«Bus και Thess… να μας κάψεις εντελώς τον εγκέφαλο;;;;». Από την «ΟΙΚΟνική πραγματικότητα» της Π. Στασινοπούλου
Ένα έχω να πω: σκεφτόμουν ότι το θέμα «συγκοινωνία Θεσσαλονίκης» το τερμάτισα, το εξάντλησα, δεν πρόκειται να ξανασχοληθώ μαζί του μετά τα κατεβατά που του αφιέρωσα και πήγαινα να… αγιάσω. Να εξομολογηθώ τις αμαρτίες μου για όσα του έχω σύρει, να λάβω συγχώρεση και να βρω τη γαλήνη. Πού να φανταστώ η έρμη ότι ο διάολος καραδοκούσε με στόχο να μη μου επιτρέψει να αγιάσω με τίποτα! Πού να φανταστώ ότι θα ξεφύτρωνε από το πουθενά και θα με προκαλούσε σε σημείο εξάντλησης των ορίων μου! Οπότε αναγκαστικά αναβάλλω το «άγιασμα», γιατί δεν λέει να εξομολογηθώ και να απολυμάνω το στόμα μου και στο καπάκι να το ξαναβρωμίσω με χοντρά μπινελίκια, τα μόνα αρμόζοντα στην περίσταση.
Ο δε «διάολος από το πουθενά» έσκασε μύτη απροειδοποίητα μια ωραία πρωία στην οθόνη μου, με ένα ευφάνταστο λογοπαίγνιο ως τίτλο – σιδηρόδρομο: «Bus και Thess… να μοιραστείς την ιδέα σου για πιο καινοτόμα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη;» Το πρώτο που υπέθεσα από τον τίτλο, ήταν ότι πρόκειται σίγουρα για κάποια τρολιά από ομάδα της πόλης που ειδικεύεται σε χιουμοριστικά χάπενιγκς, αστείες αναρτήσεις κλπ. και είπα «Μπράβο χιούμορ τα παιδιά!» (ειδικά εκείνο το «πιο»), προχωρώντας με μεγάλο ενδιαφέρον στην ανάγνωση για τα περαιτέρω. Και επειδή λένε πολύ σωστά ότι μοιρασμένη χαρά γίνεται διπλή και μοιρασμένος πόνος (και σοκ προσθέτω) γίνεται μισός, προβαίνω αμέσως στη μοιρασιά για να ξαλαφρώσω και θα μου συγχωρήσεις αναγνώστη μου που σου φορτώνω το άλλο μισό, γιατί άνθρωποι είμαστε διάολε και αν δεν κάνουμε πράξη την αλληλεγγύη στα δύσκολα, πότε θα την κάνουμε; Όταν τραγουδάει ο έντεχνος; Παραθέτω λοιπόν αυτούσιο απόσπασμα του ανακοινωθέντος:
«Τον προβληματισμό τους για το μέλλον των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Θεσσαλονίκης αλλά και τις καινοτόμες ιδέες τους θα έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν οι πολίτες της πόλης, στο πλαίσιο ερευνητικού έργου του ΑΠΘ. Στόχος του έργου είναι η βελτίωση των μετακινήσεων στην πόλη, η αύξηση της ελκυστικότητας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και έμμεσα της μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της δημιουργίας ενός φιλικότερου αστικού περιβάλλοντος για όλους, «με ιδέες που προέρχονται από εμάς για εμάς!». Οι οποίες θα κατατίθενται σε μια εύχρηστη πλατφόρμα, θα προβάλλονται, θα σχολιάζονται και θα βελτιώνονται από άλλους χρήστες. Η καλύτερη ιδέα που θα προκύψει από τους πολίτες θα επιβραβευτεί, ενώ όλοι οι συμμετέχοντες, που θα καταθέσουν ιδέες στην πλατφόρμα, θα συμμετέχουν σε κλήρωση δώρου για την επιβράβευση της συμμετοχής τους…
»Η δράση αποτελεί ένα “πείραμα” ενεργοποίησης του κοινού που θα επιτρέψει την εξαγωγή συμπερασμάτων για την αποτελεσματικότητα της μεθόδου του πληθοπορισμού σε ζητήματα αστικής διαχείρισης….Επιπρόσθετα, νέες καινοτόμες ιδέες και λύσεις για τα ΜΜΜ θα προταθούν και θα αξιολογηθούν και μέσω της υλοποίησης εργαστηρίων συμμετοχικού σχεδιασμού (co–creation workshops), όπου ενδιαφερόμενοι φορείς και εμπειρογνώμονες, από πολλούς επιστημονικούς κλάδους, καθώς και εκπρόσωποι της Κοινωνίας των Πολιτών, θα αναπτύξουν και θα εξελίξουν ιδέες που θα βελτιώσουν τα ΜΜΜ.. Οι παραπάνω δράσεις αξιοποίησης μεθόδων συλλογικής ευφυίας (crowdsourcing και εργαστήρια συμμετοχικού σχεδιασμού) εντάσσονται στην υλοποίηση του ερευνητικού έργου, με τίτλο «Συλλογική Καινοτομία για τις Δημόσιες Συγκοινωνίες στις Ευρωπαϊκές Πόλεις (CIPTEC)» που χρηματοδοτείται από την ΕΕ. Το ΑΠΘ, με την Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφοράς και ακαδημαϊκά υπεύθυνο τον Καθηγητή της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Αριστοτέλη Νανιόπουλο, ενεργεί ως συντονιστής εταίρος του Έργου…».
Τώρα που μοιράστηκα το σοκ για προσωρινή ανακούφιση (λέμε τώρα…) και αφού χρειάστηκε να καταναλώσω δυο νεροπότηρα οινοπνεύματος για στανιάρισμα, μπορώ «ψύχραιμα και νηφάλια» να σχολιάσω:
– Καταρχάς την γεμάτη φαντασία, έμπνευση, ευφυΐα, δημιουργικότητα, αποτελεσματικότητα και λοιπά κοσμητικά στη σειρά, μεγαλειώδη ΙΔΕΑτων φαεινών εγκεφάλων! Μια πρωτοπόρα σύλληψη και είναι να αγανακτεί κανείς που τόσα χρόνια έμενε καταχωνιασμένη στα συρτάρια, τη στιγμή που η πόλη δεκαετίες τώρα, στενάζει και βογγάει για το συγκοινωνιακό της. Μα πώς μπορέσατε, ω ανάλγητοι, να μας το κάνετε αυτό και να μας στερήσετε τη λυτρωτική διέξοδο;
– Ένα δεύτερο που με εντυπωσίασε στην εμπνευσμένη παπαρολογία του ακατάσχετου μπλα- μπλα, όπου η «καινοτομία» σε ζώνει απειλητικά από παντού, είναι κάποιες πρωτοπόρες έννοιες σαν τον «πληθοπορισμό» (θα το ψάξω, μήπως κάποιος μας βρίζει) ή τη «συλλογική ευφυΐα» (η ατομική δίνει ρέστα) ή το «συμμετοχικό σχεδιασμό» ( το «συν» σε παραλήρημα), που όσο να ‘ναι προσθέτουν ένα κύρος και μια επιστημονική βαρύτητα στο σοβαροφανές κείμενο, μπας (bus) και καταφέρει να τη γλιτώσει με ελαφρά μειδιάματα, αν και το χάχανο πιέζει ασφυκτικά…
– Το σημείο με την «κλήρωση δώρου», είναι ΟΛΑ τα λεφτά, με όποια έννοια κι αν το δεις! Βέβαια, σοβαρή παράλειψη που δεν αναφέρεται το είδος του δώρου κι αφήνουν τον (στερημένο) υποψήφιο με τις καινοτόμες ιδέες στο απόλυτο σκότος… που εθισμένος από ανάλογες τηλεοπτικές δωρο-παροχές, φαντασιώνεται από μπιτόνια με πετρέλαιο και πακέτα μακαρόνια, μέχρι υαλουρονικά, κολλαγόνα, σαγιονάρες, σκουλαρίκια, πάνες ακράτειας… Αν και κάτι μου λέει ότι ένεκα η θεματολογία, θα κληρωθούν καινοτόμα πατίνια ή καινοτόμα παπούτσια ροδάτα στην κατηγορία των υπερδώρων για τους διακριθέντες και στην κατηγορία της απλής συμμετοχής, μια μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών που όμως λόγω απεργίας του ΟΑΣΘ οι διαδρομές θα περιοριστούν σε κουζίνα- σαλόνι. Ωστόσο θα τη φυλάς ως ενθύμιο της πολύτιμης συμβολής σου σε ένα σπουδαίο έργο με σπουδαίο στόχο!
Κατόπιν τούτων, τίθενται σοβαρότατα ερωτήματα όπως: ΠΌΣΟ σοβαρό μπορεί να είναι ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα σαν το ΑΠΘ, όταν υλοποιεί παρόμοιες γελοιότητες; ΠΟΣΟ φαιδρή μπορεί να είναι η «γαλαντόμα» ΕΕ που πετάει απερίσκεπτα παχυλά κονδύλια για υλοποίηση γελοιοτήτων; ΠΟΣΟ ανεγκέφαλοι μπορεί να είναι οι εγκέφαλοι που σκαρφίστηκαν αυτές τις ανούσιες αηδίες, σπαταλώντας χρόνο και χρήμα για διαδικτυακά «παιχνιδάκια» αργόσχολων… αγνοώντας άπειρες μελέτες και προτάσεις επί χρόνια, ειδικών και φορέων για το πολύπαθο συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης,,, προκαλώντας κατάμουτρα και χυδαία τους κατοίκους της συμπρωτεύουσας που βιώνουν μια δεκαετία το αίσχος του μετρό- φάντασμα και κρέμονται απελπισμένοι από το μονοπώλιο ενός ΟΑΣΘ, κάνοντας τάματα μη τυχόν και απεργήσει και ακινητοποιηθούν πλήρως. ΜΑ ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΕΣΤΕ, όλοι εσείς οι ανευθυνο- υπεύθυνοι επιτέλους; Που φθάσατε μέχρι το έσχατο σημείο ξεφτίλας και πρόκλησης, να μοστράρετε πανηγυρικά στη ΔΕΘ το μελλούμενο (στον άλλο αιώνα που ούτε…) βαγόνι του μετρό! Και δεν βρέθηκε κανείς απελπισμένος με ένα «πανηγυρικό» μπουρλότο να το κάνει φλαμπέ με σως αχρείων!
Και σαν να μη φτάνει ο χυδαίος εμπαιγμός που ΠΡΟΣΒΑΛΛΕΙ για χρόνια τη συμπρωτεύουσα στο θέμα του συγκοινωνιακού, σαν να μη φτάνει ο πακτωλός χρημάτων που πετάχτηκαν αλογιστα επί δεκαετίες σε ανεφάρμοστες μελέτες «ημέτερων» για υποθαλάσσιες αρτηρίες, θαλάσσιες συγκοινωνίες, τραμ, τελεφερίκ, μετρό, αναβάθμιση αστικών λεωφορείων και πάει λέγοντας, σαν να μη φτάνει που μετά από όλα αυτά απομείναμε στην εκ βάθρων σκαμμένη πόλη με άδειες τρύπες 12 χρόνια και έναν ταλαίπωρο κουτσουρεμένο ΟΑΣΘ- κυρίαρχο αφέντη… έρχεστε τώρα με τη γελοία «δράση» ως καλοπληρωμένο ευρωπαϊκό πακέτο, να ροκανίσετε μπόλικο ακόμα χρόνο με διαδικτυακές ατέρμονες συζητήσεις, σχολιάκα, κουβεντούλες, αστειάκια, δωράκια, διότι η καινοτομία θέλει το χαβαλέ της! Και η «συλλογική ευφυΐα» με την ανικανότητα των άχρηστων, επίσης! Έτσι, για να περνούν πιο ευχάριστα τα ανώφελα χρόνια. Και βέβαια ο χαβαλές θέλει απαραιτήτως σοβαροφανές μασκάρεμα κουλτουριάρικου τύπου, μη μας πάρουν πρέφα (και με τις πέτρες) τίποτα αγανακτισμένοι…. Με την ησυχία σας την «πλατφόρμα», καλή απόλαυση κι αν ξεμείνετε από καινοτόμες ιδέες.. «Βus και Thess» να βάλω ένα χεράκι; Με ανοιχτή παλάμη και τεντωμένα δάχτυλα, αν δε σε πειράζει…
ΥΓ: Τώρα που το καλοσκέφτομαι, λέω την επόμενη φορά να καταθέσω κάποιες «καινοτομίες» για ΜΜΜ να βρίσκονται… ένα δωράκι- οποιοδήποτε δεν θα με χάλαγε, άσε και το φαν της υπόθεσης.
—————————————————————————————————————————————————————————
#Κουλτουρόσουπα #kulturosupa #ΠλανήτηςΓη #ΟικονικηΠραγματικότητα #ΠίτσαΣτασινοπούλου #BusΚαιThess #ΑΠΘ #ΕυρωπαϊκόΠρόγραμμα #ΣυγκοινωνιακόΘεσσαλονίκη #CIPTEC
Φωτογραφικό υλικό