.
Eίδε και σχολιάζει ο Γιώργος Μπαστουνάς.
Η «Θεογονία: η αρχή του κόσμου» αποτελεί το νέο θεατρικό εγχείρημα της έμπειρης στο συγκεκριμένο είδος Σοφίας Σπυράτου, η οποία έχει αναλάβει την σκηνοθεσία και τις χορογραφίες. Η παράσταση, που απευθύνεται σε παιδιά κάθε ηλικίας, βασίζεται στο επικό και συνάμα αφηγηματικό ποίημα του Ησιόδου, το οποίο περιγράφει τη δημιουργία του κόσμου και την καταγωγή των 12 θεών της ελληνικής μυθολογίας.
Αρχικά, στα αρκετά θετικά (+) στοιχεία της παράσταση, ανευρίσκουμε το σκηνικό αυτής. Η σκηνή του κινηματογράφου «Κολοσσαίον» αποτέλεσε τον κατάλληλο χώρο για να φιλοξενήσει αυτή την ιδιόμορφη από άποψη διαμόρφωσης σκηνικού παράσταση. Συγκεκριμένα, η αφήγηση συνοδεύεται από την αποτύπωση στην οθόνη του κινηματογράφου, σε ένα πολύ προηγμένο video art του Νίκου Σούλη με εντυπωσιακές εικόνες και σκηνές, όσων περιγράφονται, που εναλλάσσεται με τις χορογραφίες των συντελεστών. Επί της ουσίας πρόκειται για μία κινηματογραφική – θεατρική παράσταση, η οποία μέσω αυτού του ευρηματικού τεχνάσματος αποδίδει με έξυπνο τρόπο τη δυναμική της αφήγησης.
[Φωτογραφία 1]
Σε δεύτερο επίπεδο, εντυπωσιάζει η απόδοση του Γιώργου Μπλάνα του πρωτότυπου κειμένου του Ησιόδου και η αναπροσαρμογή του σε μία αφήγηση εύληπτη και κατανοητή για τους μικρούς θεατές της παράστασης. Το κείμενο είναι αρκετά προσεγμένο, ώστε να μένει στην ουσία του μύθου και να μην κουράζει με ανούσιες λεπτομέρειες. Η περιγραφή των γεγονότων έχει οριοθετηθεί σωστά, ώστε να δίνεται μία συνολική γεύση του έργου με έμφαση σε κρίσιμα και ενδιαφέροντα σημεία, χωρίς να πλατειάζει από θέμα διάρκειας. Τις εντυπώσεις κλέβει ο Αιμίλιος Χειλάκης, ο οποίος με τη βαθιά και επιβλητική του φωνή, τους κατάλληλους τόνους και τις κρίσιμες παύσεις, χρωματίζει το κείμενο, δημιουργώντας την αίσθηση, ότι διαβάζει ένα παραμύθι. Η αποτύπωση, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, στην οθόνη όσων περιγράφονται, καθιστά ακόμη πιο προσιτή την αφήγηση του μύθου.
.
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι χορογραφίες, οι οποίες είναι χωρισμένες και ενταγμένες σε κρίσιμα σημεία της αφήγησης. Οι ίδιες, άλλοτε συμβατικές και άλλοτε όχι, συνοδεύουν την αφήγηση, προκαλώντας ενθουσιασμό ιδιαίτερα στους μικρούς φίλους, οι οποίοι παρακολουθούν με μεγάλη προσοχή το μύθο να ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια τους. Φυσικά, από την παράσταση δεν λείπουν και τα πιο εντυπωσιακά θεάματα, τα οποία έχουν επιλεχθεί με προφανή σκοπό να προκαλέσουν μία ανάπαυλα στην αφήγηση, να τραβήξουν τα βλέμματα και να δώσουν ένταση σε συγκεκριμένα κομβικά σημεία αυτής. Οι χορευτές,άλλοτε μετεωρίζονται και άλλοτε ισορροπούν σε μία εντυπωσιακή τραμπάλα, που αναπαριστά τις μάχες για την επικράτηση, ίπτανται πάνω από την σκηνή, εμφανίζονται μέσα από το κοινό με την μορφή Κυκλώπων, περπατούν με ξυλοπόδαρα και ακροβατούν, αποσπώντας τα χειροκροτήματα και τα επιφωνήματα των θεατών.
Αξιοπρεπέστατα τα πολλαπλά κοστούμια της παράστασης, τα οποία σε κάθε σχεδόν σκηνή εναλλάσσονται και διατρέχουν τις πολλαπλές μυθολογικές στιγμές. Τέλος, το μουσικό υλικό, που συνοδεύει τις χορογραφίες έχει επιλεχθεί κατάλληλα και συμβάλλει στην απόδοση έντασης για τα περιγραφόμεναγεγονότα, αγωνίας για τις εξελίξεις της πλοκής, γλεντιού για τιςσκηνές νίκης και επικράτησης, αλλά και συγκίνησης για την όλη πορεία του μύθου και την αποτύπωση σημαντικών διδαγμάτων υπό τη μορφή ρήσεων και αποφθεγμάτων.
.
Στα αρνητικά (-) της παράστασης ορισμένες ασυνταξίες σε μερικές χορογραφίες, όχι από έλλειψη ρυθμού, αλλά μάλλον από έλλειψη συντονισμού μεταξύ των χορευτών/ηθοποιών, που αποτέλεσαν ένα μικρό ψεγάδι στο κατά τα άλλα άρτιο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα. Επιπλέον, από το σύνολο της παράστασης έλειψε η απουσία ουσιαστικής διαδραστικότητας των συντελεστών με τους μικρούς θεατές, την οποία φάνηκε να επιζητούν, και παρότι υπήρξε σε μικρές δόσεις, εντούτοις δεν ήταν αρκετή.
Με μια άλλη οπτική η συγκεκριμένη παράσταση θα μπορούσε να φιλοξενηθεί σε κάποιο διαφορετικό άνετο χώρο, για παράδειγμα στις εγκαταστάσεις της ΔΕθ με τη δυνατότητα εκπαιδευτικής επίσκεψης σχολείων καθώς στοχεύει περισσότερο στην επιμόρφωση, παρά σε μια κλασσική παιδική θεατρική παράσταση. Με την ίδια σκέψη, άνετα θα μπορούσε να περιοδεύσει και εκτός των ελληνικών συνόρων.
.
Συνολικά (+), θα λέγαμε, ότι πρόκειται για μία παράσταση, η οποία σέβεται το μύθο, αποτυπώνοντας με διαυγή τρόπο τα γεγονότα, προσφέροντας πέρα από το θέαμα και ένα έντονα διδακτικό στοιχείο, γεμάτο με εικόνες, μουσικές, ρυθμό, ζωντάνια, αποδεικνύοντας, ότι πρόκειται για αναβαθμισμένο παιδικό θέατρο, που δεν απευθύνεται μονάχα σε μικρούς, αλλά και σε μεγάλους θεατές. Είναι μία καλή ευκαιρία για να γνωρίσουν τα παιδιά ένα σημαντικό μυθολογικό κομμάτι με ένα εκσυγχρονισμένο τρόπο, που μένει όμως πιστό στην ελληνική παράδοση.
Βαθμολογία:
6,2/10
.
-k-
.
ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ
«ΘΕΟΓΟΝΙΑ»
Στην αρχή ήταν το χάος. Και από το χάος γεννήθηκε ο κόσμος. Και η σκηνή του κόσμου γέμισε χρώματα, χορό, μουσική. Καμιά θεογονία δεν μπορεί να συγκριθεί με την θεογονία των Ελλήνων.
.
Σκηνοθεσία: Σοφία Σπυράτου
Ερμηνεύουν: Άννα Μανούδη, Μελίνα Ατρείδου, Βαγγέλης Γεωργιάδης, Μάριος Ζαρδαβάς, Ναταλία Μαρτίνη, Αλεξία Παπαδοπούλου, Θοδωρής Ησαϊλίδης, Κωνσταντίνος Φραγκούλης, Ευγενία Ψωμιάδου, Παναγιώτης Ντόβας
.
Ήμερες και ώρες παραστάσεων: κάθε Κυριακή στις 11:30 π.μ.
.
Δείτε & αυτά:
/
Όλες οι νέες παραστάσεις (πρεμιέρες) που θα δοθούν από 15/5/2019 έως 14/05/2020 στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτόματα συμμετέχουν για τα 3 Βραβεία Κοινού καθώς και για τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής στα 10α -επετειακά- Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης 2020.
& αυτά:
–Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
–Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
–Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
–Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
–Κερδίστε προσκλήσεις – Βιβλία, κλικ εδώ.
Ακολουθήστε μας στα social media
Φωτογραφικό υλικό