Διάβασε η Λουκοβίτου Μαρία και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα
Το βιβλίο «Οι Μαθητικές Φωνές για τη Συμπερίληψη και τη Διαπολιτισμικότητα» αποτελεί μία αξιόλογη εκπαιδευτική έκδοση που επιμελήθηκαν οι Χριστίνα Χατζησωτηρίου & Παναγιώτης Αγγελίδης .
Το έργο αυτό δεν είναι μια θεωρητική μελέτη γύρω από τις έννοιες της συμπερίληψης και της διαπολιτισμικότητας, αλλά ένα βιωματικό αφήγημα, βασισμένο στις πραγματικές μαρτυρίες παιδιών και εφήβων. Μέσα από τα λόγια των ίδιων των μαθητών, παρουσιάζονται οι προκλήσεις, οι αποκλεισμοί αλλά και οι ελπίδες που συνδέονται με τη διαφορετικότητα, την καταγωγή και τη σχολική ζωή.
Το βιβλίο αποτελεί ένα κάλεσμα προς την εκπαιδευτική κοινότητα να ακούσει ουσιαστικά τα παιδιά και να αναστοχαστεί πάνω στον ρόλο της παιδαγωγικής στην κοινωνική δικαιοσύνη και την ενσυναίσθηση.
Η μεγαλύτερη αρετή (+) του βιβλίου είναι η αυθεντικότητα. Δεν επιχειρεί να ερμηνεύσει τον κόσμο των παιδιών από «έξω», αλλά τους δίνει χώρο να εκφραστούν μέσα από τον δικό τους λόγο – έναν λόγο απλό, αλλά φορτισμένο με βαθιά νοήματα και συναισθήματα. Η ανάγνωση των αφηγήσεων προκαλεί συγκίνηση, καθώς οι μαθητές αποκαλύπτουν εμπειρίες αποκλεισμού, ρατσισμού, αλλά και αποδοχής, δημιουργώντας μια ζωντανή εικόνα της σχολικής καθημερινότητας.
Ένα ακόμη θετικό στοιχείο είναι η παιδαγωγική του αξία. Το βιβλίο δείχνει πώς ακόμα και μικρές πράξεις των εκπαιδευτικών –όπως η ενθάρρυνση της χρήσης της μητρικής γλώσσας των παιδιών– μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της συμμετοχής τους στην τάξη. Επίσης, προβάλλει τον διάλογο, την ισότητα και τη συνύπαρξη ως θεμέλια της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
Τέλος, το ύφος του κειμένου είναι απλό, αλλά ταυτόχρονα βαθιά παιδαγωγικό και ευαίσθητο, καθιστώντας το κατάλληλο για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων, αλλά και γονείς.
Παρότι το έργο συγκινεί και ενεργοποιεί τον αναγνώστη, (- ) δεν συνοδεύεται από εκτενή θεωρητική τεκμηρίωση ή βιβλιογραφικές αναφορές. Αυτό ενδέχεται να περιορίσει τη χρήση του σε ακαδημαϊκά περιβάλλοντα ή να απογοητεύσει όσους αναζητούν ερευνητικά δεδομένα ή τεκμηριωμένες εκπαιδευτικές στρατηγικές.
Επιπλέον, ο έντονα βιωματικός και συναισθηματικός χαρακτήρας του βιβλίου ενδέχεται να μην καλύπτει τις ανάγκες αναγνωστών που επιθυμούν πρακτικές κατευθύνσεις ή συγκεκριμένα παιδαγωγικά μοντέλα εφαρμογής.
Εν ολίγοις (=) «Οι Μαθητικές Φωνές για τη Συμπερίληψη και τη Διαπολιτισμικότητα» αποτελεί ένα εξαιρετικό παιδαγωγικό εργαλείο αναστοχασμού. Αντί να προσφέρει έτοιμες λύσεις, καλεί σε ουσιαστική ακρόαση των παιδιών, αναδεικνύοντας την αναγκαιότητα ενός σχολείου που περιλαμβάνει, σέβεται και αναγνωρίζει τη μοναδικότητα κάθε μαθητή.
Παρότι στερείται θεωρητικής τεκμηρίωσης, η ηθική και συναισθηματική του δύναμη το καθιστούν αναντικατάστατο για όσους θέλουν να κατανοήσουν τη σχολική πραγματικότητα μέσα από τα μάτια των ίδιων των παιδιών. Είναι ένα βιβλίο που πρέπει να διαβαστεί με ευθύνη και προσοχή, και που μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε την τάξη και τον ρόλο μας ως παιδαγωγοί.
Βαθμολογία:
⭐⭐⭐⭐☆ (4/5)
Μπορείτε να βρείτε το βιβλίο εδώ