Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Μόλις έμαθα για αυτήν την παράσταση, αποφάσισα χωρίς δεύτερη σκέψη να τη δω. Είχα πολλά χρόνια, δεκαετίες, να διαβάσω το ομότιτλο βιβλίο και ήθελα πολύ να ‘συναντήσω’ ξανά το Μικρό Πρίγκηπα και να δω τι θα πυροδοτούσε μέσα μου αλλά και στην ψυχή της μικρής Κατερίνας που θα ερχόταν μαζί μου.
Προτού μπω στο θέατρο Αθήναιον ζήτησα να μάθω από τη μικρή μου φίλη τι φανταζόταν να δει σε αυτό το έργο. Εκείνη λοιπόν απάντησε στην ερώτηση, που της έθεσα, με μια νέα ερώτηση: ‘Νέλη υπάρχουν και πρίγκηπες; Εγώ ήξερα μόνο τις πριγκίπισσες και τους βασιλιάδες’. Της απάντησα αβίαστα: ‘Κι όμως, υπάρχουν και πρίγκηπες που έχουν τους βασιλιάδες μπαμπάδες τους. Κάτι μου λέει πάντως πως ο πρίγκηπας που θα συναντήσουμε σήμερα θα είναι διαφορετικός’. Η Κατερίνα έμεινε να με κοιτάζει με απορία. Ίσως να προσπαθούσε να καταλάβει τι εννοούσα. Ίσως πάλι προσπαθούσε να καταλάβει από πού κι ως πού ήξερα ότι αυτός ο πρίγκηπας θα ήταν διαφορετικός. Τον είχα άραγε γνωρίσει πριν από αυτήν;

“Η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο” κάθε δεύτερη Παρασκευή στην Κουλτουρόσουπα
Με αυτές τις σκέψεις αλλά και με μια ανάμνηση μπήκαμε στην αίθουσα. Η ανάμνηση που είχα ήταν από την εποχή που μου χάρισαν αυτό το βιβλίο λέγοντας μου πως τα δικά μου μάτια θα μπορούσαν σίγουρα να δουν τα όμορφα νοήματα που υπήρχαν στις σελίδες του. Το βιβλίο αυτό μου το είχε δωρίσει μία δημοσιογράφος λέγοντας μου πως ήταν το αγαπημένο της. Το είχα διαβάσει μέσα σε λίγη ώρα. Κι ήμουν λίγο πριν τα 30. Τότε πρωτοδιάβασα το ‘Μικρό Πρίγκηπα’, τότε πρωτοήρθα σε επαφή με τα νοήματα αυτής της ιστορίας. Ήμουν πολύ περίεργη για αυτά που θα βίωνα και θα αποκωδικοποιούσα λίγους μήνες πριν τα 55 μου…
Με το που χαμήλωσαν τα φώτα εμφανίστηκε στη σκηνή ο Μικρός Πρίγκηπας και οι άλλοι δυο ηθοποιοί που θα υποδυόντουσαν διαδοχικά διάφορους ρόλους βοηθώντας μας να ταξιδέψουμε μαζί τους ακολουθώντας τον πρωταγωνιστή στις διάφορες στάσεις που έκανε μέχρι να φτάσει στο τέλος της ιστορίας. Αν και μικρός στην ηλικία, συμπεριφερόταν με μεγάλη υπευθυνότητα και ωριμότητα. Δεν είμαι σίγουρη ότι αυτό είναι μόνο πλεονέκτημα, σκέφτηκα. Ένα παιδί είναι από τη φύση του ανώριμο και αυτό σημαίνει πως χρειάζεται να περάσει από διάφορα αναπτυξιακά στάδια μέχρι να φτάσει να σκέφτεται και να εκφράζεται με ώριμο τρόπο. Δεν ξέρω λοιπόν αν θα έπρεπε να χαίρομαι ή να λυπάμαι που ο Μικρός Πρίγκηπας ήταν τόσο ώριμος και αντιμετώπιζε τη ζωή σαν να ήταν ενήλικας. Από την άλλη πάλι θα μπορούσε να συμβολίζει κάλλιστα κάθε ενήλικα που επιθυμεί να ανακαλύψει πράγματα για τη ζωή και τον εαυτό του και αποφασίζει να ταξιδέψει για να μαζέψει γνώσεις και εμπειρίες συναντώντας άλλους ανθρώπους.
Το ταξίδι του Μικρού Πρίγκηπα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον και όπως φάνηκε ωφέλιμο για τον ίδιο αλλά και για όλους εμάς που το παρακολουθούσαμε. Από τις ωραιότερες στιγμές της παράστασης ήταν όταν συνάντησε την αλεπού και συνομίλησε μαζί της μαθαίνοντας τι σημαίνει να δημιουργεί μια σχέση με εγγύτητα και οικειότητα. Τα λόγια αυτού του ζώου ήταν καθοριστικά για να πείσουν τον πρωταγωνιστή να δώσει χρόνο στην αλληλεπίδρασή τους και να επενδύσει συναισθηματικά στη σχέση τους. Μόνο έτσι μπορούν δυο πλάσματα να αναπτύξουν δεσμό μεταξύ τους και να γίνουν φίλοι, σκεφτόμουν. Θέλει χρόνο και προσπάθεια για να κτιστεί μια φιλία. Θέλει χρόνο και ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια για να διατηρηθεί. Η αλεπού δίδασκε με το δικό της μοναδικό τρόπο στο Μικρό Πρίγκηπα την οικειότητα λέγοντας του πως εάν την εξημερώσει, θα γνωρίσει ένα θόρυβο από βήματα που θα είναι διαφορετικός από τους άλλους καθώς τα βήματα αυτά θα την κάνουν να βγει από τη φωλιά της. Του έλεγε μάλιστα πως αν δημιουργήσουν μεταξύ τους κάποιες ευχάριστες συνήθειες, τότε αυτή θα ήταν ευτυχισμένη περιμένοντας τον και την επόμενη μέρα να έρθει. Ακριβώς το ίδιο που συμβαίνει με τη μικρή μου φίλη όταν ξέρει ότι θα βγούμε και με περιμένει από την προηγούμενη μέρα γεμάτη λαχτάρα και χαρά.
Άλλη μια πολύ δυνατή στιγμή, τουλάχιστον για μένα, ήταν όταν ο Μικρός Πρίγκηπας μίλησε στον επιχειρηματία που συνάντησε σε ένα ταξίδι του. Ο επιχειρηματίας αυτός ισχυρίστηκε πως καταπίνοντας ένα χάπι θα μπορούσε κανείς να μη νιώθει την ανάγκη να πιει νερό και αυτό θα σήμαινε ότι θα εξοικονομούσε 53 ολόκληρα λεπτά την εβδομάδα. Τότε ο Μικρός Πρίγκηπας είπε πως αν είχε 53 ολόκληρα λεπτά στη διάθεσή του θα περπατούσε αργά και θα κατευθυνόταν σε μια πηγή για να πιει νερό. Τι σοφός που ήταν! Μια τόσο απλή απάντηση που έκρυβε μέσα της δύναμη και αλήθεια, αλήθεια και δύναμη. Όπως είναι τις περισσότερες φορές οι απαντήσεις των παιδιών, μονολόγησα βλέποντας την Κατερίνα να παρακολουθεί τη μία σκηνή μετά την άλλη και προσπαθώντας να χωρέσει όσο περισσότερες εικόνες μπορούσε στο μυαλουδάκι της.
Βγαίνοντας από το θέατρο τη ρώτησα ποια ήταν η δική της φίλη. Μου είπε το όνομά της. Κι όταν τη ρώτησα γιατί τη θεωρεί φίλη της μου απάντησε ‘Γιατί παίζουμε’. Κι ήταν τότε που έφερα στο μυαλό μου τα λόγια του Ζαν ντε Λα Μπρυγιέρ: «Τα παιδιά δεν ξέρουν ούτε παρελθόν, ούτε μέλλον. Απολαμβάνουν απλά το παρόν, κάτι που πολύ λίγοι από εμάς κάνουν». Αποφάσισα λοιπόν να ακολουθήσω το παράδειγμά της. Να απολαύσω το παρόν χωρίς να νοιάζομαι για το παρελθόν ή το μέλλον. Η πρωινή Κυριακάτικη έξοδος ολοκληρώθηκε με μια υπέροχη βόλτα στην παραλία και υποκύπτοντας στην επιθυμία της για μαλλί της γριάς. Αυτές είναι οι πιο ωραίες απολαύσεις.
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποια σκηνή ξεχώρισε από όλο το έργο και για ποιο λόγο.
- Μίλησε με το παιδί σου για κάθε ρόλο ξεχωριστά (αεροπόρος, βασιλιάς, ματαιόδοξος, μέθυσος, επιχειρηματίας, άνθρωπος που κρατά ένα φανάρι). Εξήγησε του τι έκανε κάθε ρόλος σε αυτήν την ιστορία και μετά ζήτησε του να σου πει πώς ένιωσε το ίδιο για κάθε ρόλο.
- Ζήτησε από το παιδί σου να γράψει ένα γράμμα σε έναν από τους παραπάνω ρόλους. Στο γράμμα αυτό μπορεί να γράψει τις σκέψεις και τα συναισθήματα που έχει ή να διατυπώσει ερωτήσεις.
- Μίλησε με το παιδί σου για το τριαντάφυλλο και ζήτησε του να φτιάξει μια ιστορία με πρωταγωνιστή το ίδιο και το τριαντάφυλλο.
- Μίλησε με το παιδί σου για την αλεπού και ζήτησε του να φτιάξει μια ιστορία με πρωταγωνιστή το ίδιο και την αλεπού.
- Μίλησε με το παιδί σου για την έννοια της φιλίας και της αγάπης εξηγώντας του όσο καλύτερα μπορείς αυτές τις δύο έννοιες χρησιμοποιώντας απλά και κατανοητά παραδείγματα.
- Ζήτησε από το παιδί σου να ζωγραφίσει κάτι που να συνδέεται με το έργο που είδε.
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει τι θα ήθελε να ρωτήσει στο μικρό πρίγκηπα αν τον συναντούσε ξανά και έχοντας δει πλέον το έργο.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια πρόταση… σε 15 μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου
-ΠΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ
“Η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο” κάθε δεύτερη Παρασκευή στην Κουλτουρόσουπα