Γράφει ο #ΙωάννηςΚυφωνίδης για την #Κουλτουρόσουπα.
Με το επίθετο ¨γυμνός¨ εννοούμε το σώμα ή μέρος του που δεν το καλύπτουν ρούχα ή που δε φορά αρκετά ρούχα ή έχει ντυθεί προκλητικά ενώ με το μεταφορικό όρο γυμνή αλήθεια εννοούμε την αλήθεια που παρουσιάζεται όπως πραγματικά είναι, χωρίς στολίδια. Ως σώμα αποτελεί πηγή έμπνευσης για διάφορες μορφές τέχνης.
Πίνακες ζωγραφικής, εικόνες με κοσμήματα, χάλκινα αγαλματίδια, ανατομικές μελέτες, φωτογραφίες, σκηνές μυθοπλασίας σε ταινίες και παραστάσεις.
Καλλιτέχνες ανά τους αιώνες κατηγορήθηκαν, αφορίστηκαν, περιθωριοποιήθηκαν εξαιτίας της χρήσης του στα θέματα τους αλλά παράλληλα κέρδισαν το θαυμασμό, την αποδοχή και τη λατρεία του κόσμου για τα έργα τους.
Στην αρχαιότητα το ανθρώπινο σώμα θεωρούνταν θεού έργο και η έννοια του γυμνού όπως την ξέρουμε σήμερα δεν υπήρχε. Γι’ αυτό, η προσπάθεια να το αναπαραστήσει κανείς σε όλο του το μεγαλείο και την τελειότητα, ήταν αυτοσκοπός και ευχής έργον.
Φέτος συμπληρώνονται 107 χρόνια από μια έκθεση ζωγραφικής του Ιταλού καλλιτέχνη Αμεντέο Μοντιλιάνι στην γκαλερί Berthe Weill στο Παρίσι. Η έκθεση, που παρουσίαζε μια σειρά από γυμνά έργα, ήταν υπερβολική για κάποιους και έκλεισε μέσα σε λίγες ώρες από τα εγκαίνιά της. Ο επίτροπος της αστυνομίας εκείνη την εποχή είχε προσβληθεί από την απεικόνιση τριχοφυΐας.
Για ορισμένους εικαστικούς το γυμνό ήταν άλμα, ενώ σε περιόδους Αναγέννησης και Διαφωτισμού είχε συνδεθεί με τη γενικότερη πνευματική ανάπτυξη.
Κανένας καλλιτέχνης δεν έχει αποτυπώσει μέχρι τώρα τόσο σαγηνευτικά το γυναικείο γυμνό όσο ο αναγεννησιακός Ιταλός ζωγράφος Τιτσιάνο Βετσέλλιo. Η εκθαμβωτική Αφrοδίτη είναι μια ερωμένη που δείχνει τη γυμνή ομορφιά της, και αποδέκτης της εμφάνισής της είναι όποιος τυχαίνει να κάθεται μπροστά στον πίνακα
Σε εποχές που το ανδρικό γυμνό θεωρούνταν ανήθικο και διωκόταν ποινικά, ο Τζιμ Φρεντς τόλμησε να αντιτείνει ότι το ανδρικό σώμα πρέπει να αναδεικνύεται και όχι να λογοκρίνεται και αφιέρωσε την καριέρα του στο να κάνει «πανέμορφους άντρες να δείχνουν ακόμα πιο εντυπωσιακοί».
Στη διάρκεια πέντε δεκαετιών, ο Αμερικανός φωτογράφος, γραφίστας, κινηματογραφιστής και εκδότης Τζιμ Φρεντς (1932-2017) κατάφερε να βάλει την ανδρική erotica στο πάνθεον της τέχνης, μέσα από τη δουλειά του στο COLT Studio, την πιο επιτυχημένη εταιρεία φωτογραφιών ανδρικού γυμνού στην Αμερική.
Ως γυμνισμός και κοινωνική γυμνότητα πάντως ορίζεται γενικά η πρακτική της έκθεσης του γυμνού σώματος. Οι όροι naturism και γυμνισμός γενικά επίσης σημαίνουν ότι οι δραστηριότητες γίνονται σε μη σεξουαλικά ή οικογενειακά πλαίσια. Η χρήση και ο καθορισμός αυτών των όρων ποικίλλουν γεωγραφικά και ιστορικά. Προς το παρόν, στόχος είναι η δημιουργία ενός άρθρου απαριθμώντας την ιστορική χρήση των όρων naturism και γυμνισμού και πώς διαφέρουν μεταξύ των διαφορετικών πολιτισμών, των χωρών, και των χρονικών διαστημάτων στην ιστορία.Ένα κέντρο γυμνιστών (λέσχη, θέρετρο ή άλλη εγκατάσταση) είναι μια θέση όπου η γυμνότητα επιτρέπεται ανοιχτά.
Οι γυμνιστές πιστεύουν ότι το γυμνό ανθρώπινο σώμα πρέπει να είναι αποδεκτό, να είναι σεβαστό και να το χαιρόμαστε. Πιστεύουν ότι η θέα του γυμνού σώματος δεν είναι ντροπή, δεν διαφθείρει, δεν είναι υποτιμητική ή επικίνδυνη. Δεν θεωρούν ότι η συνεύρεση γυμνών ανθρώπων είναι κάτι ανήθικο ή σεξουαλικό. Πιστεύουν ότι η γύμνια είναι μία υγιής φυσική κατάσταση, ότι η γύμνια είναι η πιο αγνή μας κατάσταση μια και έχουμε γεννηθεί γυμνοί.
Το μοντέρνο κίνημα του γυμνισμού είναι μια αναβίωση αρχαίων εθίμων που ήταν κυρίαρχα σε μεγάλο μέρος του κόσμου. Ακόμα και οι Εσκιμώοι πήγαιναν γυμνοί στα ιγκλού τους. Την σημερινή εποχή μόνο μερικές απομονωμένες φυλές συνεχίζουν την πρακτική της γύμνιας με λίγα ή ακόμα και καθόλου ρούχα. Υπάρχουν τέτοιες κοινότητες στον Αμαζόνιο, στην υποσαχάρια Αφρική και στη Νέα Γουινέα.
Ο γυμνισμός δεν πρέπει να συγχέεται με την επιθυμία κάποιου να δει άλλους γυμνούς για σεξουαλικούς λόγους (ηδονοβλεψίας) ή με την επιθυμία κάποιου να τον δουν γυμνό για σεξουαλικούς λόγους (επιδειξίας).
Αυθεντικά και ετυμολογικά γυμνό είναι και το ημιορεινό χωριό Γυμνό Αργολίδας . .
Βρίσκεται κτισμένο σε υψόμετρο 430 μέτρων στους δυτικούς πρόποδες του όρους Φαρμακά, μέσα σε μία μικρή κοιλάδα που οδηγεί προς το Λεόντιο και την Νεμέα. Διοικητικά αποτελεί την έδρα της κοινότητας Γυμνού της δημοτικής ενότητας Λυρκείας του δήμου Άργους – Μυκηνών της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Στην απογραφή του 2011 καταγράφτηκαν 306 μόνιμοι κάτοικοι στο χωριό.
Οι κάτοικοι του χωριού ασχολούνται κυρίως με την αμπελουργία που εξαιτίας της γειτνίασης με την περιοχή της Νεμέας αποτελεί τμήμα της αμπελουργικής της ζώνης. Στην περιοχή δραστηριοποιούνται πλέον αρκετά τυποποιητήρια κρασιού. Άλλες ασχολίες αποτελούν η ελαιοκομία και η κτηνοτροφία. Κατά τον ίδιο τρόπο γυμνό είναι το «Γυμνόν», ημιορεινή κωμόπολη του Δήμου Ερέτριας, στους πρόποδες του ευβοϊκού Όλυμπου και σε υψόμετρο 135 μέτρων. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011, ο πληθυσμός του ανέρχεται σε 2.008 κατοίκους. Το χωριό φέρεται να οφείλει την ονομασία του στην εγκατάσταση των Αθηναίων Γυμνών ή Γυμνιτών, κατά το 442 π.Χ στην εκστρατεία των Αθηναίων κατά της Ερέτριας. Αποτελεί χειμερινό προορισμό με πλούσιο προϊστορικό αρχαιολογικό ενδιαφέρον.