Προσωπική και καλλιτεχνική επίθεση κατά της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνας Ευαγγελάτου, εξαπέλυσε ο Γιώργος Μανιώτης με αφορμή τις επιλογές της για τις παραστάσεις αρχαία δράματος που φιλοξενούνται φέτος στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και έχουν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων.
O γνωστός συγγραφέας, με αφορμή την παρουσίαση της “Μήδειας” του Φρανκ Κάστορφ”, κατηγόρησε την Κατερίνα Ευαγγελάτου για ύβρη και έπαρση, ενώ καταφέρθηκε και εναντίον του διάσημου Γερμανού σκηνοθέτη, αποκαλώντας τον “μαστροχαλαστή σκηνοθέτη”.
Η ανάρτησή του:
“Λέει η κυρία διορισμένη διευθύντρια: “Είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζουμε κάτι τέτοιο, με έναν σκηνοθέτη, που έχει μια πολύ προσωπική αντίληψη και ένα δικό του στίγμα για το τι είναι δραματουργία και πως φτιάχνεται ένα έργο, πριν την παρουσίαση του. Δεν θα έχουμε λοιπόν ένα συμβατικό κείμενο “κλειδωμένο” στους στίχους του Ευριπίδη, αλλά μια νέα δραματουργία: Θα δούμε τη Μήδεια του Φράνκ Κάστορφ”. Μα τη Μήδεια από το συμβατικό κείμενο το κλειδωμένο στους στίχους του Ευριπίδη την γνωρίσαμε, έτσι διαπέρασε τους αιώνες ως μέγα αριστούργημα και εντυπώθηκε στη συλλογική μνήμη των λαών. Τι μάς ενδιαφέρει να δούμε μια νέα δραματουργία του Γερμανού μαστροχαλαστή σκηνοθέτη Κάστορφ με όχημα και άλλοθι τη Μήδεια του Ευριπίδη;” γράφει χαρακτηριστικά ο Γιώργος Μανιώτης σε σχετική ανάρτησή του στο Facebook και συμπληρώνει:
“Μήπως πρέπει γι΄ αυτές τις σκηνοθεσίες και τις παραστάσεις να εγερθεί ζήτημα γερμανικών αποζημιώσεων αντίστοιχο με τις παλιές γνωστές αποζημιώσεις οι οποίες περίπου 80 χρόνια κάνανε όλη την Ελλάδα να μοιάζει με το σκηνικό που παρουσιάζετε σήμερα;”
Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές ημέρες, είχε επίσης ασκήσει κριτική για την παράσταση “Σφήκες”, της Λένας Κιτσοπούλου, στην Επίδαυρο.
Συγκεκριμένα έγραψε: “”Μήπως αυτή η παράνοια του μοντερνισμού είναι ένας μοντέρνος τρόπος λογοκρισίας των δημοκρατιών για να μην ακούγεται ο τραγικός λόγος των μεγάλων Αρχαίων συγγραφέων, τον οποίο λόγο έχει συντηρήσει ζωντανό η μνήμη της ανθρωπότητας επί αιώνες τώρα; Θα μπορούσε αυτή η κυρία να κάνει μια αντίστοιχη και τόσο κακότεχνη παράσταση στο Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ;”.
Η Κιτσοπούλου απαντά πρώτη φορά για το κράξιμο στους “Σφήκες”.
“Είναι ένα τελείως καινούργιο έργο οι δικοί μου Σφήκες, το οποίο όμως κρατάει τους βασικούς ήρωες, τον πατέρα και τον γιο, όπως και τους δύο φύλακες, αλλά θεωρώ ότι έχει και πάρα πολλά στοιχεία του Αριστοφάνη, όπως την παράβαση, στην οποία κράτησα την δική του θεματολογία απόλυτα, το κεντρί προς τους θεατές που δεν τον ψήφισαν, προς το κοινό που δεν το βολεύει να ακούει την αλήθεια, τα βέλη προς τους δικούς μου “Κλέωνες”, τους σημερινούς και το θέμα της νιότης και του γήρατος, το οποίο πήρα πάνω μου για να μιλήσω και προσωπικά για μένα, για τις δικές μου δυνάμεις και ως άνθρωπος και ως δημιουργός του έργου”.
“Έχουμε φτιάξει και εμείς έναν μανιακό δικομανή πατέρα, έχουμε μεταφέρει το δικαστήριο της Ηλιαίας στο σύμπαν των σημερινών λαϊκών δικαστηρίων και έχουμε έναν άνθρωπο για χορό, έναν Σφήκα μόνο, ενώ όλοι οι υπόλοιποι είναι ρόλοι, είναι η κοινωνία των σημερινών σφηκών που είναι μία μάνα, ένας αστυνομικός, ένας γιος, ένας πατέρας, ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος που αυτοβαφτίζεται κριτής, δικαστής, δικηγόρος, λέει τη γνώμη του, επιβάλλει τη γνώμη του, κακοποιεί, κατηγορεί, εγκληματεί”, συνέχισε η καλλιτέχνις.
“Προσπάθησα πέρα από τον πατέρα να φτιάξω μια κοινωνία ανθρώπων σημερινών, η οποία γεννάει τον κακοποιητή πατέρα, τον κακοποιητή πολιτικό, τον φαλλοκράτη, τον φασίστα, τον εθνικιστή”, είπε σε άλλο σημείο.
Αναφορικά με τα αρνητικά σχόλια, η Λένα Κιτσοπούλου είπε: “Ο άνθρωπος κατά τη γνώμη μου έχει μηδενική εξέλιξη μέσα στην ιστορία, πλην των εξαιρέσεων. Στη χώρα μας νομίζω βασιλεύει αυτή τη στιγμή ο άνθρωπος του καναπέ που με ένα κινητό στο χέρι αισθάνεται τουλάχιστον πρόεδρος του Αρείου Πάγου […]
Είναι γεμάτη Σφήκες η ζωή μας. Είναι όλοι αυτοί που κακιώνουν και καταδικάζουν μέσα στα social, είναι αυτοί που έχουνε γνώμη για όλα, που μισούν και κατακρίνουν, ενώ οι ίδιοι είναι οι χειρότεροι φασίστες. Σφήκα είναι ο φθόνος που δεν αφήνει τον άνθρωπο να κοιμηθεί το βράδυ γιατί του φταις εσύ που δεν σε ξέρει καν. Σφήκες είναι οι άνθρωποι που νομίζουν πως παίρνουν αξία, ψάχνοντας να βρουν κάτι κακό στον άλλον, είναι οι άνθρωποι χωρίς φως, χωρίς ύπαρξη, το σύστημα όλο είναι μία Σφήκα, είναι η διαπλοκή, η διαφθορά, είναι το φακελάκι, είναι αυτός που γίνεται υποχείριο του οποιουδήποτε για να ανέλθει, η ανθρώπινη φύση είναι μία τεράστια Σφήκα”.
Φωτογραφικό υλικό