.
Γράφει η Ιωάννα Δούνδη.
Και ενώ η Ακαδημία κινηματογράφου έχει δείξει την εκτίμησή της στον τίμιο ηθοποιό που ¨τσαλακώνεται¨ για έναν ρόλο, με την ύψιστη τιμή, του να του χαρίζει Όσκαρ για αυτό, όπως πχ στην Charlize Theron, ή πιο πρόσφατα στην Olivia Colman, αλλά και σε πολλούς άλλους ηθοποιούς που χάσανε ή έβαλαν βάρος, άλλαξαν κούρεμα, ακόμη και ξύρισαν το κεφάλι τους ή έβαλαν διάφορα προσθετικά για να ασχημύνουν και να προσεγγίσουν τον ρόλο τους, εμείς εδώ στην Ελλάδα έχουμε άλλα κριτήρια, ή τουλάχιστον ως θεατές είχαμε, τότε, στην εποχή της, και αναδείξαμε ως την μεγαλύτερη ντόπια σταρ, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, που δεν χρειάστηκε να περάσει ποτέ τέτοια ζόρια για ρόλο, και να χρειάζονταν δηλαδή, δεν ήταν και ιδιαίτερα διατεθειμένη.
Ο Δημήτρης Ροντήρης έλεγε για εκείνη, πως θυσίασε ένα μεγάλο ταλέντο που διέθετε εκ φύσεως, στον βωμό της σταρ. Δεν ήθελε να χαλάσει ποτέ την αψεγάδιαστη εικόνα για την οποία πάλευε μέχρι τέλους, και χωρίς την οποία δεν επέτρεπε να την δει κανείς, τουλάχιστον στο επαγγελματικό της κομμάτι. Ασχέτως με τον ρόλο που υποδύονταν διατηρούσε πάντα ως προς την εμφάνισή της το ίδιο προσεγμένο στυλ, από το οποίο δεν πετούσε τρίχα. Λαμπερά καλοχτενισμένα μαλλιά, ψεύτικες βλεφαρίδες, άψογο μανικιούρ, ντύσιμο με την τελευταία λέξη της μόδας.
Ευτυχώς που δεν έπαιξε να λέμε σε κάναν Ιησού από την Ναζαρέτ, γιατί με eyeliner και περλέ νύχια Παναγία δεν θα είχε ματαδεί άνθρωπος. (γιατί εννοείται ότι δεν θα έπαιζε τίποτα λιγότερο από πρωταγωνιστικό ρόλο).
Από όταν άρχισε το όνομά της να αποκτά αξία στον χώρο του κινηματογράφου, μπορούσε και η ίδια να επιβάλλει τις επιλογές για την εικόνα της στους σκηνοθέτες και την παραγωγή. Είχε εκείνη όπως λέγεται, τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο για τα ρούχα, τα μαλλιά και το μακιγιάζ της και δεν γίνονταν, ότι ρόλο και αν υποδύονταν, να ήταν κάτι λιγότερο από υπέρλαμπρα. Τόσο που ίσως δεν ταίριαζε πολλές φορές με τον ρόλο.
Στην ταινία «Η Μουσίτσα», του 1959, η Αλίκη φόρεσε ένα φόρεμα που έχει κοπιαριστεί για εκείνη, απο αυτό που φορούσε η Μπριζίτ Μπαρντό στην «Παριζιάνα» δυο χρόνια πριν. Η Ελληνίδα σταρ άρχιζε να θεμελιώνει τον μύθο της.
Άλλο παράδειγμα της κοκεταρίας της, αποτελεί η πολυσυζητημένη σκήνη του βασανισμού της, στην ταινία «Υπολοχαγός Νατάσα». Απορώ γιατί εξεπλάγην ο Νίκος Φώσκολος όταν η Αλίκη πήγε στο γύρισμα χτενισμένη στην πένα, βαμμένη, και φορώντας για την σκηνή ένα καινούριο ολοκαίνουριο μεταξωτό φόρεμα. Η σκηνή γυρίστηκε με τον Φώσκολο να της έχει σκίσει το ρούχο, να της το έχει λερώσει με λάσπες, και τα ουρλιαχτά της να είναι αληθινά λόγω εκνευρισμού. Καινούργιο φόρεμα μόλις φερμένο από το Λονδίνο, ε τι; Να μην το φορούσε; Τότε γιατί το πήρε; Τς…τς… κάτι σκηνοθέτες ρε παιδιά!
Στην ταινία «Χτυποκάρδια στα θρανία» τώρα, και την σκηνή που κυκλοφορεί στο YouTube, με τον, εντελώς χαρακτηριστικό της στιγμής, τίτλο: ¨κι εγώ δηλαδή τώρα, τι θα την κάνω την γούνα;¨. Λογικό το ερώτημα της νεαρής, που ενώ έχει ετοιμαστεί για να βγει, ξεμένει σπίτι, ντυμένη υπερπαραγωγή. Αργότερα, με το ίδιο outfit, φεύγει τρέχοντας να πάει στις φίλες της. Βέβαια το περίεργο είναι ότι με άλλο χτένισμα φεύγει από το σπίτι, και με άλλο φτάνει εκεί, και το ίδιο συμβαίνει και με το χρώμα που έχουν οι γόβες της. Εδώ ίσως ήταν πολύ ωραία και τα δύο για να μπορέσει να επιλέξει, οπότε δε βαριέσαι… ήταν το δικαιότερο που μπορούσε να γίνει.
Και πάμε στο κεφάλαιο «φτωχολογιά».
.
Η Βουγιουκλάκη στην «Μοντέρνα Σταχτοπούτα» είναι μια πτωχή πλην τίμια κοπέλα, που έχει να θρέψει πολλά στόματα, και παρακαλάει να την προσλάβει ο διευθυντής μιας εταιρίας, ώστε να καταφέρει να ζήσει με τον μισθό, εκείνη και οι δικοί της. Και μπορεί το περιβόητο ζαμπόν, να είναι το πιο σατιρισμένο της σκηνής, όμως δεν γίνεται να παραβλέψουμε το Dior συνολάκι (και καπέλο παρακαλώ!) που φοράει, γιατί μπορεί να μην έχουμε να φάμε, αλλά δεν θα μας πείτε και δευτεράντζες!

Αξιοσημείωτο ότι το βράδυ της ίδιας μέρας στην γιορτή που στήνεται στην γειτονιά, τραγουδάει με τον Γ. Μπιθικώτση «μαύρη ζωή, βράδυ πρωί… κάντε υπομονή κι ο ουρανός θα γίνει πιο γαλανός». Ναι… γιατί όχι…; λογικότατο.
Κι αν ήταν θεόφτωχη στην «Μοντέρνα Σταχτοπούτα» στην «Κόρη μου την Σοσιαλίστρια» λεφτά υπήρχαν, καθώς υποδύονταν κόρη βιομηχάνου. Και αξιοποιήθηκαν καταλλήλως. Ο Ντίμης Κρίτσας, σπουδαίος μόδιστρος της εποχής, της έραψε πανάκριβα σύνολα που άλλαζε σε κάθε σκηνή σχεδόν, παρα τις αντιρρήσεις του σκηνοθέτη, καθώς δειλά προσπαθούσε να της πει ότι δεν συνάδει ο σοσιαλισμός με την πολυτέλεια.

Η Βουγιουκλάκη μάλλον κάτι ήξερε παραπάνω γιατί τα τελευταία χρόνια την έχουν δικαιώσει, τουλάχιστον ως προς κάποιους εκπρόσωπους σοσιαλισμού.
Κανείς φυσικά δεν ξεχνάει και εκείνη την σκηνή που τραγουδάει στο μπαλκόνι της, στην ταινία « Η νεράιδα και το παλικάρι». Τι πιο φυσικό, από μια χαλαρή καλοκαιρινή βραδιά στο μπαλκόνι τους σπιτιού μας, να φοράμε μεταξωτή τουαλέτα YSL, με ασορτί πέπλο και ψεύτικη βλεφαρίδα. Κι εγώ έτσι είμαι πάντα παιδιά όταν κάνει ζέστη, και μακρύ μανίκι για τα κουνούπια! Δεν παλεύεται αλλιώς!
2
Το «Δόλωμα» αποτελεί κατ’ εμέ την καλύτερη ταινία της όσον αφορά το στυλ, και θα κλείσω το άρθρο με μια σκηνή από αυτήν, που ίσως λίγοι έχουν προσέξει. Η Αλίκη βρίσκεται σε ένα ξενοδοχείο της Ρόδου, και βλέπουμε την σκηνή της συνομιλίας της με τον νεαρό που την χαλβαδιάζει από δίπλα, πριν πέσει για ύπνο, και αμέσως μετά την ξαναβλέπουμε να ξυπνάει το πρωί. Στην σκηνή αυτή, φοράει διαφορετικό νυχτικό από ότι αυτό με το όποίο κοιμήθηκε, και έχει και διαφορετικό χτένισμα. Τουλάχιστον ήταν ίδιου χρώματος και τα δύο ρούχα, και δεν την αδικώ… εξίσου όμορφα! Ποιο να πρωτοδιαλέξει!
,
Εδώ πρέπει να πούμε ότι η Αλίκη το 1983, έκοψε τα μαλλιά της για τις ανάγκες του θεατρικού Βίκτωρ- Βικτώρια, και μετέτρεψε το γεγονός σε πρώτο θέμα, με φωτογράφιση και εξώφυλλο σε περιοδικό της εποχής (ΕΝΑ), που μάλιστα έκανε και διαγωνισμό για τους αναγνώστες του με κλήρωση 10 τούφες από τα μαλλιά της. Για την ιστορία, τα μαλλιά που εστάλησαν στους νικητές, όπως δήλωσε αργότερα συνεργάτης της, δεν ήταν δικά της, καθώς φοβήθηκε πως θα χρησιμοποιηθούν για να της κάνουν μάγια.
Χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από βίντεο της εκπομπής Joy και άρθρα του Βασίλη Νάτσιου και της Τίνας Πολίτη.
Φωτογραφικό υλικό