Μετά από μια περίοδο σιωπής στη σκηνή, το Στούντιο Νέμεση της Θεσσαλονίκης, ένας χώρος με σημαντική θεατρική ιστορία, επιστρέφει δυναμικά στην ενεργό δράση. Το Στούντιο, που ιδρύθηκε και λειτούργησε για πολλά χρόνια με την καθοδήγηση της ηθοποιού και σκηνοθέτιδας Τίνας Στεφανοπούλου, αποτέλεσε έναν πυρήνα θεατρικής δημιουργίας και έκφρασης στην πόλη.
Η Κληρονομιά της Νέμεσης
Η Τίνα Στεφανοπούλου, μέσω του Στούντιο Νέμεση (Δελφών 176), παρουσίασε επί σειρά ετών παραστάσεις, αφήνοντας το δικό της αποτύπωμα στα θεατρικά δρώμενα. Παρόλο που τα τελευταία χρόνια ο χώρος έπαψε να φιλοξενεί παραγωγές, διατήρησε την εκπαιδευτική του ταυτότητα, λειτουργώντας ως εργαστήρι και σχολή με μαθήματα υποκριτικής και άλλες δραστηριότητες. Αυτή η διαρκής παρουσία, έστω και σε επίπεδο εργαστηρίου, κράτησε τη φλόγα του χώρου ζωντανή.
Η Ιστορία του Studio Νέμεση και της Ομάδας (1995 – Σήμερα)
1. Ίδρυση και Φιλοσοφία (Δεκαετία ’90)
- Ίδρυση της Ομάδας: Η Ομάδα Νέμεση δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 1995 με πρωτοβουλία της Τίνας Στεφανοπούλου. Η ομάδα στελεχώθηκε αρχικά από αποφοίτους του Εργαστηρίου Δραματικής Τέχνης του Θεάτρου Παράθλαση.
- Πρώτο Έργο & Στόχευση: Η αρχική δουλειά της ομάδας βασίστηκε σε αυτοσχεδιασμούς πάνω στα ψυχολογικά πορτραίτα των ηρωίδων της τραγωδίας. Αυτό οδήγησε στη συγγραφή και παρουσίαση του πρώτου τους έργου, «Η Σιωπή της Άλκηστης» το 1996.
- Χαρακτήρας Χώρου: Το Studio Νέμεση (Δελφών 176) χαρακτηρίστηκε από νωρίς ως ένα «θέατρο τσέπης» ή «μικρός χώρος» (περίπου 40-50 θέσεις), που δημιουργήθηκε από ανάγκη για πειραματισμό και εναλλακτική έκφραση, μακριά από τις μεγάλες παραγωγές.
2. Η Ταυτότητα της Τίνας Στεφανοπούλου
Η Τίνα Στεφανοπούλου, ηθοποιός και σκηνοθέτις, είναι η «ψυχή» του χώρου. Η πορεία της είναι ενδεικτική της φιλοσοφίας του Στούντιο:
- Συλλογικότητα: Η ίδια πάντα τόνιζε ότι δεν ήθελε να τιμηθεί ως άτομο, αλλά ως εκπρόσωπος της ομάδας Νέμεση, πιστοποιώντας τη δέσμευσή της στις καλλιτεχνικές συλλογικότητες και όχι στην προσωπική καριέρα.
- Υποκριτική Πορεία: Είναι μια αξιοσημείωτη περίπτωση, καθώς, αν και απόφοιτος Ιατρικής (με ενδιαφέρον στην ψυχιατρική), επέλεξε να συνεχίσει τις σπουδές της στη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου, βλέποντας το θέατρο ως μέσο έκφρασης και ψυχολογικής ανάλυσης.
Η Τίνα Στεφανοπούλου είναι η “ψυχή” και η ιδρύτρια του Studio Νέμεση στη Θεσσαλονίκη, και η πορεία της είναι στενά συνδεδεμένη με την ιστορία της ομάδας.
Η σημαντικότητα της Τίνας Στεφανοπούλου
- Ιδρύτρια της Ομάδας Νέμεση (1995): Δημιούργησε την Ομάδα Νέμεση τον Οκτώβριο του 1995. Η ομάδα αρχικά στελεχώθηκε από αποφοίτους του Εργαστηρίου Δραματικής Τέχνης του Θεάτρου Παράθλαση.
- Η Φιλοσοφία της Συλλογικότητας: Η Στεφανοπούλου υιοθέτησε μια σαφή στάση ζωής και φιλοσοφία που απέκλειε την προοπτική μιας στενά προσωπικής καριέρας. Επέλεξε τη δημιουργική συμπόρευση και τη δουλειά μέσω καλλιτεχνικών συλλογικοτήτων, δίνοντας έμφαση στο «συν» της ομάδας.
- Τιμητική Διάκριση: Το 2018, τα Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης την τίμησαν για τη μακρόχρονη και σημαντικότατη προσφορά της στον θεατρικό χώρο της πόλης. Η ίδια ανταποκρίθηκε δηλώνοντας ότι επιθυμεί να τιμηθεί ως εκπρόσωπος της ομάδας Νέμεση και όχι ως πρόσωπο.
Ρόλος στις Παραστάσεις
Η Τίνα Στεφανοπούλου είχε πολύπλευρο ρόλο στις παραγωγές του Στούντιο Νέμεση:
- Σκηνοθεσία: Σκηνοθέτησε πολλές παραγωγές της ομάδας, όπως:
- «Η Σιωπή της Άλκηστης» (έργο της ίδιας).
-
- «Ο Κροκόδειλος» (έργο του Δημήτρη Σιδηρόπουλου).
- «Ονειροβάτης» (Χοροπαραμύθι του Γιώργου Αντωνιάδη).
- Συνεργάστηκε με τον ηθοποιό Στέργιο Κωνσταντζίκη στο Στούντιο Νέμεση, όπου ο ίδιος την αναφέρει ως την «πρώτη μεγάλη του δασκάλα» που του δίδαξε «το αλφαβητάρι του σανιδιού».
- Ερμηνεία/Υποκριτική: Συμμετείχε και ως ηθοποιός σε παραστάσεις όπως το «Καθόλου καλά» της Ούρσουλα Ράνι Σάρμα, όπου κριτική την περιγράφει να «ενσαρκώνει μια ιδανική όσο και ανατρεπτική εικόνα συμβόλου-συμβούλου».
- Αυτοσχεδιασμός: Ήταν η Ενορχηστρώτρια Αυτοσχεδιασμού στις βραδιές ομαδικού θεατρικού αυτοσχεδιασμού της Νέμεση, ένα είδος με το οποίο η ομάδα ασχολείται από το 1998-1999.
- Μεταφράσεις: Έχει μεταφράσει και εκδώσει βιβλία στη Θεσσαλονίκη, όπως τα έργα της Patricia Highsmith, «Η κραυγή της κουκουβάγιας» και «Ο Ρίπλεϊ κάτω από το χώμα».
Η θεατρική της πορεία στη Θεσσαλονίκη είναι συνώνυμη με τον πειραματισμό και την ομαδική δημιουργία στο Studio Νέμεση.
3. Μακρά Λειτουργία και Εργαστήρια
Για πολλά χρόνια, το Στούντιο Νέμεση υπήρξε ένας σταθερός πυλώνας του εναλλακτικού θεάτρου της Θεσσαλονίκης, παρουσιάζοντας έργα σύγχρονου και κλασικού ρεπερτορίου, όπως:
- «Λίζι Μπόρντεν, το πήρες το τσεκούρι» της Σάρον Πόλακ.
- Η μεγάλη επιτυχία «Σεξ και Σαίξπηρ» που παίχτηκε για 5 χρόνια.
- «Ο Κροκόδειλος» του Δημήτρη Σιδηρόπουλου (πριν το κλείσιμο).
- Εργαστηριακή Δράση: Ακόμη και όταν σταμάτησαν οι τακτικές παραστάσεις, ο χώρος συνέχισε να λειτουργεί ως θεατρικό εργαστήρι (Τμήματα «Πολύτεχνο», «Πολύτεχνο Plus», κ.λπ.), διατηρώντας τη σύνδεσή του με τη νέα γενιά ηθοποιών και δημιουργών.
4. «Για μία Στιγμή Ξανά στο Φως»: Η Επανεκκίνηση
Η επίσημη επανεκκίνηση του Στούντιο Νέμεση ως χώρου παραστάσεων σηματοδοτείται με το έργο του Παναγιώτη Τσουρουπίδη με τίτλο «Για μία στιγμή ξανά στο Φως».
Η παράσταση κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου και θα παρουσιάζεται για έναν μήνα, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Η επιλογή ενός νέου έργου για την επαναλειτουργία δείχνει τη διάθεση του χώρου να κοιτάξει μπροστά, τιμώντας την ιστορία του και ταυτόχρονα ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο για το κοινό της Θεσσαλονίκης.
Η επιστροφή του Στούντιο Νέμεση αποτελεί μια σημαντική στιγμή για τη θεατρική κοινότητα της πόλης, προσθέτοντας ξανά μια ενεργή σκηνή στο πολιτιστικό τοπίο.











