.
«Ένα click… μακριά»
Κάθε 2 και 22 του μηνός στην Κουλτουρόσουπα.
Γράφει η Ειρήνη Μπαϊρακτάρη.
Ο Αντρέ Κερτέζ γεννήθηκε στη Βουδαπέστη το 1894 και ήταν αυτοδίδακτος στη φωτογραφία με την οποία ασχολήθηκε από την ηλικία των 18 ετών, αποκτώντας την πρώτη του φωτογραφική μηχανή.

Το 1925, μετά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο, μετανάστευσε στη Γαλλία όπου το έργο του γνώρισε σημαντική αναγνώριση, τόσο από την πλευρά των κριτικών όσο και εμπορικά. Το 1927, οργανώθηκε και ατομική έκθεση φωτογραφιών του στο Παρίσι. Το 1936, εγκαταστάθηκε στην Αμερική και το 1944 πολιτογραφήθηκε Αμερικανός πολίτης.

“Εκφράζω το συναίσθημα μου, μια δεδομένη στιγμή. Όχι αυτό που βλέπω αλλά αυτό που νιώθω”
Το φωτογραφικά έργο του Κερτέζ καλύπτει πολλά είδη φωτογραφίας. Τοπία, πορτραίτα, κτίρια και σκηνές δρόμου απαρτίζουν τις εικόνες του Ούγγρου φωτογράφου και με τον μαγικό φακό του καταφέρνει να αναδείξει το “ασήμαντο”. Αυτή την εικόνα που μπορεί ο καθένας από μας να την συναντά επανειλημμένα στην καθημερινότητά του και να την προσπερνά αδιάφορος και ανεπηρέαστος. Αυτήν την εικόνα είχε την ικανότητα ο Κερτέζ να την μετουσιώνει,με οδηγό το φως και την σύνθεση, σε συναίσθημα και να την κάνει “σπουδαία”.

Πρωτοπόρος, κατάφερε να δημιουργήσει μια δική του οπτική γλώσσα και να εμπνεύσει σπουδαίους φωτογράφους όπως ο Μπρεσσόν και ο Μπρασσάι.
Με τη δική του μοναδική τεχνική απέφευγε τις βαριές μηχανές της εποχής με τον τρίποδα και επέλεξε να φωτογραφίζει με μια μικρή, ελαφριά μηχανή για να είναι πιο ευέλικτος.
Χωρίς ιδιαίτερες τεχνικές στις λήψεις ή στις εκτυπώσεις του αναζητούσε την απλότητα και την “καθαρότητα”..


Το 1917, ενώ ο Κερτέζ ανάρρωνε από ένα πολεμικό τραύμα, έκανε την φωτογραφία «Υποβρύχιος κολυμβητής», μία από τις πιο γνωστές του φωτογραφίες.

Αυτό που ξεχωρίζει τον «Υποβρύχιο κολυμβητή» είναι ότι αποτελεί το πρώτο δείγμα της μανιέρας του Κερτέζ όσο αφορά τη χρήση των παραμορφώσεων, μια τεχνική που συνέχισε να χρησιμοποιεί επανειλημμένα, επηρεάζοντας και σύγχρονους μεταγενέστερους του φωτογράφους.

Η τεχνική των παραμορφώσεων ,με την βοήθεια καθρεπτών, τον οδηγεί το 1933 να δημιουργήσει για το ανδρικό περιοδικό Le Sourire (το χαμόγελο) μία σειρά φωτογραφιών, με τον τίτλο Distortion,αποτυπώνοντας μέσα από τους καθρέπτες τα παραμορφωμένα σώματα δύο γυναικών.
Το 1964, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) φιλοξένησε μια σημαντική ατομική έκθεση του Κερτέζ ενώ στη δεκαετία του 1970 το έργο του παρουσιαζόταν σε εκθέσεις που πραγματοποιούνταν σε διάφορες χώρες.

Το κροπάρισμα που έκανε ο ίδιος σε μία λήψη της γυναίκας του θεωρήθηκε “σκληρό” αλλά και εφάμιλλο του πορτραίτου της Τζοκόντα.
Μετά το θάνατο της γυναίκας του κλείστηκε στο διαμέρισμα του και από το παράθυρο του, σε ηλικία 85 ετών, έκανε τις μοναδικές έγχρωμες λήψεις του με polaroid.

Πέθανε στη Νέα Υόρκη το 1985 και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ου αιώνα.
.
.


-Τίτλος: «Ένα click… μακριά»
Αρθρογράφος: Ειρήνη Μπαιρακτάρη.
Συχνότητα: Κάθε 2 και 22 του μηνός.
.
Φωτογραφικό υλικό