Τα ΣΥΝ[+]
και τα ΠΛΗΝ[-]
του 54ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
[λίστα].
Αρχής εξ αρχής να πούμε ότι ήταν ένα ήσυχο έως αδιάφορο Φεστιβάλ Κινηματογράφου σε όλες τις θεματικές και σε όλα τα επιμέρους του. Ηδη το έχουμε -σχεδόν-ξεχάσαει..
Και αυτή είναι η καθιερωμένη πια λίστα με τα
θετικά [+]
και αρνητικά [-]
του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2013.
Τα ΚΑΛΑ[+]…
-Η έναρξη του 54ου ΦΚΘ…
Με σοβαρή [φιρμάτη] παρουσία, αλλά και με εντυπωσιακή ταινία.
-Ο σχεδόν μυθικός αμερικανός σκηνοθέτης Τζιμ Τζάρμους…
Μπορεί να ήρθε γιατί είχε δεσμευτεί από τον Έλληνα χρηματοδότη του να παραστεί στο φεστιβάλ, αλλά κάθε άλλο τυπική ήταν η παρουσία του. Σεμνός, σοβαρός έως και ντροπαλός θα λέγαμε, ανέβηκε στο βήμα του Ολύμπιον και ευχαρίστησε τον «νονό» Ειπίδη, άλλο τόσο και το κοινό του που τον αποθέωσε, στο σύντομο με περιεχόμενο λόγο του.
Την επόμενη ημέρα έδωσε μια εφ όλης της ύλης συνέντευξη τύπου ξεδιπλώνοντας τα χαρακτηριστικά του όπως ακριβώς είναι και οι ταινίες του. Ιδιαίτερες, ξεχωριστές, ποιοτικές. Μετά μας έφυγε… Θα τον θυμόμαστε για πάντα…
-Η ταινια έναρξης…
Να μας λέγανε ότι ο Τζάρμους γύρισε ταινία με βρικόλακες δεν θα το πιστεύαμε. Όταν όμως είδαμε το «Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί», και πρόκειται όντως για ένα ζευγάρι βρικολάκων, μείναμε με το στόμα ανοιχτό. Γιατί απλά μας εντυπωσίασε. Άμα είναι ο άνθρωπος αληθινός καλλιτέχνης και τα Στρουμφάκια να σκηνοθετούσε [λέμε τώρα], θα τα έκανε αγνώριστα…
Προσκυνούμε.
-Ένας υπέροχος, θαυμάσιος καιρός…
Που ο ήλιος ήταν μόνιμα [και με διάρκεια] πάνω από τα κεφάλια μας, η θερμοκρασία εξαιρετική, η υγρασία επίσης εξαιρετική [δεν θέλετε να ξέρετε τι σημαίνει υγρασία στην Θεσσαλονίκη] και τέλος δεν μας έβρεξε καθόλου κάνοντας τις διαδρομές μας, σπίτι – Ολύμπιον –λιμάνι και επιστροφή, ακόμα πιο ευχάριστες…
-Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Αβρανάς…
Πολυσυζητημένο πρόσωπο και ανάρπαστος… Δεν τον έβρισκες πουθενά… Και το φεστιβάλ το «τίμησε» δεόντως. Τον έκανε εξώφυλλο, του έδωσε Κυριακάτικη βραδινή προβολή στο Ολύμπιον, έδωσε και συνέντευξη τύπου ο βραβευμένος στην Βενετία για την ταινια του Miss Violence. Τελικά η [συγκλονιστική για μας] ταινία, σε άλλους άρεσε και σε άλλους δεν άρεσε… τσι είναι αυτα τα πράματα…
-Κάποιες ταινίες σε κάποιο πρόγραμμα…
Δεν θα πούμε συγκεκριμένα. Από τις 150 που προβλήθηκαν, όλο και κάποιες άρεσαν πάρα πολύ που δεν έπρεπε να χάσουμε επ’ ουδενί. Αλλά τι φεστιβάλ θα ήταν αυτό αν δεν είχε βραβευμένα και εκπλήξεις που έπρεπε να ανακαλύψεις. Δεν στενοχωριόμαστε για ένα και μόνο λόγο. Δεν υπάρχει περίπτωση ταινιάρα να μη προβληθεί στις αίθουσες κανονικά. Οπότε ανάλογα τις επιλογές του καθενός, κάποιοι πρόλαβαν και είδαν, άλλοι επέλεξαν κάτι διαφορετικό και όταν σφυρίχτηκε… «μη το χάσεις» δεν υπήρχαν εισιτήρια… Κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια…
-Η ταινία Λήξης…
«Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν. Πλέον σταθερή αξία οι ταινίες του για όλους τους κινηματογραφόφιλους.
Μάστορας της γραφής, μάστορας και στη σκηνοθεσία. Τον βλέπαμε καθημερινά και συνεχώς, ήρεμος, διακριτικός και χαμογελαστός με όλους. Επιπλέον, εγγύηση η παρουσία του στην προεδρία της κριτικής επιτροπής.
-Οι αγαπημένοι «Ανοιχτοί Ορίζοντες»…
Και γιατί είναι αγαπημένο; Εχει όλο το πακέτο βραβευμένων κυρίως ταινιών από όλα τα φεστιβάλ του κόσμου [εσύ βλέπε τα 5μεγάλα, Κάννες, Βενετία, Βερολίνο, Τορόντο… ως πέμπτο έχει πολλά …]. Επιπλέον περιλαμβάνει ταινίες που για κάποιο λόγο ακούστηκαν περισσότερο [βλέπε σεξ, ίντριγκα, σκάνδαλο…], καθώς και γνωστά ονόματα σκηνοθετών που εχουν δώσει εξετάσεις στο παρελθόν… Όλα τα παραπάνω, προκαλούν φαντασία και μεγάλη προσμονή στους κουλτουριάρηδες θεατές όπου και συνωστίζονται στην ουρά για να τις δουν πριν από εσάς για τους εαυτούς τους και μόνο…
Ως συνήθως, όταν θα βγουν στις αίθουσες, ζήτημα είναι αν θα έβλεπαν τις μισές.. Γι αυτό λοιπόν, είναι και απόλυτα επιτυχημένο τόσα χρόνια… το πρόγραμμα των Νέων Οριζόντων .
-Οι Ελληνικές ταινίες…
Η αλήθεια είναι ότι φέτος πέρα από του Αβρανά, οι περισσότερες δεν ήταν “της παρηγοριάς”, αλλά καλύτερες από άλλες χρονιές. Η κάνουμε λάθος;
Προβολές στο Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης
Η πρώτη αυτή πιλοτική συνεργασία Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης μπορεί να πήγε σχεδόν άπατη από προσέλευση κόσμου, αλλά υπάρχει ένα πλήθος [και το σεβόμαστε] που επιθυμεί να δει εικαστικές, πειραματικές ταινίες και δεν μπορεί αλλού. Αρκεί να το καθιερώσουν.
-Ο Δεκάλογος του Κριστόφ Κισλόφσκι…
Το συμπερίλαβαν [καλά θα μας τρελάνουν…] στα highlight της φετινής διοργάνωσης… Πάντως ο εξαιρετικός τηλεοπτικο-κινηματογραφικός “Δεκάλογος” του αδικοχαμένου πρόωρα σκηνοθέτη Κριστόφ Κισλόφσκι προβάλλονταν καθημερινά στις 1 το μεσημέρι… Και σας πληροφορούμε ότι ήταν κατάμεστος όλες τις ημέρες. Στα θετικά ότι αγοράστηκε από την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης.
-Η χαρά των Γκέι…
Κάτσαμε να τις μετρήσουμε και χάσαμε λογαριασμό. Αυτό που συνέβη φέτος με ομοφυλοφιλική θεματολογία δεν έχει προηγούμενο, ούτε στα χρόνια του Μισέλ Δημόπουλου που όλο και κάτι «πονηρό» έφερνε… Αλλα το καλό είναι ότι είχαν ενδιαφέρον και δεν αφορούσαν αποκλειστικά την κοινότητα.
-Η παρουσία της Βαλέρια Γκολίνο…
Την αναφέρουμε στα θετικά γιατί μας εντυπωσίασαν τα καλά ελληνικά της, πρόσθεσε και λίγη λάμψη, πρόβαλλε και την ταινία της «Μέλι» που είναι υποψήφιο για τα φετινά βραβεία βραβείο LUX, όμως δεν πρόκειται να πάρει…
ΤΑ ΣΤΡΑΒΑ[-]…
-Ποιότητα Προβολών…
Αγνώριστη θα είναι η ποιότητα των προβολών και η εικόνα που θα δούμε φέτος σε όλες τις αίθουσες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, υποσχέθηκε ο Δημήτρης Ειπίδης… σε συνέντευξη τύπου…
Εμείς γιατί δεν καταλάβαμε την διαφορά;
-Η αδιάφορη αφίσα…
Ποιο Θερμαϊκός δεν γίνεται…[πιο ανέμπνευστη επίσης δεν γίνεται ]… Φωτογραφική ήταν φέτος η αφίσα του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης την οποία δημιούργησαν [τι δημιούργησαν δηλαδή;;; οι δημιουργοί;;;] Αλέξανδρος Αβρανάς της «Miss Violence» και Σταύρος Ρόσσος…. Μια συνηθισμένη εικόνα από τις χιλιάδες που έχουμε βγάλει όλοι, μα όλοι μας ατενίζοντας τον ορίζοντα του Θερμαϊκού κόλπου… [μεταξύ μας καλύτερες φωτογραφίες βγάζουμε…]…
–Όλα τα Πάρτι…
Αδιάφορα, συνηθισμένα και εμπορικά. Χωρίς φεστιβαλικό πνεύμα, αλλά με συγκεκριμένο σκοπό. Το κέρδος.
-Τα αφιερώματα…
«Το νέο ξεκίνημα του αργεντινού κινηματογράφου».
Το ξανάδαμε παλιότερα, είπαν ότι έχει άνθηση τελευταία και μας φόρτωσαν μετριότατες έως καλούτσικες ταινίες. Άνθηση πάντως δες το λες.
-«Ρεύματα»
Το νέο υπό- τμήμα των Νέων Οριζόντων με το εξής σκεπτικό… «παρουσιάζει ταινίες που λειτουργούν ως ένα πεδίο εξερεύνησης και επαναπροσδιορισμού της κινηματογραφικής γλώσσας…».
Καλά κρασιά κύριε Ειπίδη, μόνο εσείς το πήρατε χαμπάρι…
-Αφιέρωμα στην Γαλλίδα Κλερ Σιμόν…
Καλή, χρυσή, αλλά ψιλό-αδιάφορη…
– Αφιέρωμα στον επίσης Γάλλο Αλέν Γκιροντί…
Καλός, χρυσός, αλλά για λίγους…
-Mατιές στα Βαλκάνια…
Βαλκάνιοι είμαστε και εμείς, αλλά γυρίζουμε πλέον Κυνόδοντες και «Αβρανάδες»…[αν είναι αυτό καλό…].
Βαρεθήκαμε τα ίδια χωριά, τις ίδιες αγελάδες, τα ίδια «Κουστουριτσέικα» τραγούδια, την μιζέρια σας και την κακογουστιά σας. [Σαφώς υπάρχουν και μικρές εξαιρέσεις].
Κοντά σε όλα τα παραπάνω το Φεστιβάλ είχε την φαεινή ιδέα να γιορτάσει τα 20χρονα του τμήματος… λες και ήταν Χρυσός Φοίνικας…
-Sold out…
Μούφα ήταν τελικά, ενώ «έτρεχε» στον αέρα του Φεστιβάλ ότι δεν υπήρχαν θέσεις για οποιαδήποτε ταινία… Φυσικά όλες οι ταινίες ήταν φουλ ιντερνετικά και τηλεφωνικά, αλλά πριν μπεις στην αίθουσα έβρισκες κενές θέσεις.
Και θυμηθείτε… 3 ώρες πριν τι γίνεται…
-Βραβείο Κοινού ελληνικής ταινίας.
Στην «Τελευταία φάρσα» του Βασίλη Ραΐση. Ένα έχουμε να πούμε, πόσους δικούς του κουβάλησε για να ψηφίσουν αυτή την απόλυτη κακογυρισμένη μετριότητα.
Αναρωτιόμαστε, πόσους;;;
-ΣΙΝΕκάρτες.
Πνίγηκαν στα 2ευρα, ταμεία κάσες, πορτοφόλια… Επιμένουμε. Το μέτρο είναι απάτη, εφόσον δεν μειώθηκε, αλλά παραμένει στα περσινά επίπεδα, μπορεί και παραπάνω.
Επιπλέον αν χάσεις κάποια ταινια, γιατί δεν πρόλαβες να φτάσεις μέχρι την «Μαρκετάκη», χάνεις και τα λεφτά σου. Συμφέρει μόνο σε αυτούς που θα δουν καμιά 10αριά ταινίες. Άρα για ένα φεστιβαλικό που τρέχει όλη μέρα, ήταν βάσανο…
Στα θετικά του, εφόσον έχεις βγάλει το πρόγραμμα, κλείνεις για όποια ταινια θέλεις, οποιασδήποτε ημέρας από την πρώτη ημέρα. Αλλα ως εκεί, ας πάψουν να κοροϊδεύουν τον κόσμο και επιτέλους ας το μειώσουν πραγματικά…
-Δελτία τύπου…
Αν και δεν σας ενδιαφέρει, φέτος λάβαμε τα λιγότερα δελτία τύπου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου από ποτέ… Μετρημένα στα δάχτυλα… μόλις 15…
Τις πταιει;
-Δημήτρης Ειπίδης.
Είναι η στιγμή να κάνει –ουσιαστικά- χρήση της σύνταξης του…
Ξεπέρασε και τα 73…
υγ. ευχές…
KAI TOY ΧΡΟΝΟΥ…
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
Φωτογραφικό υλικό