Αντιδράσεις μετά την αποστολή εκατοντάδων email για οφειλές που ξεπερνούν τα είκοσι χρόνια
Μεγάλη αναστάτωση έχει προκληθεί τις τελευταίες μέρες μετά την αποστολή ηλεκτρονικών ειδοποιητηρίων σε εκατοντάδες πολίτες για οφειλές προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης πολλές εκ των οποίων βεβαιώθηκαν στην Εφορία μετά την παρέλευση τριετίας από την παράβαση.
Κλήσεις για παράνομο παρκάρισμα, παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. και οφειλές ανταποδοτικών τελών, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στα «ραβασάκια» που στέλνονται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης μέσω της Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ενημερώνουν για τις οφειλές που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμη και τα είκοσι χρόνια.
Έντονες είναι οι αντιδράσεις των πολιτών που έλαβαν τα σχετικά email καθώς λόγω των χρεών που δημιουργήθηκαν έφτασαν σε σημείο να μην μπορούν να πάρουν φορολογική ενημερότητα είτε για να εισπράξουν χρήματα από το δημόσιο, είτε για κάνουν μεταβίβαση ακινήτων.
Ποιες κλήσεις διαγράφονται
Σύμφωνα με πληροφορίες του emakedonia.gr, ο Δήμος Θεσσαλονίκης εξετάζει μια προς μια τις κλήσεις που βρίσκονται στα συρτάρια του Δημαρχιακού Μεγάρου προκειμένου να διαπιστωθεί μέσω των ημερομηνιών πόσες από αυτές έχουν βεβαιωθεί τρία χρόνια μετά την παράβαση που καταγράφηκε ώστε να προχωρήσει η διαδικασία της διαγραφής.
Την διαβεβαίωση ότι το συγκεκριμένο ζήτημα αναμένεται να λυθεί άμεσα με την διαγραφή όλων των κλήσεων που έχουν βεβαιωθεί πέραν της τριετίας , εξέφρασε ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας Κωνσταντίνος Τσιαπακίδης, συνιστώντας υπομονή στους δημότες που δέχθηκαν ειδοποίηση από τον Δήμο.
«Αυτή την περίοδο υπάρχει μια μαζική ενημέρωση των πολιτών για οφειλές ανεξαρτήτως χρόνου. Ως Δήμος εξετάζουμε τα στοιχεία των πολιτών και τις ημερομηνίες των κλήσεων και βρισκόμαστε σε συνεχή συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών προκειμένου να διαγράψουμε τις κλήσεις που έχουν βεβαιωθεί σε διάστημα τριών ετών από την παράβαση. Είναι ένα πρόβλημα που παραλάβαμε από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές και καλούμαστε να διαχειριστούμε εμείς σήμερα» τόνισε ο Αντιδήμαρχος.
«Η κλήση πρέπει να βεβαιώνεται εντός τριετίας, σε διαφορετική περίπτωση διαγράφεται» εξηγεί στο emakedonia.gr ο Αντιδήμαρχος Οικονομικού Προγραμματισμού και Δημοτικής Περιουσίας Γιώργος Αρβανίτης. Σύμφωνα με τον ίδιο σε ορισμένες περιπτώσεις, λόγω πληθώρας κλήσεων, τα ραβασάκια δεν είχαν αποσταλεί στο ταμείο με αποτέλεσμα να μην ενημερώνονται οι πολίτες. «Για να διαγραφούν οι κλήσεις θα πρέπει να είναι εντός τριετίας από την 1/1 του επόμενου έτους».
Μετά από δύο μήνες ο δήμος στέλνει ειδοποίηση προς τους οφειλέτες και αν δεν υπάρξει πληρωμή του ποσού τότε στέλνεται η βεβαίωση και προχωράει η διαδικασία της προσαύξησης ενώ στη συνέχεια ο δήμος προβαίνει στα αναγκαστικά μέτρα.
Ξεπερνούν τα 85 εκατομμύρια οι οφειλές
«Ο νόμος αναφέρει πως όταν κάνεις αναγκαστικά μέτρα, για να εισπράξεις τα χρήματα προχωράς σε δέσμευση λογαριασμού εφόσον δεν πληρώνονται από τους παραβάτες. Ο Δήμος έχει ενημερώσει πλήρως γι’ αυτές τις ενέργειες» αναφέρει ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος. «Ενημερώνουμε εγγράφως και μετά η διαδικασία πάει στην τράπεζα».
Αυτή την στιγμή οι οφειλές προς τον Δήμο ξεπερνούν τα 85 εκατομμύρια με τον Αντιδήμαρχο να αναφέρει ότι οι περισσότερες οφείλονται σε παραβάσεις Κ.Ο.Κ. και ανταποδοτικά τέλη.
Τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες
Οι δημότες που έχουν βεβαιωμένες οφειλές εντός διαστήματος τριετίας και πάνω, καλούνται να στείλουν email προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης ενημερώνοντας για την διαγραφή των παραβάσεων. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν γράψουν το αίτημά διαγραφής οφειλών τους σε email και να το στείλουν στο info@thessaloniki.gr. «Ακόμα και αν δεν στείλουν email οι πολίτες, εμείς θα εξετάσουμε όλες τις κλήσεις και θα προχωρήσουμε στη διαγραφή όσων χρειάζεται» ανέφερε ο Κωνσταντίνος Τσιαπακίδης.
Παράταση έως 14 Μαρτίου για τη ρύθμιση χρεών προς δήμους
Την ίδια ώρα χρονική «ανάσα» έως τις 14 Μαρτίου 2025 για τη ρύθμισηοφειλών προς τους δήμουςσε έως 60 μηνιαίες δόσεις δίνει το υπουργείο Εσωτερικών με νέα νομοθετική ρύθμιση. Η ρύθμιση αφορά κάθε είδους οφειλές φυσικών και νομικών προσώπων προς τους δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα (όπως οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης – ΔΕΥΑ) που βεβαιώθηκαν έως τις 31 Οκτωβρίου 2024. Η αίτηση του οφειλέτη για την υπαγωγή στη ρύθμιση υποβάλλεται στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου, της περιφέρειας ή του νομικού του προσώπου. (πηγή)
ΝΕΑ γραμμή εξυπηρέτησης των δημοτών ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΟΝΙΚΗΣ 8001115192 είναι δωρεάν, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά τηλέφωνα.
ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ:
ΣτΠ: Διαγράφονται ανείσπρακτες κλήσεις από δήμους για παραβάσεις ΚΟΚ μετά την παρέλευση τριετίας – 16 Φεβρουαρίου, 2024
Με νέα απόφασή του ο Συνήγορος του Πολίτη δικαιώνει πολίτη και ζητά την διαγραφή από δήμο οφειλής του προερχόμενη από κλήση για παράνομη στάθμευση, η οποία βεβαιώθηκε ταμειακά μετά από οκτώ χρόνια, υπογραμμίζοντας ότι η βεβαίωση προστίμων από τους ΟΤΑ πρέπει να γίνεται αυστηρά εντός τριετίας. Η απόφαση του Συνηγόρου φέρνει αντιμέτωπους πολλούς δήμους με τις αδυναμίες τους να προχωρήσουν έγκαιρα στις βεβαιώσεις και εισπράξεις προστίμων από παραβάσεις του ΚΟΚ.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συνηγόρου, πολίτης κατήγγειλε την άρνηση του δήμου Περάματος να διαγράψει οφειλή προερχόμενη από κλήση για παράνομη στάθμευση του έτους 2014, για την οποία ενημερώθηκε το έτος 2023.
Ο Συνήγορος ζήτησε από τον δήμο την διαγραφή της οφειλής, επισημαίνοντας ότι αυτή έχει παραγραφεί καθώς βεβαιώθηκε ταμειακά μετά την πάροδο 8 ετών από την τέλεση της παράβασης και συνεπώς μετά την πάροδο της προβλεπόμενης αποσβεστικής προθεσμίας των 3 ετών.
Ο δήμος αποδέχθηκε τις προτάσεις του Συνηγόρου και προχώρησε στη διαγραφή της οφειλής.
Με αφορμή τη συγκεκριμένη αναφορά αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα του χρόνου παραγραφής της αξίωσης των Ο.Τ.Α. να προβαίνουν σε ταμειακή βεβαίωση χρηματικού ποσού που προέρχεται από πρόστιμο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) έχει απασχολήσει διαχρονικά τον Συνήγορο του Πολίτη.
Στο πλαίσιο διερεύνησης σχετικών αναφορών, κατά την τελευταία δεκαετία, η Αρχή έχει διατυπώσει με συνέπεια την άποψη ότι η Πράξη Βεβαίωσης Παράβασης (κλήση) αποτελεί νόμιμο τίτλο βεβαίωσης, καθώς και ότι η ταμειακή βεβαίωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που επιβλήθηκαν με πράξεις βεβαίωσης παράβασης, θα πρέπει να διενεργείται αυστηρά εντός 3τίας από την κτήση του τίτλου βεβαίωσης.
Συγκεκριμένα, ήδη από το 2012, οι απόψεις της Αρχής αποτυπώθηκαν σε Πόρισμα (24979/12-07-2012) που απηύθυνε στο Υπουργείο Εσωτερικών και στα συναρμόδια Υπουργεία. Στο Πόρισμα αυτό αναλύθηκε η διάσταση των απόψεων για το θέμα μεταξύ δυο των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας (Συμβούλιο Επικρατείας και Άρειος Πάγος), καθώς και η διάσταση εξ αυτού του λόγου των απόψεων της Διοίκησης, και η Αρχή εισηγήθηκε την ανάγκη λήψης σχετικής νομοθετικής ρύθμισης με σκοπό την ενιαία αντιμετώπιση του ζητήματος ώστε να μην παρατηρούνται αποκλίσεις στην πρακτική που ακολουθείται από τους Ο.Τ.Α., με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανασφάλεια δικαίου.
Οι ίδιες απόψεις διατυπώθηκαν και το έτος 2018, στο πλαίσιο της Ειδικής Έκθεσης της Αρχής με τίτλο «Έσοδα Δήμων και Κράτος Δικαίου». Τη θέση της Αρχής υιοθέτησε και η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών το έτος 2022. Τελικά, το έτος 2023, με νομοθετικές ρυθμίσεις (ν. 5027/2023 και ν. 5043/2023) τροποποιήθηκε η σχετική διάταξη με σκοπό την επίτευξη ομοιόμορφης και εναρμονισμένης δράσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Σε συνέχεια των νομοθετημάτων αυτών, το Υπουργείο Εσωτερικών εξέδωσε εγκύκλιο (υπ’ αριθμ. 534, Μάϊος 2023), παρέχοντας σχετικές διευκρινίσεις και οδηγίες προς όλες τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Με την εξέλιξη αυτή, γίνεται αποδεκτή η πάγια θέση του Συνηγόρου του Πολίτη. Ωστόσο, καθώς η ρύθμιση καταλαμβάνει μόνο μελλοντικές περιπτώσεις, ο Συνήγορος του Πολίτη συνεχίζει να διαμεσολαβεί για την αναλογική εφαρμογής της ρύθμισης αυτής και για συναφείς οφειλές παρελθόντων ετών, καθώς το ζήτημα εξακολουθεί να απασχολεί ικανό αριθμό πολιτών.