Βραβείο από το Υπουργείο Παιδείας στη στήλη της Κουλτουρόσουπας «Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος και μαθητές του Ανατόλια».
Χαρές, μετά από τόσες πίκρες…
Η Κουλτουρόσουπα με μεγάλη χαρά έδωσε το χώρο μετά από σχετική πρόταση του καθηγητή Τάσου Αγγελίδη Γκέτσου. Μας υποσχέθηκε… «…ονειρευόμαστε να ταράξουμε τα πολιτιστικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης γράφοντας σε δική μας στήλη στη Kulturosupa τις αμακιγιάριστες απόψεις μας δημόσια.”
Και έτσι έγινε…
Η τελική τους εργασία στη Λέσχη Πολιτισμού του Κολεγίου Ανατόλια θα δημοσιεύονταν σε ένα «προκλητικό» για αυτούς σαιτ… όπως είναι αυτό της «Κ»…
Δεν έφτανε μόνο αυτό, αλλά θα το αξιολογούσε ο καθηγητής τους και κυρίως θα ήταν στη διάθεση των αναγνωστών μας, δηλαδή δημόσια, να το δουν, να το διαβάσουν και αν ήθελαν να σχολιάσουν, όπως συνέβη 100άδες φορές.
Το προτζεκτ όχι μόνο πέτυχε αλλά και βραβεύτηκε σαν ένα από τα καλύτερα του Υπουργείου Θρησκευμάτων, Παιδείας και Αθλητισμού του προγράμματος «Αριστεία & Καινοτομία στην Εκπαίδευση 2012-2013» για το έτος 2013.
Αισθανόμαστε χαρούμενοι και περήφανοι που συμβάλλαμε [είχαμε και την επιμέλεια στησίματος και τίτλου] σε αυτή την μεγάλη επιτυχία η οποία πέρα από τη μεγάλη αναγνωσιμότητα που είχαν, τα παιδιά έδωσαν μάθηματα δημοσιογραφίας σε πολλούς επαγγελματίες. Και αυτό σημαίνει, έρευνα, τεκμηρίωση, ανάπτυξη, θέση και άποψη. Είτε αυτά ήταν μια επίσκεψη σε ένα μουσείο, μια θεατρική παράσταση, μια συναυλία, μια κινηματογραφική ταινία, μια συνέντευξη, καθώς και τόσα άλλα..
Η στήλη «Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος και μαθητές του Ανατόλια» υπήρξε συνεπέστατη στην «Κ» και τους αναγνώστες που την παρακολουθούσαν ανελλιπώς, ολοκληρώνοντας τον κύκλο της όλη τη περσινή σεζόν Οκτώβριος 2012 – Μάιος 2013.
Και η αλήθεια είναι οτι μας λείπουν υπερβολικά πολύ.
Τους ευχαριστούμε που έδωσαν κύρος στην “Κ”.
Τέλος, το βραβείο αυτό, μας δίνει κουράγιο και δύναμη να συνεχίσουμε γνωστοποιώντας ότι οι σελίδες μας είναι ανοιχτές σε οποιεσδήποτε προτάσεις.
Κλικάροντας εδώ περιηγηθείτε σε ΟΛΑ τα δημοσιευμένα άρθρα τους.
Παρακάτω και αναλυτικά ΟΛΟ ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ και πως ΑΞΙΟΛΟΓΗΘΗΚΕ για να καταλάβετε και για ποιο λόγο την βράβευσαν.
.
ΕΛΛΗΝΙΚΗΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Αριστεία & Καινοτομία στην Εκπαίδευση 2012-2013
Έντυπο Ανάπτυξης Περιεχομένου Καινοτόμου Δράσης
– Γράψτε μία περίληψη της καινοτόμου δράσης
Το πρότζεκτ… ίσως και να έχει χαρακτηριστεί πλέον ως ένα μάθημα ανούσιο – εξαιτίας του ότι ο βαθμός του δε μετρά για την είσοδο των μαθητών στο πανεπιστήμιο – από πολλά παιδιά και καθηγητές στην Ελλάδα.
Εμείς, ωστόσο, αντιτιθέμαστε σε όλους αυτούς τους σκοταδιστικούς σκοπέλους του ωφελιμιστικού κονφορμισμού και αναλαμβάνουμε ενεργό δράση.
Το αναλυτικό πρόγραμμα του υπουργείου μας δίνει την ευκαιρία να διαμορφώσουμε θέσεις και απόψεις. Θέλουμε να πιστεύουμε πως πρωτοπορεί η τάξη μας… εισάγοντας στο πρόγραμμά της μία ερευνητική εργασία, η οποία σχετίζεται με την γνωριμία – συγκερασμό των πολιτιστικών πραγμάτων της Θεσσαλονίκης με τα Μ.Μ.Ε. Τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης μας οι μαθητές τα παρουσιάζουν με αγάπη και ταλέντο σε διάφορα ηλεκτρονικά μέσα.
Έχοντας ως σύμβουλο τους εμένα οι μαθητές της πρώτης Λυκείου του Ανατόλια βγήκαν από τα σπίτια τους, ρώτησαν και ενημερώθηκαν για το τι ακριβώς συμβαίνει στην πόλη μας.
Εξωστρέφεια λοιπόν…
Τι μου έγραψαν τη τελευταία μέρα των μαθημάτων: «Παρακολουθήσαμε θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές ταινίες, πήγαμε σε εκθέσεις ζωγραφικής καιφωτογραφίας και πήραμε συνεντεύξεις από καταξιωμένους ανθρώπους στο χώρο
της τέχνης. Βέβαια, έπειτα συγκεντρωθήκαμε στους εαυτούς μας και γράψαμε άρθρα, τα οποία στη συνέχεια δημοσιεύσαμε σε πολυπληθείς και αναγνωρισμένες ιστοσελίδες (Boxtv, Kulturosupa, iTabloid, apothessaloniki κ.α.). Άλλοτε εκθειάσαμε τους καλλιτέχνες και τα έργα τους και άλλοτε πάλι τους προσγειώσαμε απότομα στη σκληρή πραγματικότητα. Αυτό όμως δεν είναι η ζωή! Και το κυριότερο μπορούμε να σας εγγυηθούμε ότι κανένα από τα άρθρα μας δεν υπέστη λογοκρισία.»
Προσπάθησα να μην τους περιορίσω, προσπάθησα να τους εξηγήσω τα οφέλη που θα αποκομίσουν από την ενασχόληση με τα Μ.Μ.Ε, προσπάθησα…
Μέσα λοιπόν από αυτήν τη διαδικασία έμαθαν πολλά και ανάπτυξαν τις δημοσιογραφικές τους «ικανότητες» σε αρκετά μεγάλο βαθμό – μερικοί μου έλεγαν πως οι μαθητές μου είναι έμπειροι δημοσιογράφοι – βελτίωσαν τον γραπτό και τον προφορικό λόγο τους, προσεγγίζοντας πάντα με πλήρη επιτυχία τον αρχικό μας στόχο.
Περιγράψτε το πώς προέκυψε η καινοτόμος δράση
Μετά από πληθώρα ιδεών και θεμάτων, διαφωνίες έντονες και λιγότερο έντονες, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τη δημοσιογραφική έρευνα και την αρθρογραφία, στηριζόμενοι σε πολιτιστικά γεγονότα που εκτυλίσσονται στη Θεσσαλονίκη. Διαβάστε τι μου έγραψε μια ομάδα: «Ο καθηγητής μας, μας παρότρυνε προς την συγκεκριμένη κατεύθυνση της σύνδεσης του σχολείου με τα Μ.Μ.Ε, βοηθώντας μας έτσι να αποκτήσουμε κάποια εξωστρέφεια και αναγκάζοντάς μας ουσιαστικά να περιορίσουμε τις πιθανές ανασφάλειες της εφηβικής ηλικίας. Να βγούμε από τα σπίτια μας, να πάρουμε τηλέφωνα και να κλείσουμε ραντεβού! Μας άρεσε πολύ η συγκεκριμένη ιδέα γιατί μας έδωσε τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με πολλά σημαντικά πρόσωπα της πόλης μας, πολιτικά και καλλιτεχνικά, αλλά και με απλούς καθημερινούς ανθρώπους, που μοιραστήκαν μαζί μας όλα όσα τους απασχολούσαν. Μπορέσαμε να θέσουμε ελεύθερα τα ερωτήματα για όλες μας τις ανησυχίες και τα ενδιαφέροντα μας, μέσω αυτής της συνεχούς αναζήτησης και έρευνας, χωρίς τους πιθανούς ενδοιασμούς – επιφυλάξεις των μεγαλύτερων και ήμασταν ιδιαίτερα τυχεροί επειδή δεν αισθανθήκαμε ποτέ τον φόβο της λογοκρισίας».
Το θέμα της εβδομαδιαίας εργασίας είχε μεγάλη ευελιξία, καθώς η κάθε ομάδα μαθητών μου μπορούσε να ασχοληθεί ελεύθερα με αυτό που πραγματικά επιθυμούσε, χωρίς να χρειάζεται να περιορίζεται σε θέματα που δεν τους κινούσαν ούτε στο ελάχιστο το ενδιαφέρον. Αυτό ήταν ένα μεγάλο κίνητρο για αυτούς! Θα μου παρουσίαζαν αυτό που οι ίδιοι είχαν επιλέξει κι όχι αυτό που η «αυθεντία του καθηγητή» τους επέβαλε. Συγκεκριμένα, οι ομάδες μπορούσανε να γράψουν άρθρα για το θέατρο, τον κινηματογράφο, το βιβλίο, τα μουσεία, τη μουσική, τις διάφορες εκθέσεις που λάμβαναν χώρα στη πόλη μας και να πάρουνε συνεντεύξεις από ηθοποιούς, συγγραφείς, σκηνοθέτες και άλλους καλλιτέχνες που θαύμαζαν από παλιά ή που απλώς ήθελαν να τους γνωρίσουν καλύτερα.
Ουσιαστικά, προσπαθήσαμε – μαθητές και καθηγητής – να διαδώσουμε σε όλη την Ελλάδα τις προσωπικές μας απόψεις και τα πιστεύω μας, να εκφράσουμε το πάθος μας για την δημοσιογραφική αλήθεια, την αλήθεια της διαφορετικής
θεώρησης και της αλλιώτικης οπτικής ματιάς.
Στο άκουσμα της δικής τους αλήθειας είχε καμφθεί και η τελευταία αντίσταση!
Η καινοτόμος αυτή δράση μας έδωσε τη δυνατότητα και την ευκαιρία να δημοσιοποιήσουμε τις ιδέες μας και να εκθέσουμε τους εαυτούς μας προς τα έξω! Τα παιδιά κατάλαβαν την αυτοέκθεση πως στον κάθε λόγο υπάρχει και ο αντίλογος, κατάλαβαν ακόμα… αναγκαστικά… τον «δίκαιο» και τον «άδικο» λόγο.
Πριν καταλήξουμε στο συγκεκριμένο θέμα ήθελα να είμαι σίγουρος πως δε θα το μετανιώσουν στην πορεία και τους προκάλεσα με ποικίλα ερωτήματα. Κατάλαβα πως τα παιδιά ήθελαν να διαφοροποιηθούν από εμάς τους μεγάλους και να μου δείξουν πως μπορούν…
Μου το απέδειξαν!
Τους έλεγα πως αυτοί πρέπει να ανοίξουν τις πόρτες των μέσων μαζικής ενημέρωσης! Και τις άνοιξαν μόνοι τους αυτές τις πόρτες και μπήκαν μέσα στα σπίτια κι όλα πήγαν θαυμάσια…
Τους έδειξα εμπιστοσύνη και πήρα την ψυχή τους!
Περιγράψτε αναλυτικά την καινοτόμο δράση και τη διαδικασία εφαρμογής στο σχολικό πρόγραμμα ή στη σχολική κοινότητα
Κάναμε το εβδομαδιαίο μάθημά μας σε αίθουσα στην οποία υπήρχαν ηλεκτρονικοί
υπολογιστές και φυσικά είχαμε και σύνδεση με το διαδίκτυο. Αυτό έκανε τη δουλειά μας να είναι περισσότερο εύκολη! Κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια είχαν μπροστά τους τον προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή τους και κατά τη διάρκεια του δίωρου μαθήματος διερευνούσαν τους τρόπους μέσα από τους οποίους θα γινόταν πιο άρτια και ουσιαστική η επόμενη εργασία τους. Στο τέλος του μαθήματος μου έστελναν σε μέιλ τις σκέψεις – προτάσεις τους.
Παράλληλα τα παιδιά είχαν την υποχρέωση να παρακολουθούν τις προηγούμενες εργασίες τους και να αποδελτιώνουν τα σχόλια που τους έκαναν άλλοι γύρω από τα γραπτά τους και να τα συζητούν μεταξύ τους. Αν υπήρχαν κάποιες διαφωνίες ή προβληματισμοί τους έφερναν στην ομάδα.
Εγώ είχα προσωπική επαφή με τους ιδιοκτήτες όλων των ηλεκτρονικών εφημερίδων, οι οποίοι μου έδιναν κα τα «χτυπήματα» που είχαν οι εργασίες των παιδιών. Δεν ξέρω αν έπραξα το σωστό παιδαγωγικά, αλλά επειδή δε θέλησα να καλλιεργήσω μεταξύ τους έναν άκρατο ανταγωνισμό χωρίς περιεχόμενο και ουσία, δεν ενημέρωνα τους μαθητές μου για το ποιος είναι ο πρώτος σε «χτυπήματα», ποιος ο δεύτερος και ποιος ο τρίτος. Θεώρησα πως κάτι τέτοιο ίσως και να τους γέμιζε με περιττό άγχος και να τους καθιστούσε «προσεκτικούς»… στον τρόπο με τον όποιο θα χειρίζονταν τα πράγματα. Στο επίθετο «προσεκτικός» δίνω την έννοια του υποψιασμένος… Ίσως να διάλεγαν αυτά που πουλάνε, εντός και εκτός των εισαγωγικών.
Είχαμε τη δυνατότητα όλες τις εργασίες να τις δημοσιεύουμε σε μια ηλεκτρονική σελίδα την οποία δημιούργησα μαζί με άλλους μαθητές μου κατά το παρελθόν σε μία άλλη ερευνητική εργασία. Μπορείτε να δείτε με κάθε λεπτομέρεια όλη τη δουλειά μας στο www.ac-cultural.com κι από εκεί να μεταβείτε στη σελίδα του facebook που δημιουργήσαμε για τον συγκεκριμένο υπερσύνδεσμο.. Σε τούτη τη σελίδα έμπαιναν και σχολίαζαν τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα πάνω από 50 άτομα, άλλοι μεόνομα και επώνυμο και άλλοι ανώνυμα ή με ψευδώνυμο. Όσοι σχολίαζαν ήταν μαθητές της τρίτης γυμνασίου, από το πρώτο και το δεύτερο γυμνάσιο του Κολλεγίου «Ανατόλια».
Με τους συγκεκριμένους μαθητές – σχολιαστές εκπονούμε εργασίες – κάθε χρόνο είναι διαφορετικά άτομα – σχετικές με τα μουσεία και τα σχολεία του εξωτερικού και επιλέγονται από εμένα και μια μικρή ομάδα καθηγητών κάποιοι από αυτούς, με τους οποίους πηγαίνουμε μια εκδρομή.
Η ενασχόλησή τους με τα άρθρα ήταν υποχρεωτική και βαθμολογούνταν από ομάδα τεσσάρων καθηγητών.
Αν δείτε την ιστοσελίδα θα αντιληφτείτε πως έχουμε επισκεφτεί από το 2003 και μετά… πολλές ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Οι μαθητές λοιπόν αυτοί λειτουργούσαν σαν μία δεξαμενή από την οποία εμείς βγάζαμε κάποια συμπεράσματα. Τους λέγαμε βέβαια να δείχνουν τα γραπτά των παιδιών και σε άλλους μαθητές του σχολείου μας για να έχουμε καλύτερη αντίληψη για την αποδοχή, την αδιαφορία ή την απόρριψη.
Μπορεί κάποιος να ελέγξει τα νούμερα των επισκεπτών των σελίδων αυτών και τότε θα καταλάβει πόσοι ήταν αυτοί που έμπαιναν μέσα στις σελίδες μας.
Επίσης, όλες τις εργασίες των παιδιών τις δημοσιεύαμε και στη λογοτεχνική εφημερίδα (www.logotexniki.com ) που δημιούργησα μόνο για το σχολείο μας. Πάλι στην ειδική σελίδα για το facebook. Κι από εκεί μας έμαθε πολύς κόσμος! Το σχολείο μας, παρόλο που διαθέτει πολλά μέσα προβολής, δε μας βοήθησε καθόλου, επειδή δε ζητήσαμε τη βοήθειά του. Ήθελα να δείξω στα παιδιά, πως πρέπει να παλεύουμε με τα δικά μας μέσα και να μη βάζουμε μπροστά κάποιους ανθρώπους. Θα πετύχουμε τους στόχους μας με τις δικές μας δυνάμεις! Καταφέραμε λοιπόν να γίνουμε γνωστοί μόνο με τη δουλειά μας και τα δικά μας μέσα και τούτη τη στιγμή η δύναμή μας να ξεπερνά και αυτή του σχολείου μας!.
Ξεκινήσαμε να γράφουμε στην Κουλτουρόσουπα, ένα πολιτιστικό περιοδικό της Θεσσαλονίκης κάπως προκλητικό! Γιατί το επιλέξαμε το εξήγησα στους μαθητές μου.
Θα γράφαμε ότι θέλαμε και δε θα μας έλεγχε, θα μας μάθαινε κάποιος κόσμος και θα
είχαμε και δική μας στήλη: «Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος και μαθητές του Ανατόλια». Στα παιδιά έκανε εντύπωση η προκλητική γραφή του συγκεκριμένου portal. Τους έλεγα πως εμείς θα πρέπει να κρατήσουμε τη σοβαρότητά μας μέσα στη συγκεκριμένη ηλεκτρονική εφημερίδα και πως δε πρέπει να προκαλούμε. Κι αυτό θα ήταν το σημαντικό για εμάς!
Να προκαλέσουμε με τη δουλειά μας…
Το κατάλαβαν…
Μετά ήρθε το mySalonika, πάλι με στήλη δική μας, στο οποίο δε γράψαμε και πολλά πράγματα. Αναλύσαμε με τα παιδιά τους λόγους, αλλά δεν είναι της παρούσης να τους αναφέρουμε…
Κι έπεται η συνέχεια…
Apothessaloniki. Δημοσιεύσαμε κάποια άρθρα. Οι ιδιοκτήτες της ηλεκτρονικής αυτής εφημερίδας μας εμπιστεύτηκαν και μας πρότειναν να δημοσιεύουμε οτιδήποτε θέλουμε στη συγκεκριμένη διεύθυνση. Μάλιστα αν κρίναμε εμείς σκόπιμο μπορούσαν κάποια άρθρα να τα βάλλουν και σταapolarissa και aposerres.
Επισυνάπτουμε όλα αυτά που δημοσιεύτηκαν κατά καιρούς για να κατανοήσετε το μέγεθος και φυσικά την ποιότητα των προσπαθειών μας…
Ακολούθησαν η Παράλλαξη, η κουίντα…
Η Itabloid μας έδωσε τη δυνατότητα να στείλουμε τις παρατηρήσεις μας για την ιστοσελίδα τους και δημοσίευσε κι αυτή πολλά άρθρα μας! Παρουσίασε με επαινετικά λόγια εμάς και το σχολείο μας! Εμείς δηλαδή ήμασταν αυτοί που «διαφημίσαμε» στο πανελλήνιο το σχολείο μας!
Ακόμα άρθρα μας μπήκαν στο boxtv, στο μπισκότο. τυπολόγος κλπ.
Δε θα ήθελα να επαναλαμβάνω τις πολλές ηλεκτρονικές εφημερίδες και τις πολλές δημοσιεύσεις. Θα σας αναφέρω μόνο πως η δημόσιες σχέσεις του σχολείου μας προφανώς παρακολουθούσαν τη δραστηριότητα μας, αλλά δεν μας καλούσαν για να τους πούμε τις ενασχολήσεις μας. Όταν όμως το protagon μας ζήτησε να απαντήσουμε σε κάποιες ερωτήσεις και δημοσίευσε άρθρο με τον τίτλο «μικροί κριτικοί τέχνης στα σχολεία» τότε με κάλεσαν. Το συζητήσαμε κι αυτό με τα παιδιά, αλλά πάλι δεν είναι της παρούσης να το συζητήσω εδώ…
Υπήρξαν πάρα πολλά πράγματα που δεν είδαν το φως της δημοσιότητας, όχι επειδή δεν ήταν καλά, αλλά επειδή ήταν πραγματικά αδύνατο για έναν άνθρωπο που δουλεύει μόνος μια τέτοια ερευνητική εργασία να έχει την επιμέλεια τόσων πολλών επιμέρους εργασιών.
Η ερευνητική εργασία του πρώτου τετραμήνου, αυτή που σας παρουσιάζω τώρα, μας άνοιξε δρόμους. Στην παρουσίασή της ήρθε μετά από δική μου πρόσκληση η κυρία Σοφία Ασλανίδου, υπεύθυνη για τα Μ.Μ.Ε. στο Δήμο της Θεσσαλονίκης, χάρηκε πολύ με την εργασία μας και μετά από μια σύντομη κουβέντα μου έδωσε μια εβδομαδιαία εκπομπή στο δημοτικό ραδιόφωνο της Θεσσαλονίκης.
Πλέον κάθε Παρασκευή από τη συχνότητα το fm 100,6 μιλώ με τους μαθητές μου για την τέχνη!
Την εκπομπή αυτή μου την χάρισαν οι μαθητές μου!
Μου την χάρισε η δουλειά τους…
Περιγράψτε τρόπους δυνατής διεύρυνσης της εφαρμογής και σε άλλους τομείς/αντικείμενα της σχολικής μονάδας
Δεδομένης της ήδη υπάρχουσας δράσης του προηγούμενου τετραμήνου, πιστεύουμε
πως αυτή η δράση θα μπορούσε να αναπτυχ θεί και να προσαρμοσθεί σε περαιτέρω τομείς. Δηλαδή πέρα από τη συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σε θέματα πολιτιστικού χαρακτήρα, η καινοτόμος δράση του Project, έχει τη δυνατότητα να υιοθετήσει περισσότερες πτυχές των επιστημών. Ξεκινώντας, θα θέλαμε να περιγράψουμε τους διάφορους τομείς στους οποίους θα επικεντρώσουμε την περιγραφή των διαφόρων τρόπων δυνατής τους περιγραφής.
Αρχικά στον κλάδο των θετικών επιστημών, προτείνουμε δράσεις που θα βοηθήσουν στην προώθηση αυτών μέσω της δυνατότητας της διαδικτυακής ανάρτησης τεχνολογικών και γενικότερα άρθρων επιστημονικού χαρακτήρα όπως και μαθητικών εργασιών και της παρουσίασής τους σε επιστημονικά συνέδρια. Επίσης, η ανάδειξη των υπαρχόντων φυσικομαθηματικών διαγωνισμών και το ανέβασμα άρθρων στο διαδίκτυο που να τους αφορούν είναι ένας ακόμη τρόπος για να διερευνήσουμε βαθύτερα τους περισσότερους τομείς της αντικείμενης σχολικής μονάδας.
Μετά, όσον αφορά θέματα καλλιτεχνικού χαρακτήρα καλό θα ήταν να υλοποιηθούν διαθεματικές εργασίες που θα είναι διαποτισμένες από το αίσθημα του συναγωνισμού των μαθητών στο διαδίκτυο και με την συνεισφορά και το ενδιαφέρον τους, μπορούν να πραγματοποιηθούν διαδικτυακές εκδηλώσεις (events) και ανέβασμα περισσότερων άρθρων που θα έχουν να κάνουν με θέματα μουσικής, ζωγραφικής, φωτογραφίας και θεάτρου, δραστηριότητες που συμβαδίζουν με αντικείμενα του σχολικού περιβάλλοντος.
Και φυσικά δε πρέπει να ξεχνάμε τη Γυμναστική, τη Μουσική…
Μπορούμε να κάνουμε πολλά!!!
Πιστεύουμε πως όλα τα παραπάνω είναι επαρκείς τρόποι ανάπτυξης και δυνατής διερεύνησης σε άλλους τομείς πέρα από αυτόν του πολιτιστικού χαρακτήρα στο οποίο θέμα επικεντρώνουμε εμείς την προσοχή μας φέτος.
Γράψτε τις προϋποθέσεις που θεωρούνται απαραίτητες για την καλύτερη ανάπτυξής της στο σχολείο
Προκειμένου μια καινοτόμος δράση να ευδοκιμήσει απαιτείται ουσιαστική συμβολή όλων των συντελεστών της δράσης αυτής, όπως είναι η διοίκηση, οι καθηγητές και οι μαθητές.
Η διοίκηση, πρωτίστως, ως βάση της σχολικής κοινότητας οφείλει να προσφέρει στους καθηγητές τα κατάλληλα υλικά μέσα (υπολογιστές, «προτζέκτορες», κτλ.) προκειμένου να διευκολυνθεί η διεξαγωγή του μαθήματος και να γίνει πιο κατανοητή, από τους μαθητές, η βασική σημασία της δράσης με την βοήθεια των τεχνολογικών μέσων, προσφέροντας την ταχύτατη πληροφόρηση και επικοινωνία. Οφείλει, ακολούθως, να προβάλει κίνητρα τα οποία θα κινητοποιήσουν τους καθηγητές, όπως διευκολύνσεις και δημόσια προβολή, ώστε να το έργο τους να είναι ορθά δομημένο και η διάθεση των ίδιων να είναι θετική.
Οι καθηγητές ως ηγετικές οντότητες σε μια σχολική κοινότητα υποχρεώνονται με την σειρά τους, να δείξουν ενδιαφέρον στην εκάστοτε δράση με σκοπό οι μαθητές να επηρεαστούν από την νοοτροπία που διέπει τέτοιες δράσεις που αφορούν τον πολιτισμό γενικότερα. Επιπλέον θα πρέπει να μην αποκλίνουν από τον αρχικό τους παιδαγωγικό – επιστημονικό ρόλο που είναι η συζήτηση και η διευκρίνηση διάφορων αποριών που μπορεί να προκύψουν κατά την διάρκεια της εργασίας. Ωστόσο, θα πρέπει να αποτελούν «αυθεντίες» εργατικότητας και ήθους προκειμένου οι μαθητές να αναζητούν τις πληροφορίες που τους απασχολούν πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα και να μη τους δίνονται ωμές απαντήσεις από τους εκάστοτε καθηγητές.
Επομένως και οι μαθητές με τη σειρά τους θα ήταν καλό να ενδιαφερθούν στην πράξη για το αντικείμενο, να κινητοποιηθούν, να συγκροτήσουν ομάδες δράσης και να γνωρίσουν μια τελείως διαφορετική διαδικασία. Αρχικά, για να πραγματοποιηθούν όλα τα παραπάνω θα πρέπει να υπάρχει θέληση και ομαδικό πνεύμα για να επιτευχθεί ένα επιθυμητό αποτέλεσμα. Με την προϋπόθεση ότι έχουν εφοδιαστεί με τις απαραίτητες γνώσεις όπως μια σωστή καθοδήγηση και τα απαραίτητα υλικά μέσα είναι έτοιμοι, ώστε να παίξουν κομβικό ρόλο στην υλοποίηση αυτού του πρωτοποριακού έργου. Παράλληλα πρέπει να διακατέχονται από πνεύμα συνεργασίας, ώστε να μπορέσουν να συνεργαστούν με αρμονία και γαλήνη με τους συμμαθητές τους που θα παίζουν το ρόλο “συνεργάτη” . Επιπρόσθετα θα πρέπει να διακατέχονται από θέληση για εργασία και διερεύνηση.
Το πιο σημαντικό στάδιο είναι να επιλέξουν ένα τομέα που τους ενδιαφέρει, ώστε να μπορέσουν να εργαστούν με χαρά και να δώσουν το καλύτερο τους εαυτό όπως θα πράξουν μελλοντικά στην εύρεση και επιλογή εργασίας. Αυτή η καινοτόμος δράση θα βοηθήσει τους μαθητές να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες και να βοηθήσουν την κοινωνία, αλλά και την υπόλοιπη μαθητική κοινότητα να ερευνήσει και να εμβαθύνει περαιτέρω πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.
Τέλος, οι μαθητές αποτελούν το τελικό στάδιο υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου και άμα συμβάλλουν παραγωγικά σε αυτό το έργο θα επιτευχθεί ένα όμορφο και χρήσιμο αποτέλεσμα που θα αποτελέσει ένα εξειδικευμένο εργαλείο γνώσης- ενημέρωσης για μικρούς και μεγάλους αναγνώστες.
Γράψτε γενικότερα συμπεράσματα που εξήχθησαν.
Τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από την εργασία μας ήταν πολλά. Αρχικά, συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές μέσω του πρότζεκτ πήγαν σε πολλές πολιτιστικές εκδηλώσεις της πόλης μας. Είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν πολλούς χώρους τέχνης στους οποίους δεν συνηθίζουν να πηγαίνουν με τους γονείς τους, όπως είναι για παράδειγμα οι εκθέσεις ζωγραφικής.
Επιπλέον, γράφοντας άρθρα και παίρνοντας συνεντεύξεις ανά ομάδες έμαθαν να συνεργάζονται μεταξύ τους. Κατόρθωσαν να ξεπεράσουν κάποιες διαφωνίες που τους προέκυψαν στην πορεία, να ανταλλάσσουν απόψεις και ιδέες. Πολλές φορές μάλιστα ήταν αναγκαίο να βάλουν στην άκρη κάποιες άλλες υποχρεώσεις τους ή ακόμη και να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις προκειμένου να συγκεντρωθούν σε κάποιο σπίτι με σκοπό να δουλέψουν ομαδικά πάνω στην εργασία τους.
Εν συνεχεία, μέσω της καινοτόμου δράσης γνώρισαν τον πανεπιστημιακό τρόπο εκπαίδευσης. Κατάφεραν δηλαδή, να μάθουν πράγματα για το αντικείμενο τους κάνοντας έρευνα και όχι παπαγαλίζοντας διάφορες ανούσιες πληροφορίες από κάποιο βιβλίο, όπως είχαν συνηθίσει.
Ακόμη το ότι εξοικειώθηκαν με την ηλεκτρονική εκπαίδευση και την τεχνολογία γενικότερα δε θα πρέπει να μείνει ασχολίαστο.
Επίσης, ήρθαν σε επαφή με σημαντικά πρόσωπα από διάφορους τομείς όπως πολιτικούς, ιατρούς, κριτικούς, δημοσιογράφους, μουσικούς και ζωγράφους. Μέσω της συναναστροφής τους αυτής, έμαθαν πολλά πράγματα που τους βοήθησαν στην παραγωγή των εργασιών τους, έμαθαν πως συντάσσεται μια εφημερίδα, ακόμη και πως λειτουργεί ένας δημοσιογράφος. Ανέπτυξαν πολλές δεξιότητες όπως τη συγγραφή, μιας και θα έπρεπε να γράφουν κείμενα και άρθρα για το οποιοδήποτε πολιτιστικό δρώμενο παρακολουθούσαν.
Επιπλέον, έγιναν πιο υπεύθυνοι μέσω της όλης διαδικασίας αφού κάθε εβδομάδα ήταν υποχρεωμένοι να παρουσιάζουν στον καθηγητή τους κάποιο υλικό από τα στοιχεία που μάζεψαν για την έρευνά τους.
Οι μαθητές μέσω των διάφορων εργασιών που ανέλαβαν όπως κριτικές κινηματογραφικών ταινιών, θεατρικών παραστάσεων και άλλων εκδηλώσεων μπόρεσαν να αναπτύξουν την κριτική του ικανότητα. Προσθετική και αφαιρετική ικανότητα! Σύνθεση! Τα ερεθίσματα που δέχτηκαν τους έκαναν να αναρωτηθούν, να έρθουν σε κάποια συμπεράσματα και τέλος να κρίνουν αυτό που είδαν. Πιο συγκεκριμένα, έμαθαν να μη δέχονται άκριτα πληροφορίες και να η φοβούνται να γράψουν αυτό που πραγματικά πιστεύουν.
Άλλο ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για τη διεξαγωγή του μαθήματος ήταν το γεγονός ότι το θέμα των εργασιών ήταν της επιλογής των μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο είχαν την ευκαιρία να ασχοληθούν με ζητήματα που τους ενδιαφέρουν, γεγονός που τους έκανε να αποδώσουν ακόμη περισσότερο. Αυτό ωφέλησε τόσο στους μαθητές όσο και στους αναγνώστες των ηλεκτρονικών εφημερίδων, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν και να διαβάσουν τις απόψεις των νέων.
Επιλογικά, συμπεραίνουμε ότι το πρότζεκτ είναι ένας ευρηματικός τρόπος διδασκαλίας που ωφελεί τους μαθητές σε πολλά επίπεδα. Εξελίσσει τις ικανότητες του κάθε ατόμου και προετοιμάζει την μονάδα για την ανώτερη εκπαίδευση που ακολουθεί.
.Τεκμηριώστε σε ό,τι αφορά:
– τον καινοτόμο χαρακτήρα του υποβαλλόμενου έργου σε σχέση με την:
-παραγωγή μιας νέας προσέγγισης στην εκπαιδευτική διαδικασία που στηρίζεται σε θεωρητική τεκμηρίωση
-εισαγωγή για πρώτη φορά στο σχολείο μιας καθιερωμένης πρακτικής ή παιδαγωγικής προσέγγισης
-αναμόρφωση/ανασχεδιασμό μιας καθιερωμένης διδακτικής προσέγγισης
–τη συμβολή του έργου στη βελτίωση της διδακτικής πράξης όπως:
-επιτυχή αποτελέσματα μάθησης,
-προώθηση της συμμετοχής των εκπαιδευόμενων,
-εκπόνηση εκπαιδευτικού υλικού προσαρμοσμένου στις τοπικές συνθήκες και στις ανάγκες των μαθητών.
– την παιδαγωγική αξία του έργου όπως:
-συμβολή στην προσωπική, κοινωνική, πολιτιστική ανάπτυξη των μαθητών, καθώς και στην ανάπτυξη της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης,
-κίνητρα για την επίτευξη υψηλότερων προσδοκιών,
-επικέντρωση στις ανάγκες των μαθητών,
-καλύτερη κατανόηση/εμβάθυνση στο γνωστικό αντικείμενο/περιοχή,
-διευκόλυνση στη διαδικασία «μαθαίνω πώς να μαθαίνω».
τη συμβολή στη λειτουργία της σχολικής τάξης/μονάδας όπως:
-ευκολία εφαρμογής στο σχολείο,
-διαμόρφωση θετικού κλίματος στις σχέσεις της σχολικής κοινότητας και στις σχέσεις με τους γονείς,
-ανάπτυξη μιας σχολικής κουλτούρας υποδοχής διαφορετικών μαθητών στις τάξεις και ανταπόκριση στις διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
-συνεργασία των εκπαιδευτικών της Σχολικής Μονάδας.
Η μορφή του μαθήματος δεν είναι μια εντελώς νέα ιδέα.
Η ενασχόληση των μαθητών με τη δημοσιογραφία έχει, πιθανώς, ξαναδοκιμασθεί, όπως επίσης και η δραστηριοποίηση των μαθητών εκτός τάξης για τις ανάγκες
κάποιου πρότζεκτ του σχολείου.
Στο δικό μας Project, όμως τα στοιχεία αυτά εμφανίζονται ως νέα εκδοχή. Οι μαθητές δεν αρθρογραφούν κατά το δοκούν σε κάποια σχολική εφημερίδα. Αντιθέτως, η δουλειά τους είναι συγκεκριμένη και απαιτητική. Αρχικά, ερευνούν συνεχώς σχετικά με τα πολιτιστικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης. Πρέπει να είναι συνεχώς ενημερωμένοι για τον πολιτισμό, ώστε να καταφέρουν να είναι επίκαιροι στο επόμενο στάδιο, την καταγραφή.
Συνεπώς, ο κάθε μαθητής έχει μια διαρκή επαφή με τα θέματα του πολιτισμού και συνηθίζει να ενδιαφέρεται για την επικαιρότητα, ώστε να γίνει σταδιακά ενεργό μέλος της κοινωνίας με ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω του.
Στη συνέχεια φαίνεται και ένα ακόμη καίριο καινοτόμο στοιχείο του μαθήματος, η αποτύπωση των ερευνώμενων γεγονότων γραπτώς. Οι μαθητές δε στηρίζονται αποκλειστικά σε μια στερεότυπη δοθείσα φόρμα. Για να καταγράψουν το εκάστοτε αντικείμενο που έχουν ερευνήσει (π.χ. θεατρική παράσταση, έκθεση ζωγραφικής κ.α.) επιστρατεύουν όλες τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες δημοσιογράφοι, επενδύοντάς τες με τη δημιουργικότητά τους και την κριτική τους αντίληψη. Έτσι, επιλεγούν ανάμεσα από αφήγηση/περιγραφή του γεγονότος που παρακολούθησαν, κριτική πάνω σε αυτό βασιζόμενοι στη δική τους άποψη – καταφέρνοντας να κάνουν είτε δεικτικές παρατηρήσεις, είτε εποικοδομητικά σχόλια – , συνέντευξη από τους συντελεστές κ.α.
Κατά τη διάρκεια αυτού του σταδίου, οι μαθητές δεν γράφουν στεγνές εκθέσεις, αλλά υιοθετούν την οπτική γωνία του δημοσιογράφου.
Το τελευταίο στάδιο είναι και το πιο καινοτόμο. Τα κείμενα των μαθητών αφού επεξεργαστούν από τον καθηγητή – για ορθογραφικό έλεγχο, συντακτικά και εκφραστικά λάθη, δημοσιεύονται σχεδόν αυτούσια – στέλνονται σε διάφορες ηλεκτρονικές εφημερίδες και ιστολόγια. Ενώ σε σχετικές εργασίες άλλα σχολεία δημοσιεύουν σε σχολικό επίπεδο τα γραπτά τους, εμείς συνεργαζόμαστε με πολλές γνωστές και έμπειρες ιστοσελίδες.
Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από πρώτο χέρι τον κόσμο της σύγχρονης δημοσιογραφίας, χρησιμοποιώντας πρακτικές και εργαλεία επαγγελματιών.