Γράφει η Πίτσα Στασινοπούλου για την Κουλτουρόσουπα
Όταν έπεσε το μάτι μου πρώτη φορά στην είδηση ότι θα διεξαχθεί ενώπιον της Καμάρας υπαίθριο άθλημα με άλμα επί κοντώ, το θεώρησα μάλλον τρολιά ή κάποιο περίεργο διαφημιστικό κάνσεπτ… όταν διάβασα το περιεχόμενο και το σκεπτικό των εμπνευστών του Δήμου περί «προβολής των μνημείων», κόντεψα να σαλτάρω… όταν είδα και τις σχετικές φωτογραφίες με τα στρώματα, τους διαδρόμους, τα δοκάρια, τα κάγκελα κλπ. μπροστά στην Αψίδα του Γαλέριου, έπαθα πολιτισμικό σοκ και οι διαφωνούντες μπορείτε να (με) χλευάσετε όσο τραβά η ψυχή σας… κάτι που προφανώς ΔΕΝ θα με αποτρέψει από το να εκφράσω ελεύθερα τη γνώμη μου στο δημόσιο βήμα που μου παρέχεται…
Σύμφωνα λοιπόν με τον δήμαρχο Στέλιο Αγγελούδη «Επιδίωξή μας είναι, να συνδέσουμε μνημεία – τοπόσημα της πόλης μας με τον Αθλητισμό και αυτή η σύνδεση να δημιουργήσει μοναδικές εικόνες που θα προβληθούν σε όλο τον κόσμο, επανασυστήνοντας τη Θεσσαλονίκη… Κάνουμε πράξη τη γνωριμία του αθλήματος με τον πλούτο της Θεσσαλονίκης και προσδοκούμε την εξαγωγή ενός δυναμικού τουριστικού προϊόντος. Η Καμάρα είναι μόνο η αρχή… να δούμε ποια άλλα αθλήματα μπορούμε να συνδέσουμε με σημεία αναφοράς της πόλης μας»Για να προσθέσει η αντιδήμαρχος Αθλητισμού, Νεολαίας και Εθελοντισμού Κούλα Γιαννακίδου ότι «Το βλέπαμε σε άλλες πόλεις και αποφασίσαμε να το φέρουμε και εδώ. Θα είναι μια μαγική εικόνα που θέλουμε να ταξιδέψει παντού, με τον αθλητή πάνω στον πήχη του άλματος επί κοντώ, δίπλα στην Καμάρα, κοντά στη Ροτόντα και με το παραλιακό μέτωπο. Είναι η εικόνα μιας Θεσσαλονίκης που αλλάζει…»
Πραγματικά μένει άναυδος κανείς από το σκεπτικό της φαεινής ιδέας και δεν ξέρει ποια από όλες τις ανωτέρω γελοιότητες να αντικρούσει πρώτα! Όπως ας πούμε το τελευταίο επιχείρημα ότι «το είδαμε αλλού κι είπαμε να το φέρουμε κι εδώ», καθότι είναι ντροπή κοτζάμ Ευρωπαίοι να υστερούμε σε τόσο… ουσιαστικούς τομείς και να μας θεωρούν μόνιμα απολίτιστους, βλάχους, καρμίρηδες, χωριαταραίους για φτύσιμο! Ώρα επιτέλους να ξεβλαχέψουμε- έστω και άνευ Κωστόπουλου! Που σημαίνει να πιθηκίσουμε άκριτα ως ξιπασμένες μαντάμ Σουσούδες, οτιδήποτε «εισαγωγής» μας γυαλίζει στο μάτι ή βολεύει σκοπιμότητες, άσχετα αν είναι συμβατό με την νοοτροπία μας, την κουλτούρα, τα ήθη, τις παραδόσεις, την τοπική ιδιαιτερότητα, τις ιστορικές παρακαταθήκες κλπ. Αφού το κάνουν οι περί πολλού ξένοι είναι ασφαλώς εγγυημένο και πρέπει οπωσδήποτε να το αντιγράψουμε οι μαϊμούδες, μη τυχόνχαρακτηριστούμε καθυστερημένες!
Διότι, λέει, στο εξωτερικό πολλές προηγμένες πόλεις προβάλλουν τα μνημεία τους μέσα από αθλητικές και όχι μόνο δράσεις, με τρανό παράδειγμα το Παρίσι στους τελευταίους Ολυμπιακούς Αγώνες, όπου τα εμβληματικά αξιοθέατά του αποτέλεσαν θεαματικό σκηνικό της διοργάνωσης… Μόνο που εκεί επρόκειτο α) για το κορυφαίο αθλητικό γεγονός παγκόσμια με τεράστια προβολή σε πολλά εκατομμύρια θεατών, β) τα παρισινά μνημεία δεν υπέστησαν την παραμικρή σύγχρονη επέμβαση στην αυθεντικότητά τους, γ) το σκεπτικό ήταν αντίστροφο: ΔΕΝ προβλήθηκαν τα ήδη πασίγνωστα παγκοσμίως μνημεία μέσω των αγώνων, αλλά οι αγώνες αναβαθμίστηκαν αισθητικά ως θέαμα μέσω των διάσημων μνημείων! Υπάρχει μια μικρή διαφορά, έτσι;;
Κι αφού μιλάμε για αξιέπαινες εισαγόμενες μιμήσεις , εσείς οι… φιλόδοξες μαϊμούδες με τα μεγαλόπνοα σχέδια, δεν έτυχε να προσέξετε σε «άλλες πόλεις» πχ. την καθαριότητα των δρόμων που αστράφτουν, την υποδειγματική μέριμνα για τους κοινόχρηστους χώρους, τα εντυπωσιακά φροντισμένα πάρκα, τα καλοδιατηρημένα ιστορικά κτίρια, τις άψογες συγκοινωνίες, τις άρτιες υποδομές για την εξυπηρέτηση του πολίτη κλπ.;; Ότι δεν θα δεις πουθενά όπως εδώ, το αίσχος των ξέχειλων κάδων σε κεντρικά σημεία, βρωμερά πάρκα- χωματερές, σπασμένα πεζοδρόμια- καρμανιόλες, ετοιμόρροπα διατηρητέα –εστίες μόλυνσης, αναιμικό πράσινο με το κιάλι, μέσα μεταφοράς για κλάματα, κολοβό μετρό- ανέκδοτο 40ετούς διάρκειας λειψής κατασκευής, σκουπιδαριό ακόμα και σε τουριστικά αξιοθέατα και η λίστα δεν έχει τελειωμό! Προφανώς όλα αυτά που σηματοδοτούν την ποιότητα και τον πολιτισμό μιας ευνομούμενης πόλης, ΔΕΝ τα προσέξατε «αλλού», ούτε τα κρίνατε άξια μίμησης ως επουσιώδεις λεπτομέρειες, καθότι σας εντυπωσίασαν τα αθλήματα σε μνημεία ως τουριστική ατραξιόν κι αναφωνήσατε περιχαρείς «ιδού τί έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη, πάμε να την αναβαθμίσουμε!»
Πάμε να κάνουμε την Καμάρα, τον Λευκό Πύργο, τα Κάστρα, τις Βυζαντινές εκκλησίες και γενικώς ό,τι εμβληματικό τοπόσημο διαθέτουμε… φόντο για αθλητικά events, ώστε μέσω της προβολής να τα πουλήσουμε ως τουριστικό προϊόν και να κονομήσουμε! Δηλαδή, σε πρώτο πλάνο αυτονόητα το άθλημαως πρωταγωνιστής, και παρεμπιπτόντως, σε δεύτερο πλάνο, κάπου στο βάθος, το εμβληματικό μνημείο σε ρόλο πιασάρικου κομπάρσου! Ευελπιστώντας ότι κάποιοι ίσως προσέξουν (και) το φόντο ώστε να προβληθεί κι αυτό το έρμο, κατά το «κοντά στον βασιλικό ποτίζεται κι η γλάστρα»… Ειλικρινά, τέτοια κραυγαλέα υποτίμηση ιστορικών μνημείων σε ευκαιριακά σκηνικά αθλητικών δρώμενων και τέτοιες κιτσάτες, προσβλητικές εικόνες δίπλα στην Αψίδα του Γαλέριου δεν μπορούσα καν να διανοηθώ!
Τί καρκατσουλιά είναι αυτά βρε ανεγκέφαλοι;;;Ποιος σας έδωσε το δικαίωμα να υποβιβάζετε σε «φόντο» όποιας δράσης σας κατέβει, ένα σπουδαίο ιστορικό μνημείο;;; Το οποίο κάθε νοήμων με στοιχειώδη ευαισθησία θα πρόβαλε όχι μόνο αυτόνομο όπως είναι με τη δική του ιστορία, αλλά εντελώς ανενόχλητο από οποιαδήποτε σύγχρονη παρέμβαση γύρω του, με κίνδυνο να μαγαρίσει την αισθητική και την αυθεντικότητά του!Τη στιγμή που μόλις πριν λίγο καιρό όλοι κράζαμε το γνωστό αθλητικό παπούτσι που προβλήθηκε πάνω από την Ακρόπολη ή την σιδηροκατασκευή για εκδήλωση πολυεθνικής που στήθηκε δίπλα στο Καλλιμάρμαρο ή επιβραβεύαμε την απόφαση του ΥΠΠΟ να ΜΗΝ παραχωρήσει την Ακρόπολη ως σκηνικό σε ταινία κοτζάμ Λάνθιμου, ήρθε από το πουθενά ο Δήμος Θεσσαλονίκης να μετατρέψει ένα εμβληματικό ιστορικό μνημείο της πόλης σε σκηνικό αθλητικής διοργάνωσης, περιβάλλοντάς το με όλα τα σχετικά ενός υπαίθριου σταδίου, για να το πουλήσει τουριστικά και να «επανασυστήσει» τη Θεσσαλονίκη!
Είστε με τα καλά σας;;; Εμάς τους δημότες μας ρωτήσατε αν θέλουμε τέτοια «επανασύσταση»;; Ή θεωρείτε ως δημοτική αρχή τα μνημεία της πόλης ιδιωτική σας περιουσία να τη χειρίζεστε κατά το δοκούν;; Ποιος σας είπε ότι τα ιστορικά μας τοπόσημα περνούν απαρατήρητα ως ασημαντότητες κι έχουν ανάγκη τις δικές «εμπνευσμένες» δράσεις για να προβληθούν ως… σκηνικά τους;; Δεν βρέθηκε έστω ένας όταν παίρνατε τις γελοίες αποφάσεις να σας συνεφέρει και να σας θυμίσει έστω την ύπαρξη του ΚΑΣ ή άλλου ανάλογου φορέα;; Αλήθεια, ποια είναι η δικαιοδοσία των αρμόδιων οργάνων και τί λένε για την ασέβεια με επιχείρημα την τουριστική κονόμα;; Διότι όπως διαβάσατε, «η Καμάρα είναι μόνο η αρχή… να δούμε ποια άλλα αθλήματα μπορούμε να συνδέσουμε με σημεία αναφοράς της πόλης μας». Δηλαδή η απειλή επεκτείνεται όσο οι φωστήρες μένουν ασύδοτοι και κάποιος πρέπει να βάλει φρένο στην προσβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς μας!