Συνομιλεί (και γράφει) η Ζωή Ταυλαρίδου για την Κουλτουρόσουπα.
Η Καρδιά του Σκύλου του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, σε σκηνοθεσία Έφης Μπίρμπα στο Θέατρο Αριστοτέλειον, αποτελεί την πιο ατμοσφαιρική κι ευφάνταστη δραματοποίηση ενός έργου πολιτικής κι ανθρωπιστικής φιλοσοφίας και κοινωνικής σάτιρας. Η σπονδυλωτή αυτή νουβέλα, γραμμένη το 1925, αποτελεί μια καυστική σάτιρα της σοβιετικής κοινωνίας και μια βαθιά διερεύνηση της ανθρώπινης φύσης.
«Πρόκειται για ένα ευφυές μείγμα σατιρικής και φιλοσοφικής λογοτεχνίας που ακροβατεί στα όρια της επιστημονικής φαντασίας και του ρεαλισμού, θίγει θέματα που αφορούν τη φύση και την ατομική ταυτότητα, και εγείρει ερωτήματα για τις συνέπειες των κοινωνικών πιέσεων και της επιστήμης. Η πλοκή του έργου περιστρέφεται γύρω από ένα επιστημονικό πείραμα που έχει ως στόχο να μεταμορφώσει έναν αδέσποτο σκύλο σε άνθρωπο. Ο Ρώσος καθηγητής Πρεομπραζένσκι, ένας αριστοκράτης επιστήμονας, επιχειρεί αυτή την τολμηρή διαδικασία, αλλά τα αποτελέσματα είναι απρόβλεπτα. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του, αντικατοπτρίζοντας τα χειρότερα χαρακτηριστικά της “νέας” κοινωνίας». Σημείωμα σκηνοθέτιδος
Βρεθήκαμε στο Θέατρο Αριστοτέλειον και είχαμε τη χαρά να συνομιλήσουμε και να γνωρίσουμε τους συντελεστές ενός έργου, που εγείρει ουσιώδη ερωτήματα έως σε ποιο σημείο μπορεί κι επιτρέπεται ηθικά να φτάσει η επιστημονική έρευνα κι επέμβαση στη φύση, τι συνιστά πρόοδο κι εξέλιξη, κι όλα αυτά βάσει μιας σύγχρονης οντολογικής και ανθρωπολογικής θεώρησης που θέλει τον άνθρωπο και τον φυσικό κόσμο έρμαια μιας άτεγκτης και στείρας ηθικά κοινωνίας. Το έργο βρίθει δραματικών και κωμικών στοιχείων, αγγίζει την τραγική ειρωνεία και συντελεί στον προβληματισμό και την κάθαρση όλων μας.
Ο Άρης Σερβετάλης μάς εισάγει στον θεματικό πυρήνα του έργου. Τονίζει πως το έργο του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ ακροβατεί ανάμεσα στην επιστημονική φαντασία και την κοινωνική σάτιρα, και λόγω της οξύτατης κριτικής του στο κοινωνικό κατεστημένο της εποχής είχε λογοκριθεί και απαγορευτεί. «Έχει πολύ ενδιαφέρον πώς μέσα από ένα πείραμα… αποδομείται ολόκληρο το σύμπαν του γιατρού και της αστικής κοινωνίας», υπογραμμίζει. Μας μιλά για τον πολύ απαιτητικό ρόλο που ο ίδιος υποδύεται επί σκηνής με μεγάλη ευαισθησία και αλήθεια, τον ρόλο του πειραματόζωου, δίνοντας στον σκύλο την ανθρώπινη ταυτότητα ενός ανθρώπου άξεστου κι ακαλλιέργητου και αγγίζοντας ταυτόχρονα τον «γερμανικό εξπρεσιονισμό». Τέλος, μας εμπιστεύεται πως δουλεύει κυρίως με θεατρικούς συγγραφείς και συνεργασίες, όχι με συγκεκριμένους ρόλους, παρόλο που μας δίνει την εντύπωση πως όλοι οι ρόλοι τους οποίους έχει υποδυθεί τού είναι απόλυτα ταιριαστοί και φυσικοί. «Όλοι οι χαρακτήρες έχουν ενδιαφέρον ανάλογα με το πώς θα τους προσεγγίσεις», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Η Έφη Μπίρμπα μάς εισάγει στη σκηνοθετική οπτική και προσέγγιση της Καρδιάς του Σκύλου. Ως σκηνοθέτις έχει ήδη οικοδομήσει τη δική της ταυτότητα στα θεατρικά project που αναλαμβάνει. Τα έργα με τα οποία εμπνέεται και δημιουργεί έχουν φιλοσοφικό βάθος, ηθική βαρύτητα και κοινωνική-πολιτική δύναμη. Μεταμορφώνει το θεατρικό κείμενο που παραλαμβάνει, χρωματίζοντάς το σκηνογραφικά, χορογραφώντας έξοχα την κίνηση των ηθοποιών επί σκηνής, δραματοποιώντας το με άφθονα κωμικά και δραματικά στοιχεία που εναλλάσσονται με ρυθμό και σταθερή ισορροπία. Η σκηνοθέτις μάς εκμυστηρεύεται το πόσο λαχταρά να συνδέεται το επί σκηνής δρώμενο με το κοινό των θεατών, να συντελείται μια αμιγώς ουσιαστική επικοινωνία με τον θεατή. Η επιλογή των θεατρικών έργων που ανεβάζει εξαρτάται από μια εσωτερική διεργασία, μια δυναμική κινητοποίηση -σαν ένστικτο- που της διεγείρει το ίδιο το έργο. Η σχέση σκηνοθέτιδος και θεατρικού έργου είναι συνειρμική και εικονοπλαστική, μοιάζει η ίδια να το φαντάζεται και να το σκηνοθετεί την ώρα που το μελετά. Μας μιλάει για την τεχνική της διχοτόμησης της σκηνής και της χρήσης της live κάμερας, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως «το βλέμμα του Μπουλγκάκοφ είναι η οπή στο βίντεο» κι αποδεικνύοντας πως η δραματουργία του έργου και η δραματουργία της σκηνής λειτουργούν αλληλένδετα συνεπικουρώντας τα νοήματα του έργου. Ολοκληρώνοντας, η κ. Μπίρμπα αναφέρεται στην παράσταση ως ζωντανό κύτταρο που διαρκώς αλλάζει, μια παράσταση «που δεν στέκεται στα δεδομένα της.. δεν επαναπαύεται στα σημεία της».
Καλώς ορίζουμε τέλος στην πόλη μας τον Σπύρο Δέτσικα, την Ηλέκτρα Νικολούζου, την Αλεξάνδρα Καζάζου, τη Χαρά Μάτα Γιαννάτου και τον Αργύρη Πανταζάρα οι οποίοι καταθέτουν στην κάμερα της Σωφέρ τις δικές τους εντυπώσεις, σκέψεις και συναισθήματα για το έργο και την πόλη μας.
Ευχαριστούμε θερμά τον Άρη Σερβετάλη, την Έφη Μπίρμπα, τον Σπύρο Δέτσικα, την Ηλέκτρα Νικολούζου, την Αλεξάνδρα Καζάζου, τη Χαρά Μάτα Γιαννάτου και τον Αργύρη Πανταζάρα για την πολύ όμορφη κουβέντα μας και για τον χρόνο που μάς αφιέρωσαν. Ευχαριστούμε επίσης από καρδιάς το Θέατρο Αριστοτέλειον και τη Ρίτα Σίσιου για τη φιλοξενία τους .
Θα απολαύσετε την παράσταση κάθε Τετάρτη στις 8μμ, Πέμπτη και Παρασκευή στις 9μμ, Σάββατο στις 6μμ και 9μμ και Κυριακή στις 8μμ έως και τις 11/05/2025 στο Θέατρο Αριστοτέλειον
Παρακολουθήστε τη συνέντευξή μας στο κανάλι της Σωφέρ:
Βιντεοσκόπηση και μοντάζ: Τάσος Πέππας
Για δελτία τύπου, ραντεβού συνεντεύξεων επικοινωνείτε: zozotav@gmail.com
Ακολουθήστε τη Σωφέρ Θεάτρου στα κοινωνικά δίκτυα: εδώ, εδώ, εδώ & εδώ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ
«Καρδιά του Σκύλου» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ.
Ο Άρης Σερβετάλης μιλά στην Κουλτουρόσουπα, εδώ
-Είδαμε 2024 βαθμολογήσαμε με 7,2 και σχολιάζουμε εδώ
Ο Ρώσος καθηγητής Πρεομπραζένσκι, ένας αριστοκράτης επιστήμονας, επιχειρεί να μεταμορφώσει έναν αδέσποτο σκύλο σε άνθρωπο. Αλλά τα αποτελέσματα είναι απρόβλεπτα. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του αντικατοπτρίζοντας τα χειρότερα χαρακτηριστικά της «νέας» κοινωνίας.
Σκηνοθεσία: Έφη Μπίρμπα. Ερμηνεύουν: Άρης Σερβετάλης Αργύρης Πανταζάρας, Ηλέκτρα Νικολούζου, Μιχάλης Θεοφάνους, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Σπύρος Δέτσικας.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 20:00 Πέμπτη, Παρασκευή 21:00 Σάββατο 18:00 και 21:00 Κυριακή 20:00 (έως 11/05)
-Αναλυτικές πληροφορίες για τη παράσταση θα βρείτε εδώ