Iφιγένεια εν Αυλίδι: Στο ερμηνευτικό πάνθεον οι 3 πρωταγωνιστές της παράστασης… Είδαμε & Σχολιάζουμε… (αναλυτικά)
Στο κατάμεστο Θέατρο Κήπου παρακολουθήσαμε (όσο μας επέτρεψαν τα ακραία καιρικά φαινόμενα που έλαβαν χώρα) τη παράσταση “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη-Μανώλη Δούνια και μετάφραση Γιώργου Μπλάνα, σε μια τριήμερη παρουσίαση του έργου στα πλαίσια μιας μεγάλης θερινής περιοδείας.
Λίγα Λόγια για το Έργο: Όταν ο Αγαμέμνονας σκοτώνει το ιερό ελάφι της θεάς Άρτεμις, εκείνη για να τον εκδικηθεί, προκαλεί άπνοια καθηλώνοντας έτσι τον ελληνικό στόλο στην Αυλίδα. Ο μόνος τρόπος για να εξευμενίσει ο Αγαμέμνονας την θεά και να ξεκινήσει ο ελληνικός στρατός για τον Τρωικό πόλεμο είναι να θυσιάσει την κόρη του, Ιφιγένεια. Με το φόβο του στρατού που είναι έτοιμος να εξεγερθεί, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια να έρθει στην Αυλίδα με το πρόσχημα ότι θα την παντρέψει με τον Αχιλλέα. Όταν εκείνη καταφτάνει στο στρατόπεδο μαζί με την μητέρα της Κλυταιμήστρα συνειδητοποιεί ότι τίποτα δεν πρόκειται να σταματήσει τους Έλληνες από το να εκδικηθούν για την αρπαγή της Ωραίας Ελένης και να λεηλατήσουν την Τροία – ούτε καν ο άσκοπος θάνατος ενός παιδιού που δεν έφταιξε σε τίποτα.
“..πως κάποιος άλλος Τεύκρος, ύστερα από χρόνια,
ή κάποιος Αίαντας ή Πρίαμος ή Εκάβη
ή κάποιος άγνωστος, ανώνυμος που ωστόσο
είδε ένα Σκάμαντρο να ξεχειλάει κουφάρια,
δεν το ‘χει μες στη μοίρα του ν’ ακούσει
μαντατοφόρους που έρχουνται να πούνε
πως τόσος πόνος τόση ζωή
πήγαν στην άβυσσο
για ένα πουκάμισο αδειανό για μιαν Ελένη”
Γιώργος Σεφέρης
(+) Σε ένα αρκετά λιτό σκηνικό (Κωνσταντίνος Ζαμάνης) με βασικά στοιχεία τρία υπερυψωμένα βάθρα όπου τοποθετήθηκαν και μετακινούνταν οι τρεις πρωταγωνιστές του έργου, δημιουργήθηκε μια προσωποκεντρική παράσταση εφόσον το κυρίαρχο στοιχείο του έργου ήταν οι ερμηνείες του. Οι ηθοποιοί αναλαμβάνοντας τις εναλλαγές των χαρακτήρων παρέδωσαν έναν πολυμορφικό ερμηνευτικό καμβά καθώς πάνω σε αυτόν υπήρχαν εναλλασσόμενα αντρικά και γυναικεία πρόσωπα-χαρακτήρες. Έτσι λοιπόν η Αθηνά Μαξίμου, ο Αιμίλιος Χειλάκης και η Λένα Παπαληγούρα στάθηκαν επάξια στο έργο που τους ανατέθηκε και παρουσίασαν ερμηνείες αξιώσεων.
Καθηλωτική η Αθηνά Μαξιμου, αξεπέραστη δε στον ρόλο του Μενέλαου, απέδωσε μια άρτια ερμηνεία που αιχμαλώτιζε τα βλέμματα. Ο λόγος της σταθερός και η σωματικότητα της καλλιεργημένη μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας. Η δυναμική της κίνησης των χεριών της πολλές φορές φανέρωνε όλα όσα θα γίνονταν λέξεις και θα προφέρονταν μέσα από τα χείλη της.
Ο Αιμίλιος Χειλάκης αγέρωχος και ερμηνευτικά αρκετά ώριμος ως Αγαμέμνονας, ασταθής όμως ως Αχιλλέας.
Τέλος η Λένα Παπαληγούρα, που συνεχίζει να κάνει μια προσεχτική επιλογή ρόλων αναδεικνύοντας το ταλέντο της, διαμόρφωσε μια Ιφιγένεια σαν ένα άλλο αερικό, λεπτή και διάφανη, με ευαισθησία στη φωνή της και έναν Πρεσβύτη πιο πληθωρικό με κάποιες ερμηνευτικές αδυναμίες όμως.
(–) Σε αντίθεση με τους βασικούς ερμηνευτές που κινήθηκαν στα πλαίσια της μυσταγωγίας, με λευκά προσωπεία, ο χορός αποδόθηκε σύγχρονα με ενδυματολογία που παρέπεμπε αλληγορικά στο σήμερα, χωρίς όμως να καταφέρει να διαμορφώσει ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα. Αυτή η διαφορετικότητα “κλωτσούσε” και οι ερμηνείες που αποτελούσαν το χορό, στη πλειονότητα τους, κρίθηκαν ελλιπείς και αδύναμες χωρίς να κατορθώσουν να εξελίξουν το έργο, κινούμενες στα πλαίσια σχεδόν της καλλιτεχνικής εξαφάνισης.
(+) ‘Eχοντας παρακολουθήσει ξανά τη σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διδύμου Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια, έχουμε αναγνωρίσει ως βασικό στοιχείο αυτής της σκηνοθετικής επιμέλειας, την έντονη σωματικότητα των ηθοποιών. Έτσι και στη συγκεκριμένη παράσταση οι ερμηνευτές δημιούργησαν μία έντονη πλαστικότητα με τις κινήσεις του σώματος τους, εκφράζοντας μέσα από αυτές συναισθήματα και διαθέσεις. Αποτελεί ένα επαναλαμβανόμενο στοιχείο πλέον στο σκηνοθετικό γίγνεσθαι, αλλά όταν αποδοθεί σωστά από τους κατάλληλους ερμηνευτικούς εκφραστές, όπως τη δεδομένη στιγμή, τότε προκύπτει ένα άκρως καλλιτεχνικό και εικαστικό θέαμα.
Η μετάφραση του έργου ανήκει στον Γιώργο Μπλάνα όπου κινήθηκε σε ένα πιο μετριοπαθές πλαίσιο. Φυσικά δεν έλειψε η σύγχρονη ανάγνωση του έργου απλά θα τολμούσαμε να πούμε ότι διαφάνηκε κάπως πιο ανεπαίσθητη.
Η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, με τη παρουσία ενός ακορντεόν πάνω στη σκηνή, για ακόμα μία φορά ταξίδευε αισθήσεις και έντυνε στιγμές της παράστασης με έναν τρόπο αισθαντικό..
Εν κατακλείδι,
Δυστυχώς για τους θεατές εδώ στην Θεσσαλονίκη, στη τρίτη μέρα παρουσίασης της παράστασης, το έργο δεν ολοκληρώθηκε λόγω της σφοδρής καταιγίδας που εκτονώθηκε το βράδυ της Παρασκευής. Μας δόθηκε όμως μια σπουδαία ευκαιρία να βιώσουμε μια συγκλονιστική στιγμή, μία από αυτές τις στιγμές που μόνο η Τέχνη μπορεί να σου χαρίσει, καθώς οι ηθοποιοί, όρθιοι, κάτω από τις ασταμάτητες σταγόνες της βροχής συνέχιζαν να ερμηνεύουν το κείμενο της παράστασης. Και εκείνη τη στιγμή καθώς μας λύτρωνε το νερό, βιώσαμε και εμείς μια στιγμή κάθαρσης, μια στιγμή που αισθανθήκαμε πραγματικά ελεύθεροι…
“Καθόλου δε χαμογελάς. Ούτε κι εγώ. Δεν είναι, βέβαια,
αυτά που λείπουν, αυτά που δε βρήκαμε, -και που, άλλωστε,
δεν περιμέναμε διόλου να τα βρούμε. Είναι ίσως
που λείπουμε εμείς. Επιστρέψαμε λέμε
κι ούτε γνωρίζουμε σχεδόν από πού και πού επιστρέψαμε. Ανάμεσα σε δυο άγνωστα σημεία μετακινούμαστε. Μη σκύβεις το κεφάλι.
Θα φύγουμε κ’ εσύ κ’ εγώ. Δε θα κρατήσει ο ένας τον άλλον.”
αυτά που λείπουν, αυτά που δε βρήκαμε, -και που, άλλωστε,
δεν περιμέναμε διόλου να τα βρούμε. Είναι ίσως
που λείπουμε εμείς. Επιστρέψαμε λέμε
κι ούτε γνωρίζουμε σχεδόν από πού και πού επιστρέψαμε. Ανάμεσα σε δυο άγνωστα σημεία μετακινούμαστε. Μη σκύβεις το κεφάλι.
Θα φύγουμε κ’ εσύ κ’ εγώ. Δε θα κρατήσει ο ένας τον άλλον.”
Η επιστροφή της Ιφιγένειας
Γιάννης Ρίτσος
Βαθμολογία:
6,5/10
Πληροφορίες για τη παράσταση +πρόγραμμα περιοδείας ΕΔΩ
κ
κ
Δείτε & αυτά:
–ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ 2017. Θέατρο, συναυλίες, φεστιβάλ κ.ά. ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ –ΕΔΩ
–Θέατρο Δάσους & Θέατρο Γης 2017: Θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες –ΕΔΩ
–Καλοκαιρινές θεατρικές περιοδείες 2017 – ΕΔΩ
–Καλοκαιρινές Συναυλίες 2017 –ΕΔΩ
–Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα. Πρόγραμμα παραστάσεων –ΕΔΩ
–Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη ΤΩΡΑ – ΕΔΩ
–Σινεμά με Θέα στο Μέγαρο Μουσικής: Πρόγραμμα προβολών – Ταινιών –ΕΔΩ
–ΕΙΔΑΜΕ θεατρικές παραστάσεις & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ –ΕΔΩ
–ΕΙΔΑΜΕ μουσικές συναυλίες & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ –ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό