Γράφει για την Κουλτουρόσουπα.
Ο Ζαν Λουκ Γκοντάρ, σκηνοθέτης, σεναριογράφος και κριτικός κινηματογράφου έφυγε από την ζωή. Ένας πιονιέρος του κινηματογράφου, ο Γκοντάρ έπαιξε δραματικό ρόλο στην γέννηση και δημοτικότητα του “Νέου Κύματος”, γνωστό και ως “Νουβέλ Βαγκ”.
Για να τον τιμήσουμε βλέπουμε ποιες είναι οι πέντε καλύτερες ταινίες του.
“Με κομμένη την ανάσα” (1960) Τρέιλερ
Η πρώτη ταινία του Γκοντάρ, με τον Μπελμοντό στο ρόλο του γοητευτικού αλητάκου, άλλαξε τον κινηματογράφο για πάντα με την χρήση του μοντάζ του και συγκεκριμένα το “Jump Cut”, όπου η κάμερα κόβει από το ένα πλάνο σε ένα παρόμοιο για να δείξει ότι πέρασε χρόνος. Ακόμα και χωρίς αυτήν την… μικρή λεπτομέρεια, παραμένει μια ταινία με φανταστικό διάλογο και ερμηνείες κι ένα τρομερό τέλος.
“Άλφαβιλ” (1965) Τρέιλερ
Άλλη μια πρωτοπορία του Γκοντάρ, που συνδιάζει το είδος της “δυστοπική επιστημονικής φαντασίας” με το “φιλμ νουάρ”, δημιουργόντας, ουσιαστικά το πρώτο “cyberpunk”. Μπορεί να μην είναι όσο όμορφο ή όσο περίπλοκο είναι το “Blade Runner”, αλλά η αισθητική και η ερμηνεία του Έντι Κονσταντέν στο ρόλο του σκληροτράχηλου ντετέκτιβ κάνουν την εμπειρία να αξίζει και με το παραπάνω.

“Ο τρελός Πιερό” (1965) Τρέιλερ
Άλλη μια συνεργασία του Γκοντάρ με τον Μπελμοντόμ το “Ο τρελός Πιερό” είναι ίσως η πιο αντισυμβατική, η πιο “αναρχική”, η πιο “Γκοντάρ” ταινία του Γκοντάρ. Είναι όμως και η πιο όμορφή και με ένα τέλος πουμόνο ένας άνθρωπος θα μπορούσε να σκεφτεί.
“Ένα Σαββατοκύριακο” (1967) Τρέιλερ
Ο Ρόλαντ και η Κορίν είναι δύο πολύ κακοί, πολύ πλούσιοι άνθρωποι, παγιδευμένοι σε ένα εξίσου κακό γάμο. Απατάνε και σκοπεύουν να δολοφονήσουν ο ένας τον άλλο. Ακούγεται απλή η υπόθεση, ε; Πολύ απλά, όχι. Αντιθέτως είναι η πιο περίεργη ταινία του Γκοντάρ κι αν έχεις δει τι μπορεί να γεννήσει η φαντασία του, μια εμπειρία που δεν πρέπει να χάσεις.
“2 ή 3 πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν” (1967) Τρέιλερ
Στην πιο έντονα πολιτική ταινία του, ο Γκοντάρ παίρνει θέση ενάντια στον καπιταλισμό και τον καταναλωτισμό, με την πλούσια πρωταγωνίστριά να κάνει τα πάντα για αντιμετωπίσει την κενότητα της μοντέρνας ζωής. Ακολουθούν οι (εσκεμμένα) πιο μπανάλ ερωτικές σκηνές της ιστορίες του κινηματογράφου, μονόλογοι για τη ζωή και “σπάσιμο του τέταρτου τοίχου”.
.
Φωτογραφικό υλικό