Η κυρία Μενδώνη ξεκαθάρισε σε ερώτηση δημοσιογράφου ότι η κήρυξη του 2022, ως έτους Καμπανέλλη αφορά αποκλειστικα στο λογοτεχνικό γενέθλιο του μεγάλου θεατρικού συγγραφέα – Σχεδιάζεται πλήθος εκδηλώσεων εθνικής μνήμης για την καταστροφή του ’22
Η κυρία Μενδώνη ξεκαθάρισε σε ερώτηση δημοσιογράφου «αν το έτος Καμπανέλλη σχετίζεται με την επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής», ότι η κήρυξη του 2022, ως έτους Καμπανέλλη αφορά στο λογοτεχνικό γενέθλιο του θεατρικού συγγραφέα και δεν έχει αμία απολύτως σχέση με μία εθνική επέτειο, όπως αυτή των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Αναλυτικά όλη η δήλωση της υπουργού Πολιτισμού:
«Η κήρυξη του 2022, ως έτους Καμπανέλλη, αναφέρεται στο έτος λογοτεχνίας που κηρύσσει κάθε χρόνο το ΥΠΠΟΑ, και αποτυπώνεται στο σχετικό λογότυπο. Αφορά στο λογοτεχνικό γενέθλιο του θεατρικού συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλλη.
Δεν έχει καμία απολύτως σχέση με μία εθνική επέτειο, όπως αυτή των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, που έχει αφήσει τραυματικό αποτύπωμα στη συλλογική συνείδηση, όχι μόνον των Μικρασιατών που ξεριζώθηκαν από τη γενέθλια γη τους, αλλά και όλων των Ελλήνων.
Το ΥΠΠΟΑ με τις υπηρεσίες του και τους εποπτευόμενους φορείς του έχει ήδη ξεκινήσει να ετοιμάζει πρόγραμμα μνήμης της επετείου. Στο σύνολο των προσκλήσεων για χρηματοδότηση πολιτιστικών φορέων μέσω του Μητρώου των Πολιτιστικών Φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, που ανακοινώθηκε στις 7 Ιανουαρίου 2021, περιλαμβάνεται ειδική πρόσκληση με τίτλο “Αφιξη και ενσωμάτωση των ελληνικών πληθυσμών στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική καταστροφή”, στην οποία έχουν ήδη κατατεθεί 57 προτάσεις, κυρίως από φορείς που συνδέονται ιστορικά με τον προσφυγικό ελληνισμό. Αντίστοιχες προσκλήσεις με ανάλογες θεματικές έχουν προγραμματιστεί για το 2022.
Το 1922, εκατό χρόνια μετά την Καταστροφή και την άφιξη των Μικρασιατών Ελλήνων, μας καλεί σε αναστοχασμό και ομοψυχία, την οποία απαιτεί και η εποχή μας».
Να σημειωθεί ότι μετά την αυτοψία της 2ας Μαρτίου 2021, που έκανε η Λίνα Μενδώνη, στον ιερό ναό του Αγίου Χαραλάμπους, που κτίστηκε, εντός του Πεδίου του Αρεως, από τους πρόσφυγες το 1929, είχε δηλώσει τα εξής:
«Ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους είναι μία ακόμη ιστορική μαρτυρία της δραστηριότητας των Μικρασιατών προσφύγων στην Αθήνα.
Ο εικονογραφικός του πλούτος πιστοποιεί την καταλυτική επίδραση που άσκησε στην αναβίωση της Βυζαντινής Τέχνης ο Αϊβαλιώτης Φώτης Κόντογλου. Στα λογοτεχνικά του κείμενα ο Κόντογλου αναζητώντας «την ελληνικότητα», αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους εκπρόσωπους «της γενιάς του ´30». Με το ζωγραφικό του έργο έγινε ένας από τους κύριους διαμορφωτές της βυζαντινής εκκλησιαστικής τέχνης στα μέσα του 20ου αιώνα.
Το
Φωτογραφικό υλικό