Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Η Κοκκινοσκουφίτσα είναι από τις πιο αγαπημένες φιγούρες των παιδιών και η ιστορία της από τις πιο διαδεδομένες. Και ποιος δεν ξέρει τον κακό λύκο, που επισκέπτεται τη γιαγιά της Κοκκινοσκουφίτσας, την τρώει και μετά ξεγελά την εγγονή της προσποιούμενος ότι είναι η γιαγιά;
Η Φιλιώ, η μικρή μου φίλη, είχε ακούσει πολλές φορές αυτό το παραμύθι και ήταν ήδη εξοικειωμένη με τα πρόσωπα που θα έβλεπε στη σκηνή. Από τις πρώτες της απορίες ήταν πότε θα εμφανιστεί η γιαγιά και λίγο αργότερα αναρωτιόταν γιατί η Κοκκινοσκουφίτσα δεν φορούσε την κόκκινη κουκούλα της. Κι αυτή η τελευταία απορία της προερχόταν από μια εύστοχη επισήμανση που είχε κάνει θυμίζοντας μου πόσο σημαντική είναι η παρατηρητικότητα και πόσο απαραίτητο είναι για ένα παιδί να δίνει σημασία στις λεπτομέρειες χωρίς βέβαια να χάνει την ουσία των πραγμάτων.
Η απορία της θα λυνόταν σχετικά σύντομα καθώς θα έκανε την εμφάνισή της και η γιαγιά αφού πρώτα θα βλέπαμε μια πρωτότυπη και ιδιαίτερη συνεργασία ανάμεσα στο Λύκο και την Κοκκινοσκουφίτσα. Κι όσο αυτοί οι δυο μοιραζόντουσαν ένα μαγικό ταξίδι, τόσο σκεφτόμουν τα μηνύματα που περνούσε αυτή η εκδοχή του παραμυθιού ή μάλλον η συνέχεια αυτής της ιστορίας έτσι όπως παρουσιαζόταν επί σκηνής. Η δύναμη της μετάνοιας και της ανάληψης ευθυνών, η αξία της συγχώρεσης και η αποδοχή του διαφορετικού μερικές μόνο από τις έννοιες που μπορεί ένας γονιός να εξηγήσει στο παιδί του σε επόμενο χρόνο.Και τελικά ο Λύκος κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις και να μετατραπεί στο μυαλό μικρών και μεγάλων θεατών σε ένα ευαίσθητο και φιλικό πλάσμα που κατάλαβε τα λάθη του και αποφάσισε να επενδύσει στη φιλία του με την Κοκκινοσκουφίτσα και να αποδειχθεί βοηθητικός για τη γιαγιά.
Λίγο πριν βγούμε από την αίθουσα και μετά τις καθιερωμένες φωτογραφίες της μικρής μου φίλης με τους ηθοποιούς, σκεφτόμουν ότι ακόμα και οι πιο ‘κακοί’ ρόλοι βιώνονται από κάθε παιδί διαφορετικά και ερμηνεύονται μέσα από τη δική του οπτική. Η Φιλιώ αγκάλιασε με χαρά το Λύκο χωρίς να τον φοβηθεί. Και να σκεφτεί κανείς πως δεν υπάρχει άλλο ζώο που να εμφανίζεται σε παραμύθια έχοντας το ρόλο του κακού και του πονηρού τόσες φορές. Υπάρχουν βέβαια και παραμύθια στα οποία εμφανίζεται ως καλός και γλυκούλης. Προφανώς αυτήν του την εκδοχή είδε και η φίλη μου αγκαλιάζοντας τον και αποθανατίζοντας αυτήν την ιστορική μεταξύ τους συνάντηση που είμαι σίγουρη ότι θα θυμάται για καιρό.
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποια σκηνή ξεχώρισε από όλο το έργο και για ποιο λόγο.
- Ζήτησε από το παιδί σου να θυμηθεί τι ρούχα φορούσαν η Κοκκινοσκουφίτσα και ο Λύκος.
- Ζήτησε από το παιδί σου να περιγράψει τις τρεις αποστολές που είχαν οι δύο πρωταγωνιστές κατά τη διάρκεια του μαγικού τους ταξιδιού.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει σε ποιες άλλες ιστορίες υπάρχει ο Λύκος (π.χ. ‘Ο λύκος και τα 7 κατσικάκια’ ή ‘Ο λύκος και τα τρία γουρουνάκια’).
- Βρες στο διαδίκτυο τραγούδια για το Λύκο και τραγουδήστε τα μαζί.
- Ζήτησε από το παιδί σου να γράψει ένα γράμμα στην Κοκκινοσκουφίτσα. Τι θα της έλεγε; Τι συμβουλές θα της έδινε για να προσέχει περισσότερο;
- Μίλησε με το παιδί σου για την έννοια της συγχώρεσηςδίνοντας το παράδειγμα της γιαγιάς της Κοκκινοσκουφίτσας που πρώτη συγχώρησε το Λύκο και του άνοιξε την πόρτα του σπιτιού της.
- Ζήτησε από το παιδί σου να φτιάξει μια διαφορετική ιστορία με την Κοκκινοσκουφίτσα, το Λύκο, τη γιαγιά και τη μαμά. Τι θα άλλαζε και τι θα κρατούσε ίδιο από την ιστορία που είδε;.
- Φτιάξε με το παιδί σου διάφορες κατασκευές με θέμα την Κοκκινοσκουφίτσα αναζητώντας ιδέες στο διαδίκτυο.
- Ζήτησε από το παιδί σου να ζωγραφίσει κάτι που να συνδέεται με το έργο που είδε.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια πρόταση… σε 15 μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου…