Ενθουσίασαν οι Κωδωνοφόροι τη Θεσσαλονίκη…
[δελτίο τύπου]. Με τον πιο υπέροχο τρόπο η Θεσσαλονίκη υποδέχτηκε τη νέα δράση του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας- Θράκης. Οι «Δρόμοι του Κουδουνιού», με αποκορύφωμα την Πρώτη Πομπή Κωδωνοφορίας, από τον Λευκό Πύργο ως την πλατεία Αριστοτέλους ενθουσίασε τους Θεσσαλονικείς. Χθες (23/02/14) εκατοντάδες πολίτες παρακολούθησαν τους Κωδωνοφόρους να κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης και να κάνουν αναπαράσταση των εθίμων τους. Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγάλη. Περαστικοί τους χειροκροτούσαν και ακολουθούσαν τους ρυθμούς τους. Τα «Κουδούνια» κατάφεραν να…. διώξουν την βροχή, εξαπλώθηκαν στην καρδιά της πόλης, σε κάθε γωνία, δημιουργώντας μια μοναδική ατμόσφαιρα και μεταφέροντας ένα μήνυμα αισιοδοξίας και χαράς. Η παράδοση είχε τον πρώτο λόγο στην κεφάτη εκδήλωση που συγκέντρωσε τα θετικά σχόλια του κόσμου.
Συμμετείχαν ομάδες από το Σοχό Θεσσαλονίκης, το Λιβάδι Ολύμπου, τον Ξηροπόταμο Δράμας, την Ανθή Σερρών, την Πετρούσα Δράμας, το Μοναστηράκι Δράμας, το Παγονέρι Δράμας, το Φλάμπουρο Σερρών, τους Πύργους Δράμας, την Καλή βρύση Δράμας, τον Βώλακα Δράμας και την Νικησιανή Καβάλας.

Οι «Δρόμοι του Κουδουνιού» που άρχισαν στις 15/2 κατάφεραν να συνδέσουν με ένα διαδραστικό τρόπο την επιστημονική έρευνα με το ευρύ κοινό.
Η πρωτοβουλία του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας Θράκης περιελάμβανε επίσης εκθέσεις φωτογραφίας, εικαστικές εκδηλώσεις, εργαστήριο για παιδιά, επιστημονική ημερίδα και την ομιλία της Ζυράννας Ζατέλη η οποία διάβασε αποσπάσματα από το μυθιστόρημά της «Και με το φως του λύκου επανέρχονται».
Τι είναι τα κουδούνια;
Το κουδούνι είναι ταυτόχρονα μουσικό όργανο και ηχητικό αντικείμενο κοίλου ή κωνικού σχήματος ,το οποίο φέρει στο εσωτερικό του ένα σείστρο ή ένα σφαιρίδιο που παράγει ήχο όταν έλθει σε επαφή με τα χείλη του. Εκτός από μουσικό όργανο και ηχητικό αντικείμενο , το κουδούνι φέρει ακόμη μια ιδιότητα που συνδέεται με την παρουσία του στο πλαίσιο ευετηρικών, γονιμικών και βλαστικών τελετουργιών , μορφές και εκδοχές των οποίων συναντούμε ως τις μέρες μας. Ο ήχος του είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά προκαλούσε το δέος , τον ενθουσιασμό αλλά και τον φόβο, συναισθήματα ισχυρά τα οποία οι τελεστές επιδίωκαν να μεταβιβάσουν στις ευεργετικές ή φθοροποιές δυνάμεις της φύσης σε μια απόπειρα , να τις καλέσουν ή αντίστοιχα να τις ξορκίσουν.
Ιδιαίτερο ρόλο επέχει το κουδούνι ,στο πλαίσιο των διαβατήριων τελετουργιών με την παρουσία του να λειτουργεί είτε αποτρεπτικά είτε συμβολικά. Έτσι ερμηνεύεται η παρουσία των κουδουνιών στη γυναικεία ενδυμασία των Δωδεκανήσων αλλά και η τοποθέτηση ενός κουδουνιού κάτω από το προσκέφαλο των νεόνυμφων στους Παξούς , πιθανόν ως μέσο εξουδετέρωσης του αμποδέματος (βασκανίας). Κουδούνια τέλος συναντάμε σε όλα σχεδόν τα έθιμα και τα δρώμενα του Δωδεκαημέρου και των Αποκριών στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο. Πλαισιωμένα από αρχέγονες αναφορές στη λατρεία των χθόνιων και ζωόμορφων θεοτήτων, με το βρόντισμα τους να συνοδεύεται από ήχους διονυσιακούς , με ονομασίες ποικίλες ,(μπατάλια, λεριά, τσοκάνια , κυπριά), εξαρτήματα αναγκαία και δομικά στον κύκλο των δρωμένων, περνούν σαν κάτι το ιερό από γενιά σε γενιά , επενδυμένα με συμβολική αξία ως στοιχεία ταυτότητας του τόπου και των ανθρώπων του.
Λαογραφικό & Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης: Βασ. Όλγας 68, 54642 Θεσ/νίκη. Τηλ.: 2310 830591, 2310 889840
Φωτογραφικό υλικό