Γράφει η Πίτσα Στασινοπούλου για την Κουλτουρόσουπα
Για την ακρίβεια, η πλήρης δήλωση της εκπροσώπου «μας» στη Γιουροβίζιον Μαρίνας Σάττι ως απάντηση σε αρνητικά σχόλια που δέχθηκαν τα video clip της, είναι: «Ναι, η Ελλάδα είναι η πλαστική καρέκλα κι ο μισοτελειωμένος φραπές, δεν παραποιήσαμε ή αλλοιώσαμε κάτι από την πραγματικότητα…»
Κι εγώ σκέφτομαι, κοίτα να δεις ρε φίλε που η ευφυής ατάκα έσκασε εν μέσω σαρακοστής για να δοκιμάσει σατανικά τα όρια εγκρατείας μου! Σε μια περίοδο που υποτίθεται ότι οφείλουμε να διάγουμε όχι μόνο διατροφική, αλλά κυρίως πνευματική νηστεία με αποχή από κακίες, αρνητισμούς, καυγάδες, μπινελίκια, κραξίματα και λοιπά «μιαρά» εν μέσω προετοιμασίας ψυχικής κάθαρσης, να έρχεται ουρανοκατέβατη η εν λόγω τοποθέτηση της αοιδού και να αρχίζουν τα λαμπάκια του εγκεφάλου να αναβοσβήνουν δαιμονισμένα, ενώ το νευρικό σύστημα να τσιτώνει σε σημείο έκρηξης! Κι άντε πέστε μου κατόπιν τούτων, αν είναι εφικτό να συγκρατηθεί κανείς σεβόμενος την σαρακοστή, εκτός κι αν «αποσυνδέσει» χειρουργικά την εγκεφαλική λειτουργία, που θα ήταν μια λύση…
Το θέμα όμως είναι ότι η ογκώδης κεραμίδα με βάρος τσιμεντόλιθου εκτοξεύτηκε στα κεφάλια μας, τα δύστυχα αυτιά μας την άκουσαν, το ταλαίπωρο μυαλό μύρισε ξανά μανα τσίκνα από καμένα κύτταρα και βεβαίως τα πολύπαθα πληκτρολόγια βίωσαν ξανά μανά τα οργισμένα ξεσπάσματά μας και εν προκειμένω με δίκιο βουνό σαν το Έβερεστ και βάλε! Διότι το να ακούς από το στόμα τραγουδίστριας που μετέχει σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό ως επίσημη απεσταλμένη μιας χώρας – και μάλιστα κάθε άλλο παρά τυχαίας πολιτιστικά- να την περιγράφει δημοσίως τόσο απαξιωτικά με προκλητική άνεση κι απερίσκεπτη ελαφράδα, πάει πολύ… πάρα πολύ κυρά Μαρίνα μου, όσο κι αν αναγνωρίζω το τραγουδιστικό ή χορευτικό σου ταλέντο, τα νιάτα σου, την ομορφιά σου, τη δροσιά σου, τη σκηνική σου παρουσία και γενικώς το ευπώλητο «πακέτο» της σώουμπιζ! Το οποίο είναι αλήθεια ότι διαθέτει φανταιζί περιτύλιγμα όπως απαιτούν οι καιροί της ευτέλειας, ωστόσο από ουσιαστικό περιεχόμενο αποδεικνύεται με το συμπάθιο… τενεκές ξεγάνωτος- αν γνωρίζεις την ντεμοντέ λέξη κι αν όχι θα σου εξηγήσουν οι «αυλικοί»…
Προφανώς, είναι ηλίου φαεινότερο ότι αυτά που ξεστόμισες ελαφρά τη καρδία στο πανελλήνιο και όχι μόνο, τα πρεσβεύεις πραγματικά και με αποδεικτικά ντοκουμέντα, αποτυπώνοντας τόσο γλαφυρά την άποψή σου περί Ελλάδας στα βίντεο που κάνουν τον γύρο της Ευρώπης… Καθώς φρόντισες να τα «κοσμήσεις» όχι μόνο με πλαστικές καρέκλες και μισοτελειωμένους φραπέδες- εγώ πάντως γλείφω και το ποτήρι- , αλλά και με σκουπιδαριό, σαβούρες, μποτιλιάρισμα, κοψίδια, τζατζίκια, τσαρούχια, κλαρίνα, σαγιονάρες, μπατιροτουρίστες και γενικώς ό,τι πιο κιτσάτο και παρακμιακό μπορούσε να παρουσιάσει η «δημιουργική» ομάδα σου, ως «αντιπροσωπευτική» εικόνα της χώρας που σε στέλνει να την εκπροσωπήσεις επίσημα! Με συμμετοχή πληρωμένη από τους φόρους των πολιτών της, η οποία επιπλέον θα σου εξασφαλίσει μέγιστη δημοσιότητα, πανευρωπαϊκή προώθηση, χρήσιμες επαφές, ευκαιρίες καριέρας κλπ… Όλα δε τούτα, ενόσω εσύ εκθέτεις ευρέως αυτή τη χώρα- πατρίδα σου (έτσι δεν είναι;) που σε προωθεί, ως καρακιτσάτο υπόδειγμα!
Μίλησες (και μαζί σου αρκετοί παρατρεχάμενοι γλείφτες) για μια υπαρκτή πραγματικότητα (καρκατσουλιού) που «δεν παραποιήσατε ή αλλοιώσατε», εννοώντας ότι πρόκειται για αυθεντικές εικόνες, συνήθειες, νοοτροπίες, αισθητικές, γι αυτό και τις εντάξατε ως «εικαστικό» φόντο στο βίντεο του ανεκδιήγητου τραγουδιστικού αχταρμά (να κάνουν ασορτί σετάκι), ποντάροντας υποθέτω στον ρεαλισμό, έστω κι αν αυτός αντιπροσωπεύει επιλεκτικά το «μισό» και βεβαίως «χείριστο» πρόσωπο της χώρας! Γιατί ουδείς αρνείται την συν-ύπαρξη στο γενικότερο εθνικό πλαίσιο κακόγουστων εικόνων ή υποβαθμισμένων περιοχών ή γραφικών συνηθειών ή φαιδρών συμπεριφορών, το αντίθετο θα ήταν γελοίο ψέμα! Ούτε αρνείται βεβαίως την Βαλκανική ταυτότητα μιας χώρας που ανήκει στα… Βαλκάνια και για κάποιους ακομπλεξάριστους μεταφράζεται σε αυθεντικότητα, αυθορμητισμό, εξωστρέφεια, ζεστασιά, ενώ για άλλους κομπλεξικούς ψηλομύτες σε επαρχιωτισμό, υποβάθμιση, παρακμή, μιζέρια… Όχι, ΔΕΝ είμαστε ανόητοι να αρνηθούμε τα πολλά στραβά και άσχημα που μας χαρακτηρίζουν ως χώρα και λαό και συναντούμε καθημερινά μπροστά μας, ούτε αιθεροβάμονες να πιστεύουμε ότι ζούμε στον υπέρτατο παράδεισομε υποδειγματικούς πολίτες και σημαία την ύψιστη αισθητική!
Αλλού είναι το θέμα: ΓΙΑΤΙ μεταξύ των δύο ακραίων οπτικών για τη χώρα επιλέχθηκε εν προκειμένω η χείριστη με πρόσχημα την «πραγματικότητα»;; Με ποιο σκεπτικό εγκρίθηκε αυτή η μονομερώς υποτιμητική, άσχημη, απαξιωτική εικόνα για την Ελλάδα σε έναν επίσημο διαγωνισμό με ευρεία προβολή;; Γιατί αγνοήθηκε επιδεικτικά το επίσης υπαρκτό και πραγματικό «άλλο» της φωτεινό πρόσωπο ή έστω δεν επιλέχθηκε μια «μέση οδός», εξίσου ρεαλιστική και σαφώς δικαιότερη;; Ποιος είπε ότι το (δήθεν) χιούμορ που επικαλέστηκαν κάποιοι ανεγκέφαλοι νομιμοποιείται να διασύρει αυθαίρετα ό,τι βρει μπροστά του;; Με ποια γελοία λογική πηγαίνεις να εκπροσωπήσεις τη χώρα σου ψάχνοντας να προβάλεις ό,τι πιο αντιαισθητικό- απωθητικό διαθέτει επειδή είναι… πραγματικό;;Αν ας πούμε θέλεις να διαφημίσεις το σπίτι σου, θα προσπεράσεις το ευρύχωρο σαλόνι, τα ηλιόλουστα δωμάτια, τη θέα στο μπαλκόνι και θα ξεκινήσεις από τον άπλυτο νεροχύτη, τη βρώμικη τουαλέτα, τη μούχλα στον τοίχο ή τον πεσμένο σοβά;; Θα τρελαθούμε εντελώς;;; Διότι υπαρκτά είναι ΚΑΙ τα μεν ΚΑΙ τα δε, το θέμα είναι εσύ πώς θα τα πλασάρεις!
Κι εδώ η Σάττι με το παρεάκι της επέλεξαν να αγνοήσουν εντελώς την ομορφιά και τον πολιτισμό, για να εστιάσουν μονομερώς στην ασχήμια και την καφρίλα μιας χώρας «ακροτήτων» σαν την Ελλάδα, που καλώς ή κακώς διαθέτει ΚΑΙ τα δύο σε τεράστιο πλεόνασμα, με επιπλέον μοναδικό προσόν διεθνώς να έχει κατοχυρωθεί ως γενέτειρα του Πολιτισμού, των Τεχνών, της Αισθητικής, όσο κλισέ κι αν ακούγεται! Είναι όμως μια αδιάψευστη «πραγματικότητα» κυρά Μαρίνα μου και μάλιστα όχι τοπική και καθημερινή αλλά παγκόσμια και ιστορική, που σημαίνει ότι μόνο ανιστόρητος ή κακόβουλος ή στενόμυαλος ή ντιπ ηλίθιος με ακαταλόγιστο, θα τολμούσε να αγνοήσει την τεράστια πολιτιστική παρακαταθήκη, το σπουδαίο έργο μεγάλων δημιουργών, τα μοναδικά ήθη μιας μακραίωνης παράδοσης, τις αναμφισβήτητες αρετές ενός λαού (ΝΑΙ, ΥΠΑΡΧΟΥΝ κι αυτές!) δίπλα στις καφρίλες, και θα ταύτιζε αναίσχυντα την Ελλάδα με «πλαστικές καρέκλες και μισοτελειωμένους φραπέδες»! ΠΟΙΑΝ;;; Αυτήν που ο Ελύτης θα ξανάφτιαχνε από ένα αμπέλι, μια ελιά κι ένα καράβι…Αλλά τί να μας πει κι ο… Βαλκάνιος Ελύτης της μιζέριας, δεν αποκλείεται κι αυτός να αγνάντευε το Αιγαίο αραχτός σε πλαστική καρέκλα και ρουφώντας φραπεδιά χωρίς να την αποτελειώσει… Ή αλλιώς όταν η τσίπα είναι είδος προ πολλού και γενικώς εξαφανισμένο! (Είχε δεν είχε η ελαφρόμυαλη με κόλασε σαρακοστιάτικα…)