με διαρκείς διακυμάνσεις σε όλη τη διάρκεια και υποβλητικό χαμήλωμα της έντασης στα κατάλληλα σημεία σε συνδυασμό με επίσης υποβλητικό ήχο, υπογράμμισαν με τρόπο υποδειγματικό το σκοτεινό κλίμα και την ψυχολογική ένταση. Με επιπλέον αξιοσημείωτα στοιχεία την ιδανική κλιμάκωση των εξελίξεων, την αβίαστη ροή και ρυθμό που επέτρεπαν στον πυκνό λόγο να «αναπνέει» για την πλήρη κατανόηση, τον εμφανώς δουλεμένο συντονισμό και μεταξύ τους δέσιμο, την εύστοχη κινησιολογία/ κινητικότητα χωρίς τίποτα περιττό, την προσοχή σε μελετημένες λεπτομέρειες, τη φυσική απόδοση των ανατροπών κρατώντας τον θεατή προσηλωμένο.
Με επιπλέον δυνατό σημείο της παράστασης τις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών. Η Κερασία Σαμαρά ως ψυχίατρος Άλις υπήρξε τόσο πειστική και φυσική σε ένα ρόλο θαρρείς κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της, που αν (παρεμπιπτόντως) είχες «ψυχικά προβλήματα» ένιωθες την ανάγκη να κλείσεις την επομένη ραντεβού στο… ιατρείο της! Διότι η εξαιρετική ερμηνεία της απέδωσε όλο το επιστημονικό κύρος, την παγωμένη αποστασιοποίηση, την αυτοπεποίθηση, τη σοβαρότητα της ιατρικής ειδικότητας, αφήνοντας παράλληλα μικρές χαραμάδες για το ευάλωτο ανθρώπινο πρόσωπο, με αξιοθαύμαστο έλεγχο και υπέροχη άρθρωση. Ο Αντώνης Φραγκάκης στον απαιτητικό ρόλο του δικηγόρου Ντέιβιντ, πέρα από τη φυσική γοητεία, κατέθεσε μια επίσης αξιομνημόνευτη ερμηνεία, με πάθος, υποκριτική ωριμότητα, έντονη εκφραστικότητα, ακρίβεια, συναίσθημα, αποδίδοντας πειστικά τις ιδιαίτερες ψυχολογικές διακυμάνσεις και εντάσεις του ρόλου του, με εύστοχα δουλεμένη κινησιολογία και εκφορά του λόγου.
Αν κάτι ελαφρώς μας έλειψε (-) είναι η συμβολή της μουσικής που θα επιθυμούσαμε να τονίσει λίγο πιο «ενεργά» την ατμόσφαιρα. Και επίσης από σκηνοθετικής άποψης, το στιγμιότυπο κατά το οποίο γδύνεται και στη συνέχεια ντύνεται ο Ντέιβιντ ενώ η ψυχίατρος σε καθοριστικό μονόλογο προβαίνει σε αποκαλύψεις- κλειδιά, δημιουργεί εκ των πραγμάτων αντιπερισπασμό σε βάρος του σημαντικού εκείνη τη στιγμή λόγου…
Καταλήγοντας (=) το βέβαιο είναι ότι η συγκεκριμένη παράσταση σε επίπεδο έργου υπηρετεί την κατηγορία «ψυχολογικό θρίλερ» με τον πλέον εμπνευσμένο εγκεφαλικά τρόπο διεγείροντας το μυαλό, ενώ σε επίπεδο σκηνικής απόδοσης αναδεικνύει λιτά, ουσιαστικά και κυρίως ατμοσφαιρικά τη γοητεία και βαθύτερο περιεχόμενο ενός παρόμοιου κειμένου, σε συνδυασμό με αξιοθαύμαστες επαγγελματικές ερμηνείες…
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ:
6,5 ΣΤΑ 10
.
.
————————————————
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 20/9/2017 έως 31/05/2018 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 8α Θεατρικά (Κουλτουρο) Βραβεία Θεσσαλονίκης 2018 που θα πραγματοποιηθούν πρώτο 15νθήμερο Ιουνίου 2018

==========================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΚΛΙΚ ΕΔΩ
=========================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================
Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης [σελίδα ανακοινώσεων] ΕΔΩ
Facebook page ΕΔΩ
==============================
Kάντε like στη σελίδα του Kulturosupa.gr στο facebook και ακολουθήστε μας στο twitter για να βλέπετε πρώτοι όλη την ροή πληροφοριών και να μαθαίνετε όλους τους νέους διαγωνισμούς προσκλήσεων
Φωτογραφικό υλικό