Είδε και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα η Μαρία Γρηγοριάδου
Πανηγυρικά άνοιξε τη φετινή σεζόν η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο Μέγαρο Μουσικής την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου με εξέχοντες καλεσμένους και έργα των μεγάλων Ρώσων συνθετών. Η αγαπημένη ορχήστρα της πόλης μας επέστρεψε με ένα εντυπωσιακό ξεκίνημα δημιουργώντας υψηλές προσδοκίες για ακόμα μια σεζόν.
Η ορχήστρα μαζί με δύο εξαιρετικούς καλεσμένους, τη μόλις δεκαέξι ετών πιανίστα Άννα Αβραμίδου και τον καταξιωμένο μαέστρο Έκτορα Ταρτανήσυνεπήρε για περίπου δύο ώρες το κοινό με έργα των Σοστακόβιτς, Τσαϊκόφσκι και Προκόφιεφ. Νέα σεζόν, νέο ξεκίνημα, νεαροί συντελεστές, κάποιες καινούργιες καινοτομίες επί σκηνής έδωσαν έναν αέρα ανανέωσης και το κοινό παρακολούθησε με ιδιαίτερη προσήλωση κι ενθουσιασμό ό,τι είχε ετοιμάσει για τη βραδιά η ΚΟΘ.
Λίγο πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ Σίμος Παπάναςμας ενημέρωσε για την καινοτομία που εισήχθη φέτος στη αίθουσα Φίλων της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής για να ενισχύσει και να αναδείξει τον ήχο της Ορχήστρας όταν αυτή παίζει στη μισή σκηνή, καθώς είναι δύσκολο να ανοίγει ολόκληρη με όλο το υπόβαθρο σε κάθε συναυλία. Μικροί ηχητικοί ενισχυτές που θα μετατρέπουν ελαφρώς τον ήχο για να τον κάνουν να μοιάζει σαν να παράγεται σε έναν μεγαλύτερο χώρο με καλύτερη αντήχηση βρίσκονταν σε κάποια σημεία της σκηνής. Βέβαια αυτοί οι ενισχυτές μετέδιδαν κάθε λεπτομέρεια της ορχήστρας αλλά δυνάμωναν αρκετά τον ήχο σε κάποιες στιγμές που λίγο χανόταν η αίσθηση της φυσικότητας του ήχου που έχει μια ζωντανή ορχήστρα στο χώρο του Μεγάρου.
Το ρεπερτόριο της βραδιάς ήταν αφιερωμένο στη μεγάλη σχολή των Ρώσων συνθετών, των ρομαντικών, των μελωδιστών, των αυτοκρατορικών αυτών συνθετών με τα επιβλητικά τους έργα. Η «Εορταστική Εισαγωγή» του ΝτμίτριΣοστακόβιτς, ένα έργο χαριτωμένο αλλά και μεγαλοπρεπές, με ένα παιχνιδιάρικο ύφος ανάμεσα στα έγχορδα και τα πνευστά έδωσε την απαραίτητη ζωντάνια κι εορταστική διάθεση που αρμόζει σε μια έναρξη. Το «Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.1» του ΠιότρΊλιτς Τσαϊκόφσκι, ένα από τα γνωστότερα έργα του συνθέτη, μας καθήλωσε με το πάντρεμα του μελωδικού του στυλ με την επίδραση των Γερμανών συνθετών, με το μεγαλοπρεπές ύφος του και με τους εντυπωσιακούς μουσικούς διαλόγους μεταξύ της ορχήστρας και του πιάνου. Πρωταγωνίστρια αυτού του έργου ήταν η δεκαεξάχρονη Κύπρια πιανίστρια Άννα Αβραμίδου η οποία έκλεψε την παράσταση, παρά το νεαρό της ηλικίας της, με το αστείρευτο ταλέντο της και την βαθιά συναισθηματική ερμηνεία της , γι’ αυτό κι έλαβε το παρατεταμένο δυνατό χειροκρότημα του κοινού. Ως ευχαριστήριο δώρο η νεαρή βιρτουόζος χάρισε στους θεατές ένα επιπλέον κομμάτι κι έπαιξε μια σπουδή του Ραχμάνινοφ.
Η βραδιά έκλεισε με το μπαλέτο του Σεργκέι Προκόφιεφ «Ρωμαίος και Ιουλιέτα , σουίτα αρ.2». Σε αυτό το κομμάτι ο συνθέτης καταπιάνεται με τα πρόσωπα και προσπαθεί να αποδώσει μουσικά τα χαρακτηριστικά τους μέσα από τις μουσικές αντιπαραθέσεις. Οι Μοντέγοι και οι Καπουλέτοι, οι δύο εχθρικές οικογένειες που η αντιπαλότητά τους στέρησε τη ζωή από τα ερωτευμένα παιδιά τους, ο Ρωμαίος που αποχωρίζεται την αγαπημένη του Ιουλιέτα, που θρηνεί στον τάφο της κι αποφασίζει να πεθάνει μαζί της, ο μοναχός Λαυρέντιος μια φωτεινή κι αισιόδοξη προσωπικότητα που αποκαθιστά την ηρεμία στο όλο έργο αλλά και χοροί κοριτσιών που εμπλουτίζουν μελωδικά την εξέλιξη της ιστορίας και προσδίδουν μερικές χαρούμενες νότες στο δράμα των δύο νέων.
Όλα αυτά εξελίσσονταν κάτω από την μπακέτα του Έκτορα Ταρτανή, ο οποίος συντόνισε με την επιβλητική του παρουσία όλους τους μουσικούς και μετέδωσε με ζωντάνια το ύφος των Ρώσων δημιουργών. Η Κρατική Όρχηστρα Θεσσαλονίκης με τον άρτιο επαγγελματισμό της μας μετέφερε στην Αυτοκρατορική Ρωσία, στην Επαναστατημένη Ρωσία αλλά και στη ρομαντική πλευρά των δημιουργών της με όμορφες μελωδίες, έντονα συναισθήματα, οξείς αλλά και γλυκούς ήχους. Στο τέλος το κοινό δεν έκρυψε την ικανοποίησή του χαρίζοντας το πιο ζεστό του χειροκρότημα σε όλους όσους εργάστηκαν γι’ αυτό το αποτέλεσμα.’
Συμπερασματικά, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης άνοιξε τη νέα σεζόν δίνοντας ένα δείγμα των δυνατοτήτων της σε μια βραδιά απαιτητικών έργων και πολλών συναισθημάτων. Ένα ξεκίνημα που δεν μπορεί παρά να μας δημιουργήσει προσδοκίες για αυτά που θα δούμε και που θα ακούσουμε φέτος από την ΚΟΘ.
Πηγή φωτογραφιών ΚΟΘ