Συνέντευξη στην Μαρία Γρηγοριάδου για την Κουλτουρόσουπα
Είναι μια από τις πιο ταλαντούχες, επιβλητικές και βαθιά συναισθηματικές παρουσίες της μουσικής σκηνής που έχω δει στη Θεσσαλονίκη. Με σπουδές στο κλασικό τραγούδι με τη Σοφία Κυανίδου, συνεργασίες με σπουδαίους καλλιτέχνες όπως ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Θοδωρής Βουτσικάκης, ο Δώρος Δημοσθένους, ο Δημήτρης Μαραμής, συμμετοχές σε μιούζικαλ και κάποια θεατρικά έργα την καθιστούν μια πολυπράγμων και διαρκώς εξελισσόμενη καλλιτέχνη. Λατρεύει κι εξερευνά κάθε είδος μουσικής αλλά μέσα από την έντεχνη φαίνεται να αποκαλύπτει την ψυχή της και να αγγίζει τη δική μας. Πρόσφατα κυκλοφόρησε την πρώτη της προσωπική δισκογραφική δουλειά σε συνεργασία με τον συνθέτη Σταύρο Σταυρίδη με τίτλο «Ημερολόγιο Φανταστικών Γεγονότων».
Ο λόγος για την ερμηνεύτρια Μέλα Γεροφώτη που με αφορμή τη συμμετοχή της στη μουσική Παράσταση του Δημήτρη Μαραμή «Επιστροφή» μιλά εκ βαθέων στην Μαρία Γρηγοριάδου για την Κουλτουρόσουπα.
- Πώς αποφασίσατε να ακολουθήσετε το δρόμο της μουσικής, τι σας οδήγησε στο τραγούδι;
Αυτό δεν το αποφάσισα ποτέ αληθινά εγώ. Σαν να είχε προαποφασιστεί νιώθω. Ήμουν ένα παιδάκι με φανερή κλίση στην μουσική και συγκεκριμένα στο τραγούδι. Συνεχώς τραγουδούσα. Στους γονείς μου το χρωστάω, ιδιαιτέρως στην μητέρα μου, που διέγνωσε ένα ταλέντο από πολύ νωρίς και μου έδωσε γενναιόδωρα χώρο να το εκφράσω και να το καλλιεργήσω. Από εκεί και έπειτα ήταν πάντα μονόδρομος για μένα ο δρόμος της μουσικής. Σαν να ξεκίνησα να μπουσουλάω πάνω του από τότε που γεννήθηκα. Αναπόφευκτα θα τον περπατούσα.
- Τι σας συγκινεί και σας εμπνέει στην τέχνη σας;
Το πιο συγκινητικό με την τέχνη της μουσικής είναι ότι καταφέρνει ερήμην μας να διεισδύει εκεί βαθιά στο κέντρο της ύπαρξης μας , σε εκείνο το μέρος που αποκαλούμε κάποιοι ψυχή, και να μας θυμίζει την ύπαρξη του, ακόμα κι αν πεισματικά επιμένουμε συχνά να την ξεχνούμε.
- Τι σας τράβηξε στη τζαζ μουσική κι έχετε εμβαθύνει λίγο πιο πολύ;
Αχ η τζαζ… Καθόλου δεν έχω εμβαθύνει να σας πω την αλήθεια. Είναι μία μουσική που φλέρταρα μαζί της τόσο όσο, μετά τις κλασικές σπουδές μου. Ίσως ήταν και η ανάγκη μου να βουτήξω στον αυτοσχεδιασμό, μετά από πολλά χρόνια αυστηρής μουσικής ανάγνωσης και απόλυτης πιστότητας απόδοσης ενός κλασικού μουσικού κειμένου. Εκτός της τζαζ συχνά φλερτάρω με διάφορα μουσικά είδη. Δεν νιώθω ότι έχω εμβαθύνει κάπου. Η μουσική είναι για μένα ωκεανός απύθμενος, κι εγώ ακόμα κολυμπάω εκεί όπου φαίνεται η ακτή.
- Έχετε παίξει ρόλους στο θέατρο και σε μιούζικαλ. Τι σας έκανε να ασχοληθείτε και με την υποκριτική;
Με την υποκριτική δεν ασχολούμαι… ακόμα. Υποκρίνομαι ότι ασχολούμαι. Αυτή η πόρτα ανοίχτηκε για μένα πρώτη φορά στο πλαίσιο των σπουδών μου στο κλασικό τραγούδι, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Εκεί είχαμε και μαθήματα υποκριτικής, μελοδραματικής, θεατρολογίας, γιατί στην όπερα όπως γνωρίζουμε οι τραγουδιστές καλούνται να είναι παράλληλα και ηθοποιοί. Είχα λοιπόν την τύχη να έχω δάσκαλο εκείνα τα χρόνια τον Αλέξανδρο Ευκλείδη. Αυτός φταίει για όλα. Μου ξεκλείδωσε έναν κόσμο και μία αγάπη για την σκηνή που δεν είχα ως τότε ανακαλύψει.
- Έχετε συνεργαστεί με πολλούς σπουδαίους καλλιτέχνες της χώρας, υπάρχει κάποια συνεργασία που να σας επηρέασε παραπάνω;
Παραπάνω… για να χρειάζεται τόσο σκέψη μάλλον όχι. Επιλέγω να παίρνω από όλους τους ανθρώπους κάτι και να το κάνω χρήσιμο. Θα ήταν άδικο να ξεχωρίσω κάποιον. Οι συνεργασίες είναι σχέσεις, μικρές ή μεγάλες. Όλες οι σχέσεις αφήνουν ένα αποτύπωμα πάνω σου.
- Σας έχει δώσει κάποιος από αυτούς τους καλλιτέχνες κάποια συμβουλή που κρατάτε έως σήμερα σαν οδηγό;
« Η αισθητική ενός καλλιτέχνη είναι και η ηθική του» μου είχε πει κάποια στιγμή σε μία κουβέντα μας, ένας αγαπημένος καλλιτέχνης που είχα την τεράστια χαρά και τύχη να μοιραστώ την σκηνή μαζί του. Θυμάμαι να λέω μέσα μου «αλήθεια είναι». Δεν είναι ακριβώς συμβουλή. Όμως πολλές φορές το ακούω μέσα στο κεφάλι μου ξανά και ξανά. Άλλοτε μου καθαρίζει το τοπίο κι άλλοτε πάλι με «στοιχειώνει». Σίγουρα βρίσκεται πίσω από τις επιλογές και τα βήματα μου.
- Πώς βλέπετε τα πράγματα στο χώρο της μουσικής σήμερα;
Θα επιλέξω να αποφύγω εντέχνως την ερώτηση. Η μουσική και κάθε τέχνη είναι καθρέφτης του κόσμου… η πραγματική ερώτηση είναι πώς βλέπω τον κόσμο σήμερα. Πρέπει να αλλάξει.
- Εργάζεστε κι εμφανίζεστε κυρίως στη Θεσσαλονίκη. Πώς είναι να χτίζετε την επαγγελματική σας πορεία μακριά από το κέντρο που είναι η Αθήνα;
Για την επαγγελματική μου πορεία είναι μία επιλογή που ίσως δεν βοηθά στην γρήγορη εξέλιξη της. Για την εσωτερική μου ησυχία και γαλήνη… είναι ό,τι καλύτερο. Κατεβαίνω στην Αθήνα πολύ συχνά. Προκλητικά συχνά θα έλεγα. Μάλιστα τον τελευταίο χρόνο στη Αθήνα εμφανίστηκα περισσότερες φορές , παρά στην Θεσσαλονίκη. Το γεγονός ότι δεν ζω εκεί την κάνει να φαίνεται πάντα θελκτική και περιπετειώδη.
- Μιλήστε μας για την πρόσφατη δισκογραφική σας δουλειά.
Το «Ημερολόγιο Φανταστικών Γεγονότων» είναι η πρώτη μου προσωπική δισκογραφική δουλειά σε συνεργασία με τον αγαπημένο μου Σταύρο Σταυρίδη, ο οποίος έγραψε την μουσική σε όλα τα τραγούδια και τους στίχους, εκτός από ένα που είναι σε ποίηση της Μαρίας Πολυδούρη. Είναι μία δουλειά που ξεκίνησε να ηχογραφείται το 2017 και για πολλούς λόγους καθυστέρησε να κυκλοφορήσει. Για μένα είναι μία ειλικρινής κατάθεση ψυχής της τότε Μέλας. Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να ακούω τις ερμηνείες μου από την απόσταση των 7 χρόνων, και είναι ευτυχές που διαπιστώνω ότι τις αγκαλιάζω μέχρι και σήμερα, ακόμα κι αν τώρα θα τραγουδούσα αυτά τα 8 τραγούδια κάπως διαφορετικά.
- Για να έρθουμε σιγά σιγά στη συνεργασία σας με τον Δημήτρη Μαραμή. Κρατάει χρόνια αυτή η συνεργασία. Τι σημαίνει για εσάς;
Με τον Δημήτρη Μαραμή συνεργάζομαι από το 2015. Όντως, είναι πολλά τα χρόνια. Ότι και να πω για τον Δημήτρη θα είναι λίγο. Να δουλεύεις με έναν συνθέτη- καλλιτέχνη σαν τον Δημήτρη Μαραμή μπορεί μόνο να σε θρέψει και να σε εξελίξει καλλιτεχνικά αλλά και πνευματικά. Είναι ένας παθιασμένος, εμπνευσμένος άνθρωπος με αστείρευτη όρεξη να δημιουργεί και να ξεπερνάει συνεχώς τον εαυτό του. Προσωπικά εμπνέομαι από την μουσική του και κυρίως από το περιεχόμενο όσωνεπιλέγει να μελοποιεί. Ως τραγουδίστρια, ως ερμηνεύτρια και ως προσωπικότητα βρίσκω πάντα χώρο μέσα στο συνθετικό του έργο να υπάρξω, να μεγαλώσω και να ξεπεράσω με την σειρά μου τα προσωπικά μου όρια. Ανυπομονώ να ανακαλύψω όσα ακόμα μου επιφυλάσσει αυτή η συνύπαρξη στο μέλλον.
- Συμμετέχετε στην μουσική παράσταση «Επιστροφή» του Δημήτρη Μαραμή με τον Νίκο Κύρτσο , την Στέλλα Τέμπρελη στο τσέλο, τον σκηνοθέτη Στέλιο Βραχνή και φυσικά τον συνθέτη στο πιάνο. Μετά από δύο επιτυχημένες παραστάσεις στην Αθήνα ήρθε η ώρα να σας απολαύσουμε και στη Θεσσαλονίκη. Μιλήστε μας γι’ αυτήν την παράσταση.
Η παράσταση αυτή ήταν μία αποκάλυψη για μένα στην Αθήνα και συνεχίζει να είναι και εδώ στην Θεσσαλονίκη. Στην πρωτεύουσα, κατάφερε να προσφέρει τόσο σε εμάς τους συντελεστές, όσο και στο κοινό πολύ δυνατές στιγμές. Όμως στην Θεσσαλονίκη, η παράσταση μεταμορφώθηκε σε κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που είδε το αθηναϊκό κοινό. Η σκηνοθετική παρέμβαση του Στέλιου Βραχνή μας βάζει όλους να κολυμπήσουμε σε αχαρτογράφητα νερά και δίνει μία νέα πνοή στην ήδη υπάρχουσα «Επιστροφή». Θα είναι μία πρωτόγνωρη εμπειρία για το κοινό αλλά και για εμάς. Η μουσική του Δημήτρη, ο ήχος της Στέλλας, τα ποιήματα και οι στίχοι, οι ερμηνείες μας με τον Νίκο, θα συνυπάρξουν σε ένα κόσμο που δημιούργησε για εμάς και για εσάς ο Στέλιος Βραχνής. Θα πρότεινα να μην την χάσετε αυτή την βραδιά. Την Παρασκευή 19 Απριλίου, σας περιμένουμε στο Ινστιτούτο Goethe, να ζήσουμε παρέα την «Επιστροφή».
Σας ευχαριστώ πολύ ! Καλή επιτυχία!
Να είστε καλά, εγώ σας ευχαριστώ για την όμορφη κουβέντα!
Πληροφορίες για τη συναυλία στο Ινστιτούτο Γκαίτε εδώ
Δείτε και αυτό:
Δημήτρης Μαραμής: Podcast με τον «κρυφοπόπ» συνθέτη | Interview